Seminář MV ČR 27. 10. 2011 Judikatura Ústavního soudu k OZV 2009-2011: problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přehled nálezů Ústavního soudu vynesených v roce 2010 a 2011.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Sázkové hry dnes a zítra Mgr. Jan Řehola ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Zahájení a průběh správního řízení
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Státní organizace.
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Úloha bodového systému
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č
Základní informace o poskytovateli
Právní odpovědnost a její druhy
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Aktivní veřejný pořádek (Nutně použitelné normy)
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Název projektu: Moderní škola
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Název školy: Základní škola Městec Králové
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
FINANČNÍ PRÁVO charakteristika odvětví práva
přednášející: JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.
Seminář MV ČR Judikatura Ústavního soudu k OZV : problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Seminář MV ČR Judikatura Ústavního soudu k OZV : problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality JUDr. Ivo Pospíšil, Ph.D.

Osnova Úvod Změny judikatury ÚS a předvídatelnost Požadavek konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích, aneb obstojí obecné zmocnění před zmocněním konkrétním? Povolování výjimek Individualizovaná regulace v OZV Sankcionování porušení povinností při konkretizaci skutkových podstat přestupků

Přehled nálezů Nález Název obce Předmět posuzované regulace Pl. ÚS 58/05 ze dne České Velenice otevírací doby hostinských zařízení používání zábavné pyrotechniky veřejná a neveřejná produkce hudby Pl. ÚS 9/10 ze dne Chrastava sankční navýšení místního poplatku v případě prodlení Pl. ÚS 6/09 ze dne Hradec Králové vyměření místního poplatku (platebním výměrem) Pl. ÚS 28/09 ze dne Břeclav konkretizace a určitost vymezení veřejného prostranství otevírací doby hostinských zařízení Pl. ÚS 11/09 ze dne Jeseník konzumace alkoholu na veřejných prostranstvích pocházení s otevřenou lahví na veřejném prostranství předpolí pro narušení veřejného pořádku Pl. ÚS 39/10 ze dne Krupkahlášení a evidence obyvatel Pl. ÚS 13/09 ze dne Vodňany otevírací doby hostinských zařízení konkretizace a určitost vymezení veřejného prostranství rozhodování o výjimkách Pl. ÚS 29/10 ze dne Chrastava umisťování VLT Pl. ÚS 56/10 ze dne Františkov y Lázně umisťování VLT vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. b) zákona o obcích přípustnost individualizované regulace Pl. ÚS 22/11 ze dne Kladnoumisťování VLT vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. b) zákona o obcích přípustnost individualizované regulace

Úvod, aneb co je z judikatury podstatné? změna judikatury týkající se přípustnosti regulace otevíracích dob hostinských zařízení (České Velenice – Břeclav – Vodňany) rozšíření pojmu narušení veřejného pořádku (tzv. předpolí pro narušení veřejného pořádku) (Jeseník) vztah mezi konkretizací veřejného prostranství a principem proporcionality povolování výjimek (Vodňany) regulace VLT (Chrastava – Františkovy Lázně – Kladno) vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích přípustnost individualizované regulace

Změny judikatury Nález Pl. ÚS 11/02: faktory, za nichž je přípustné, aby ÚS měnil vlastní judikaturu změna sociálních a ekonomických poměrů v zemi, změna v jejich struktuře, změna kulturních představ společnosti, posun právního prostředí tvořeného podústavními právními normami, které v souhrnu ovlivňují nahlížení ústavních principů a zásad.

Změny judikatury 3 typy (ne)předvídatelnosti: změna v důsledku nekonsistence judikatury převratná změna změna v důsledku postupného vývoje judikatury

Změny judikatury Pokud jde o zkoumané období, existují v judikatuře 2, resp. 3 výkyvy: náhled na přípustnost regulace otevíracích dob hostinských zařízení (České Velenice – Břeclav – Vodňany) požadavek konkretizace regulovaných míst, resp. veřejných prostranství (Vodňany) náhled na vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d)

Změny judikatury role AO ÚS role MV ČR: monopolní postavení v přístupu k ÚS, strategie, argumentace

Konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Konkretizace, plošná regulace a princip proporcionality: prostituce (Pl. ÚS 69/04, Ústí nad Labem) pobíhání psů (Pl. ÚS 35/06, Kořenov) otevírací doby (Pl. ÚS 13/09, Vodňany) Narušuje volné pobíhání psů a otevírací doby hostinců veřejný pořádek ve stejné intenzitě jako nabízení sexuálních služeb? Právě to lze zkoumat principem proporcionality (což však ÚS ani v jednom nálezu neprovedl)…

