Vlastní hodnocení školy na Cyrilometodějském gymnáziu v Prostějově za školní rok 2006/07
Obsah příspěvku 1.Krátce o Cyrilometodějském gymnáziu 2.Části vlastního hodnocení školy na CMG 3.Požadavky kladené na vlastní hodnocení 4.Zpráva o provedeném hodnocení 1.Struktura zápisu o hodnocení dílčí oblasti 2.Obsah zprávy o vlastním hodnocení školy 5.Problémy vlastního hodnocení 6.Přílohy – hodnotící nástroje
1. Cyrilometodějské gymnázium v Prostějově Církevní osmileté všeobecně zaměřené gymnázium, 8 tříd, 240 žáků, 28 pedagogů Při škole pracuje školní klub, SVČ, ICM Důraz na osobnostní rozvoj studentů a výuku jazyků (motto:“Nesnažte se být dokonalí, nechtějte být dokonce ani dobří. Usilujte jen o to, být dnes alespoň o trochu lepší, než jste byli včera“) Zkušenosti s vlastním hodnocením školy
2. Části vlastního hodnocení Stanovení záměru vlastního hodnocení, stanovení komu hodnocení určeno (Paradox: hodnotíme co bylo, abychom stanovili, co bude. Vlastní hodnocení je zaměřeno na budoucnost) Příprava – hodnotící nástroje, postupy Proces vlastního hodnocení Zpráva o vlastním hodnocení Opatření vyplývající z vlastního hodnocení Využití zprávy o vlastním hodnocení pro vedení pracovníků školy (ředitel školy nemá řídit, ale vést tým pracovníků, ředitel je nositelem vizí) Vyhodnocení úspěšnosti navržených opatření
3. Požadavky na vlastní hodnocení školy Užitečnost, smysluplnost (přímý dopad na vedení, řízení a práci školy) Objektivita (skutečnost hodnotit několika nástroji) Časová přiměřenost (nesmí zatížit již tak přetížený pedagogický sbor a vedení školy) Systematičnost (probíhá na úrovni žáka, třídy, pracovníka, školy) Komplexnost (hodnocení nejen naplňování cílů, ale i cílů samých) Návaznost (plnění závěrů jednoho roku jsou vyhodnocována příští rok) Hodnotit nejen plnění cílů ale i správnost cílů samotných
3. Požadavky na vlastní hodnocení – získat odpovědi na otázky (oblast hodnocení cílů školy): o „Jaké jsou naše cíle?“ (zjištěné skutečnosti – připomenutí cílů) o „Odpovídají naše cíle požadavkům doby a jejím trendům, požadavkům místa, zadání zřizovatele?“(hodnocení zjištěné skutečnosti) o„Jak to víme?“ (metody evaluace) o„Co budeme dělat?“ (opatření – revize cílů)
3. Požadavky na vlastní hodnocení – získat odpovědi na otázky(oblast naplňování cílů škol): o„Jak si vedeme?“ (zjištěné skutečnosti) o„Jak to víme?“ (metody evaluace) o„Naplňuje zjištěná skutečnost naše cíle?“(hodnocení zjištěné skutečnosti) o„Co budeme dělat?“ (opatření)
4. Zpráva o vlastním hodnocení 4.1.Struktura zápisu o hodnocení dílčí oblasti Předmět evaluace Stanovený cíl: Zjištěné skutečnosti Evaluační zdroj:Zjištěná skutečnost: Hodnocení skutečnosti vzhledem k cíli: Opatření:
4.2. Konkrétní příklad zápisu o hodnocení dílčí oblasti Výsledky a pokrok v oblasti rozvoje kompetence osobnostní Stanovený cíl: Žák v průběhu působení na škole objevuje své silné i slabé stránky, rozvíjí důvěru ve vlastní schopnosti, komplexně rozvíjí vlastní osobnost. Dává svému životu řád, řídí svůj čas a objevuje vlastní životní styl a životní filosofii založenou na křesťanských hodnotách.
