Historie klatovská barokní kronika barokní kronika autor: J. F. Hammerschmid autor: J. F. Hammerschmid tisk 1699, Praha tisk 1699, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Po stopách svaté Zdislavy z Lemberka
Advertisements

BIBLICKÝ RŮŽENEC slavná tajemství
ADVENT 2012 Bůh přichází ke mně – já přicházím k Bohu
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Stavba textová Souvětí souřadné.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Integrita bezúhonnost
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Historie obce Choteč. Na začátek… … Budu Vám vyprávět o nejkrásnější vesnici, kterou znám, kde žijí obyvatelé šťastně a spokojeně… o obci jménem Choteč.
Několikanásobné větné členy
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
24. Josef se dal poznat svým bratrům. Nikdo z vás nezůstane v mém otroctví, jen muž, který pohár ukradl.
Dosáhni cíle!.
Čas Ticha Čas Ticha Ein01 & Andel01.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Můj život je jak pestrý kolotoč, chvíli vzhůru – pak zas dolů, nevím proč, jednou se mi daří, výsknu si "juchú", potom bum – a všechno.
Ve společenství s Matkou Boží
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
1. Tmavým ránem kráčí žena k hrobu pod křížem, cítí se tak opuštěna mrtvým Ježíšem. Ale ještě dřív, stal se tenhle div: Boží sláva z hrobu vstává, Pán.
Těm, kteří si na sobě zakládali, že jsou spravedliví, a ostatními pohrdali, pověděl Ježíš toto podobenství: Dva muži šli do chrámu, aby se pomodlili,
JAKÉ JE JEHO JMÉNO //: JAKÉ JE JEHO JMÉNO, JAKÉ JE JEHO JMÉNO,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Svatopluk I. Markéta Hubáčková.
Spojky.
MATEMATIKA pro 1. třídu ZŠ
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
23. Josef chtěl zjistit, jestli bratři změnili své chování a litují toho, co způsobil.
Věta jednoduchá a souvětí.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
mezi lidmi  1 Také nějaký muž, jménem Ananiáš, a jeho manželka Safira prodali svůj pozemek. 2 Ananiáš si však s vědomím své ženy dal nějaké peníze.
1. Marie má dítě, Pane, Marie má dítě, Pane můj, Marie má dítě, Pane, hle, průvod stále přichází a zas jde dál.
Mírov Mírov.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
1. Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků, živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků. Nenarodí-li se kdo z vody a Ducha, nemůže vjíti.
1. Šly z rána ke hrobu Marie Magdaléna a matka Jakuba a ještě jedna žena, sobě pro útěchu, mrtvému na památku, šly z rána ke hrobu dva dny po Velkém pátku.
Interpunkce v souvětí Cvičení.
Živý je Pán Ref.: Živý je Pán, živý je Pán, živý je Pán na věky věků x
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Významové poměry mezi hlavními větami
1. Svou lásku, pramen vody čisté | Kristus mne právě zjevuje | a jeho odpuštění jisté | teď z kříže ke mně směřuje. | Já na Krista tak pamatuji, | když.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
HAPPY END …no comment... KRIZE SVĚTOVÉHO EKOSYSTÉMU.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
VY_32_INOVACE_57 Název školy: ZŠ A MŠ Březno. Autor:
Ježíš.
na počátku prý bylo slovo … tedy informace
Ezop - bajky Vypracovala: Veronika Cihlářová. Ezop - Medajlonek Žil v 6 stol. Př.n.l. Narodil se 564 př.n.l. Zemřel 620 př.n.l.(55-56 let) Žil v Řecku.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Souvětí souřadné.
MISTR JAN HUS A HUSITSKÉ VÁLKY
Transkript prezentace:

Historie klatovská barokní kronika barokní kronika autor: J. F. Hammerschmid autor: J. F. Hammerschmid tisk 1699, Praha tisk 1699, Praha

Nebyl tu žádný zisk obyvatelům, neb žádná zahrada, žádný v hromadách tyčky v celosti nezůstali. Dvoučlenné spojení hlavních vět:

Spojení třinácti hlavních vět : Dne včerejšího ráno vstanouc klekl jsem před ten obraz, a modlil jsem se stoje, on zatím přinesl vodu, a já pohlídl na obraz Matičky Boží, i spatřil jsem na něm v ráně krůpěji, jako velká špendlíková hlavička, i ukázal sem jí mé manželce, ona pak vstoupila nahoru na lavici, a podívaje se plakala, potom sem pravil i Rábskýmu aby vstoupil na stoličku, a podíval se, on hledě přímo vproti obrazu, nic neviděl, až potom podívajíce se po straně bylo viděti, že na něm krůpěje stáli, i poručil jsem své manželce, aby šla pro Kateřinu Pubcovou, která mně říkávala, že se k tomu obrazu bude utíkati pro svého manžela na vojně zůstávajícího, ale ona doma nebyla. Dne včerejšího ráno vstanouc klekl jsem před ten obraz, a modlil jsem se stoje, on zatím přinesl vodu, a já pohlídl na obraz Matičky Boží, i spatřil jsem na něm v ráně krůpěji, jako velká špendlíková hlavička, i ukázal sem jí mé manželce, ona pak vstoupila nahoru na lavici, a podívaje se plakala, potom sem pravil i Rábskýmu aby vstoupil na stoličku, a podíval se, on hledě přímo vproti obrazu, nic neviděl, až potom podívajíce se po straně bylo viděti, že na něm krůpěje stáli, i poručil jsem své manželce, aby šla pro Kateřinu Pubcovou, která mně říkávala, že se k tomu obrazu bude utíkati pro svého manžela na vojně zůstávajícího, ale ona doma nebyla.

