1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Advertisements

Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.,. Vznik zákona •Na tento zákon jsme všichni čekali víc jak 10 let •Přináší veliké změny do sociální práce.
Vedení správního řízení
Nástroje územního plánování
Systém kontrol realizovaných u příjemců Ing. Lukáš Brabenec 25. září 2013.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Inspekce kvality sociálních služeb
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Setkání s poskytovateli sociálních služeb –
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
1 INTEGROVANÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA Děčín – Staré Město Připravte se na výzvu!
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
LIBERECKÝ KRAJ KRAJSKÝ ÚŘAD LIBERECKÉHO KRAJE U Jezu 1242/2a, Liberec 2 Odbor sociálních věcí a problematiky menšin Procesy standardizace a zjišťování.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
JUDr. Jaroslav Stránský, Ph.D.
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“. Proces definice SKSS Fáze – 2002 – hledání nastavení sociálních služeb v postkomunistickém období,
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Právo sociálního zabezpečení Řízení ve věcech sociálního zabezpečení.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP a OP LZZ zvláštní část Závazná postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Předškolní vzdělávání a školní stravování 2010 Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský úřad Libereckého kraje.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Postup pro aktualizaci sítě sociálních služeb v Olomouckém kraji Pracovní setkání Olomouc
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Realizace inspekcí poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje Krajský úřad Jihomoravského kraje 2010.
Realizace inspekcí poskytování sociálních služeb na území Jihomoravského kraje Krajský úřad Jihomoravského kraje 2009.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV.
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016) Výzva Dodatečných aktivit.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Kvalita v sociálních službách jako proces
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Krajský úřad Ústeckého kraje 9. února 2009
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Inspekční a prosazovací přístup
Aktuální poznámky ke vzájemné spolupráci poradny a škol
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
odbor politiky bydlení
Dočasná síť sociálních služeb v Jihomoravském kraji od roku 2017
Dočasná síť sociálních služeb v Jihomoravském kraji od roku 2017
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Porada s pracovníky školství obcí s rozšířenou působností
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Finanční kontrola v příspěvkových organizacích kraje
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016)
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Kvalita sociálních služeb Markéta K. Holečková, MPSV
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Revize standardů a inspekcí
Transkript prezentace:

1 Postup při provádění inspekce v místě poskytování sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví Magistrát hlavního města Prahy

2 Základní informace o inspekci sociálních služeb Metodiku inspekcí sociálních služeb vydává MPSV ČR v souladu s § 96 pís. a) zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách, v rámci řízení oblasti sociálních služeb

3 Inspekce poskytování sociálních služeb 1) Inspekce je jedním z nástrojů sociální politiky MPSV ČR v oblasti sociálních služeb 2) Podstatou inspekce je kontrola v širším významu, to znamená: a) podpora dobré praxe b) motivace poskytovatelů k žádoucím změnám c) předávání znalostí a vědomostí d) uvádění praxe poskytovatelů do kontextu politiky sociálního začleňování

4 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 97 1) Inspekci provádí u poskytovatelů sociálních služeb, kterým bylo vydáno rozhodnutí o registraci, a u poskytovatelů sociálních služeb uvedených v § 84 a) krajský úřad nebo b) Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

5 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 97 2) Předmětem inspekce u poskytovatelů sociálních služeb je a) plnění podmínek stanovených pro registraci b) plnění povinností poskytovatelů sociálních služeb stanovených v § 88 a § 89 c) kvalita poskytovaných sociálních služeb

6 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 98 1) Postup při provádění inspekce se řídí zákonem o státní kontrole ( č. 552/1991 Sb.) 2) Inspekce se provádí v místě poskytování sociálních služeb 3) Inspekci provádí inspekční tým, nejméně tři členové 4) MPSV doporučuje, aby do inspekčního týmu byli zařazováni pouze specializovaní odborníci – inspektoři kvality sociálních služeb

7 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 98 5) Dodržovat při sestavování inspekčních týmů požadavky na profesionální kompetence 6) Inspektor nesmí být v pracovněprávním vztahu k žádnému z poskytovatelů sociálních služeb v kraji, v němž vykonává inspekci 7) O výsledku inspekce se pořizuje inspekční zpráva

8 Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, § 99 1) Kvalita sociálních služeb se při inspekci ověřuje pomocí standardů kvality sociálních služeb – vyhláška č. 505/2006 Sb. 2) Plnění standardů kvality se hodnotí podle stupně splnění jednotlivých kritérií systémem bodového hodnocení 3) Obsah standardů kvality sociálních služeb - příloha č. 2 k vyhlášce č. 505/2006 Sb.

9 Organizace inspekcí Tři typy inspekcí: a) Inspekce typu A - u všech registrovaných poskytovatelů v rámci dané působnosti b) Inspekce typu B - u poskytovatelů při inspekci A byla učiněna zjištění, která vyžadují kontrolu naplňování opatření c) Inspekce typu C – v období mezi inspekcemi typu A byl podán podnět či stížnost na kvalitu služeb. Jeho odklad může znamenat výrazné zhoršení kvality dané služby.

