Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_19 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Přídavné převodovky Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Přídavné převodovky Přídavná převodovka je zvláštní převodovka, která je uložena v samostatné skříni. Je zařazena: buď hned za základní převodovku (přišroubována), nebo je umístěna odděleně a je spojena s převodovkou kloubovým, nebo spojovacím hřídelem. Přídavné převodovky by měly splňovat tyto základní požadavky: umožnit změnu převodového poměru (u redukční, redukční a rozdělovací převodovky), umožnit rozdělování hnacího momentu na jednotlivé nápravy (u rozdělovací, redukční a rozdělovací přídavné převodovky), zajištění řadícího ústrojí proti samovolnému zařazení a vyřazení rychlostního stupně, včetně zasunutí přesuvných ozubených kol či objímek na celou šířku ozubení, umožnit snadné ovládání.
Rozdělení přídavných převodovek: 1.Podle účelu a funkce jsou: a) redukční, b) rozdělovací, c) redukční a rozdělovací, d) rychloběh, e) pomocné. 2.Podle umístění jsou: a) samostatné, b) společné s převodovkou. Přídavné převodovky Redukční převodovky zvětšují pouze rozsah hlavní převodovky, ale nerozdělují moment na nápravy. Rozdělovací převodovky nezvět- šují moment, pouze jej rozdělují na jednotlivé hnací nápravy. Redukční a rozdělovací převodovky zvětšují rozsah hlavní převodovky a rozdělují moment na hnací nápravy vozidla. Rychloběh je zvláštním případem redukční přídavné převodovky. Pomocné jsou zvláštním případem přídavné převodovky a slouží především pro pohon účelových zařízení. Mohou být součástí předcházejících přídavných převodovek.
Redukční přídavné převodovky: Přídavné převodovky Jsou většinou dvoustupňové, výjimečně třístupňové. Jeden stupeň bývá proveden jako přímý záběr, druhý jako převod do pomala nebo do rychla. Mohou obsahovat i pohon účelových zařízení, např. navijáku – pak jsou i pomocné. K řazení rychlostních stupňů slouží zubová spojka. Řazení převodových stupňů (terén – silnice) je nepřímé elektropneumatické.
Rozdělovací přídavné převodovky: Přídavné převodovky Nezvětšují moment, pouze jej rozdělují na jednotlivé hnací nápravy. Pohon obvykle přední nápravy je odpojitelný. Pohon všech kol se pak zapíná pouze při jízdě v těžkém terénu. Jsou-li v rozdělovací převodovce i převody pro pohon účelových zařízení, musí mít pohon náprav také neutrální polohu, aby je bylo možno použít i v klidu. Řazení pohonu přední nápravy je většinou přímé odloučené, může být také pneumatické nebo elektropneumatické.
Přídavné převodovky Redukční a rozdělovací přídavné převodovky: Zvětšují rozsah převodovky a rozdělují moment až na tři hnací nápravy vozidla. Jsou nejčastěji používány u soudobých terénních vozidel. Většinou jsou dvoustupňové. Jeden stupeň bývá blízký jedné, druhý je buď rychlejší (rychloběh), nebo pomalejší (redukce). Obvykle mají pohon přední nápravy řaditelný zubovou spojkou.
Přídavné převodovky Rychloběh: Je zvláštním případem redukční převodovky. Má převod do rychla. Používá se pro zmenšení opotřebení a hluku motoru, pro úspory paliva. Ukázka planetového rychloběhu: Tvoří jej jednoduché planetové soukolí.
Přídavné převodovky Centrální kolo (3) je volně uloženo na hnaném hřídeli přídavné převodovky. Unašeč satelitů (6) je poháněn hnaným hřídelem přídavné převodovky. Korunové kolo (4) je přírubami (7) spojeno s klecí centrálního mezinápravového diferenciálu. Při přímém záběru se přesuvnou objímkou zubové spojky (2) propojí centrální kolo s unašečem a planetové soukolí se otáčí jako celek. Rychloběh se řadí stejnou objímkou, ale propojením centrálního kola s víkem skříně přídavné převodovky, čímž se centrální kolo znehybní.
Přídavné převodovky Pomocné převodovky: Stále více se objevují víceskupinové převodovky se stavebnicovou sadou vedlej- ších převodů, které předsta- vují variabilní řešení.
Přídavné převodovky Pomocné převodovky: A) Pomocný pohon závislý na chodu motoru je umístěn před převodovkou a je přímo spojen s klikovým hřídelem motoru. Přenos hnací síly je nezávislý na spojce. B) Pomocný pohon závislý na spojce je zpravidla umístěn na výstupu z převodovky a poháněn od předlohového hřídele. C) Pomocný pohon závislý na jízdě je poháněn výstupním hřídelem převodovky a je tedy v provozu také při vlečení vozidla.
OPAKOVÁNÍ: 1. Jaké požadavky jsou kladeny na přídavné převodovky? 2. Vyjmenujte druhy přídavných převodovek. 3. Charakterizujte redukční a rozdělovací přídavné převodovky. 4. Charakterizujte rychloběžné a pomocné přídavné převodovky. Přídavné převodovky
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.