Digitální učební materiál Autor: Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma: Psaní mě/mně Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: únor 2013 Název: VY_32_INOVACE_10.3.02.CJL Anotace: Pravidla psaní mě/mně, doplňování mě/mně. Digitální učební materiál je primárně určen pro žáky nástavbového studia technických oborů, kteří mívají s jazykovými jevy problémy. Důraz je proto kladen na přehlednost, což spolu s využitím všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění problému i u slabších žáků a žáků se SPU. Interaktivní prezentační prvky, animační efekty sady Office 2010 a bohaté ilustrační příklady zvyšují názornost a udržují pozornost žáků. Inovativním prvkem je zařazení „taháků“, které žákům usnadňují zapamatování jednotlivých jevů. Pro zvýšení interaktivity je vhodné použít interaktivní tabuli. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem, a zejména k opakování ke společné části maturitní zkoušky. Cvičení na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.
Pravopis Psaní mě/mně
Tvary osobního zájmena já 2. a 4. pád mě - Jirka mě neviděl. - Šel tam beze mě. - Nechtěli mě tam. 3. a 6. pád mně - Neřekli mně to. - Mluvili o mně. - Dali mně to již včera.
TAHÁK (jen pro vás) Zkuste si do věty místo tvaru zájmena já dosadit příslušný tvar vlastního jména PEPA. Dej to mně (Pepovi). Neviděli mě (Pepu). Mě (Pepy) se to netýká. Je to pro mě (Pepu). Mně (Pepovi) to neřekli. Delší tvar dosazeného jména (Pepovi) mně Kratší tvar (Pepu, Pepy) mě
MĚ píšeme vždy: V kořenech slov (= ta část slova, která je společná pro všechna příbuzná slova) město, změna, měna, měřítko, měsíc. Ve slově tamější – není odvozené od slova tamní, ale od slova tam + koncovka –ější.
MNĚ píšeme vždy: Slova odvozená od zastaralého slovesa mnít zapomněl, připomněl, vzpomněl, opomněl zapomnětlivost, zapomnění, opomnění. Slova, která v jiném tvaru nebo ve slově příbuzném mají n příjemně (příjemný), uzemnění (uzemní), ztemnělý (temný), zatemnění (zatemní).
Psaní mě/mně Doplňte mě/mně: Trápila ho zapom__tlivost. Neviděli m__ tam. Opom__li to. Tam__jší obyvatelstvo se ani po staletích nezm__nilo. Samozřejm__ se ještě vrátíme. Uzem__ní bylo zřejm__ v pořádku. Onen spisovatel již upadl v zapom__ní. Nepřipom__li mi to. Zlobíš se na m__ ? Do kina můžete jít i beze m__. Podívej se na m__!
Psaní mě/mně Řešení: Trápila ho zapomnětlivost. Neviděli mě tam. Opomněli to. Tamější obyvatelstvo se ani po staletích nezměnilo. Samozřejmě se ještě vrátíme. Uzemnění bylo zřejmě v pořádku. Onen spisovatel již upadl v zapomnění. Nepřipomněli mi to. Zlobíš se na mě ? Do kina můžete jít i beze mě. Podívej se na mě!
Přeji hezký den… Více na www.pravopisne.cz
Použité zdroje FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200- 1347-4. HLAVSA, Zdeněk et al. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. 2. přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-859-3730-1. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. Pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Brno: Lingea, 2008. ISBN 978-80-87062-47-0. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. Maturita v kostce. ISBN 978-802-5301-890.