1 Řízení před Ústavním soudem – 2. část PVP - 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Advertisements

předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Rozhodnutí Vězeňské služby ČR
Devizový zákon. Část první -základní ustanovení §1 vymezení pojmů §2 rozdělení působnosti mezi devizovými orgány §3 registrace ke směnárenské činnosti.
DOVOLÁNÍ.
Obecná část rozpočtového práva III
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Administrativně právní metoda regulace společenských vztahů
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
15. Moc soudní a výklad práva
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Zábavná matematika.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Ochrana práv ve veřejné správě
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.8
Ochrana proti aktům Vězeňské služby ČR – aplikace správního řádu a soudního řádu správního JUDr. Faisal Husseini.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Daně v judikatuře Ústavního soudu Rozbor některých rozhodnutí Ústavního soudu v daňové oblasti 5. listopadu 2014.
Právo pro podnikatele II
Kontrola veřejné správy
TEST 17. POLITOLOGIE
Správní právo procesní
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
UZNÁNÍ A PROHLÁŠENÍ VYKONATELNOSTI ROZHODNUTÍ
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Dělba moci Moc soudní.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Kontrola veřejné správy III Soudní kontrola 1. správní soudy 2. civilní soudy 3. zvláštní senát 4. Ústavní soud.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Správní soudnictví Veřejná správa.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Územní samospráva Obce
Správní právo procesní - úvod-
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
1 Přístup jednotlivce k Ústavnímu soudu PVP
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Správní řád -vybrané instituty
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Správní právo procesní
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc soudní v ČR
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

1 Řízení před Ústavním soudem – 2. část PVP

Systematika zákona o Ústavním soudu ČÁST PRVNÍ – ORGANIZACE ÚSTAVNÍHO SOUDU § 1-26 ČÁST DRUHÁ – ŘÍZENÍ PŘED ÚSTAVNÍM SOUDEM § f § Hlava první – Obecná ustanovení § f Hlava druhá – Zvláštní ustanovení o řízení před ÚS § Oddíl první - Ř ízení o zrušení zákonů a jiných právních předpisů § 71a-71e Oddíl druhý- Řízení o souladu mezinárodních smluv podle čl. 10a a čl. 49 Ústavy s úst. zákony § Oddíl třetí – Řízení o ústavních stížnostech § Oddíl čtvrtý - Řízení o opravném prostředku proti rozhodnutí ve věci ověření volby poslance nebo senátora § Oddíl pátý - Řízení v pochybnostech o ztrátě volitelnosti a o neslučitelnosti výkonu funkcí poslance nebo senátora podle čl. 25 Ústavy § Oddíl šestý - Řízení o ústavní žalobě proti prezidentu republiky– nyní změna § Oddíl sedmý - Řízení o návrhu prezidenta republiky na zrušení usnesení Poslanecké sněmovny a Senátu podle čl. 66 Ústavy § b Oddíl osmý - Řízení o opatřeních nezbytných k provedení rozhodnutí mezinárodního soudu § Oddíl devátý - Řízení ve sporech o rozsah kompetencí státních orgánů a orgánů územní samosprávy § 125a-125f Oddíl desátý - Řízení ve věcech referenda o přistoupení České republiky k EU – nyní změna ČÁST TŘETÍ - Platové poměry soudce a asistenta – zrušeno § § 131 ČÁST ČTVRTÁ – KÁRNÉ PROVINĚNÍ A KÁRNÉ ŘÍZENÍ § ČÁST PÁTÁ – PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ §

Vybr.problémy ÚP-Ústavní soudnictví, J.Filip 3 3 Vývoj ústavního soudnictví v ČR po roce se změnou textu právních předpisů 1. Zákon č. 331/1993 Sb., o st. rozpočtu ČR na rok 1994 a o změně a doplnění některých zákonů, změnil ustanovení § 126, § 127 písm. a) a b) týkající se platových poměrů soudců Ústavního soudu a nabyl účinnosti dnem Zákon č. 236/1995 Sb., vypustil ze ZUS z části třetí § 126 až 130, které upravovaly platové poměry soudců. 3. Zákon č. 77/1998 Sb., kterým se mění a doplňuje ZUS (první speciální novela), představuje významnější novelizaci zákona o Ústavním soudu. Tento zákon změnil § 9 odst. 1, § 15 odst. 1, § 19 odst. 2, nadpis nad § 42, § 42 odst. 1, § 44 odst. 1 a § 72 odst. 2, doplnil § 42 a 43 a zrušil v § 43 odst. 1 písm. c) a dále § Zákon č. 18/2000 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Veřejném ochránci práv, doplnil v zákoně o Ústavním soudu § 64 odst. 2 písm. f) a § 69 o odstavec Zákon č. 132/2000 Sb., doplnil ZUS v § 64 odst. 2 o další písmeno – f), čímž doplnil text, který předtím do zákona vložil zákonč. 18/2000 Sb. Tím byly odstraněny pochybnosti o postavení Veřejného ochránce práv vůči Ústavnímu soudu. Dále změnil § 64 odst Zákon č. 48/2002 Sb., druhá speciální novela ZUS, reaguje na revizi ústavních ustanovení v oblasti vztahu mezinárodního a vnitrostátního práva. Jádrem této změny bylo vložení do textu ZUS nového druhého oddílu (§ 71a – 71e) o řízení o souladu mezinárodních smluv podle čl. 10a a čl. 49 Úst s ústavními zákony. Jedná se v pořadí o druhou závažnou novelizaci ZUS 7. Zákon č. 202/2002 Sb. upravuje možné vystupování nově zřízeného ÚZSVM před Ústavním soudem. 8. Zákon č. 302/2002 Sb., přizpůsobil výčet oprávněných navrhovatelů podle § 64 odst. 2 nové situaci po zrušení okresních úřadů, když byl zrušen § 64 odst. 3 upravující oprávnění přednostů okresních úřadů podávat návrhy na zrušení právního předpisu vydaného obcí.

Vybr.problémy ÚP-Ústavní soudnictví, J.Filip 4 4 Vývoj ústavního soudnictví v ČR po roce se změnou textu právních předpisů 9. Zákon č. 114/2003 Sb., o provádění referenda o přistoupení ČR k EU - vložení nového 10. oddílu do druhé hlavy druhé části ZUS. Zde bylo upraveno dvojí řízení ve věcech přístupového referenda. V pořadí třetí zásadní novelizace, ale již bez významu 10. Zákon č. 83/2004 Sb., v pořadí čtvrtá zásadní novelizace ZUS. Reaguje na zkušenosti s fungováním Ústavního soudu z hlediska vztahu ústavní stížnosti a mimořádných opravných prostředků (nové znění § 72, § 73 a § 75 odst. 1) a na rozhodování ESLP ve vztahu k ČR tím, že v nově upravuje znění osmého oddílu druhé hlavy části druhé (§ 117 až 119b). V této souvislosti jde o nově vytvořený procesní prostředek návrhu na obnovu řízení před Ústavním soudem. 11. Zákon č. 120/2004 Sb., představuje drobnou, účelovou novelizaci z hlediska možnosti bezplatného zastupování obcí ÚZSVM. 12. Zákon č. 234/2006 Sb., nově upravil návrhová oprávnění ve vztahu k právním předpisům vydávaným obcemi a kraji. Změnil tím praxi ÚS vůči návrhům MV – je třeba zachovat lhůty, které § 123n OZř nově stanoví (návrh musí MV podat do 30 od rozhodnutí o rozkladu nebo lhůty k jeho podání). 13. Zákon č. 342/2006 Sb., vložil do ZUS nový § 25a upravující otázky poskytování údajů z evidence obyvatel. 14. Zákon č. 227/2009 Sb., novelizoval § 25a v souvislosti s přijetím zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech (a) základní registr obyvatel b) základní registr právnických osob, podnikajících fyzických osob a orgánů veřejné moci, c) základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí (dále jen „registr územní identifikace“), d) základní registr agend orgánů veřejné moci a některých práv a povinností). 15. Zákon č. xxxx/2012 Sb. – reakce na úst. zák. č. 71/2002 Sb., tj. přímou volbu a odpovědnost (nechává X. oddíl)

