Dopravní politika ČR v oblasti civilního letectví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Přijímací řízení.
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Revize Nového přístupu
Dovoz letadel do ČR (se zaměřením na kluzáky a balóny)
KANALIZACE A VODOVOD V OBCI SIBŘINA KANALIZAČNÍ PŘÍPOJKY
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
SINGLE EUROPEAN SKY INDUSTRY CONSULTATION BODY Mgr. Richard Klíma KŘ/vOK.
Aktuální úkoly MŠMT Odbor programů výzkumu a vývoje 2009.
Optimalizace počtu matričních úřadů Porada s MV ČR konaná dne
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Základní nařízení komise (ES) 1592/2002
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Nové právní předpisy v oblasti rostlinolékařského vzdělávání Seminář MZe
Návrh směrnice Organizační změny a optimalizace systemizace Rozpory po projednání s OO.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Audit IT procesů ve FNOL
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Elektronické odbavování cestujících v IDS v ČR- příprava národního standardu květen 2013 INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
EMAS III Změny v akreditaci a ověřování Ing. Radim Frolík.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Člen USBS ČR a SP ČR Unie soukromých bezpečnostních služeb ČR Svaz průmyslu a dopravy České Republiky
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Projekt zavádění jednotné bezpečnostní politiky v prostředí VZP ČR
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Základní registr obyvatel
 Jeho principy začala uplatňovat M. Thatcherová v reakci na zvyšující se tlak veřejnosti na politiky v 70. letech 20. století ve Velké Británii.  Veřejnost.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Financování politických stran a regulace politických kampaní 6. října 2011 Mgr. Karolína Peake místopředsedkyně vlády 1. místopředsedkyně strany Věci veřejné.
Celní správa České republiky
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Další vývoj přiřazování kvalifikací k EQF v České republice Miroslav Kadlec, Praha,
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Nařízení č. 1221/2009 EMAS III Revize nařízení č. 761/2001 Pavel Růžička Seminář „Co nového v normách k environmentálnímu managementu? “ MŽP,
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Aktuální situace nejen v oblasti legislativy ÚNMZ
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Oznamovací povinnost správních orgánů podle nařízení 764/2008 ProCoP setkání
Účetní reforma v druhém roce
Ekonomické informace 8. zasedání Sněmu RVŠ Praha, Jakub Fischer, předseda EK.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Financování kapitol státního rozpočtu II
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Sekce fondů Evropské unie (Sekce 8) Hlavní náplň Zajištění činností Řídicího orgánu operačních programů spolufinancovaných z ESF (OP LZZ a OPZ), Zprostředkujících.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
zřízen Upraven : - zákonem č. 458/2000 Sb. o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích - zákon č. 406/2000.
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Seminář ,,Právo a podnikání v digitálním věku” - Ostrava,
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
Ing. Martin DVOŘÁK,Ph.D Praha
Transkript prezentace:

Dopravní politika ČR v oblasti civilního letectví Poslanecká sněmovna parlamentu ČR Hospodářský výbor 3. schůze podvýboru pro vědu, výzkum, letectví a kosmonautiku Úřad pro civilní letectví, 21. ledna 2011 Dopravní politika ČR v oblasti civilního letectví

Program 1. Zahájení schůze a uvítání účastníků Ing. Pavel Hojda; předseda PVVLK 2. Úvod do tématu a seznámení s aktuálním směřováním ÚCL Ing. Josef Rada; generální ředitel ÚCL 3. Aktuality z EASA Ing. Vítězslav Hezký; ředitel SLS/ÚCL 4. L-13 Blaník – zákaz letů Ing. Pavel Matoušek; ředitel ST/ÚCL Přestávka 5. Stanovisko ÚCL 6. Stav příprav dokumentu „Dopravní politika ČR“ Ing. Zdeněk Jelínek; zástupce Ř/OCL, Ministerstvo dopravy 7. Informace z vojenského letectví plk. Petr Brouček a pplk. Václav Česal; OVL, Ministerstvo obrany

