z pohledu pedagogiky a katechetiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uvedení do křesťanského života
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Příprava na svaté přijímání Falešné představy. Příprava na svaté přijímání Falešné představy • Protože se to tak dělá chybí odpověď na „proč“ chybí živý.
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Otče náš Centrum pro katechezi, 2014.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
KATECHEZE A EVANGELIZACE
Svatí jako duchovní vůdcové modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Přijď Duchu svatý.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
ÚSTNÍ MODLITBA Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
2. neděle adventní/část 2: Modlitba proroků a obrácení srdce.
Katechetické centrum Olomouc, 2014
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Vypráví se vtip: Katecheta se zeptá dětí v náboženství: „Děti je to chlupaté, má to dlouhý ocas a skáče to po stromě, co je to?“ Malý Jenda se ujme.
2. ZDROJ JEŽÍŠOVY MODLITBY: LÁSKYPLNÝ VZTAH K OTCI. DVANÁCTILETÝ JEŽÍŠ V CHRÁMĚ.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Ikonostas Otevřená kniha o Božím díle spásy. Ikonostas je tvořen ikonami, které připomínají Boží dílo v dějinách spásy. Ukázky z tzv. svátkové řady:
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Centrum pro katechezi v Olomouci o období hlubokého duchovního života; o liturgie součástí života křesťana; o důraz na osobní vztah k Bohu individualismus.
POVOLÁNÍ K MODLITBĚ Centrum pro katechezi Olomouc, 2013.
Eucharistie - svátost jednoty
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Výchova jako součást duševního života Zuzana Svobodová.
Motivace křesťanského jednání
Vyrobilo centrum pro katechezi Olomouc Mojžíš se často a dlouho zdržuje při rozhovorech s Pánem. Jedná se o důvěrný vztah k věrnému Bohu. Při těchto.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Centrum pro katechezi, Olomouc 2013
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Spirituální teologie 8. ODMÍTANÁ HOSTINA. Úvod Ústředním tématem Bible je milost, jinak většinu textů nepochopíme Prvním biblickým obrazem této skutečnosti.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
Máš dost síly plavat proti proudu?
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Masarova 11, Brno - Líšeň. Masarova 11, Brno - Líšeň.
Základní filozofické otázky
Pedagogika Pedagogika = sociální věda
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
Transkript prezentace:

z pohledu pedagogiky a katechetiky Mezigenerační vztahy z pohledu pedagogiky a katechetiky Marie Zimmermannová Hradec Králové 2009

Odborná východiska Pedagogika vzdělávání a výchova zaměřená na přirozenou stránku člověka s cílem pomoci člověku začlenit se a uplatnit ve společnosti Katechetika výchova ve víře a zároveň služba Božímu slovu zaměřená na růst a dozrávání jedince i celého křesťanského společenství ve víře

výchova a vzdělávání v rodině formační prostředí rodiny Bůh Pedagog Člověk Katecheta Výchova a vzdělávání jsou nezbytnou součástí života každé rodiny. Děje se především mimo rozumem řízené jednání člověka. výchova a vzdělávání v rodině formační prostředí rodiny rodinná katecheze

Otázky spojené s výchovou a vzděláváním Kým je pro mne Bůh? Kdo je člověk? Jaké jsou možnosti formace člověka? Jaký je účel jeho formace? Jakou roli má učitel a katecheta ve výchově a vzdělávání?

Kým je pro mne Bůh? ... jak se řešilo (dříve) Školní katecheze výuka katechismu mravní výchova estetická výchova náboženská socializace (modlitba, mše svatá, svátosti, pobožnosti, poutě, svátostiny, liturgický rok...) ukázka katecheze: Maruška a koupačky ... v dětském věku, ... křesťanská společnost

Kým je pro mne Bůh? ... dnešní přístupy etická výchova výchova k symbolickému myšlení poznávání Boží lásky na základě biblických textů ... výchova vztahu k Bohu výchova k liturgickému slavení výchova k diakonii výchova ke společenství výchova k misii Formační prostředí celoživotní formace

Představy o Bohu Bůh – Svatý, všemohoucí, vševědoucí, spravedlivý, milosrdný... Snaha člověka o dokonalost Bůh, který nás obdarovává a smilovává se, doprovází člověka svým Duchem Člověk se učí přijímat a otevírat se Božímu působení, odevzdá se Bohu a nechá se jím vést