10 Organizace inspekcí V zájmu zajištění účelné organizace inspekční činnosti mají sestavovat MPSV a krajské úřady dlouhodobý plán inspekcí na období tří let: - typ A u všech registrovaných poskytovatelů (jednou za období tří let) - typ B u 80 % registrovaných poskytovatelů - typ C u 10 % registrovaných poskytovatelů

11 Organizace inspekcí 1) Délka trvání inspekce v místě poskytování sociálních služeb 2) Zahájení inspekce začíná zasláním písemného oznámení kontrolované osobě 3) Přípravná fáze inspekce – komunikace vedoucího inspekčního týmu a kontrolované osoby

12 Organizace inspekcí Postup při provádění inspekce: Potvrzení časového harmonogramu Výběr respondentů Rozhovory s respondenty, event. s referujícím pracovníkem Prohlídka zařízení Studium osobní dokumentace respondentů Smluvní a právní postavení respondenta Ověření podmínek registrace Zjišťování kvality sociálních služeb u jednotlivých uživatelů Pozorování

13 Organizace inspekcí Inspekční zpráva obsahuje: 1) Formulář č. 1: Inspekční zpráva o výsledku inspekce poskytovatelů sociálních služeb 2) Formulář č. 2a: Inspekční list – podmínky pro registraci 3) Formulář č. 2b: Inspekční list – povinnosti poskytovatele 4) Formulář č. 2c: Inspekční list – kvalita sociálních služeb 5) Formulář č. 2.c.a: Výpočtový list pro formulář 2c

14 Organizace inspekcí 6) Formulář č. 3: Časový harmonogram inspekce 7) Formulář č. 4: Záznam rozhovoru s respondentem 8) Formulář č. 5: Smluvní a právní postavení respondenta 9) Formulář č. 6: Protokol o výběru respondentů Příloha č. 1: Soupis podkladů inspekce poskytovatelů sociálních služeb (doklad, o který se inspekční zjištění opírá, vyplněný kontrolovanou osobou)

15 Organizace inspekcí Inspekční zpráva je dokladem o kvalitě služby a podkladem pro nápravu zjištěného stavu, jednou z forem ochrany práv uživatelů služby a je i podkladem pro zrušení registrace podle § 82, odst.3, pís. a), b), c) zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

16 Fáze inspekce po skončení inspekce Námitky proti inspekční zprávě budou předmětem řízení o námitkách, pokud splňují tato kritéria: a) jsou podány písemně a obsahují zdůvodnění b) jsou doručeny kontrolnímu orgánu ve stanovené lhůtě

17 Fáze inspekce po skončení inspekce Vedoucí inspekčního týmu (VIT) vyzve kontrolovanou osobu k odstranění nedostatku ve stanovené lhůtě - 1) Ano – VIT v plném rozsahu vyhoví, ukončení inspekce 2) Ne – VIT nevyhoví námitkám v plném rozsahu, dále rozhoduje a) ředitel příslušného krajského úřadu b) ředitel odboru sociálních služeb Ve stanovené lhůtě je vydáno Rozhodnutí o námitkách. Inspekce je ukončena pravomocným správním rozhodnutím, ve kterém jsou námitky vypořádány v odůvodnění tohoto rozhodnutí

18 Poinspekční fáze VIT vyzve písemně kontrolovanou osobu dodat ve stanovené lhůtě v elektronické podobě zpracovaný formulář Zpráva o odstranění zjištěných nedostatků. U každého kritéria (hodnoceno stupněm 0 nebo 1) je zpracován postup odstranění zjištěných nedostatků, tj. podrobný plán nápravy a sdělení opatření a termín odstranění. VIT vyhodnotí opatření kontrolované osoby: 1) Návrh řešení vedl k odstranění nedostatků – ukončení poinspekční fáze a zařazení kontrolované osoby do plánu inspekcí typu A.

19 Poinspekční fáze 2) VIT posoudí navrhované postupy jako nedostatečné: a) Kontrolovaná osoba upraví návrh řešení nedostat- ků, VIT posoudí řešení jako dostatečné a zařadí kontrolovanou osobu do plánu inspekcí typu A. b) Kontrolovaná osoba na sdělení VIT nereaguje. VIT navrhne zařazení kontrolované osoby do plánu inspekce typu B v termínu podle závažnosti zjištěných nedostatků.

20 Poinspekční fáze V případě, že zjištěné nedostatky spočívaly v nesplňování standardů kvality a k nápravě nedošlo, je kontrolní orgán oprávněn dle § 82 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, zrušit registraci kontrolované osobě.

21 Děkuji za pozornost MUDr. Miroslava Burkertová SOC MHMP