Úvod do tématu a seznámení s aktuálním směřováním ÚCL Ing. Josef Rada, generální ředitel ÚCL

Věková struktura zaměstnanců ÚCL Z celkového počtu zaměstnanců ÚCL je: 27 % žen 67 % pracovníků s vysokoškolským vzděláním

Počet zaměstnanců ÚCL (2008 – 2011)

Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok 2008)

Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok 2009)

Organizační schéma ÚCL (úroveň řízená přímo GŘ - rok 2011 - výhled) Generální ředitel ÚCL Ředitel kanceláře úřadu Ředitel sekce letové a provozní sekce technické Mluvčí ÚCL (kumulovaná pozice) Bezpečnostní ředitel Útvar vnitřní kontroly Inspektor bezpečnosti

Personální změny od roku 2008 Nastoupilo celkem 45 zaměstnanců tj. obměna cca 25-30 procent: 10 absolventů po nebo krátce po ukončení vzdělání 16 z 45 je administrativa nebo zejména administrativa 29 z 45 jsou výkonní inspektoři Rovnoměrně ve všech útvarech

Ing. Vítězslav Hezký, ředitel SLS/ÚCL Aktuality z EASA Ing. Vítězslav Hezký, ředitel SLS/ÚCL

Obsah prezentace Aktuality z jednání AGNA Aktuality z jednání Správní rady EASA Aktuality z mimořádných jednání Správní rady Změny kompetencí EASA Aktuality k I. rozšíření kompetencí Aktuality k II. rozšíření kompetencí

Aktuality z jednání AGNA (1) AGNA – poradní orgán složený ze zástupců národních leteckých úřadů, primárně orientovaný na předpisovou činnost EASA Plán předpisové činnosti Agentury Stanoven na roky 2010-2013 Pokrývá nové oblasti kompetencí EASA Stav plnění za rok 2010 – 100 %, rok 2011 zahájen na čas Mezi nejvýznamnější kroky roku 2010 patří vypořádání připomínek a příprava návrhů nařízení spojených s prováděcími pravidly k oblastem AR, OR, OPS a FCL

Aktuality z jednání AGNA (2) Standardizační činnosti EASA / Komise Rozšíření plánů činností v souvislosti s novými kompetencemi EASA Řešení rozsahu činností s ohledem na platnou legislativu, především v oblasti řízení letového provozu

Aktuality z jednání AGNA (3) Příprava Evropského bezpečnostního plánu Zajišťuje zvláštní výbor EASAC Důraz na roli SMS a SSP a komplexitu projektu SESAR Bližší informace dále Aktuálně diskutované problematiky Alternativní způsoby průkazu Závaznost ACAS II Praktická využitelnost čl. 83bis Aktuality k novým kompetencím EASA jsou dále v prezentaci

Aktuality z jednání Správní rady EASA (1) EASA Business Plan Základní dokument EASA, definuje její politiku, cíle a vytyčuje cesty jak jich dosáhnout, tím určuje rámec všech činností Agentury a vycházejí z něj všechny ostatní dokumenty přijímané Správní radou, jako rozpočet, Pracovní plán, Plán personální politiky apod. Přijat pro roky 2011-2015 Dopad na národní letecké úřady i organizace v letectví Poplatky a platby EASA Během roku drobná úprava v důsledku potřeby vyrovnání rozpočtu Rostoucí náklady spojené s rozšiřováním kompetencí, hledání alternativních možností zisku prostředků

Aktuality z jednání Správní rady EASA (2) ENaCT (EASA/NAA Certification Transition Working Group) Zapojení národních leteckých úřadů do mezinárodní spolupráce je funkční, možnosti jsou vzhledem k tlaku vyvíjenému na úřady v Evropě omezené Možnost alokace úkolů na oprávněné subjekty se finalizuje; Výhoda spočívá v možnosti pokrytí dohledem problematických oblastí Je komplikováno obavami ze snížení úrovně bezpečnosti Státní záruky se jeví žádoucími