Vývoj ústavního soudnictví v ČR po roce 1993 – beze změny textu právních předpisů Kromě toho změny (přeměny) i díky nové judikatuře nález č. 78/2001 Sb. – rozšíření kompetencí mimo čl. 87 Ústavy, ale zde ještě došlo k zamítnutí návrhu, následně Pl. 42/03 (č. 280/2006) –potvrdil, nález Pl. 38/06 (84/2007), Pl. 71/06 – č. 291/2008 Sb. a Pl. ÚS 12/07 - č. 355/2008 Sb., – již vyhovění návrhu, tam, kde jde o zásah veřejné moci, nikoli vztahy soukromého práva (daňový ručitel – postavení, odnětí cestovního dokladu - neproporcionální), otevření cesty zpět k Benešovým dekretům (zde ale problém – jde i o statusové věci, kde přezkum funguje jinak), bude další nález Pl. ÚS 77/06 (č. 37/2007 Sb.) – kontrola zdného procesu, přílepky, nedůsledně nález Pl. ÚS 27/09 (č. 318/2009 Sb.) – možnost rušit ústavní zákony Materiální nepřípustnost ústavní stížnosti (ve statusových věcech) – přeměna § 43/2a ZUS Atrakce senátních věcí plénem – nové Sdělení č. 242/2011 Sb. zatím završující proces atrakce – viz přehled, již využit i čl. 1 odst. 1 písm. j) Pl. ÚS 29/11 – rozšíření měřítka hodnocení o „předvídatelnost“ rozhodnutí vydávaného na základě právního ustanovení (dovolání - § 237/1c) 5

Problémy zákonů o soudnictví a procesních řádů -propojení otázek organizace, kompetence a procedur -správní řízení – rozdělení organizace, kompetence a procedura (SprŘ) -obecné soudnictví – rozdělení – zákon č. 6/2002 Sb. ZSS -správní soudnictví – zákon č. 150/2002 Sb. – srov. Polsko, 2. generace, oddělení úpravy jako u našeho obecného soudnictví -ústavní soudnictví – vše v jednom zákoně + satelitní úprava 6

Problémy ZUS Ústavnost ZUS – čl. 88 odst. 1 Ústavy – může být přezkoumán? problematická ustanovení – čl. 87 odst. 1 písm. k) – „spor o rozsah kompetencí“ – oproti § 120 ZUS – „vydat rozhodnutí, činit opatření nebo jiné zásahy“ – viz nález Pl. ÚS 4/05 (LSPP) -čl. 87 odst. 1 písm. l) (nevyhlášení rfd) a § 125a ZUS (nevyhlášení opakovaného rfd) -čl. 87 odst. 2 (souladu s ústavním pořádkem, navíc dle ÚS 403/2002 Sb. i mezin. smlouva součástí ústavního pořádku, v § 125d ústavní pořádek vyložil restriktivně) a § 71a odst. 1 (ústavním zákonem), dále § 71d odst. 3 (pouze obsah) § 71e odst. 1 ZUS -čl. 87 odst. 1 písm. j) Ústavy ČR a § 73 ZUS -čl. 87 odst. 1 písm. i) rozhodnutí mezin. soudu a původní text § 117 -čl. 89 odst. 2 a možnost obnovy řízení § 119 -čl. 88 odst. 2 čím je vázán soudce ÚS a § 119b odst. 3 (i právní názor ESLP) -čl. 87 odst. 1 písm. d) zákl.práva a svobody - § 119 odst. 1 – lidské právo -čl. 65 odst. 2 a čl. 87 odst. 1 písm. g) velezrada – definice v obyčejném zákoně, zbavení základního práva Obdobně atrahování působnosti senátů ÚS plénem -v průběhu řízení v roce 2000 (č. 8/2001 Sb.) -v roce 2004 cestou usnesení pléna (č. 14/2004 Sb.) nepřímo změna ZUS (vráceno novelou ZUS č. 83/2004 Sb.) -rovněž nyní č. 185/2008 Sb. – přechodná ustanovení vztažena i na neskončená řízení -není vyjasněno, zda se s přenosem působnosti přenáší i procesní pravidla (jednomyslnost usnesení o odmítnutí) – odmítnutí podle § 119 až 119b ZUS (oproti § 43/2b), nyní se vytvořil názor, že stačí většina (Komentář – Fil, § 1/3 již výslovně) 7

