1 Křesťanství Učení a napomínání. 2 3 Rabi Jošua  Neztotožňuje se s žádným z tehdejších směrů v judaismu  Nelze ovšem ale říci, že by své vystoupení.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Apoštol Pavel.
Život v obecenství – Zpověď
ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Kde vzít energie k nadpřirozenému? Viktor Baláž, Vyškov,
Jak se přiblížit k dětem psychologické poznatky ve výchově.
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Život a působení apoštola Pavla „Nevíte, že při běhu na závodišti všichni závodníci sice běží, ale cenu že získá jenom jeden? Běžte tak, abyste jí dosáhli!“
Zamilovaná církev - aneb láska, která nepomíjí Vyškov, , Viktor Baláž.
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Proč je důležité studovat Principy
Dosáhni cíle!.

Vzkříšení z mrtvých a druhý příchod Ježíše Krista
Být lidmi, kteří přináší změnu!. Duch svatý působí změny  Izajáš 32:15 Až bude na nás vylit z výše duch, poušť se stane sadem a sad bude mít cenu lesa.
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
Ve společenství s Matkou Boží
Povolání Leviho (Lk 5,27-32) 5:27 Pak vyšel a spatřil celníka jménem Levi, jak sedí v celnici, a řekl mu: Pojď za mnou." 28 Levi nechal všechno, vstal.
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
 1 Janův 2:12 Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.13 Píšu vám, otcové, že jste poznali toho, který je od počátku. Píšu vám, mládenci,
Následuj zbožnost 1. Timoteovi 6, 3 – 12 ….Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej? Následuj spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost………
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Křesťanství vznik a podstata.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Starověká Palestina.
Každý člověk se někdy v životě ocitne jakoby na pokraji propasti… K vrcholným dovednostem křesťanského života patří porozumění tomu, jak se kříž, na kterém.
Křesťanství.
Světová náboženství.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Obstát na bitevním poli
Světová náboženství.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
A TAK BRATŘI, MODLETE SE ZA NÁS, ABY SE SLOVO PÁNĚ RYCHLE ŠÍŘILO… Modlitby na březen 2015.
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
Hledání ztracené pravdy 1.Pravda Boží – zjevená v Písmu...já jsem cesta, PRAVDA i život. 2.Pravda jako skutečný stav věcí (pozemských)
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
KŘESŤANSTVÍ.
Syropalestina.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Bohoslužba oběti Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Chléb a víno – Tělo a Krev Kristova – reálný duchovní.
Filosofie křesťanského středověku
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Skutečná svoboda Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n.H.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Část 2 EVANGELIA & SKUTKY Matouš Jan Marek Lukáš Skutky Přehledy } }
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křesťanství Adámková. Co křesťanská víra není? Velmi často se setkávám s představou, že křesťanská víra znamená dělat určité věci za účelem naklonění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Boží intervence ... Bůh na tvé straně
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jirka Pospíšil, AC Ivanovice
Ježíš.
Náboženství a fanatismus
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Základní filozofické otázky
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

1 Křesťanství Učení a napomínání

2

3 Rabi Jošua  Neztotožňuje se s žádným z tehdejších směrů v judaismu  Nelze ovšem ale říci, že by své vystoupení chápal jako boj proti některému z nich „Nepřišel jsem zákon rušit, ale naplnit:“  Staví na pojmu „AGAPÉ“, který je tak poté nadřazen ostatním hodnotám

4 Program a učení  Spiritualizace očekávaného Božího království – nový věk již nastal  Deklarace nových hodnot – AGAPÉ je mostem do nového způsobu existence, ležícího mimo kompetenci smrti (napojení na hodnoty trvalé povahy)  Změna životních paradigmat a definice úspěšnosti

5 Praktické důsledky učení  Láska k nepřátelům – contradictio in adiecto, jde o nový pohled na rovinu vztahů – nepřítel není vnímán jako nepřítel  Bezstarostnost – změna priorit a hodnot  Oddělení se od „starého“ stylu myšlení – magie, obchod

6 Pavel z Tarsu  Původně židovský farizeus a zákoník, pronásledovatel křesťanů, židovským jménem Saul. Pochopil patrně lépe než ostatní rozpor mezi křesťanským a ortodoxně židovským pojetím boha i spravedlnosti  Na cestě do Damašku, kde měl zakročit proti křesťanům prožil vidění.

7 Misijní dílo Pavla z Tarsu  Pavel je znalec hellénistické kultury a mluví řecky  Odstraňuje dosavadní zavazující podmínku přijetí křesťanství, kterou byla konverze k židovství – Kristova oběť je absolutně dostačující (možná se snaží vymanit z gravitačního pole antického „do ut des“)

8 Misijní dílo Pavla z Tarsu  Učení leží na půli cesty mezi teoretickou akademičností a prakticismem, vyjadřuje se k důsledkům toho, že člověk akceptuje Ježíšovo spasitelské božství jako výchozí postulát svého života.  Změnu vidí jako převratnou novou událost, po které se člověk stává zjela jiným, novým člověkem jiných názorů, cílů a paradigmat. Problémy a korekce.

