Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
SŠ Bohumín, p. o. Ing. Ivana Mudrová a Mgr. Marcela Horváthová
1. stanovení příjmů a výdajů (rozpočtu) 2. stanovení ceny 3. nástroj rozboru hospodaření 4. porovnání výsledků v čase Kalkulace je soubor metod s cílem stanovit náklady podniku.
Cena se stanoví tzv. kalkulací – podnik si zjistí náklady na výrobek nebo službu, k nim připočte dostatečnou výši zisku (marže) a za tuto cenu prodává. Cena = náklady + zisk K ceně se připočte DPH (21 a 15%) Konečná podoba kalkulace je: Cena = náklady + zisk + DPH
Hlavní příjem státního rozpočtu (od nahradila daň z obratu). Platí ji všichni při nákupu většiny zboží a služeb, říká se jí univerzální daň. Princip DPH spočívá v odvedení daně pouze z rozdílu ceny mezi vstupy a výstupy, tedy z toho, o kolik se cena zboží u něho zvýší (kolik k hodnotě přidá). Subjekt platí dodavatelům cenu včetně této daně a sám dostává zaplaceno za zboží včetně této daně.
základní sazba – 21% snížená sazba – 15% - např. potraviny, zvířata, rostliny, knihy, ubytovací služby od roku 2015 nově – 10% sazba - na knihy, léky, dětskou výživu
Obchodník koupí od dodavatele zboží za 1150 Kč, z toho 1000 Kč tvoří cena zboží a 150 Kč tvoří DPH, kterou dodavatel odvede státu, Obchodník zboží rozveze svým odběratelům a prodá za 1725 Kč z toho 1500 Kč činí cena zboží a 225 Kč DPH. Při vyčíslení daně obchodník od DPH na výstupu (225 Kč) odečte DPH na vstupu (150 Kč) a odvede rozdíl: 75 Kč.
1. přímý materiál 2. přímé mzdy 3. výrobní režie – společné náklady na výrobu 4. Součet – vlastní náklady výroby 5. správní režie – náklady na správu 6. zásobovací režie – společné náklady v podniku 7. Součet – vlastní náklady výkonu 8. odbytové náklady - souvisí s prodejem 9. součet – úplné vlastní náklady
Přímé náklady – stanoví se podle technickohospodářských norem (např. spotřeba materiálu). Nepřímé náklady – zjistí se nejprve celkový objem (rozpočet) a vypočítá se podíl připadající na kalkulační jednici.
Marže neboli rozpětí (cenové, ziskové, kurzové aj.) je rozdíl mezi cenou pořizovací a prodejní. Marže je to, co si obchodník přidá k nákupní ceně a jsou v ní započítány nepřímé (režijní) náklady obchodníka a zároveň zisk. Stanoví se obvykle v %.
1. přímé náklady - jejich velikost můžeme stanovit přesně na jednotku - náklady na suroviny, polotovary, obaly, někdy i mzdy. 2. režijní náklady – nelze je stanovit přesně na jednotku (odpisy, náklady na administrativu, spotřeba drobného materiálu – šroubky,..) NÁKLADY CELKEM 3. zisk (marže) PRODEJNÍ CENA 4. DPH (21 nebo 15%) PRODEJNÍ CENA S DANÍ
Při výrobě chlebíčků na 1 kus spotřebujeme salám za 4Kč, salát za 2Kč, okurku za 0,50 Kč a veku za 0,50 Kč. Předpokládejme, že chceme mít z každého chlebíčku 3 Kč zisku (marže). Cena pak činí: 4+2+0,50+0,50+3=10 Kč. Sazba DPH pro chlebíček bude 15%. Počítá se z ceny, teda z 10 Kč, což činí 1,50 Kč. Chlebíček tedy bude stát: 4+2+0,50+0,50+3+1,50 = 11,50 Kč.
Soukromý truhlář p. Holý vyrábí na zakázku nábytek pro Dům nábytku.Přímé náklady na 1 stěnu činí za dřevo, lak a ostatní materiál Kč, mzdové náklady (včetně soc. a zdr. poj.) 6000 Kč. Nepřímými náklady na 1 stěnu jsou odpisy zařízení dílny Kč a služby dodavatelů včetně finančních služeb 500 Kč. Ziskovou přirážku si truhlář stanovuje 10% ze součtu nákladů. Kalkulace bude vypadat takto:
Přímé náklady: spotřeba materiálu Kč mzdové náklady Kč Nepřímé náklady: odpisy Kč služby dodavatelů 500 Kč Náklady celkem: Kč Marže 10 % z celkových nákladů Kč Prodejní cena bez daně Kč DPH 21% Kč Prodejní cena s daní Kč
Obchodní dům s nábytkem stanoví marži 30%, pak cena pro zákazníka je: Nákupní cena bez DPH Kč Marže 30% Kč Prodejní cena bez daně Kč DPH 21% Kč Prodejní cena s daní Kč
Klínský,P.: Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy www. rvp.cz