Základní schéma úpravy řízení Klasická triáda problémů – předmět řízení - měřítko pro posouzení - procesní postup ZÚS – volí toto schéma, jen více konkretizované – bude podrobněji Současně je komplikovanější – část je upravena ústavními předpisy – čl. 4, čl. 62, čl. 65, čl. 81 až čl. 89 -část je v kontaktu nebo střetu s kompetencí jiných přezkumných orgánů -týká se to zvláště – čl. 87/1 b, c, j – obecné soudy, sporné otázky (ÚS jako další instance - odvolání, nesjednocuje – dovolání) -čl. 87/1 e, f, h, l – NSS, komory Parlamentu, prezident -čl. 87/1 k – NSS -část „čistá“ (81/1a, g, i, m) 8

Základní právnické schéma Historicky vyvinutá právnická metoda výkladu, výslechu, vylíčení průběhu věci Kdo – má jednat, jednal (quis – persona) Co – se stalo (quid – factum) Kde – se to stalo (ubi – locus) Kdo pomohl (quibus auxiliis nebo aminiculis – facultas) Proč – se to stalo (cur – causa) Kdy – se to stalo (quando – tempus) Jak – se to stalo (quam nebo quemadmodum – modus) Procesně to musí být upraveno tak, aby se tyto věci zjistily. V řízení u ÚS je zde celá řada zvláštností – nejde o nalézací řízení, nýbrž obvykle o přezkum již něčeho takto zjišťovaného 9

Kdo určuje pravidla řízení – autonomie ÚS? ´Kdo určuje pravidla řízení – autonomie ÚS? Viz historický vývoj 1869 – Základní zákon + zákon + jednací řád (přes vládu k císaři) 1920 – Ústava + zákon + jednací řád (přímo k prezidentu republiky) 1991 – Ústavní zákon + zákon + jednací řád (samotný ÚS) 1993 – Ústava + zákon + usnesení ÚS podle § 11 odst. 1 písm. k) a l) vnitřní poměry Dáno -povahou předmětu řízení před ÚS - vazba na politiku -principem právního státu (self-restraint = sebeomezování, political question) -ÚS je soudem, ne kontrolním úřadem (oproti ÚZ 1968) -ZÚS = neúplný procesní předpis (§ 63) 10

Vybr.problémy ÚP-Ústavní soudnictví, J.Filip 11 Základní schéma rozboru typů řízení před ÚS Předmět řízení – zvláštnosti, vymezení v Ústavě a ZUS Navrhovatel kdo může podat návrh + Účastník – kdo se musí řízení účastnit Vedlejší účastník – kdo se může řízení účastnit Formální podmínky pro podání návrhu (43/1 ZUS) - forma, lhůta, subsidiarita, příslušnost, přípustnost = procedura Kritéria hodnocení – materiální jádro, ústavnost, zákonnost, důvodnost, opodstatněnost, přílepek (Pl. 77/06), svévole (Pl. 29/11) Příklad – návrh na zrušení zákona a ústavní stížnost Rozhodnutí – jaká forma - nález, usnesení, stanovisko Vykonatelnost rozhodnutí a jeho vyhlášení – typy vykonatelnosti (na místě, doručením, ve Sbírce zákonů), Důsledky rozhodnutí – podle toho, co je předmětem řízení