Kopulace spojovací prostředek též: Nachází se v starých pamětech, že panna Klavtoka, jakož i starší její bratr Krasoň, mající palčivou zimnici, skrze střídmé ranní, polední, a večerní užívání té vody okřáli, i uzdraveni byli. Též mladšího bratra Tuhově služebník, jménem Koldin, těžkou prašivinou, a šeredným chrástem zohyzděný, skrze tu vodu pomoc, i zdraví nabyl …. spojovací prostředek též: Nachází se v starých pamětech, že panna Klavtoka, jakož i starší její bratr Krasoň, mající palčivou zimnici, skrze střídmé ranní, polední, a večerní užívání té vody okřáli, i uzdraveni byli. Též mladšího bratra Tuhově služebník, jménem Koldin, těžkou prašivinou, a šeredným chrástem zohyzděný, skrze tu vodu pomoc, i zdraví nabyl …. spojka a, i: O mateřském pohřbu Tuhoň pozůstalý syn, a dvorů jejich dědic, bez prodlení se do Studynce … přestěhoval, a v něm se volně s svou čeledí osadíce, jej sobě rozšířil, i roubeninou široce, aby i studánka do zavření téhož dvora se dostala, obehnati dal.... spojka a, i: O mateřském pohřbu Tuhoň pozůstalý syn, a dvorů jejich dědic, bez prodlení se do Studynce … přestěhoval, a v něm se volně s svou čeledí osadíce, jej sobě rozšířil, i roubeninou široce, aby i studánka do zavření téhož dvora se dostala, obehnati dal....

Poměr slučovací a) spojovací výrazy jednoduché: přitom, až, také, potom, též, potomně jakož, aniž a) spojovací výrazy jednoduché: přitom, až, také, potom, též, potomně jakož, aniž b) spojovací výrazy složené: a přitom, i také zde, pak potom, potomně pak, a tu potomně i b) spojovací výrazy složené: a přitom, i také zde, pak potom, potomně pak, a tu potomně i c) spojovací výrazy dvojdílné: ani – ani, dílem – dílem, potom pak – následovně c) spojovací výrazy dvojdílné: ani – ani, dílem – dílem, potom pak – následovně

Adverze spojka ale doplněná dalšími výrazy, např. ovšem: Po jejížto potomně smrti zůstali nezletilí dva dědicové, ale Rusáci ovšem nechtějíce jejich let dospělých k vládnutí s nimi dočekati, jiného sobě vývodu za pána zvolili …. spojka ale doplněná dalšími výrazy, např. ovšem: Po jejížto potomně smrti zůstali nezletilí dva dědicové, ale Rusáci ovšem nechtějíce jejich let dospělých k vládnutí s nimi dočekati, jiného sobě vývodu za pána zvolili …. spojovací výraz toliko: Já sice jsem nespatřila nic, toliko to vím, že moje dítě tak těžce na psotník stonalo, že ani prsu požívati nechtělo, já nedávala jsem nic proti tomu, toliko udělala jsem slib k obrazu Panny Marie …. spojovací výraz toliko: Já sice jsem nespatřila nic, toliko to vím, že moje dítě tak těžce na psotník stonalo, že ani prsu požívati nechtělo, já nedávala jsem nic proti tomu, toliko udělala jsem slib k obrazu Panny Marie ….

Binární vztahy v rámci adverze … raději v pokoji s ním zůstával. Ale Soběslav na to jeho přátelské napomínání nic dbáti nechtěl, nýbrž sebravše nemálo lidu svého domácího, i přespolního táhl, a vytrhl s ním do kraje toho klatovského …. … raději v pokoji s ním zůstával. Ale Soběslav na to jeho přátelské napomínání nic dbáti nechtěl, nýbrž sebravše nemálo lidu svého domácího, i přespolního táhl, a vytrhl s ním do kraje toho klatovského ….