9 Učení  Víra je dar, který se ovšem ze strany člověka stává závazkem. Nepřechází do lidské svémocné dispozice. Nepoužívá antický přesvědčovací styl.  Navazuje na některé římskoprávní představy – vina, trest, satisfakce.  Rozdvojená eschatologie – přítomné a budoucí.

10 Vývoj po Pavlovi  Institucionalizace a moralismus  Postup od charismatičnosti k struktuře  Reakce na akceptování „prodloužené lhůty“  Nutnost definice základních článků víry

11 Vznik raně katolické církve  Nutnost vytvořit strukturu  Moc přechází do rukou episkopa  Struktura umožňuje zachovat identitu ve složitých synkretických podmínkách a v pronásledování  Struktura ovšem do jisté míry potlačuje charismatičnost

12 Konstantinovský obrat  Pronásledování křesťanů v římské říši  Konstantin Veliký a jeho pragmatická kalkulace, dovršení vyhlášením křesťanství oficiálním náboženstvím říše.  Pyrrhovo vítězství? Je tato soustava určena a disponována pro tuto roli?  Panovnické zájmy a zásahy, vznik oficiálního dogmatu

13 Počátky systematického učení  Svatý Augustin, Dionýzos Areopagitský, vliv platonského a novoplatonského učení  Ucelená koncepce dějin, statut církve jako nového pokolení, dokonalé společnosti  Církev a stát.

14 Dvě cesty, dva směry  UČENÍ, DOGMA  První století církve jsou poznamenána věroučnými spory, do kterých se vměšuje i římský císař. Do věroučných otázek se promítají i jiné vlivy  ŽIVOTNÍ PRAXE  Životní praxe a životní styl křesťanů vyplývá z přijaté víry, avšak je předmětem napomínacích, připomínacích pasáží epištol

15 Nový životní styl  Přihlášení se ke Kristu znamenalo v pestré paletě hellénistických náboženství volbu zcela určitého životního stylu, jehož rysy nemusely být každému na první pohled jasné.  Parakalein, paranein, parakleze, pareneze – napomínání, připomínání, povzbuzování.

16 Vztah k svému vlastnímu bytí  Nejsem již nadále živ já, ale ve mně žije Kristus – proměna základu a smyslu člověkovy existence, znamenajíc – můj život není podnik v mé režii.  Jde o to, aby náš život byl co nejmenší karikaturou Krista.  Vědomí odlišnosti, nezakládající však nepřátelství nebo nenávist

17 Vztah k světu  Nesnažte se být podobní tomuto světu, pomíjí schéma tohoto světa  Vědomí jinakosti způsobuje, že nepřátelská reakce „světa“ je spíše předpokládána (i když apoštolové byli lidem milí a první následovníci Kristovi získávali další svědectvím své jinakosti).

18 Vztah k římskému státu  Každá duše křesťanská vrchnosti poddána buď, neboť není vrchnosti než od Boha..  Podřiďte se každému lidskému zřízení –(1 Pt) modlitby za vrchnost, aby dopřály pokojné časy  1 Pt 4,15 – netrpte za vraždu, krádež nebo jiný zlý čin nebo jako alotriepiskopos  Ep. Filemonovi – nové nastavení vztahů v ekonomické sféře

19 Vztah k antické kultuře  Nezalíbilo se Bohu spasit svůj lid skrze dialektiku  Tělesná cvičení a vypočítávání rodů jsou malého užitku  Kritický vztah k ideálu „kalokagathia“

20 Vztah k bližním  Žijte vzorně mezi pohany, aby byla vidět vaše dobré činy  Mějte jedni druhé za důstojnější než sebe  Jste svobodní, ale ne jako ti, kterým svoboda slouží jako plášť nepravosti  Ke všem lidem mějte úctu  Žádnému nebývejte nic dlužni - bilance

21 Vztah k majetku  Blahoslavenství chudých  Pragmatická relativizace a posun významu – chudý duchem = člověk, který disponuje majetkem, ale není na něj vázán, nepovažuje ho za boha a jistotu svého života  Stejná váha každého člověka

22 Řazení hodnot  Víra, láska, naděje- primární hodnoty nejsou materiální, nýbrž vztahové.  Pravidla a znaky lásky – 1 Kr 13  Činění pokoje

23 Řád života a rodiny  Žena má být podřízena muži, mladší má být podřízen starším.  Podřízenost ovšem neznamená, jako u severských barbarů, vydání na milost a nemilost (pán a rab). Nadřízený je podřízenému ochráncem, rádcem, patronem, pomocníkem a oporou.

24 Životní pocit  Na rozdíl od ponurosti či rozpustilosti hellénistických náboženských kultů je křesˇˇtanská bohoslužba radostným setkáním, a radost a radostnost jsou poznávacím i diferenčním znakem.

25 Životní styl  Mějte dosti na tom, co máte…  Jsme zde poutníci na zemi…. Nemáme zde trvalé město, ale hledáme to budoucí  Radujte se, opět pravím, radujte se, Mírnost vaše známa buď všem lidem

26 Vítězství systému

27 Vítězství systému a dogmatu  Záhy bylo pravověří učiněno rozhodujícím kritériem  Nová životní praxe se zredukovala na „skutky“, tedy na izolované činy, nekorespondující často s celým kontextem života.  Dilema „víra nebo skutky“ je zmateční

28