Hodnocení a autoevaluace školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Vlastní hodnocení školy
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Autoevaluace školy a zřizovatel Má škola sdělovat výsledky autoevaluace svému zřizovateli?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOL A HODNOCENÍ ČŠI
Evropský sociální fond v ČR
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Analýza makro a mikroprostředí
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
Vlastní hodnocení školy
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Autoevaluace školy ZŠ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s.r.o. Aviatiků 462, Ostrava-Hrabůvka Mgr. René Macháč.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
MARKETINGOVÝ MIX.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
Mise a vize VŠKV  Jediná vysoká škola se sídlem v Karlovarském kraji  Jedinečnost vzdělávacího programu neuniverzitního typu  Inovační inženýrství.
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Název projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE CZ.1.07/2.1.00/ Zahájení projektu: Ukončení projektu: PODPORA – PRAXE – PROFESE.
2. zasedání Řídícího výboru projektu Místní akční plán (MAP) rozvoje vzdělávání pro SO ORP Čáslav CZ /0.0/0.0/15_005/ Základní škola Zbýšov,
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Model struktury strategického managementu
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Marketingový plán podniku
Podklady pro zpracování semestrální práce
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Společenská odpovědnost a školy
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Bc. Magdalena Zábranská
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
DALŠÍ KROKY V OBLASTI RACIONALIZACE SÍTĚ ŠKOL
Transkript prezentace:

Hodnocení a autoevaluace školy

Hodnocení a autoevaluace školy Hodnocení školy vlastní hodnocení školy hodnocení Českou školní inspekcí Evaluace zjišťování, shromažďování, porovnávání, posuzování, hodnocení a vysvětlování informací charakterizujících stav, kvalitu a efektivnost Cíl evaluace posouzení kvality její práce získání podkladů pro další manažerská rozhodnutí

Vnitřní hodnocení školy (autoevaluace) základ vnitřního hodnocení kvality školy systematické hodnocení dosažených cílů dle předem stanovených kritérií prováděných pracovníky školy východisko pro zpracování výroční zprávy o činnosti školy jeden z podkladů pro hodnocení ČŠI

Cíl vlastního hodnocení Cílem je získat odpovědi na otázky: Jak jsme na tom? Co musíme udělat pro zlepšení situace? Zjistit oblasti, ve kterých škola dosahuje dobrých výsledků a co je třeba zlepšit, navrhnout příslušná opatření ke zlepšení stavu a vyhodnotit účinnost těchto opatření. Zjistit a zhodnotit vztah mezi cíli školy a výsledky, tj. koncepcí rozvoje školy se školním vzdělávacím programem a skutečností.

Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy: podmínky ke vzdělávání průběh vzdělávání podpora školy žákům, spolupráce s rodiči, vliv vzájemných vztahů školy, žáků, rodičů a dalších osob ve vzdělávání výsledky vzdělávání žáků řízení školy, kvalita personální práce a kvalita DVPP úroveň výsledků práce školy, zejména vzhledem k podmínkám vzdělávání a ekonomickým zdrojům

Nástroje pro autoevaluaci vybírá škola sama dle sledovaných cílů a jevů získaná data musí být platná je měřeno to, co se měřit mělo data jsou spolehlivá data mohou být kvantitativní i kvalitativní

Příklady nástrojů k provádění vlastního hodnocení školy: Analýza dokumentů školy SWOT analýza Dotazníkové metody Rozhovory Hospitace Pozorování, audio/videonahrávky Situační metoda Testy Některý ze zavedených modelů řízení kvality ( TQM, EFQM, CAF, ISO, … )

Podmínky úspěšnosti autoevaluace omezení na několik konkrétních bodů shromažďování pouze podstatných a nezbytných informací maximální využití již dříve získaných informací dotazníky i rozhovory krátké a jednoznačné nezbytnost rozhodnutí, jakým způsobem budou odpovědi analyzovány autoevaluace musí být pro učitele důvěryhodná a hodnotná nesmí být náročná na čas, úsilí i zdroje

Analýza vnitřního prostředí Základní informace jsou čerpány z Výroční zprávy SOŠ, Ústí nad Labem, Stará 100, p. o. Škola je zařazena do sítě škol od roku 1992. Zřizovatelem je Ústecký kraj. Škola nabízí studium ve třech maturitních oborech: Veřejnosprávní činnost, Sociální činnost a Ekonomika a podnikání v denní i dálkové formě. Denní studium je čtyřleté, dálkové pětileté. Škola má nadregionální působnost, více než 60 % studentů dojíždí mimo okres Ústí nad Labem z celého Ústeckého a části Libereckého kraje.