Řešení v ZÚS Klasická triáda problémů – předmět řízení - měřítko pro posouzení - procesní postup ZÚS – volí toto schéma, jen více konkretizované Současně je komplikovanější – část je upravena ústavními předpisy – čl. 4, čl. 62, čl. 65, čl. 81 až čl. 89 -část je v kontaktu nebo střetu s kompetencí jiných přezkumných orgánů -týká se to zvláště -– čl. 87/1 b, c, j – obecné soudy, sporné otázky (ÚS jako další instance - odvolání, nesjednocuje – dovolání) -čl. 87/1 e, f, h, l, čl. 87/2 – NSS, komory Parlamentu, prezident -čl. 87/1 k – NSS -část „čistá“ (81/1a, g, i, m) – není střet 12

Základní zásady řízení před ÚS ZÚS – jako lex specialis, subsidiarita obecného OSŘ, popř. TŘ Řízení – zahájení pouze na návrh Návrh na zahájení – obecný (§ 34, § 35 - nepřípustnost) a specifický požadavek (2. hlava), Oficialita a dispozitivnost – ve vztahu ke zvláštnostem řízení u ÚS Jednoinstančnost? - § 22 ZÚS, jaké předpoklady, 15 soudců, jak řešit, kolik instancí možných, opakované projednání Spojení a rozdělení věci – pilotní případ, identický případ Přednostní projednání - čím je dáno (význam, forma, Odmítnutí a limine fori – podmínky řízení, § 43 Vyloučení soudců – akceptační dopis (příklad) Systém zpravodajů – problém Pl. ÚS 26/11, jak chápat podstatnou odlišnost v § 55 a jiný návrh v § 12 ZÚS Odlišné stanovisko – Pl. ÚS 26/11, Pl. 18/06, Pl. 53/10 Ústnost - význam Dokazování – soud nad fakty nebo právem? Náklady řízení - § 62 a speciální úprava Vykonatelnost – další odlišnost v případě řízení o právních předpisech 13

Zásady řízení - účastníci ZÚS – jako lex specialis, subsidiarita obecného OSŘ, popř. TŘ Řízení – zahájení pouze na návrh Účastník – není generální klauzule (§ 28 oproti § 19 OSŘ – tam dané právní subjektivitou), ale vždy konkrétní vymezení Řízení se zahajuje pouze na návrh – přímo u ÚS (ne prostřednictvím), Pl. ÚS 29/11 (dovolání) Navrhovatel kdo může podat návrh (aktivní legitimace) Účastník – kdo se musí řízení účastnit Vedlejší účastník – kdo se může řízení účastnit Zastoupení – fakultativní nebo obligatorní (FO, PrO, pozice účastníka - obec) Procesní práva - § 32, § 33, § 36 (II. 2960/11) § 37 (Pl. ÚS 18/06 versus Pl. ÚS 7/02) Náklady řízení - § 62 a speciální úprava, bezplatnost, vlastní náklady si hradí sami příklad – nález IV. ÚS 2117/09 14

Ústavní soud jako ústavní soud? výlučným referenčním kritériem rozhodování není vždy jen ústavní pořádek – těmito výjimkami jsou : -87/b) - dostačuje porušení zákona. Tato kompetence také může být proto přenesena obyčejným zákonem na NSS, -87/1c) - dostačuje nezákonný zásah státu, -87/1e) - ÚS vystupuje jako volební soud poslední instance, -87/1g) – dosud byla velezrada až v ZÚS. UZ 71/2012 v ústavě, navíc doplněno o hrubé porušení ústavního pořádku – tato výjimka přestane platit, -87/1h) se může jednat o posuzování množství rozličných okolností, které jsou jinak i předmětem řízení před obecnými soudy; -87/1j) - privilegované postavení, stačí porušení obyčejného zákona, jde-li o specifickou oblast činnosti politických stran, -87/1k) – ÚS subsidiárně arbitr kompetenčních sporů ve všech myslitelných případech, -87/1m) - dostačuje porušení prováděcího zákona k referendu (ale jen tohoto zákona). 15

16 Děkuji za pozornost Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.