Konkretizace veřejných prostranství a vztah k principu proporcionality Jaký smysl má trvat na konkretizaci míst? jednak tak výslovně stanoví § 10 písm. a) zákona o obcích trvání na konkretizaci v podstatě nahrazuje složitější test proporcionality použití principu proporcionality vyvolává celou řadu dalších otázek: a) závažnost zájmu a hodnoty, které je s to tato činnost narušit, má být posuzována obecně (tedy celospolečensky), nebo s přihlédnutím k místním specifikům obce? b) zevrubná znalost místopisu obce…

Podstata principu proporcionality poměřuje se jím vlastně intenzita omezení nějakého základního práva takové omezení musí sledovat legitimní cíl – tím je buď jiné základní právo, nebo nějaký právem aprobovaný veřejný zájem dále se testuje, zda takové omezení je schopno tohoto cíle dosáhnout a zda neexistuje alternativa, která by vedla ke stejnému cíli, avšak byla k základnímu právu šetrnější kritika a srovnání testů proporcionality viz Kosař, D.: Kolize dvou základních práv v judikatuře Ústavního soudu ČR, Jurisprudence, č. 1/2008, str. 3-19

Testy proporcionality Nález ÚS Pl. ÚS 3/02: princip způsobilosti naplnění účelu (nebo také vhodnosti princip potřebnosti princip přiměřenosti (v užším smyslu)

Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích Obstojí obecné zmocnění před zmocněním konkrétním? Lze identifikovat 2, resp. 3 situace: regulace bez ohledu na zvláštní zmocnění regulace určité oblasti zákonem nebrání tomu, aby k regulaci této oblasti přikročila též obec v obecně závazné vyhlášce na základě vymezení působnosti dle § 10 zákona o obcích, lze-li identifikovat jiný účel regulace v dané oblasti neexistuje zmocnění (byť v minulosti existovalo) – obci nebrání regulovat dle §10 písm. a), je-li oblast pod něj subsumovatelná (recentním příkladem jsou otevírací doby) regulace v oblasti, kde existuje zvláštní zmocnění – obci rovněž nebrání regulovat dle § 10 písm. a), je-li oblast pod něj subsumovatelná (regulace pohybu zvířat na veřejném prostranství vedle §24 odst. 2 zákona č. 246/1992 Sb., regulace VLT vedle §53 odst. 4 loterijního zákona)

Vztah mezi § 10 písm. a) a § 10 písm. d) zákona o obcích Ústavní soud zatím nikterak nezpochybnil, že by zákonodárce nemohl nadále vydávat tato zvláštní zmocnění tam, kde jde o oblasti, které nejdou podřadit pod § 10 písm. a) až c) zákona o obcích. Co však zákonodárce zřejmě nemůže (naznačeno v nálezu Františkovy Lázně a Kladno) je, aby zvláštním zmocněním omezil dosah vymezení generální působnosti dle § 10 písm. a) až c).

Povolování výjimek OZV by měla rámcově stanovit kritéria pro povolení výjimky, nemůže však stanovit výluku z aplikace správního řádu; jedná se o rozhodování samosprávného orgánu, tj. odvolací orgán nemůže měnit, ale pouze zkasírovat, diskriminace (České Velenice – automatická výjimka v případě akcí konaných obcí; MV tuto otázku nevzneslo a ÚS se k ní tedy nevyjádřil).

Individualizovaná regulace v OZV 2 požadavky: zákaz diskriminace zajištění soudního přezkumu (v regulaci VLT splněno, jinde lze řešit prostřednictvím možnosti stanovit výjimky, které podléhají správnímu rozhodování a soudnímu přezkumu)

Individualizovaná regulace v OZV Rozsudek NS 28 Cdo 542/2011 ze dne : město Zlín vydalo vyhlášku, jíž omezilo dobu provozu v jediném baru ve městě vyhláška shledána jako diskriminační individuální rozhodnutí město Zlín nese odpovědnost za škodu (ušlý zisk provozovny)

Sankcionování porušení povinností při konkretizaci skutkových podstat přestupků Vztah mezi § 46 odst. 2 a § 47 odst. 1 přestupkového zákona: neexistuje judikatura ÚS odvíjí se od toho, že činnosti regulované OZV ÚS označil za konkretizaci přestupků, tj. normativním základem by měl být nadále § 47 odst. 1