Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Digitální učební materiál
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Blanka Kafková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice- riskuj.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.08 Anotace: Prezentace je zaměřena na shodu podmětu s přísudkem. Žáci si procvičí učivo na několika cvičeních. Vzdělávací oblast:
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární rovnice 1 Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Paměti – úvod, základní pojmy Ročník:3. Datum.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 5. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_3.2.6.
SHODA PŘÍSUDKU S PODMĚTEM
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Kvadratické rovnice Ročník:1.-
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_498_Shoda přísudku s několikanásobným podmětem AUTOR: Mgr.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Exponenciální funkce a.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Racionální lomená funkce.
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast:Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma:Čárka v souvětí Ročník:1.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Digitální učební materiál
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Funkce Ročník:1.-2. Datum vytvoření:srpen.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce – řešené.
Autor:Ing. Eva Peterková Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast: Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Lineární funkce Ročník:1.,
Digitální učební materiál
Co je to několikanásobný podmět?. Několikanásobný podmět je vyjádřen několika souřadnými výrazy. Jednotlivé členy několikanásobného podmětu oddělujeme.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dufková Název : VY_12_INOVACE_23_Shoda.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová i i y y DRUHY PODMĚTU.
Co je to několikanásobný podmět?
Shoda přísudku s podmětem
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Autor: Mgr. Renata Kovaříková Předmět/vzdělávací oblast: Český jazyk Tematická oblast: Jazykové vědomosti a dovednosti (pravopis) Téma: Psaní i/y v příčestí minulém II. Ročník: 1. – 4. Datum vytvoření: říjen 2013 Název: VY_32_INOVACE_10.3.12.CJL Anotace: Příčestí minulé, podmět nevyjádřený, všeobecný a několikanásobný. Digitální učební materiál je primárně určen pro žáky nástavbového studia technických oborů, kteří mívají s jazykovými jevy problémy. Důraz je proto kladen na přehlednost, což spolu s využitím všech možností multimediálních prostředků usnadňuje porozumění problému i u slabších žáků a žáků se SPU. Interaktivní prezentační prvky, animační efekty sady Office 2010 a bohaté ilustrační příklady zvyšují názornost a udržují pozornost žáků. Inovativním prvkem je zařazení „taháků“, které žákům usnadňují zapamatování jednotlivých jevů. Pro zvýšení interaktivity je vhodné použít interaktivní tabuli. Metodický pokyn: Prezentace primárně slouží pro výklad v hodině, ale díky své názornosti může být využita také k samostudiu, pro distanční formu vzdělávání, k doplnění učiva pro žáky s individuálním učebním plánem, a zejména k opakování ke společné části maturitní zkoušky. Cvičení na konci tématu ověřují, jak žáci danou problematiku zvládli, a po vytištění je lze použít i pro písemné ověření jejich znalostí. Materiál vyžaduje použití multimediálních prostředků – PC, dataprojektoru, popř. interaktivní tabule.

Psaní i/y v příčestí minulém (2) Pravopis Psaní i/y v příčestí minulém (2)

Podmět všeobecný a příčestí minulé není ve větě uveden; je sice osobní, ale není konkrétní (rozumí se někdo, lidé, kdosi…)  píšeme měkké „i“ Např.: Psali to v novinách. Přijali ho na školu. Mluvili o něm v televizi. Říkali to. V Praze prodávali nový model Samsungu. Vyrobili ho v Číně, zabalili v Česku a prodávali v Německu. Vypadáš, jako by tě honili.

Podmět nevyjádřený a příčestí minulé Podmět nevyjádřený (není ve větě vyjádřen) Podmět je znám ze souvislosti  řídíme se jeho rodem Např.: Studenti už se rozhodli. Napsali stížnost. (Studenti ji napsali.) Dívky se mu smály. Nemyslely to zle. (Dívky to nemyslely zle.) Děti byly samy doma. Dováděly a smály se. (Děti dováděly.) Podmět není znám ani ze souvislosti  píšeme měkké „i“ Např.: Už nikdy se do Čech nevrátili. Do Prahy dojeli ranním vlakem.

Podmět několikanásobný Žádný z jeho členů není rodu mužského životného (a zároveň alespoň jeden z nich není rodu středního v množném čísle)  píšeme tvrdé „y“ Např.: Ženy a dívky nacvičily společnou skladbu. House a kachně běhaly po dvoře. Slepice a kuřata zobaly zrní. Štěňata a kotě si hrály s míčkem. Všechny členy jsou rodu středního v množném čísle  píšeme „a“ Např.: Kuřata a housata se nám líbila. Selata a telata přibírala na váze.

Podmět několikanásobný Alespoň z jeden z jeho členů je rodu mužského životného  píšeme měkké „i“ Např.: Chlapci a dívky už spolu chodili do jedné třídy. Petra, Lenka, Jana a Robert už odešli. Stojí-li podmět až za přísudkem, můžeme se řídit i jeho prvním členem Např.: Dívky a chlapci stáli před školou. Před školou stáli (nebo stály) dívky a chlapci. POZOR! Klára a Tomáš přišli pozdě. Pozdě přišli (nebo přišla) Klára a Tomáš.

