Předškolní vzdělávání
1870 – 1952 italská pedagožka a lékařka (první žena v Itálii) své myšlenky šířila i v jiných zemích (Švýcarsko, USA, Španělsko, Holandsko, Německo, Indie…) 1949, 1950 a 1951 navržena na Nobelovu cenu míru její systém vychází z potřeb dítěte, učí ho rozvíjet přirozené schopnosti, využívat vnitřní zdroje
„Prosím, milé děti, všechny vy, které můžete, budujte se mnou mír mezi lidmi na celém světě.“
POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM Učitel: pozorovatel, citlivý pomocník, rádce, pracuje na zdokonalování prostředí Děti: opakovaně používají volně dostupný autodidaktický materiál různé obtížnosti, učí se od sebe navzájem, pracují na vlastním zdokonalování
úprava prostředí („připravené prostředí“), proporcionalita nábytku ve třídách děti různého věku senzitivní fáze: doba, kdy je dítě zvlášť citlivé, vnímavé pro získávání určitých dovedností (není-li doba využita, senzitivita zaniká) respektování individuality a samostatnosti dítěte (dítě je tvůrcem sebe sama) svobodná volba činností: co, s kým, jak dlouho elipsa: místo setkávání, zdokonalování hrubé motoriky (chůze), předvádění nových pomůcek
ruka je nástrojem ducha vycházet z konkrétního poznání, manipulace a experimentování s věcmi fenomén Montessori – polarizace pozornosti dítě se soustředí na činnost, která ho zaujme – základ učení celostní učení: vzájemné působení tělesné a duševní aktivity absorbující duch: dítě „nasává“ informace (jako houba) třífázové učení: to je… - ukaž, najdi… - co to je (pojmenuj)
5 oblastí Cvičení praktického života Smyslový materiál Řeč Matematika Kosmická výchova Pomůcky jsou zaměřené na určitý cíl, na izolaci jedné vlastnosti, umožňují kontrolu - dítě s nimi pracuje samostatně.
péče o vlastní osobu (sebeobslužné činnosti) péče o prostředí, ve kterém se dítě pohybuje př: utírání prachu, zametání, péče o květiny zdvořilostní formy chování dítě si rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, získává pracovní návyky, rozvíjí vztah k sobě a okolí
pomůcky pro rozvoj smyslového vnímání a pro manipulaci typické znaky materiálu: kontrast, izolování jedné vlastnosti, párování, možnost kontroly příklady: 10 krychlí o hraně 1 cm až 10 cm, sady barevných destiček, 10 tyčí různé délky, 10 dřevěných kvádrů – schody, hmatové tabulky, sluchové dózy naplněné různým materiálem, čichové dózy s kořením, dřevěné bloky s různým závažím
materiál rozvíjí řeč a slovní zásobu připravuje základ pro psaní a čtení přiřazování předmětů k obrázkům, vyprávění podle obrázků, obkreslování smirkových písmen prstem, psaní do krupice apod. důležitá je schopnost naslouchat, porozumět a vyjádřit své myšlenky a pocity příklady: písmena ze smirkového papíru nalepená na dřevěné podložky, soubory karet k rozvoji slovní zásoby
pěstuje smysl pro přesnost a rozdíly, pro vnímání a rozlišování rozměrů, poměrů a tvarů důležité jsou smyslové zkušenosti a práce rukou pro znázornění množství se využívají např. početní tyče (1 až 10), dřevěné jehlice nebo perlový materiál (jednotky, desítky, stovky, tisíce) děti používají dřevěné karty s číslicemi
názorné pomůcky a praktické pokusy pomáhají dítěti chápat svět v souvislostech přírodních zákonitostí poznávání zvířat a rostlin, péče o přírodu světadíly, státy – mapy, glóby, vlajky
1. Šrouby a matky 3. Pohyblivá abeceda 2. Válečky s úchyty 2. Tyče různé délky (10 cm až 1m)
4. 5. Světadíly - puzzle 5. Strom - puzzle 4.
Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola. Praha, Grada Montessori pomůcky [on line]. Dostupné z: Česko-anglická Montessori soukromá MŠ Zvoneček [on line]. Dostupné z: Šebestová, V., Švarcová, J.: Maria Montessori – aktuálně. Praha, Vyšší ped. škola a střední ped. škola a gymnázium, 1996, 1999.