Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_12.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Práce s textem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M Jestliže chceme vzpomenout výrazné osobnosti 20. století, které vždy měly kuráž, mozek, charakter i kus humoru,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Přísudek VY_12_INOVACE_Rů_I_34 Název projektu: OP VK
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Autor: Mgr. Hana Novotná
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
AUTOR: Mgr. Marta Severová
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n.M., Kollárova 1045
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shoda podmětu a přísudku
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ŠABLONA III/2 Souvětí - grafické znázornění Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Fond malých projektů Školení pro Konečné uživatele Zlín
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Rozbor souvětí.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta doplňková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta příslovečná Místní Časová Způsobová (měrová) Příčinná Účelová Podmínková Přípustková

Vedlejší věta přívlastková Ptáme se: otázkami - Jaký? Který? Čí? + větou hlavní Věta hlavní obvykle končí na podstatné jméno Příklad: Veselá mysl je lék, jehož by měl užívat každý. (Ptáme se) Jaký lék? Věta hlavní končí podstatným jménem - lék 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - přívlastková

Vedlejší věta přísudková Zastupuje jmennou část přísudku Věta hlavní končí na sponové sloveso Sponová slovesa jsou (být, bývat, stát, stávat se) Příklad: Děti byly, jako by je vymaloval. Sponové sloveso: byly 1. VH2. VV 1. VH 2. VV - přísudková

Vedlejší věta doplňková Vyjadřuje doplněk věty řídící Vztahuje se k přísudku věty hlavní a zároveň k podstatnému jménu v podmětu nebo předmětu Věta hlavní obsahuje často sloveso smyslového vnímání (pozorovat, vidět, zahlédnout…) Příklad: Honza pozoroval kočku, jak si hraje s koťaty. Pozoroval, jak si hraje s koťaty Kočku, jak si hraje s koťaty 1. VH 2. VV 1. VH 2. VV - doplňková

Cvičení Urči druh věty vedlejší, graficky znázorni souvětí: Obloha byla, jako by ji vymetl. Uprostřed místnosti stál stůl, u kterého se scházela celá rodina. Zahlédl jsem zloděje, jak se plíží kolem domu. Sledoval jsem horolezce, jak zvládají náročné výstupy.

Řešení Obloha byla, jako by ji vymetl. Uprostřed místnosti stál stůl, u kterého se scházela celá rodina. Zahlédl jsem zloděje, jak se plíží kolem domu. Sledoval jsem horolezce, jak zvládají náročné výstupy. 1. VH2. VV 1. VH 2. VV - přísudková 1. VH2. VV 1. VH 2. VV - přívlastková 1. VH2. VV 1. VH 2. VV - doplňková 1. VH2. VV 1. VH 2. VV - doplňková