Poměr odporovací a) spojovací výrazy jednoduché: ale, však, nicméně, nýbrž, leč a) spojovací výrazy jednoduché: ale, však, nicméně, nýbrž, leč b) spojovací výrazy složené: naproti tomu, však zase, však předce, zatím toliko b) spojovací výrazy složené: naproti tomu, však zase, však předce, zatím toliko c) spojovací prostředky dvojdílné: sice – ale, sice – toliko c) spojovací prostředky dvojdílné: sice – ale, sice – toliko

Gradace spojovací výraz netoliko – ale také, např. … když ale ta zběř husitská, která netoliko živé katolické lidi na smrt vyhledávala, ale také mrtvým zemřelým, obvzláštně svatým tělům neodpustíce, zase jako znova je zabíti, jejich svaté hroby otvírajíce, kosti, a prach rozházeti, a páliti, se opovážila …. spojovací výraz netoliko – ale také, např. … když ale ta zběř husitská, která netoliko živé katolické lidi na smrt vyhledávala, ale také mrtvým zemřelým, obvzláštně svatým tělům neodpustíce, zase jako znova je zabíti, jejich svaté hroby otvírajíce, kosti, a prach rozházeti, a páliti, se opovážila ….

spojka ano: Potomně Čimislav s manželkou Klavtokou chvalitebně, a pokojně se srovnávajíce, dověděl se, že Tuhoň Klavtoky bratr, již k dospělým létům docházejíce, sám pro sebe hospodařiti, statek taky, jako někdy otec jeho, spravovati, i rozšiřovati míní, ano již také o tom často s paní mateří svou rozmlouval …. spojka ano: Potomně Čimislav s manželkou Klavtokou chvalitebně, a pokojně se srovnávajíce, dověděl se, že Tuhoň Klavtoky bratr, již k dospělým létům docházejíce, sám pro sebe hospodařiti, statek taky, jako někdy otec jeho, spravovati, i rozšiřovati míní, ano již také o tom často s paní mateří svou rozmlouval ….

Poměr stupňovací a) spojovací výrazy jednoduché: k tomu a) spojovací výrazy jednoduché: k tomu b) spojovací výrazy složené: a co více, ano i, k tomu také, anobrž i b) spojovací výrazy složené: a co více, ano i, k tomu také, anobrž i c) spojovací prostředky dvojdílné: netoliko – ale i také, neřkuli – ano i, nerci-li – ale i c) spojovací prostředky dvojdílné: netoliko – ale i také, neřkuli – ano i, nerci-li – ale i

Disjunkce dvojdílná spojka buď – aneb, např. Nebo žádné téměř město nebylo, žádná vesnice, žádné městečko které by v té vojně, buď nebylo vypálené, aneb oheň nebyl penězi vyplacený. dvojdílná spojka buď – aneb, např. Nebo žádné téměř město nebylo, žádná vesnice, žádné městečko které by v té vojně, buď nebylo vypálené, aneb oheň nebyl penězi vyplacený.

Poměr vylučovací a) spojovací výrazy jednoduché: anebo, aneb, neb a) spojovací výrazy jednoduché: anebo, aneb, neb b) spojovací prostředky dvojdílné: buď – anebo b) spojovací prostředky dvojdílné: buď – anebo

Vztah vysvětlovací a důvodový spojka nebo: Hle toho dne, a v tu chvíli tento svatý obraz, znamení vyjevil, a to předivné, nebo v přítomnosti tu mnoho lidí obojího pohlaví, i vyššího stavu, v svatém tom obrazu blahoslavená Panna Maria oči své nejsvětější otvírala, a zavírala …. spojka nebo: Hle toho dne, a v tu chvíli tento svatý obraz, znamení vyjevil, a to předivné, nebo v přítomnosti tu mnoho lidí obojího pohlaví, i vyššího stavu, v svatém tom obrazu blahoslavená Panna Maria oči své nejsvětější otvírala, a zavírala ….

Vztah vysvětlovací a důvodový a) spojovací výrazy jednoduché: totiž, a, totižto, neb a) spojovací výrazy jednoduché: totiž, a, totižto, neb b) spojovací výrazy složené: neb i, nebo i b) spojovací výrazy složené: neb i, nebo i

Vztah důsledkový spojka protož: … umínil jest tu po sobě ňáké dobré památky zanechati, protož vzal s týmiž klatovskými svými sousedy radu, kde by tu ještě jeden chrám Páně pro památku svou mohl dáti založiti, a vystavěti. spojka protož: … umínil jest tu po sobě ňáké dobré památky zanechati, protož vzal s týmiž klatovskými svými sousedy radu, kde by tu ještě jeden chrám Páně pro památku svou mohl dáti založiti, a vystavěti. spojka odkudž: Přistoupila potom jinší příčina roztržitosti, po dosazení na království české, proti tomu jiné dekrety, a ustanovení nařídil, aby všichni rouhavé, a církvi svaté protivné bludy ven z země byli puzeni, odkudž nenávist, kyselost, a zbraň proti němu stavové pochytili, léta 1618 vojny začátek v Čechách způsobíce …. spojka odkudž: Přistoupila potom jinší příčina roztržitosti, po dosazení na království české, proti tomu jiné dekrety, a ustanovení nařídil, aby všichni rouhavé, a církvi svaté protivné bludy ven z země byli puzeni, odkudž nenávist, kyselost, a zbraň proti němu stavové pochytili, léta 1618 vojny začátek v Čechách způsobíce ….

Vztah důsledkový a) spojovací výrazy jednoduché: pročež a) spojovací výrazy jednoduché: pročež b) spojovací výrazy složené: a proto, a tak, a tak potomně, a protož b) spojovací výrazy složené: a proto, a tak, a tak potomně, a protož