Aktuality z jednání Správní rady EASA (3) Evropský plán pro bezpečnost v letectví a příručka Evropského programu pro bezpečnosti v letectví S vydáním se čeká na vyjádření ICAO, zda připravovaná podoba pojetí bezpečnostní politiky v EU naplní požadavky a záměry ICAO Kolektivní správa bezpečnostních rizik zajištěna pomocí důrazu na spolupráci mezi klíčovými subjekty (Komise, EASA, EUROCONTROL, členské státy, atd.) Předpoklad vývoje bezpečnostních ukazatelů výkonnosti a zmírnění rizik, například cestou zdokonalení certifikačních specifikací Připravují se semináře se zástupci členských států za účelem identifikace oblastních faktorů ovlivňujících otázku bezpečnosti

Aktuality z mimořádného jednání SR (1) Střednědobá perspektiva a politika EASA Diskuze iniciovaná předsedou Správní rady a zástupcem CAA-UK Identifikace a nástin řešení nejpalčivějších otázek kolem současné politiky EASA, jako např.: Základní nařízení, které určuje rámec pro společná pravidla bezpečnosti, adresuje činnosti EASA, národní úřady jsou v pozadí Systém v Evropě by měl být řízen jako celek s EASA vytvářející prostředí pro efektivnější spolupráci členských států EASA by měla být kvalitní organizací v centru systému, zaměřující se na otázku bezpečnosti. Snahou by neměla být centralizace veškeré činnosti ani maximalistická interpretace jejích zákonných kompetencí EASA musí zajistit, aby její předpisové oddělené bylo v maximální možné míře obsazeno experty pro všechny regulované oblasti

Aktuality z mimořádného jednání SR (2) Hlavní obavou národních leteckých úřadů dále zůstává absence jasné a konkrétní definice systému praktické spolupráce agentury EASA a národních úřadů s dlouhodobým výhledem a možností jejich stabilní a dlouhodobé integrace do evropského systému bezpečnosti letectví Cílem by mělo být udržet na národních úřadech zkušený personál a know-how, a tím i očekávané schopnosti těchto úřadů, jako orgánů státní moci, a to nejen schopnosti plnit své úkoly, ale i schopnosti k provádění těchto úkolů včas a efektivním způsobem

EASA a rozsah kompetencí EASA zřízena na základě nařízení (ES) č. 1592/2002, kompetence omezené (letová způsobilost, certifikace) I. rozšíření kompetencí - nařízení (ES) č. 216/2008 Oblasti FCL, OPS, TCO II. rozšíření kompetencí - nařízení (ES) č. 1108/2009 Oblasti ATM/ANS, ADR

Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (1) V rámci rozšíření Změna struktury prováděcích pravidel – požadavky na úřady/organizace Co možná největší sesouhlasení se stávající legislativou (EU-OPS, JAR-OPS 3) Složitostí úkolů zcela výjimečná předpisová činnost v současné době ve fázi vypořádání připomínek (CRD) Např. pro oblast provozu přijato a zpracováno cca 14 000 připomínek! Prováděcí pravidla pro oblast zdravotní způsobilosti ve fázi Stanoviska pro Komisi (návrh nařízení)

Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (2)

Aktuality k I. rozšíření kompetencí EASA (3) Vzhledem ke zpracovávaným připomínkám byla navrhovaná prováděcí pravidla pozměněna co do struktury i obsahu, aby lépe odrážela představy a požadavky odborné veřejnosti Vstup v platnost požadavků nejpozději od 8. 4. 2012 S přechodným obdobím se nepočítá, využít se bude moci možnost dočasného vyvázání se z povinnosti plnit nařízení (tzv. Opt-out princip použitý např. při zavádění pravidel pro letovou způsobilost a její zachování) V návaznosti na uveřejnění budou zpětně upravena již zavedená pravidla pro letovou způsobilost a její zachování

Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (1) ATM/ANS Navázána spolupráce s EUROCONTROL ohledně programu SESAR Kapacity EASA jsou v oblasti ATM/ANS velmi omezené Budou rozšířeny oblasti působnosti některých pracovních skupin, např. AGNA EASA požádána Evropskou komisí o urychlenou přípravu základního transformovaného předpisového rámce pro oblast ATM/ANS Režim „fast-track“ Dotčené úkoly již ukončeny a zbytek z tohoto rozšíření již bude podléhat normálnímu schvalovacímu procesu

Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (2) ATM/ANS Prezentována představa následné standardizace, která by měla probíhat pomocí tzv. Network Managementu (jiná síť než u bloků FAB), nad kterým by měla stálý dohled EASA K tomuto účelu budou vydány i zvláštní prováděcí pravidla NMF IR (Network Management Function) Zůstává otevřena otázka transpozice ICAO SARP’s (Annexů 5, 10, 11, 15 a postupně dalších) Otevřena otázka samotné „bezpečnostní“ filozofie EASA při transpozici některých pravidel do systému EASA se jeví jako praktické nevymezovat se pouze na oblasti spojené s bezpečností, ale zachovat kompletní regulační rámec

Aktuality k II. rozšíření kompetencí EASA (3) Aerodromes Představení prováděcích pravidel k této oblasti se očekává během roku 2012, platnost uvažována od 31. prosince 2013 Současná předpisová činnost zahrnuje hlavní 3 úkoly: požadavky na organizaci provozovatele a příslušný úřad požadavky na letištní provoz projekční požadavky (účast zástupce ČR ve WG) Odloženy byly úkoly týkající se heliportů, řízení odbavovací plochy a vybavení Rozšířena studie implementace Annexu 14 ICAO Zmíněna možnost spolupráce na předpisové činnosti s vojenským sektorem Ze strany EASA je případná bližší spolupráce, resp. aktivní účast zástupců vojenského letectví, vítána

Ing. Pavel Matoušek, ředitel ST/ÚCL L-13 Blaník – zákaz letů Ing. Pavel Matoušek, ředitel ST/ÚCL

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) 28 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Počátek kauzy začíná katastrofou kluzáku L13, ke které došlo 12.6.2010 v Rakousku. Nehodu začal šetřit rakouský úřad pro šetření nehod, který konstatoval, že došlo k ulomení křídla. Na základě toho byl v souladu s platnými evropskými postupy informován výrobce-držitel typového osvědčení Aircraft Industries a.s.(AI) a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která je v EU kompetentním úřadem v oblasti typových certifikací včetně vydávání příkazů k zachování letové způsobilosti (PZZ).

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) EASA následně požádala ÚCL, aby v rámci platného kontraktu mezi EASA a ÚCL vstoupil do kontaktu s AI, které mají jako držitel typového osvědčení za povinnost na podobné případy neprodleně reagovat.   Výsledkem šetření ÚCL s AI byl návrh PZZ, který EASA doplnila dalším omezením a následně byl vydán PZZ, jehož účinnost byla později rozšířena novým PZZ i na model L13A.

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě reakce některých leteckých úřadů ( zejména USA a Kanady), které konstatovaly , že mnoho kluzáků, vedených v jejich rejstříku, nemá k dispozici úplné záznamy o provozu tak, aby bylo možné stanovit bezpečný provoz, přestože je výrobce AI ve své dokumentaci požaduje, EASA vydala další PZZ s rozšířeným omezením pro provoz kluzáku. Jednání zástupců AI, EASA a ÚCL konané 30.8.2010 konstatovalo bez náznaku zastavení provozu kluzáků, že je nutné neprodleně zahájit ze strany AI práce pro získání metody, bezpečně prokazující, že konstrukce draku kluzáku nemá únavové trhliny, 3.9.2010 EASA překvapivě vydala další PZZ, kterým byl zastaven provoz všech kluzáků L13 a L13A.

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) 31 Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Tento PZZ je publikován na EASA webových stránkách a pro zajištění maximální bezpečnosti byl prostřednictvím ÚCL předán každému známému provozovateli/vlastníkovi kluzáku dotčeného typu zapsaného v leteckém rejstříku ČR. Provádění příkazů k zachování letové způsobilosti je požadováno Nařízením EK 2042/2003. Pokud provozovatel nebo vlastník PZZ neprovede, letadlo ztrácí letovou způsobilost a let takového letadla je v rozporu s § 12 zákona č. 49/1997 Sb.,o civilním letectví.