Zjištěné skutečnosti: Evaluační zdrojZjištěná skutečnost Dotazník pedagogů3,45 Studium materiálů, pozorování Kompetence osobnostní je v rámci působení školy rozvíjena ve výuce, v kurzech a volnočasových aktivitách organizovaných školou. Ve výuce není osobnostní kompetence žáka rozvíjena systematicky, ale spíše nahodile v souvislosti s prováděnou činností. V kurzech klíčových kompetencí je osobnost žáka rozvíjena koncepčně především v kurzu studentů V a v kurzech aktivního řízení času. V kurzech určené pro třídu V žák cíleně poznává své silné a slabé stránky. V kurzu time managementu se učí uvědomovat si význam času ve svém životě a aktivně ho řídit. Učí se dávat svému životu řád. Dostatečně nerozvíjíme sebedůvěru a sebeúctu žáků. To je do jisté míry způsobeno i klasickým způsobem výuky (při zkoušení probrané látky je zdůrazňováno, co se žák nenaučil, zatímco při aplikaci metod aktivního učení – prezentováním toho, co žák připravil, je vidět úspěch žáka).
Celostátní srovnávací testy: třída II – klíčové kompetence Komunikati vní, sociální, personální Občanské a pracovní K řešení problémů a učení Počet mimořádně výborných výsledků Celková charakteristi ka- postoje a dovednosti Percentil: 53 Percentil: 56 Počet: 6 Výborná schopnost tolerance a respektování ostatních, menší sebedůvěra, malá sebejistota
Hodnocení skutečnosti vzhledem k cíli: Škola nevytváří u žáků dostatečnou sebeúctu, sebedůvěru, což je velmi závažný nedostatek. Důvěra ve vlastní schopnosti je předpokladem úspěchu člověka. Opatření: Ve výuce klást důraz na edukační metody, ve kterých žák bude více prezentovat výsledky své práce, než memorovat zvládnuté učivo. Povzbuzovat žáka, při vlastním hodnocení žáka vést k oceňování vlastních dobrých výsledků. Pokračovat v kurzech osobnostního rozvoje.
4.2. Obsah zprávy o vlastním hodnocení školy 1. Úvod 2. Hodnocení kurikula školy 3. Výsledky školy 4. Procesy učení a vyučování používané ve škole 5. Podpora žákům 6. Klima a kultura školy(étos) 7. Zdroje, podmínky školy pro vzdělávání 8. Řízení, vedení a zabezpečování kvality 9. Hodnocení naplňování závěrů předchozího vlastního hodnocení školy 10. Závěr – stanovení úkolů pro práci školy
5. Problémy vlastního hodnocení Neumíme to Jako celek Neumíme dílčí části – problematika objektivní měřitelnosti např. dosahování některých klíčových kompetencí
5. Problémy vlastního hodnocení Časová náročnost a tudíž nechuť k provádění vlastního hodnocení ze strany velké části pracovníků školství Řešení: - připravené dotazníky pro pedagogy s možností volby odpovědi i možností dopsat další sdělení (pokud cítí potřebu) - využití IT(zpracování statistik, vyhodnocení dotazníků aj.) - využití smluvních partnerů (srovnávací testy, externí partner provádějící evaluaci školy)
5. Problémy vlastního hodnocení Využitelnost –Zpráva je využitelná vedením školy s obtížemi (ředitel je zavalen povinnostmi administrativního rázu a má málo časového prostoru pro vedení školy, problém delegace pravomocí je problém finanční) –Chybí časový prostor pro rozbor vlastního hodnocení s pedagogy školy (hodnotící zprávu téměř nikdo z pedagogů nestuduje, v době, kdy je hotova, je nový školní rok v běhu, v lepším případě (konec srpna) se nový školní rok rozbíhá) –Prostor pro analýzu je na vstupní pedagogické radě, ale tam je už tolik úkolů souvisejících s novým školním rokem…
5. Problémy vlastního hodnocení Možnost zneužití ze strany kontrolních orgánů, zřizovatele
6. Přílohy - základní hodnotící nástroje a postupy Analýza výroční zprávy školy (statistika – studijní výsledky, výchovná opatření, přij.zk., maturitní zk., kvalifikovanost pracovníků…) Celostátní srovnávací testy Dotazníky, ankety(pedagog, žák, rodič) Pozorování, rozhovor, studium materiálů a srovnávání se zjištěnou skutečností, konzultace s odborníkem Analýza práce pedagogů (metody výuky, metody a četnost hodnocení žáků, další vzdělávání…) – oblast využívání zdrojů
Ukázka dotazníku pro pedagogy Viz samostatný soubor
Studentská anketa Viz samostatný soubor