Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím ICT Tematický okruh: Ekonomické předměty Název materiálu: Etický kodex managera Číslo materiálu:VY_32_Inovace výuky_6.C_EP_20/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Všechny neocitované myšlenky patří autorovi.
Etický kodex managera Aneb: nechoďte na mne s etikou, když je tvrdý konkurenční boj.
Je uvedené pravda nebo ne ? Etika je teoretická disciplína, která zkoumá morálku dodržováním určitých pravidel. Vymezuje hranice požadovaného chování, které pomáhá řešení nestandardních situací, stanovení kritérií hodnoty určitého subjektu nebo zvyšování důvěryhodnosti podnikatele.
Etický kodex Tradičně se uplatňuje etický kodex u lékařů, právníků a novinářů. Kromě těchto profesí, mají svůj kodex i pracovní agentury, subjekty podnikající v pojišťovnictví, bankovnictví, realitách, farmaceutické firmy, občanské poradny, apod.
Příklad etického kodexu Jsou např. zásady občanských poradců, kterých je 5: nezávislost, nestrannost, diskrétnost, bezplatnost a respektování. Zcela konkrétní jsou požadavky etického kodexu ve veřejné správě (úředníků, politiků) jako je nezneužívání pravomocí a výhod, úplatky, utajované informace, apod. Porušení EK je zde trestně stíháno.
Etický kodex podnikatele „vzorový etický kodex podnikatele“, začleňují státy EU do Směrnic a Nařízení. Obsahuje: ochranu životního prostředí, trvalé budování firemní kultury a zlepšování profilu firmy, odpovědnost za ekologicky šetrné výrobky, pravdivou a otevřenou komunikaci s veřejností. Zahrnuje tudíž – sociální, morální a ekologickou odpovědnost.
Veřejnost se na chování většiny firem dívá skepticky a jejich chování považuje za neetické, nemorální, arogantní s cílem získat co největší kapitál v co nejkratší době. Je zřejmé, že něco je špatně. Naštěstí mnohé firmy si již uvědomují, že reputace, dobré obchodní jméno a důvěra zákazníka jsou mnohem trvalejšími hodnotami, než momentální rychlý zisk.
Nejste jen loutky Tak nezapomínejte, že máte práva spotřebitelů a zákazníků, nenechte si líbit aroganci firem, předraženost služeb - máte právo se ozvat! V Západní Evropě jedná firma se zákazníkem v rukavičkách – a u nás se to musí také změnit.
Otázka na závěr: -Jakou odpovědnost nesou firmy vůči společnosti ? -: Obrázky – kliparty Microsoft –