Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."— Transkript prezentace:

1 Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu

2 Metody stanovení ceny

3 1. Nákladově orientovaná metoda jejím cílem je dosahování určité míry zisku jejím cílem je dosahování určité míry zisku podnik si stanoví náklady na výrobu a k nim připočítá určitou míru zisku (kalkulační vzorec) podnik si stanoví náklady na výrobu a k nim připočítá určitou míru zisku (kalkulační vzorec)

4 Výhody - jasná pravidla pro stanovení vyšší ceny Výhody - jasná pravidla pro stanovení vyšší ceny zaručuje firmě dosahovat určitou míru zisku z každého prodaného výrobku zaručuje firmě dosahovat určitou míru zisku z každého prodaného výrobku

5 Nevýhody - neodráží reálnou situaci na trhu, jakou částku jsou zákazníci skutečně ochotni za výrobek v daném okamžiku zaplatit Nevýhody - neodráží reálnou situaci na trhu, jakou částku jsou zákazníci skutečně ochotni za výrobek v daném okamžiku zaplatit

6 Kalkulace cílem je zajistit správnou cenu cílem je zajistit správnou cenu zkoumá a stanovuje ceny z nákladového hlediska zkoumá a stanovuje ceny z nákladového hlediska

7

8 Kalkulační jednice - je konkrétní výkon, vymezený měrnou jednotkou, na kterou se kalkulují náklady Kalkulační jednice - je konkrétní výkon, vymezený měrnou jednotkou, na kterou se kalkulují náklady např. 1 kus, 1 pár bot, 1 litr např. 1 kus, 1 pár bot, 1 litr

9 Kalkulace nákladů Přímé náklady - lze je stanovit na kalkulační jednici Přímé náklady - lze je stanovit na kalkulační jednici zahrnují přímý materiál a mzdy výrobních dělníků zahrnují přímý materiál a mzdy výrobních dělníků

10 Nepřímé náklady - zahrnují režijní náklady Nepřímé náklady - zahrnují režijní náklady mzdy správních pracovníků, odpisy, energie… mzdy správních pracovníků, odpisy, energie… rozvrhují se podle různých metod rozvrhují se podle různých metod nejčastější je přirážková kalkulace nejčastější je přirážková kalkulace

11 Příklad kalkulace ceny: Výrobní náklady 20 000,- Kč Výrobní náklady 20 000,- Kč Zisk výrobce 25% 5 000,- Kč Zisk výrobce 25% 5 000,- Kč Marže obchodu 10% 2 500,- Kč Marže obchodu 10% 2 500,- Kč DPH 19% 5 225,- Kč DPH 19% 5 225,- Kč Cena pro zákazníka 32 725,- Kč Cena pro zákazníka 32 725,- Kč

12 2. Cena orientovaná na poptávku Podstatou stanovení této ceny je, že se stanovuje na základě odhadu prodeje a vychází z elasticity poptávky Podstatou stanovení této ceny je, že se stanovuje na základě odhadu prodeje a vychází z elasticity poptávky

13 Cenová elasticita poptávky: Je schopnost poptávky rychle reagovat na cenový pohyb Je schopnost poptávky rychle reagovat na cenový pohyb Vyjadřuje citlivost poptávky na změny cen Vyjadřuje citlivost poptávky na změny cen Značí se Značí se E DP = % změna poptávaného množství E DP = % změna poptávaného množství % změna ceny % změna ceny

14 Grafické vyjádření: A. Pružná poptávka

15 B. Velmi pružná poptávka B. Velmi pružná poptávka

16 Nepružná poptávka Nepružná poptávka

17 3. Cena orientovaná na konkurenci Jedná se o nejjednodušší metodu stanovení ceny Jedná se o nejjednodušší metodu stanovení ceny Vychází z tržní ceny a respektuje cenu konkurence Vychází z tržní ceny a respektuje cenu konkurence

18 Firma může volit cenu: Firma může volit cenu: Vyšší než konkurence - u značkového a kvalitního zboží Vyšší než konkurence - u značkového a kvalitního zboží Nižší než konkurence - u neznačkového zboží Nižší než konkurence - u neznačkového zboží Stejnou jako konkurence – spoléhá na jinou výhodu (reklama, propagace…) Stejnou jako konkurence – spoléhá na jinou výhodu (reklama, propagace…)

19 4. Cena orientovaná na zákazníka Cena se určuje na základě hodnoty vnímané zákazníkem Cena se určuje na základě hodnoty vnímané zákazníkem Důležitou roli zde má prestiž, kvalita, exkluzivnost nebo móda Důležitou roli zde má prestiž, kvalita, exkluzivnost nebo móda

20 Zdroje: Marek Moudrý, Marketing, základy marketingu, Computermedia 2008 Marek Moudrý, Marketing, základy marketingu, Computermedia 2008 Jena Švarcová, Ekonomie, stručný přehled, CEED Zlín 2008 Jena Švarcová, Ekonomie, stručný přehled, CEED Zlín 2008 http://i.iinfo.cz/urs/hotovost_small- 119617953948579.jpeg http://i.iinfo.cz/urs/hotovost_small- 119617953948579.jpeg http://www.cenawebu.cz/img/cena-webovych- stranek.png http://www.cenawebu.cz/img/cena-webovych- stranek.png http://www.finance.cz/newsimg/Lukas_Pololanik /graf_plyn.jpg http://www.finance.cz/newsimg/Lukas_Pololanik /graf_plyn.jpg


Stáhnout ppt "Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu."

Podobné prezentace


Reklamy Google