Vize a cíle SOŠ Vize školy úsilí nadále zajišťovat kvalitní služby upevnit své postavení vůči konkurenci dlouhodobě získávat dostatečný počet žáků, kteří zaujmou pozitivní přístup ke studiu Dlouhodobým cílem je plná úspěšnost, reálný předpoklad činí 85 % absolventů. Cíle školy vycházejí z dlouhodobého záměru školy a strategické koncepce indikátorem úspěšnosti je zvyšující se procento absolventů přijatých ke studiu na VŠ

Analýza dotazníků Analýza cílových skupin XEOS – ukázky dotazníků pro žáky, rodiče a učitele

Cílený marketing Philip Kotler 1. Segmentace trhu Jací jsou potenciální žáci studia, kde se nacházejí? 2. Targeting Tato fáze se zaměřuje na skupinu reálných zákazníků školy. Odhaluje, co náš cílový segment zajímá, jaká jsou kritéria pro vstup na školu. 3. Positioning (tvorba pozice) Pozornost je věnována otázce místa školy ve vědomí žáků.

Analýza struktury konkurence Zpracování dat podle Porterova modelu Vyjednávací síla zákazníků Školám klesá jejich vyjednávací síla odbouráním přijímacích zkoušek. Další vyjednávací silou jsou rodiče. Vyjednávací síla dodavatelů Dodavateli jsou v našem případě pedagogové, ale i ostatní personál (uklízečky, kuchařky, telekomunikační, energetické a další služby). Z pohledu nahraditelnosti a nabídky převyšující poptávku je vyjednávací síla pedagogů nízká.

Analýza struktury konkurence Zpracování dat podle Porterova modelu Hrozba vstupů nových konkurentů Z hlediska vzniku nových škol je hrozba nových konkurentů téměř nemyslitelná. Hrozba substitutů Za substituty považujeme střední školy podobného zaměření. Konkurenční rivalita v odvětví Konkurenty na trhu se vzděláváním jsou všechny střední školy v Ústeckém kraji (119).

Marketingový mix Philip Kotler a Gary Armstrong Produkt Produktem školy je poskytovaná úroveň vzdělávání Cena Školné, příspěvky Distribuce Prostory, zajištění odborných předmětů Promotion – komunikace Marketingová propagace Lidský kapitál Složení pedagogického sboru Technologický proces Technické vybavení

Analýza prostředí školy (SWOT analýza) Silné a slabé stránky Silné stránky: Slabé stránky: Vysoký podíl plně kvalifikovaných učitelů. Dobré vedení úseků (VP, prevence, komise). Propojenost školy s praxí (spolupráce s neziskovými organizacemi). Zapojení do zahraniční spolupráce. Možnost využití areálu školy pro mimoškolní aktivity. Ochota k řešení problémů a systém komunikace. Vzdělávání dospělých / rekvalifikace ve spolupráci s jinými organizacemi. Otevřené jednání k žákům, rodičům a zaměstnancům. Nezatěžování pracovníků zbytečnostmi. Poměr mužů a žen v pedagogickém kolektivu. Úspěšnost žáků na VŠ a VOŠ. V mnohých prostorech a učebnách zastaralé vybavení. Pomalá modernizace výukových prostředků. Stav některých částí budovy je značně zastaralý. Image školy na veřejnosti. Pozvolné snižování pemza požadavků v závislosti na klesající úrovni kvality studentů. Málo kreativní kolegové, chybí ochota pracovat nad rámec pracovních povinností. Neatraktivita oboru sociální péče. Nezájem o projektovou činnost na škole. Špatný přístup řady žáků k vybavení školy. Dálkové studium málo efektivní, nákladné pro školu. Nevyužité prostory školy (keramická dílna, klub Relaks, studovna, jídelna, šatny v TEV…). Setrvačnost práce některých zaměstnanců. Kouření žáků v těsném okolí areálu školy – opatření v „boji“ jsou stále málo účinná. Nedostačující hygienické prostory pro studenty i učitele, častá poruchovost odpadního systému. Malá snaha o dlouhodobé finančně výhodné pronájmy trvalého charakteru.

