Předškolní vzdělávání.  1870 – 1952  italská pedagožka a lékařka (první žena v Itálii)  své myšlenky šířila i v jiných zemích (Švýcarsko, USA, Španělsko,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Advertisements

Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Poznej, který geometrický tvar chybí na obrázku POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI - VNÍMÁNÍ.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Výroba adventního věnce SEBEOBSLUHA. PROJEKT CZ.1.07/1.3.00/ JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.2.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název prezentace (DUMu)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Bylinková zahrádka I. – Jak připravit bylinkový čaj
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
KTERÝCH HRAČEK NA PÍSKOVIŠTI JE STEJNÝ POČET JAKO PUNTÍKŮ VE ČTVERCI?
VYBARVI SI NOVÉ KAMARÁDY…
Letní olympijské hry – grafomotorické listy
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Zvuky hudebních nástrojů
Grafomotorika - geometrické tvary
Co se ztratilo a co to způsobí ?
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
NÁŘADÍ.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Poměr v základním tvaru.
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
Jak nám roste krokus vnímání.
Bc. Miloslava Vavříková
Život v rybníce Jana Kučerová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Vnímání, poznávací schopnosti
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Má země Česká republika.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Od semínka k pastelkám Řešení problémů, učení   .
Jak správně zacházet s knihou
PRSTOVÉ POČÍTÁNÍ.
Hrajeme si na fotografa
Stíny ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Poznávací schopnosti, zrakové vnímání
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
JAZYK A ŘEČ Poznávací schopnosti – ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ, UČENÍ
Malujeme vodovkami vnímání.
Jak parkovat auta Radka Knotková.
VYPRÁVĚNÍ PODLE OBRÁZKŮ
Co si vezmu na….
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Poznatky ze života zvířat
Množství, symbol Základní matematické, početní a číselné pojmy a operace Řešení problémů, učení Jemná motorika, koordinace ruky a oka.
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Poměr v základním tvaru.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNoST
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Centra kolegiální podpory
Odkrývání obrázků – poznej místa
Barevné korálky vnímání.
Vztah k životnímu prostředí
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
VÁNOCE Jak pomáháme mamince?.
Hudební nástroje vnímání.
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

Předškolní vzdělávání

 1870 – 1952  italská pedagožka a lékařka (první žena v Itálii)  své myšlenky šířila i v jiných zemích (Švýcarsko, USA, Španělsko, Holandsko, Německo, Indie…)  1949, 1950 a 1951 navržena na Nobelovu cenu míru  její systém vychází z potřeb dítěte, učí ho rozvíjet přirozené schopnosti, využívat vnitřní zdroje

„Prosím, milé děti, všechny vy, které můžete, budujte se mnou mír mezi lidmi na celém světě.“

 POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM  Učitel: pozorovatel, citlivý pomocník, rádce, pracuje na zdokonalování prostředí  Děti: opakovaně používají volně dostupný autodidaktický materiál různé obtížnosti, učí se od sebe navzájem, pracují na vlastním zdokonalování

 úprava prostředí („připravené prostředí“), proporcionalita nábytku  ve třídách děti různého věku  senzitivní fáze: doba, kdy je dítě zvlášť citlivé, vnímavé pro získávání určitých dovedností (není-li doba využita, senzitivita zaniká)  respektování individuality a samostatnosti dítěte (dítě je tvůrcem sebe sama)  svobodná volba činností: co, s kým, jak dlouho  elipsa: místo setkávání, zdokonalování hrubé motoriky (chůze), předvádění nových pomůcek

 ruka je nástrojem ducha vycházet z konkrétního poznání, manipulace a experimentování s věcmi  fenomén Montessori – polarizace pozornosti dítě se soustředí na činnost, která ho zaujme – základ učení  celostní učení: vzájemné působení tělesné a duševní aktivity  absorbující duch: dítě „nasává“ informace (jako houba)  třífázové učení: to je… - ukaž, najdi… - co to je (pojmenuj)

5 oblastí  Cvičení praktického života  Smyslový materiál  Řeč  Matematika  Kosmická výchova Pomůcky jsou zaměřené na určitý cíl, na izolaci jedné vlastnosti, umožňují kontrolu - dítě s nimi pracuje samostatně.

 péče o vlastní osobu (sebeobslužné činnosti)  péče o prostředí, ve kterém se dítě pohybuje př: utírání prachu, zametání, péče o květiny  zdvořilostní formy chování  dítě si rozvíjí jemnou i hrubou motoriku, získává pracovní návyky, rozvíjí vztah k sobě a okolí

 pomůcky pro rozvoj smyslového vnímání a pro manipulaci  typické znaky materiálu: kontrast, izolování jedné vlastnosti, párování, možnost kontroly  příklady: 10 krychlí o hraně 1 cm až 10 cm, sady barevných destiček, 10 tyčí různé délky, 10 dřevěných kvádrů – schody, hmatové tabulky, sluchové dózy naplněné různým materiálem, čichové dózy s kořením, dřevěné bloky s různým závažím

 materiál rozvíjí řeč a slovní zásobu  připravuje základ pro psaní a čtení přiřazování předmětů k obrázkům, vyprávění podle obrázků, obkreslování smirkových písmen prstem, psaní do krupice apod.  důležitá je schopnost naslouchat, porozumět a vyjádřit své myšlenky a pocity  příklady: písmena ze smirkového papíru nalepená na dřevěné podložky, soubory karet k rozvoji slovní zásoby

 pěstuje smysl pro přesnost a rozdíly, pro vnímání a rozlišování rozměrů, poměrů a tvarů  důležité jsou smyslové zkušenosti a práce rukou  pro znázornění množství se využívají např. početní tyče (1 až 10), dřevěné jehlice nebo perlový materiál (jednotky, desítky, stovky, tisíce)  děti používají dřevěné karty s číslicemi

 názorné pomůcky a praktické pokusy pomáhají dítěti chápat svět v souvislostech přírodních zákonitostí  poznávání zvířat a rostlin, péče o přírodu  světadíly, státy – mapy, glóby, vlajky

1. Šrouby a matky 3. Pohyblivá abeceda 2. Válečky s úchyty 2. Tyče různé délky (10 cm až 1m)

4. 5. Světadíly - puzzle 5. Strom - puzzle 4.

 Koťátková, S.: Dítě a mateřská škola. Praha, Grada  Montessori pomůcky [on line]. Dostupné z:  Česko-anglická Montessori soukromá MŠ Zvoneček [on line]. Dostupné z:  Šebestová, V., Švarcová, J.: Maria Montessori – aktuálně. Praha, Vyšší ped. škola a střední ped. škola a gymnázium, 1996, 1999.