Přehled nálezů Ústavního soudu vynesených v roce 2010 a 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 1 Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Ministerstva vnitra Informace o metodické činnosti odboru.
Tvorba práva místní správy Mgr. Jiří Plachý. Literatura KNĚŽÍNEK, Jan. VEDRAL, Josef. MLSNA, Petr, et al. Legislativní proces (teorie.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Pracovní právo. Pohovor
P RAKTICKÉ ČINNOSTI Pracovní smlouva Vypracoval: Lukáš Karlík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Seminář MV ČR Judikatura Ústavního soudu k OZV : problémové okruhy, vztah konkretizace veřejného prostranství a principu proporcionality.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Sázkové hry dnes a zítra Mgr. Jan Řehola ředitel odboru Státní dozor nad sázkovými hrami a loteriemi
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Pravidla udělování autorizace podle zákona č. 179/2006 Sb.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Obsah veřejných rozpočtů II
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavební uzávěra základní informace
Občanské soudní řízení I.
eRecept – komunikace se základními registry
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Přehled nejdůležitějších novinek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
Principy fungování spolku BISON
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Školení obcí Olomouckého kraje
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Územní plán s prvky regulačního plánu
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Transkript prezentace:

Přehled nálezů Ústavního soudu vynesených v roce 2010 a 2011

1.Pl. ÚS. 58/05České Velenice OZV č. 2/2005, o některých opatřeních k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku 2.Pl. ÚS. 9/10Chrastava OZV č. 1/2009, o místním poplatku za provoz systému shromažďování… komunálních odpadů 3.Pl. ÚS. 6/09Hradec Králové OZV č. 8/2003, o místním poplatku za provoz systému shromažďování… komunálních odpadů 4.Pl. ÚS. 11/09JeseníkOZV č. 1/2008, o zákazu konzumace alkoholu na veřejném prostranství 5.Pl. ÚS. 28/09Břeclav OZV. č. 5/2008, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku při provozování hostinských činností v obytné zástavbě města 6.Pl. ÚS. 39/10Krupka OZV č. 3/2009, hlášení obyvatel starších 15 let, zdržujících se na území města Krupka déle než 30 dnů a mají trvalý pobyt na teritoriích jiných měst 7.Pl. ÚS. 13/09Vodňany OZV č. 4/2008, o ochraně veřejného pořádku při provozování hostinských činností 8.Pl. ÚS. 29/10Chrastava OZV č. 5/2009, o stanovení míst, na kterých mohou být provozovány IVT 9.Pl. ÚS. 56/10Františkovy Lázně OZV č. 1/2010, k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku v oblasti omezení hazardu 10.Pl. ÚS. 22/11Kladno OZV č. 46/10, o určení míst pro provozování jiných technických herních zařízení povolených Ministerstvem financí na území města Kladna Celkový přehled nálezů z let 2010 a 2011

Pl. ÚS 58/05 (České Velenice) ze dne ÚS nepřipustil možnost obcí regulovat provozní dobu pohostinských zařízení („Za situace, kdy absentuje výslovné zákonné zmocnění obce k regulaci provozní doby hostinských provozoven, které bylo v minulosti (do ) obsaženo v § 96 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, nelze základ pro vymezení působnosti shledávat v extenzivním výkladu § 10 písm. a) zákona o obcích, jímž by se působnost obce dostala do kolize s čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod.“) Obratem v judikatuře byly následující 2 nálezy: Pl. ÚS 28/09 (Břeclav) ze dne „…za situace, kdy provozováním hostinské činnosti v nočních hodinách může docházet k narušování veřejného pořádku, má obec možnost na základě zmocnění vyplývajícího z § 10 zákona o obcích a čl. 104 Ústavy, stanovit povinnosti subjektům tuto činnost provozujícím, a to včetně povinnosti spočívající v omezení provozní doby v nočních hodinách. Ústavní soud tedy nevylučuje, že obce mohou na svém území regulovat provozní dobu hostinských (a obdobných) zařízení a určitým způsobem tak omezit právo provozovat hospodářskou činnost dle čl. 26 Listiny v zájmu ochrany jiných ústavně zaručených práv…“ Pl. ÚS 13/09 (Vodňany) ze dne ÚS připomenul, že žádné ze základních lidských práv nebo svobod nepředstavuje zcela samostatnou a izolovanou hodnotu, nýbrž že se vždy nachází v určitém vztahu k jiným základním právům nebo svobodám. Proto nelze právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost ve smyslu čl. 26 Listiny chápat jako základní právo zcela oddělené od práv jiných, ale je nutno přihlížet i k jiným právům, např. k právu na soukromí podle čl. 7 LZPS. I. Provozní doba pohostinských zařízení