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Vzhledem k tomu, že závěrečnou fázi vydání PZZ EASA uskutečnila bez jakéhokoliv kontaktu s ÚCL, byl ze strany ÚCL požádán o stanovisko držitel typového osvědčení Aircraft Industries a.s. ohledně upřesnění možných dalších postupů řešení vzniklé situace včetně možnosti povolit provoz alespoň některých kluzáků podle stanovených kritérií udělením výjimky. Následně ÚCL za podpory AI vypracoval postup, podle kterého mohli čeští provozovatele/vlastníci letadel žádat o udělení výjimky.

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě těchto postupů byly v souladu s Nař. 216/2008 uděleny výjimky pro 100 Blaníků (z celkového počtu 244 registrovaných na LR) na dobu dvou měsíců.   Po uplynutí platnosti výjimek, ÚCL znovu ve spolupráci s AI přepracoval postupy: Do 4000 Nad 4000

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) Na základě těchto postupů byly uděleny výjimky pro 76 Blaníků (z celkového počtu 244 registrovaných na LR) na dobu 5 měsíců a v souladu s Nař. 216/2008 musely být oznámeny OCL-MD přes zastoupení ČR v Bruselu EK, EASA a členským státům EU (i když mají platnost pouze na území ČR). EK má právo je posoudit a pokud rozhodne pomocí svého výboru, že výjimka není v souladu se základními bezpečnostními požadavky, bude je muset ČR v souladu s Nař. 216/2008 zrušit.

Ing. Josef Rada, generální ředitel ÚCL Stanovisko ÚCL Ing. Josef Rada, generální ředitel ÚCL

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) První reakce EK a EASA na výjimky byly silně negativní, ÚCL reagoval na stanovisko EASA rozsáhlým dopisem, kde odůvodnil svůj postoj k udělení výjimek. OCL-MD potvrdil EK stanovisko uvedené v dopise ÚCL na EASA. Další reakce ze strany EK jsou očekávány

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) K tomuto řešení se přistupovalo na základě nepřiměřené reakce EASA, i když je třeba vnímat, že kompetence ve věci typové způsobilosti letadel na území členských států EU patří EASA. Podle názoru ÚCL nebylo nutné uzemnit celou flotilu, a na základě skutečnosti, že záznamy o provozu letadel českých provozovatelů jsou v souladu s požadavkem výrobce. Řešení formou výjimek je však třeba chápat jako značně nestandardní vzhledem ke stanoveným postupům EU a ÚCL si byl vědom, že udělené výjimky mohou vyvolat ze strany EASA popřípadě EK značnou kritiku, současně však bylo vnímáno, že někteří naši provozovatelé/majitelé kluzáků byli rozhodnutím EASA poškozeni. Vzhledem k tomu, že je povinnost zasílat opakované výjimky členským státům EU, je možno říci podle obsahu zaslaných výjimek z jiných členských států , že ČR je první stát v EU, který tuto zvláštní situaci s EK a EASA takto dlouhodobě řeší.

Zákaz letů kluzáku L-13 Blaník (vznik a průběh případu) K otázce dokumentů v jazyce anglickém je třeba si uvědomit, že dorozumívacím jazykem v letectví je angličtina, veškerá průvodně technická dokumentace je vyhotovována taktéž v anglickém jazyce. Rozhodnutí publikovat PZZ pouze v anglickém jazyce bylo učiněno Správní radou EASA. Tato skutečnost je leteckou veřejností automaticky respektována na mezinárodním poli. Cesta překladů do češtiny by představovala další výdaje ať už ze státního rozpočtu nebo z kapsy majitelů letadel, popřípadě i zastavování provozu do doby pořízení oficiálního českého překladu. Požadavek ČR na překlady do českého jazyka by degradoval dobré jméno českého letectví ve světě.

Děkujeme za pozornost