VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI.01 ČÁRKA V JEDNODUCHÉ VĚTĚ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 7. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.8.
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zpracováno: Autor: Mgr. Petra Adamovská.
Přívlastek (Pk).
Pravidla interpunkce.
Věta jednoduchá a souvětí
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Jazykový rozbor všestranný
Přístavek 8. ročník.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_07_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Čárka ve větě 9. ročník.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
Přívlastek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ JEDNODUCHÉ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
INTERPUNKCE VE VĚTĚ Mgr. Michal Oblouk.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
 Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy přívlastku Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_18_Slovní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Název prezentace (DUMu) Psaní čárky ve větě jednoduché
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Vy_32_INOVACE_67_Přístavek
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Zvláštnosti větné stavby
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se: jaký, který, čí? Je vyjádřen: podst. jménem, příd. jménem, zájmenem, číslovkou, popř. infinitivem.
Pravidla interpunkce.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
VY_32_INOVACE_65_Přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_BATKOVA_CEJJLI.01 ČÁRKA V JEDNODUCHÉ VĚTĚ

Čárka v jednoduché větě Interpunkce

1. Č árku píšeme:  Mezi složkami několikanásobného větného členu, pokud nejsou připojeny spojkami a, i, nebo, ani, či s významem prostě slučovacím. Větné členy jsou  k sobě přiřazeny bez spojek - Vypadal vyrovnaně, klidně. U potoka kvetly blatouchy, sasanky, pomněnky.  spojeny různými spojovacími výrazy - Učitel byl přísný, ale spravedlivý.  spojeny dvojitými spojovacími výrazy - Byl nejen bystrý, ale i spravedlivý. Přijdu buď zítra, nebo v pondělí.

 Před spojkami a, i, ani, nebo, či (v jiném než slučovacím významu) Babička, a dokonce i dědeček se rozesmáli. Pokladník chodil pro Peníze sám, nebo se spolehlivým doprovodem.  Mezi větnými členy volně připojenými nebo vloženými do věty Čárkou tedy oddělujeme:  Volný přístavek - přívlastek vyjádřený podstatným jménem, může být bez porušení smyslu věty vypuštěn Tatínek, chudák, zůstal sám. Celé zařízení bytu, hlavně nábytek, bylo zničeno.  Osamostatněnou část výpovědi Člověk, to zní hrdě.

 Vokativ (5.pád) Máš, Jano, mé slovo. Buďte vítáni, přátelé.  Volný přívlastek – rozvitý shodný přívlastek, stojí za řídícím podst. jménem, můžeme jej bez porušení smyslu věty vypustit Božena Němcová, slavná česká spisovatelka, se narodila ve Vídni. Prahu, hlavní město naší republiky, navštěvuje mnoho zahraničních turistů.  Volný doplněk – vyjádřený podstatným jménem ve 4. nebo 1. pádě U kamen sedí dědeček, ruce v klíně.  Citoslovce a výrazy obdobné povahy, cítíme-li je jako sam samostatné výrazy Br, to je zima. Inu, co vám mám povídat!

2. Čárkou neoddělujeme  Několikanásobné větné členy spojené spojkami a, i, ani, nebo, či s významem slučovacím Dnes ani zítra se počasí nezmění. Test je založen na volbě jedné nebo několika odpovědí. Přišli chlapci i dívky.  Členy ustálených spojení hlava nehlava, hory doly, cestou necestou, sem tam,  Postupně rozvíjející přívlastky soudobá česká populární hudba, vynikající sportovní výkon  Těsný přívlastek (nemůže být vypuštěn z věty, protože by by se změnil její smysl) Cesta vedoucí údolím byla zatarasena. Šel ulicí matně osvětlenou lampami.

 Údaje místa a času v datech V Ostravě 13. ledna 2012, Praha Oběma způsoby (bez čárky i s čárkou) můžeme psát:  Vsuvku (pokud má větnou povahu) Řekněte nám, prosím, svůj názor. Řekněte nám prosím svůj názor. Bylo to, zdá se, zbytečné. Bylo to zdá se zbytečné  Dodatkově připojený větný člen Jde si na dvůr, pro kuřata. Přijíždí sem mnoho turistů, zejména o prázdninách.

Doplňte interpunkci 1.Babička vypravovala dětem pohádky pověsti i přbíěhy z mládí. 2.Některé houby jsou jedovaté a proto nepoživatelné. 3.Cítil se dobře dokonce výborně. 4.K polévce si vezmi rohlík nebo chleba. 5.Klára hraje jednak na flétnu jednak na klavír. 6.Navštivte Telč památkovou rezervaci na Moravě. 7.Ve skoku vysokém zvítězil Jirka Karas náš spolužák. 8.A teď šup do postele. 9.Život nepřináší jen velké zážitky ale i drobné radosti. 10.Zastavte se pane starosto určitě zítra. 11.Zaseli jsme salát a také mrkev. 12.Pracuj raději pomalu zato pečlivě. 13.Iva Nová žákyně 8. třídy se dostaví do ředitelny. 14.Buchty ty pekla nejlépe naše maminka. 15.Hej zastavte se na chvíli. 16.Dům stojící na rohu ulice bude zbourán.

17.Odevzdejte prosím písemné práce. 18.Neobjevila se Eva nýbrž Karel. 19.Chata bývalá myslivna je ukryta mezi stromy 20.Dominik Hašek náš nejlepší hokejový brankář vydal vzpomínkovou knihu. 21. Praho tebe je tak těžké opouštět. 22. Fuj to nejez. 23. Plynové lampy ty připomínají Nerudovy Povídky malostranské 24. Oblékni si tu novou červenou halenku. 25. U dětí zejména těch nejmenších se na lék dostaví reakce. 26. Stavím se buď zítra nebo pozítří 27. Nejmenší ale nejstudenější je Severní ledový oceán. 28. Byl to člověk veselý proto všude vítaný. 29. Na tvé vtipy nemám čas ani náladu. 30. Konečně se vrátil poslední člen rodiny a to bratr.

Řešení: 1.…pohádky, pověsti … 2. …jedovaté, a proto… 3. …dobře, dokonce … 4.bez čárky 5. …na flétnu, jednak … 6. …Telč, památkovou … 7.…karas, náš … 8. bez čárky 9. … zážitky, ale i … 10. …zastavte se, pane starosto, … 11. bez čárky 12. …pomalu, zato … 13. …Nová, žákyně 8. třídy, … 14. Buchty, ty … 15.Hej, … 16. bez čárky

17. a) Odevzdejte, prosím, písemné … b) bez čárek 18. …Eva, nýbrž … 19. Chata, bývalá myslivna, … 20. …Hašek, náš …brankář, vydal… 21. Praho, tebe … 22. Fuj, to… 23. …lampy, ty … 24. bez čárky 25. …dětí, zejména…nejmenších, … 26. …zítra, nebo … 27. …nejmenší, ale … 28. …veselý, proto … 29. bez čárky 30. …rodiny, a to …

Zdroje: Hartmannová,V. a kol.: Pravidla českého pravopisu. Nakladatelství Olomouc, Olomouc 1998 Šantrochová, A. a kol.: Diktáty a cvičení z českého jazyka. SPN, a.s., Praha 1988 Mgr. Renata Batková