Analýza prostředí školy (SWOT analýza) Příležitosti a hrozby Příležitosti: Hrozby: Rozvoj spolupráce s dalšími školami směrem k transformaci vzdělávací nabídky. Další využití grantů a fondů k rozvoji školy formou tvorby projektů. Prezentace školy, budování pozitivního image různými formami aktivního zapojení rodičů do života školy, investicí do reklamy. Integrace zdravotně postižených žáků do výuky a vytvoření prostředí pro tyto žáky. Propojenost teorie s praxí. Rozšířit vzdělávání o vyšší odbornou nástavbu atp., tím se zajistí vyšší stav studentů a zlepší prestiž školy. Dále prohlubovat spolupráci se sociálními partnery. Rozšiřování mezinárodních kontaktů, zahraniční spolupráce, zvážit možnost zahraničních praxí i pro studijní obor veřejnoprávní činnost a ekonomika a podnikání. Provést opravy budovy (rekonstrukce hygienických prostor, výměna oken, zateplení budovy). Vytvoření páteřní školy. Komunitní škola. Přirozený úbytek školní populace. Propouštění v návaznosti na snížení počtu žáků. Podcenění konkurence. Odliv úspěšných učitelů. Konkurence škol: odliv do stejných oborů, resp. odliv žáků do technických oborů. Páteřní školy. Nechuť většiny žáků průběžně „sami na sobě pracovat“, slabá úroveň vzdělanosti žáků, se kterou přicházejí již ze základních škol. Odchod úspěšných žáků na gymnázia. Uvolnění kázně žáků, více výchovných problémů. Snižování dotací. Změna trhu práce – profesního složení v regionu. Neobjektivnost rodičů v hodnocení svých potomků a způsob, se kterým přicházejí jednat se zaměstnanci školy.

Výsledky SWOT analýzy SWOT analýza školy ukázala příležitosti i rizika, se kterými se škola musí potýkat A) Využití silných stránek školy a příležitostí: Snaha o větší propagaci školy Prosazování nových vzdělávacích programů Zefektivnit obor sociální činnost Integrace zdravotně postižených žáků do výuky a vytvoření prostředí pro tyto žáky

Výsledky SWOT analýzy B) Eliminace slabých stránek školy a hrozeb: Propagace v prostorách školy, na veletrhu, na webových stránkách, vyzdvižení významných úspěchů či mimořádných akcí, případně prostřednictvím oddělení PR uspořádat tiskovou konferenci a vydat tiskovou zprávu, natáčení a focení. eliminace snížení počtu žáků, motivace. Prosazení nových vzdělávacích programů - nutnost zefektivnění oboru sociální činnost, jeho současná podoba neláká příliš mnoho žáků ke studiu – snaha o eliminaci konkurence škol s technickým zaměřením, získání vyššího počtu žáků, předcházení propouštění zaměstnanců.

Návrh nové strategie Vize školy: NÁROČNOST - PARTNERSTVÍ - TVOŘIVOST - OTEVŘENOST - EFEKTIVITA - KVALITA - AKTUÁLNOST Škola poskytuje žákům úplné středoškolské vzdělání ukončené maturitou. Rozvíjí u nich tvůrčí a odbornou činnost, formuje jejich intelektuální a mravní rozvoj. Vychovává žáky v duchu vědeckého poznání a v souladu se zásadami humanity, demokracie a vlastenectví. Návrh nové strategie

Děkujeme za pozornost. 