Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková."— Transkript prezentace:

1 MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková

2 Majetek podniku K podnikání – nutné výrobní faktory. Podnikatelé je nazývají MAJETKEM: Oběžný – jednorázově se používá, je spotřebován, mění podobu (např. materiál) Dlouhodobý – používá se déle než 1 rok, opotřebovává se, ale nemění podobu (auta, stroje, budovy). Zaměstnanci

3 OBĚŽNÝ MAJETEK pořizován a) z vlastních zdrojů – vklad, zisk
b) z cizích zdrojů - úvěr peníze materiál výrobky zboží pohledávky Složky oběžného majetku

4 Peníze - finanční majetek – hotovost na účtu, cenné papíry
Pohledávka – faktury (vystavené) za zboží, služby Zásoby – materiálu + výrobky (zboží)

5 Zásoby – zejména materiálu
Zásoby by měly být optimální Prosazuje se – JUST – IN – TIME zásobování Štíhlé zásoby materiálu (zboží), neboť váží velké množství finanční prostředků, jen pro pokrytí plynulého chodu výroby. Obchodní firmy – pouze sklady zboží – inventury (týdenní,měsíční,roční)

6 1. BĚŽNÁ ZÁSOBA (KAŽDODENNÍ DODÁVKY)
ROZLIŠUJEME: 1. BĚŽNÁ ZÁSOBA (KAŽDODENNÍ DODÁVKY) 2. POJISTNÁ ZÁSOBA (KRYJE ZPOŽDĚNÉ DODÁVKY) 3. TECHNICKÁ ZÁSOBA (NENÍ VŽDY NUTNÁ) 4. MINIMÁLNÍ ZÁSOBA (NUTNO OBJEDNAT MATERIÁL) 5. MAX. ZÁSOBA (ZABEZPEČUJE VÝROBU MEZI DVĚMA DODÁVKAMI MATER. (ODHADEM, VÝPOČTEM)

7 DLOUHODOBÝ MAJETEK HMOTNÝ – movité/nemovité věci > ,-- > déle než 1 rok ( autobus, velká kopírka, stavba atd.) NEHMOTNÝ – duševní vlastnictví > ,-- > déle než 1 rok (software, autorská práva, patenty) FINANČNÍ – akcie, půjčky podnikům > déle než 1 rok (cena není stanovena)

8 Pořízení dlouhodobého majetku prostřednictvím INVESTIC, které v budoucnu generují zisk:
1. Nákupem strojů a zařízení 2. Nákupem budov např. k pronájmu

9 Finanční leasing Leasingová společnost majetek pořídí (např. auto) a pronajme podnikateli. Nájemce platí měsíční splátky („leasing“). Po ukončení splátek se auto stane jeho majetkem. Není investicí

10 EVIDENCE dlouhodobého majetku
Karta hmotného majetku

11 OPOTŘEBENÍ DLOUHODOBÉHO MAJETKU ODPISY
Opotřebení dlouhodobého majetku vyjadřují odpisy Velikost odpisu (z pořizovací ceny) závisí na její životnosti Odpisy za každý rok (součet) = oprávky Cena – Oprávky = Zůstatková cena

12 Příklad: Pořizovací cena kopírky 60.000,-- Kč
Oprávky Doba ŽIVOTNOSTI Odpisy 20.000,-- 40.000,-- 60.000,-- 0 Zůstat. cena Rok Celkem 20.000,-- 60.000,--

13 DRUHY ODPISŮ ÚČETNÍ DAŇOVÉ
MŮŽE se používat (vedle daňových) pro přesnější představu opotřebení. Používají se při kalkulacích cen MUSÍ SE POUŽÍVAT pro daňové přiznání Dle daňového zákona 6 odpisových skupin

14 VYŘAZENÍ Dlouhodobého majetku
Prodejem Darování Převod do osobního užívání Likvidace (odvoz na skládku) > zápis o vyřazení

15 NÁKLADY a JEJICH ČLENĚNÍ
Přímé Nepřímé (reŽijní) Spotřeba materiálu Úkolové mzdy Sociální a zdravotní pojištění Časové mzdy Propagace, bankovní poplatky úroky Odpisy

16 Rozlišujeme: Fixní náklady: jsou stálé, výše se nemění
(nájem, úklid, čas. mzdy) Variabilní náklady : výše se mění podle produkce (více se vyrobí > vyšší variabilní náklady) např. spotřeba materiálu nebo úkolové mzdy

17 PŘÍKLAD: Truhlář vyrábí židle: Nájem = 15.000,-- Kč / měsíc - FN
Materiál na židle – VN Spotřeba na 1 židli: (dřevo) = 240,- Kč šrouby = ,- Kč lak = ,- Kč Celkem vyrobí 100 židlí Vypočítejte celkové měsíční náklady na výrobu židlí.

18 ŘEŠENÍ VN = 240 + 2 + 10 = 252,- Kč ∑ N = FN + VN

19 KALKULACE CENY CENA= NÁKLADY + ZISK + DPH SAZBY DPH: Základní 21 %
Snížená 15 % Snížená 10 % Osvobozeny 0 %

20 KALKULAČNÍ VZOREC Přímé náklady + Nepřímé (režijní) náklady ∑ Náklady celkem + Z i s k Prodejní cena + D P H Prodejní cena s daní

21 VÝNOSY A JEJICH ZVYŠOVÁNÍ
Úspěšnost v podnikání závisí na výnosech, které vznikají : - prodejem statků a služeb = VÝNOSY = TRŽBY - dalšími způsoby např. úroky z vkladů VÝNOSY = Obdržené prostředky v penězích TRŽBY z prodeje = Prodané množství statků a služeb x cena/ks

22 ZVÝŠENÍ PRODEJE LZE OVLIVNIT MARKETINGOVÝM PŘÍSTUPEM:
průzkumem trhu -> odhalovat nové potřeby, zkoumat výši poptávky nabízet vhodné produkty, poskytovat doprovodné služby (doprava, montáž, servis) stanovit vhodnou výši ceny distribuci přizpůsobit zákazníkům propagace

23 Zvýšení ceny – může vyvolat pokles prodeje
Snížení ceny – může vyvolat zvýšení prodeje Změnu cenu nutno zvážit !


Stáhnout ppt "MAJETEK PODNIKU Kateřina dušáková."

Podobné prezentace


Reklamy Google