Představy o církvi Církev je lid, který Bůh shromažďuje z celého světa. Církev existuje v místních církvích. Uskutečňuje se jako liturgické shromáždění, především eucharistické. Žije z Kristova slova a z jeho těla, a tak se sama stává Kristovým tělem. (KKC, 752) Viditelná společnost všech pokřtěných, kteří mají pravou víru, přijímají stejné svátosti a uznávají papeže za svou viditelnou hlavu. (Katolický katechismus, F. Tomášek, 1968)

Kdo je člověk? Řecko-antické období: duševně-tělesná bytost s oddělitelnou duší Židovsko-křesťanské období: člověk je stvořen k obrazu Božímu, oslovený jménem, vykoupený a pozvaný do společenství s Bohem (sv. Pavel) Novověká antropologie: člověk je autonomní, osvíceně-rozumný a sebeurčující bytost K bodu 2: sv. Augustina a sv. Tomáš Akvinský se blíží opět k řeckému modelu; S pojetím člověka souvisí model jeho vzdělávání a výchovy, a to přirozené i náboženské

Člověk v Gaudium et spes Člověk je stvořen k Božímu obrazu Je schopen poznávat a milovat svého Stvořitele Člověk je jednota duše a těla Člověk převyšuje vesmír věcí, a to tím, co má ve svém srdci (zde ho očekává Bůh) Podrobněji o člověku, lidském společenství a lidské činnosti ve světě: GS, kap. 1 – 3.

Člověk v Gaudium et spes Hřích člověka rozděluje v sobě samém Člověk se může přiklonit k dobru jen svobodně Podrobněji o člověku, lidském společenství a lidské činnosti ve světě: GS, kap. 1 – 3.

Člověk v postmoderní době Kultura rychlosti Interface Pluralitní vidění skutečnosti Člověk krátkodobého prožitku Člověk emancipovaný Člověk osamělý Člověk ohrožený Člověk bez eschatologické perspektivy a vědomí přesahu

Nesrovnalosti ve společnosti způsobené sekularizací mezi racionalitou a poznatelností víry ... zkušenost lásky mezi schopnostmi člověka a vědomím jeho slabosti a odkázanosti na Boží pomoc ... pomoc Ducha Svatého mezi svobodou a odpovědností ... rozlišování dober a pravdy www.katechet.cirkev.cz

Nesrovnalosti ve společnosti způsobené sekularizací mezi vědeckou mentalitou a morálkou ... mravní síla člověka mezi přítomností a konečnou budoucností člověka ... naše přítomnost ústí do budoucnosti www.katechet.cirkev.cz

Jaké jsou možnosti formace? Nabídnout poznání Ježíše Krista jako cestu k hledání Pravdy o Bohu a o člověku, která mu dá život. Pomáhat člověku poznat, že k životu člověk potřebuje „pevný bod“. Jistotu, že je vyvolen, milován, přijímán a poslán (jeho život má smysl) pro druhé lidi. Tuto jistotu mu může dát jen Bůh. Pomoci mu poznání přijmout a odpovídat na něj.

Jaký je účel formace? obrátit se a posléze důvěrně přilnout k Bohu, uvěřit v jeho plán spásy a přijmout spoluzodpovědnost za šíření Božího království nabídka svoboda odpovědnost důvěra láska naděje záchrana (spása) MODLITBA

Role učitele a katechety? Průvodce k pravému Učiteli a sám se jím nechává vést Svědka o tom, co sám přijal a zakusil Přímluvce u Boha Žáka, který se sám nechává překvapovat Božím působením Partnera, který hledá vůli Boží a otevírá se jeho vedení a nabídkám Průvodce, který vede k pravému Učiteli a sám se jím nechává vést Svědka, který svým životem a zkušeností svědčí o tom, že předává to, co sám přijal a zakusil Přímluvce u Boha Žáka, který se sám nechává překvapovat Božím působením v těch, kteří mu byli svěřeni Partnera, který spolu se svými žáky hledá vůli Boží a otevírá se jeho vedení a nabídkám

výchova a vzdělávání v rodině formační prostředí rodiny Bůh Pedagog Člověk Katecheta Výchova a vzdělávání jsou nezbytnou součástí života každé rodiny. Děje se především mimo rozumem řízené jednání člověka. výchova a vzdělávání v rodině formační prostředí rodiny rodinná katecheze