Podmět několikanásobný Podmětem je výraz rozvitý (s předložkou s) Základem je podstatné jméno rodu ženského v množném čísle  můžeme psát tvrdé „y“ Např.: Maminky s chlapci čekaly (i čekali) na autobus. Studentky se studenty se seřadily (i seřadili) na pódiu. Všechny členy jsou v jednotném čísle a alespoň jeden z nich je rodu mužského životného  přísudek je v množném čísle a píšeme měkké „i“ Např.: Teta s mým bratrem stáli před domem. POZOR! Podle důležitosti významu se můžeme řídit i jménem, které je v 1. pádě  Jana s Petrem přišla (i přišli) pozdě. POZOR! Pokud je podmět až za přísudkem, řídíme se vždy jménem v 1. pádě  Pozdě přišla Jana s Petrem.

Psaní i/y v příčestí minulém Doplňte i/y (pokud je možné obojí, uveďte to): Radka, Eva, Martina a Jirka se rozběhl__ na louku. Rodiče s dětmi se zastali__ u výlohy, kde stál__ plyšová zvířata. Stovky lidí jim tleskal__. Vydal__ se do hor, ale brzy zabloudil__. S míčkem si hrál__ kočky i psi. Francie a Španělsko podepsal__ smlouvu. Po lese pobíhal__ vlci i lišky. Závodu se zúčastnil__ dívky i chlapci. Kachny s kačery se uhnízdil__ na jezeře. Davy turistů se procházel__ po Karlově mostě. Déšť a zima fotbalistům dobrou náladu nezkazil__. Vlaštovky, kukačka a špačci po dlouhém váhání odletěl__ na jih.

Psaní i/y v příčestí minulém Řešení: Radka, Eva, Martina a Jirka se rozběhli na louku. Rodiče s dětmi se zastali u výlohy, kde stála plyšová zvířata. Stovky lidí jim tleskaly. Vydali se do hor, ale brzy zabloudili. S míčkem si hrály/i kočky i psi. Francie a Španělsko podepsaly smlouvu. Po lese pobíhali vlci i lišky. Závodu se zúčastnily/i dívky i chlapci. Kachny s kačery se uhnízdily/i na jezeře. Davy turistů se procházely po Karlově mostě. Déšť a zima fotbalistům dobrou náladu nezkazily. Vlaštovky, kukačka a špačci po dlouhém váhání odletěli na jih.

Psaní i/y v příčestí minulém Označte chyby: Sasanky, petrklíče a sedmikrásky zbarvili celé údolí. Babička s malým Petrem se u nás zastavili. Gazely, želvy a krokodýli se dětem líbily nejvíce. V novinách o nových projektech vůbec nepsaly. Vrátili jsme se úplně sami. Obě naše tety, babička a sestřenice k nám přišly na návštěvu. Doba i lidé se zcela změnily, nic jsme tam nepoznávali. Charitativního běhu se zúčastnily závodnice i závodníci z celé Evropské Unie. Vážky i barevní motýli poletovaly nad rybníkem. Nevěřili vlastním očím, před nimi se v klidu procházely zebry, žirafy i sloni. Adéla s Pavlínkou bydlely v Kutné Hoře.

Psaní i/y v příčestí minulém Řešení: Sasanky, petrklíče a sedmikrásky zbarvili celé údolí. Babička s malým Petrem se u nás zastavili. Gazely, želvy a krokodýli se dětem líbily nejvíce. V novinách o nových projektech vůbec nepsaly. Vrátili jsme se úplně sami. Obě naše tety, babička a sestřenice k nám přišly na návštěvu. Doba i lidé se zcela změnily, nic jsme tam nepoznávali. Charitativního běhu se zúčastnily závodnice i závodníci z celé Evropské Unie. Vážky i barevní motýli poletovaly nad rybníkem. Nevěřili vlastním očím, před nimi se v klidu procházely zebry, žirafy i sloni. Adéla s Pavlínkou bydlely v Kutné Hoře.

Více na www.pravopisne.cz Přeji hezký den…   Psaní i/y v příčestí minulém Více na www.pravopisne.cz

Použité zdroje DOLEJŠÍ, Pavel. Základní pravopisné jevy a pravopisná pravidla s podrobným výkladem českého pravopisu: A navíc 220 pravopisných cvičení a diktátů zaměřených na psaní i/í a y/ý po souhláskách tvrdých, měkkých a obojetných (s klíčem). 1. vyd. Humpolec: Pavel Dolejší, 2005, 163 s. ISBN 80-864-8016-X FILIPEC, Josef et al. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. 4. vyd. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200- 1347-4. HLAVSA, Zdeněk et al. Český jazyk pro střední odborné školy a studijní obory středních odborných učilišť všech typů. 2. přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-859-3730-1. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793. Pravidla českého pravopisu. 1. vyd. Brno: Lingea, 2008. ISBN 978-80-87062-47-0. SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce: pro střední školy. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007. Maturita v kostce. ISBN 978-802-5301-890.