Potřebujeme komunitu? Snaha o reflexi konceptu komunity v pozdně moderní společnosti Veronika Hásová FF UK, Katedra sociologie Olomouc: 22. – 23. 10. 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Advertisements

Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Podpora metodických a koordinačních jednání terénních sociálních pracovníků v Litvínově 05/2011 Kateřina Dosoudilová.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Rodina na prahu 3.tisíciletí Rodina se členem se zdravotním postižením Olomouc 15.května 2004Přednáší : Ivo Vykydal.
Organizace občanské společnosti Magdaléna Šťovíčková Katedra občanského sektoru, FHS UK, 2013/2014.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Návrat z mateřské a rodičovské dovolené, praktické problémy Autorka: Mgr. Lada Štěrbová Vedoucí závěrečné práce: JUDr. Pavel Jindřich.
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Bojíte se francouzštiny?
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Sémantické aspekty katalogizace VI
Zvuky hudebních nástrojů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Výzkum přírodních geochemických a remediačních procesů a jejich využití pro sanace po těžbě nerostů GEOCHEM Kontrolní den ‘04 GEOCHEM – KD 2004.
Název projektu: Moderní škola
ZVÍŘATA Kde které potkám?.
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
NÁŘADÍ.
Jsem děvče - čím budu? Povolání.
Six sigma – zkrácená verze
Psychologie zdraví.
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMKU
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Bc. Miloslava Vavříková
ZÁKLADNÍ POJMY Historie - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti,
POVOLÁNÍ.
Společnost a její typologie
Zvířata domácí, volně žijící a exotická
Má země Česká republika.
Test z Metodologie – náměty k přípravě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
HODINY - poznej stejný čas, velikost
Děti jsou naše budoucnost
Dopad online seznamek na výběrové párování
Jak správně zacházet s knihou
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Sklizeň cukrové řepy Podzimní práce na poli.
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
SEM – speciální přístupy
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Co si vezmu na….
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Dřevěná káča Bc. Lenka Sokolová.
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Profesionalita v sociální práci
Transkript prezentace:

Potřebujeme komunitu? Snaha o reflexi konceptu komunity v pozdně moderní společnosti Veronika Hásová FF UK, Katedra sociologie Olomouc: 22. –

Teoretický kontext  Přechod od tradice k moderně a pozdní moderně  Změna přístupu ke komunitám  Komunita vs. individualismus?  Zánik komunity? Revitalizace komunity?

Problém s definováním konceptu komunita  Co je to komunita?  Tradiční přístupy  „Ideální obraz“ komunity  Moderní přístupy  Komunita jako relikt pre-moderní společnosti

Vybrané teorie komunit jako příklady přístupů  Hermeneutická komunita  Tekutá komunita  Postmoderní komunita

Věnovat pozornost komunitám? Ano či ne?  Proč ne?  Roztříštěnost pojmu, nejasná definice, problém s předmětem zájmu  Proč ano?  Nedostatečná adekvátnost záporů

(Dosavadní) poznatky z terénního výzkumu I.  Proměněná komunita  Hierarchická struktura X rozpad struktury  To budeš mít těžký. Dřív bys to měla snazší. To byl jeden hlavní a pomocníci, ale teď je to rozskupinkovaný (Tomáš) z terénních poznámek  Kotel bych nedělil do tisíce skupin, naopak naší snahou je jednota právě pod hlavičkou ***(název skupiny). Kotel je směsicí mladých lidí i pamětníků, chlapů i žen. Rozdíly v tom nedělám, důležitá je jejich aktivita a snaha podporovat klub. (Marek) rozhovor

(Dosavadní) poznatky z terénního výzkumu II.  „Rozskupinkovanost“ - konflikty Problém s fanděním vede i k tomu, že skupina *** se rozmisťuje po kotli a snaží se rozfandit lidi („učí lidi fandit“), to však vede ke konfliktu, kdy se „nefandící“ jedinci chtějí se skupinou prát z terénních poznámek  Funkce komunity  Seberealizace, sociální kontakty vs. pravidla/principy komunity  Důležitost rituálů

Děkuji za pozornost