CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková www.zlinskedumy.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Několikanásobné větné členy
Významové vztahy ve větě jednoduché
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Syntax - druhy vedlejších vět
Tvarosloví – zájmena, číslovky
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Spojky.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Rozdělovací počet Prezentace_14
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Prostěsdělovací styl a jeho charakteristika
IKT MS Office Access Sestavy Ing. Jana Horáková
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Významové poměry mezi hlavními větami
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Spojky.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková www.zlinskedumy.cz

Anotace Materiál objasňuje problematiku učiva o souvětí v české větě, doplňuje vědomosti získané výkladem. Jsou připojeny příklady. Autor Mgr. Zina Omelková (Autor) Jazyk čeština Očekávaný výstup 26–41-M/01 Elektrotechnika 23-41-M/01 Strojírenství 65-42-M/01 Hotelnictví a cestovní ruch 53-41-M/01 Zdravotnický asistent Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova český jazyk, souvětí podřadné, souvětí souřadné Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivity Kombinované Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání odborné vzdělávání Typická věková skupina 16 - 19 let Vazby na ostatní materiály Je součástí CJL.

Souvětí Věta jednoduchá - je věta, která obsahuje jeden přísudek. dvě a více jednoduchých vět, které jsou spojeny do vyšších celků Věty v souvětí se spojují pomocí spojovacích prostředků, kterými mohou být: spojky (a, i, ani, ale, protože,…) vztažná zájmena (co, který, jaký, jenž,…) vztažná příslovce (kde, kam, kudy, odkud,…)

Souvětí - závislost Věta hlavní je mluvnicky nezávislá na jiné větě v souvětí. Věta vedlejší je závislá na jiné větě jako její větný člen. Souvětí podřadné je spojení jedné hlavní věta q jedné nebo více vět vedlejších. Souvětí souřadné obsahuje minimálně dvě věty hlavní a může dále obsahovat jednu a více vět vedlejších.

Souvětí podřadná Podle toho, jaký větný člen řídící věty je nahrazen, určujeme druhy vedlejších vět: podmětná: bývá uvozena kdo, co, kdy, kde, že, aby kdyby - přísudková: bývá uvozena jak, jako, jaká Příklady - určete druh VV: Venku je, jako by se čerti ženili. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Zdá se, že všemu rozumí. Byla stále taková, jako jsme ji znali.

Souvětí podřadná předmětná: bývá uvozena že, aby, když,nkdo, co, který, jaký, kde, kam, odkud, kudy přívlastková: bývá uvozena kdo, který, jenž, kde, kdy, že aby, jak Příklady - určete druh VV: Rád bych věděl, proč se to nenaučil. Měli jsme obavu, že to nevyjde. Nevíme, kdo by to uměl opravit. Položil mi otázku, jak postupovat dál.

Souvětí podřadná doplňková: bývá uvozena jak, kterak příslovečná Podle okolností a vztahů rozlišujeme různé druhy příslovečných vět: místní (kde, kam, odkud, kudy) časová (když, až, jakmile, než, sotva, sotvaže, zatímco, kdy, kdykoliv, pokud, dotud) způsobová(jako, jak, čím-tím, že, tak aby příčinná (důvodová) (protože, že, poněvadž) účelová (aby) podmínková (kdyby, jestliže, -li) přípustková (ačkoliv, přestože, třebaže, i kdyby, i když)

Příklady Určete druhy VV: Slyším sestru, jak šramotí v kuchyni. Vraťte se, odkud jste přišli. Abych nezaspal, nařídil jsem si budík. Třebaže se mu to nelíbilo, poslechl. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Než odejde, zamkni dveře. Výlet byl odložen, protože pršelo.

Souvětí souřadná Mezi hlavními větami rozlišujeme tyto významové poměry: slučovací (a, i, ani, nebo, či, jednak-jednak,…) stupňovací (ba, i, dokonce, ba ani, nejen-ale i) odporovací (sice-ale, ale přesto, avšak) vylučovací (buď-anebo, ať-ať, či, zdali-či) příčinný - důvodový (neboť, vždyť, totiž) důsledkový (proto, tedy, tudíž, a proto, a tak)

Příklady Určete poměry mezi VH: Napsali si to všichni, dokonce i Pepík. Vojta se nedivil, je totiž zvyklý na moje nápady. Venku je zima, a proto zůstaneme doma. Šel domů, cestou si pískal. Čekal jsem na něho, on ale nepřišel. Buď se mnou půjdeš, nebo půjdu sám. Znal cestu dobře, a tak dorazil včas. Vyšlo slunce a bylo příjemně teplo.

Souvětí Zdroje MUŽÍKOVÁ, Olga, Barbora MARKVARTOVÁ, Lenka KLUSÁČKOVÁ a Eleonora JEŘÁBKOVÁ. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002. ISBN 80-86285-36-7.