Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu.
PARKOVÁNÍ
Je umístění vozidla mimo jízdní pruhy komunikací např. po dobu nákupu, zaměstnání, návštěvy, atd. Rozeznáváme: 1.krátkodobědo 2 hodin trvání 2.dlouhodoběnad 2 hodiny trvání
ODSTAVOVÁNÍ
Je umístění vozidla mimo jízdní pruhy komunikací po dobu, kdy se vozidlo nepoužívá např.: v místě bydliště, v sídle provozovatele vozidla.
Parkovací a odstavné plochy se zřizují pro: osobní vozidla, motocykly, mopedy u všech potenciálních cílů a zdrojů dopravy jako jsou obytné objekty, školy, občanská vybavenost (obchodní domy) autobusy u turisticky atraktivních lokalit, výstavišť, motorestů, sportovních zařízení nákladní automobily na hraničních přechodech, u čerpacích stanic, v areálech výrobních podniků a přepravců
Plošné umístění parkovacích a odstavných stání: podélné v ose komunikace parkovací pruhy podél komunikací kolmé nebo šikmé k ose komunikace na parkovacích pásech podél komunikací na samostatných plochách podélné, kolmé nebo šikmé řazení kolem vnitřních komunikací v jedné nebo více řadách za sebou
Zastávky
Jsou místa předepsaným způsobem označená a vybavená, ležící na pozemních komunikacích určená k zastavování vozidel MHD nebo jiných dopravců provozujících veřejnou hromadnou dopravu osob, kde vystupují, nastupují a příp. přestupují cestující.
Zastávky musí splňovat požadavky na: a) respektování bezpečnosti a plynulosti provozu b) oddělení pohybu chodců, vozidel a cyklistů c) zabezpečení nástupu a výstupu cestujících d) vyřešení bezbariérového přístupu e) minimalizaci přestupních vzdáleností mezi zastávkami
Požadavky na umístění zastávek: a)musí být umístěna ve zdrojích a cílech přepravních proudů cestujících b)vzdálenost mezi zastávkami u MHD by měli být asi 500 metrů c)nejlepší umístění zastávek je mimo jízdní pruhy d) nesmí se budovat v rozhledovém poli úrovňových kříženích, pozemních komunikacích s dráhou na mostech, podjezdech, tunelech a v kratších vzdálenostech jak 50 m od čerpací stanice e) nesmí se zřizovat v místech, kde to zakazují zákony a normy
DĚLENÍ ZASTÁVEK a) PODLE DRUHU DOPRAVY Linkové MHD Kombinované b) PODLE PROVOZU Nástupní, Výchozí Výstupní, Konečné Nácestné Kombinované c) Z HLEDISKA ZASTAVOVÁNÍ VOZIDEL Stálé Na Znamení DočasnéObčasné d) Z HLEDISKA DRUHŮ VOZIDLA Tramvajové Autobusové Trolejbusové Sdružené E) Z HLEDISKA STAVEBNÍHO USPOŘÁDÁNÍ 1. Tramvajové 2. Autobusové, Trolejbusové s nástupištěm se zastávkovým pruhem a dělícím ostrůvkem s nástupním ostrůvkem se zastávkovým pruhem bez dělícího ostrůvku s nástupem z úrovně s nástupním ostrůvkem pozemní komunikace
TRAMVAJOVÉ AUTOBUSOVÉ se zastávkovým pruhem bez dělícího ostrůvku s nástupem z úrovně PK s nástupním ostrůvkem s nástupištěm
Zastavují zde vozidla všech linek uvedených v jízdním řádu. c) Z HLEDISKA ZASTAVOVÁNÍ VOZIDEL Cestující musí dát znamení, že hodlá cestovat daným spojem (mávání, zkřížené ruce nad hlavou). STÁLÉ NA ZNAMENÍ DOČASNÉ Zastavují zde vozidla jen v předem stanoveném časovém období např. po dobu rekonstrukce komunikace, nezřizují se na dobu déle jak 3 měsíc. OBČASNÉ Zastavují zde spoje jen v určitých dnech nebo obdobích např. v neděli, o prázdninách, atd.
Vybavení zastávek jednotným označníkem - dostatečně viditelným s náležitostmi (název zastávky, čísla line, vývěsné jízdní řády, tarifní pásma) přístřešky, krytá nástupiště osvětlení lavičky automaty na jízdenky, koš na odpadky
1.Vysvětli druhy parkování? 2.Vysvětli rozdíl mezi parkováním a odstavováním? 3.Popiš typy parkování? 4.Vyjmenuj duhy zastávek podle způsobu zastavování vozidel? 5.Popiš čím by měli být vybaveny zastávky?
ŽEMLIČKA, Zdeněk; MYNAŘÍK, Jaroslav. Doprava a přeprava 1. díl. Praha: Nadatur, 2008, ISBN (BROŽ.). ŠIROKÝ, Jaromír. Základy technologie a řízení dopravy, Vyd. 1. Pardubice: Institut Jana Pernera, 2007, ISBN (BROŽ). SLABÝ, Petr. Dopravní inženýrství I. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2006, ISBN (BROŽ.). Bystrc%2C_Kub%C3%AD%C4%8Dkova_tram_stop.jpg/800px- Brno%2C_Bystrc%2C_Kub%C3%AD%C4%8Dkova_tram_stop.jpg b%C5%99e%C5%BE%C3%AD_Edvarda_Bene%C5%A1e_u_%C4%8Cechova _mostu.jpg/220pxN%C3%A1b%C5%99e%C5%BE%C3%AD_Edvarda_Bene% C5%A1e_u_%C4%8Cechova_mostu.jpg _in_Olomouc.jpg/220px-Tram_Stop_in_Olomouc.jpg ineves_Prat elstvi_str1.jpg/220px-Prague_Uhrineves_Pratelstvi_str1.jpg Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.