Pl. ÚS 11/09 (Jeseník) ze dne ÚS pod pojem „konzumace alkoholu“ subsumoval nejen požívání alkoholického nápoje, ale i „zdržování se na veřejném prostranství s otevřenou lahví nebo jinou nádobou s alkoholickým nápojem.“ Toto jednání pak ÚS - zjednodušeně řečeno - označil za tzv. „předpolí“ konzumace alkoholu, (která se neomezuje na samotné požívání alkoholického nápoje, tj. pití jako takové, nýbrž zahrnuje i obdobně tomu imanentní a veřejně reflektovatelné činnosti, jež počínají opatřením alkoholického nápoje a pokračují jeho „veřejnou připraveností“ ke konzumaci), jež je možné prostřednictvím obecně závazné vyhlášky taktéž eliminovat. II. Konzumace alkoholu na veřejném prostranství

Pl. ÚS. 29/10 (Chrastava) ze dne Definice interaktivního videoloterijního terminálu Regulace provozu VHP a IVT v režimu zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, v platném znění Pl. ÚS. 56/10 (Františkovy Lázně) ze dne Regulace provozu VHP a IVT v režimu zákona č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, v platném znění, a dle § 10 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění Pl. ÚS. 22/11 (Kladno) ze dne III. Regulace provozu interaktivních videoloterijních terminálů

Pl. ÚS. 39/10 (Krupka) ze dne ÚS odmítl označit „nepřihlášený pobyt“ v obci jako činnost schopnou ohrozit veřejný pořádek v obci. „Samotný "nepřihlášený pobyt" veřejný pořádek neohrožuje. K tomu by bylo třeba nastoupení některých dalších kvalifikovaných okolností (není možné tvrdit bez dalšího rozpor s veřejným pořádkem už proto, že i když někde určitá osoba pobývá "bez hlášení", přesto může dodržovat všechny své zákonné povinnosti, popř. si může svědomitě přebírat poštu na jiném místě, např. v místě svého trvalého pobytu).“ „Problematika evidence obyvatel je komplexně upravena zákonem o evidenci obyvatel, a tato materie spadá do oblasti přenesené působnosti, když dle § 2 citovaného zákona se jedná o státní správu.“ „Účelem zákona o evidenci obyvatel je bezesporu zajistit též efektivní fungování veřejné správy. Je zjevné, že právě takový cíl, jak vyplývá i z vyjádření účastníka řízení, sleduje napadená vyhláška.“ IV. Evidence obyvatelstva

Pl. ÚS. 9/10 (Chrastava) ze dne Otázka sankčního navýšení poplatku „Zákon o místních poplatcích obecně zakotvil možnost sankčního navýšení poplatku v případě jeho řádného nezaplacení a stanovil základní pravidla, zejména horní hranici tohoto navýšení. Pokud samospráva nepřipraví do příslušné vyhlášky hodnoty tohoto navýšení, jde v intencích ustanovení § 11 zákona o místních poplatcích při navyšování o otázku volného uvážení správce poplatku, limitovaného pouze zmiňovaným trojnásobkem základní stanovené hodnoty poplatku.“ „Jinými slovy se Ústavní soud přiklonil k interpretaci, podle níž kvantifikace sankčního navýšení patří mezi "podrobnosti vybírání poplatku", které má § 14 odst. 2 zákona o místních poplatcích na mysli.“ Pl. ÚS. 6/09 (Hradec Králové) ze dne Otázka ingerence samostatné působnosti do výkonu správy místních poplatků „Obec může upravit pouze hmotněprávní podmínky pro výběr místních poplatků, není však oprávněna zasahovat do otázek procesních. Ty se řídí zákonem č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a subsidiárně zákonem č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů. Pokud zákon o místních poplatcích v ustanovení § 11 odst. 1 stanoví, že obec vyměří poplatek platebním výměrem, je tím jednoznačně určena forma rozhodnutí, kterým může být povinnost úhrady uložena pro případ, že místní poplatek nebyl řádně zaplacen. Obec nemůže v obecně závazné vyhlášce upravit jiné způsoby vyměření, neboť k tomu nemá zákonem svěřenou pravomoc. V. Místní poplatky