1 LIFE + Praha, Česká republika 3. prosince 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praha - 7. prosince 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií a státním rozpočtem České republiky Plánování sociálních služeb ve městě Havlíčkův.
Advertisements

Doporučení pro přípravu žádosti;
Komunitární program PROGRESS
SEMINÁŘ PRO ŽADATELE Integrovaný plán rozvoje města Český Těšín „Revitalizace významně postižené městské části SVIBICE“ DOBRÝ DEN!
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Postupy ve zpracování žádosti k projektu ČŘB II v roce 2009  presentace projektu pracovníkům MŽP a SFŽP  vyhlášená 9. kontinuální.
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA 2004 PRVNÍ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 18. KVĚTNA.
Operační program Životní prostředí 2007 – 2013 Prioritní osa 6 Michal Slezák Odbor ochrany přírody, odpadů a EV Úsek řízení projektů SFŽP ČR.
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
12. září 2014 Slide N° září 2014 Slide č. 1 Sekretariát Urbact URBACT II Evropský program územní spolupráce při integrovaném a udržitelném.
MK Vodoprávní aktuality Příprava nového občanského zákoníku Medlov – prosinec 2008 Vláda schválila (usnesení č. 510 z ) Sněmovní tisk čtení.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Činnost Celostátní sítě pro venkov v České republice.
Aktuální stav opatření V.2 zřízení Celostátní sítě pro venkov Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
OPERAČNÍ PROGRAM PRAHA - ADAPTABILITA Nestátní neziskové organizace – partneři pro rozvoj PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI MMR, STAROMĚSTSKÉ.
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Greenforce Network Prezentace pro mezinárodní skupinu ČIŽP Praha, 14. května 2008 Martin Baranyai.
Program švýcarsko-české spolupráce Ministerstvo financí - Národní koordinační jednotka.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
FÁZE A CYKLUS SUMP: Od myšlenky k praktickým řešením Petr Kurfürst, Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Praha, Kongresové centrum
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Národní a regionální dotační tituly. Význam národních a regionálních dotačních titulů Jejich význam postupně klesá, pro mnohé subjekty přesto téměř nezbytné.
1 Možnosti financování vzdělávacích programů pro zaměstnance v rámci OP LZZ Prezentující Ing. Lenka Piruchová.
Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod ve výuce III_Shrnutí_Riskuj Evropská integrace pro pedagogy s posílením aktivizačních metod.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Eva Měráková, Lenka Jandová
Ministerstvo životního prostředí Podpora turistických stezek v mobilu.
PROGRAM LIFE
Připravované výzvy Lucie Pudivítrová odbor fondů EU, MŽP.
Ministerstvo životního prostředí Státní fond životního prostředí ČR zelená linka „Stav financování vodohospodářských.
OP ŽP Anna Limrová Samostatný odbor OP ŽP.
Revolvingový fond MŽP Granty na podporu UR Manuál pracovních postupů Obsahuje veškeré informace pro žadatele od doby vyhlášení výzvy a následného předložení.
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
„Budování rozvojového partnerství za účelem posílení kapacity při plánování a realizaci programů v kraji Vysočina“
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Význam strategie EU pro Podunají v klíčových oblastech ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Eva Kubešová Odbor Evropské unie a politiky životního prostředí 21. října 2011.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Fond partnerství alokace 3 mil.CHF (včetně 15% spolufinancování MF) zahájení 2.Q 2009 ukončení31. květen 2013 zprostředkovatel MF - CZP
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Cíle výzev Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI)
Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Datum,místo. Národní program Phare část II Zaměření programu:  podpora podnikatelské infrastruktury (MMR) 
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Způsoby podávání projektů na úrovni krajů Příprava financování projektů internetizace knihoven ze strukturálních fondů Havlíčkův Brod, 18. –
Jak připravit town- twinningový projekt v rámci programu Evropa pro občany Gabriela Hermannová Svaz měst a obcí ČR.
FONDY EU Programové období
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ERDF pro vysoké školy Mgr. Stanislava Podolková Praha, duben 2016.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva Excelentní výzkum Mgr. Helena Hořáková Praha, 17. února 2016.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Dobrovolné nástroje v_působnosti MŽP Ing. Jan Kříž náměstek pro řízení sekce fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Evropský návratový fond (ENF)
Interreg DANUBE Program nadnárodní spolupráce
Transkript prezentace:

1 LIFE + Praha, Česká republika 3. prosince 2007

2 Nařízení LIFE+ Viz. eoflife.htm Nařízení vstoupilo v platnost 9. června 2007 zveřejněním jako Nařízení ES (CE) č. 614/2007 Evropského parlamentu a Rady z 23. května 2007 o finančním nástroji pro financování životního prostředí (LIFE+)

3 Nařízení LIFE+ Zveřejnění v úředním věstníku (Official Journal) OJ L149 ze dne 9. června 2007 Pro aktuální informace navštěvujte webové stránky LIFE (viz předchozí slide) Česká verze nařízení a další informace

4 Program LIFE+ nahrazuje Forest Focus NGO Programme Urban Programme LIFE Programme General fund supporting policy development and policy implementation

5 HISTORIE PROGRAMU LIFE LIFE I milionů € LIFE II milionů € LIFE III milionů € ÝProgram LIFE byl od roku 1992 Evropským fondem pro životní prostředí

6 VÝCHODISKA PROGRAMU LIFE+ Pro finanční perspektivu 2007 – 2013 Přísné zaměření na životní prostředí Nahrazení stávajících programů Zavedení principu programování Zavedení indikativních národních alokací Střízlivý, ale trvale rostoucí rozpočet

7 LIFE+ LIFE+ poskytuje specifickou podporu pro rozvoj a implementaci Komunitární politiky a legislativy životního prostředí, zvláště pak cíle 6. akčního programu pro životní prostředí

8 LIFE+ Je omezený, ale zacílený finanční nástroj - Skládá se z 3 částí: LIFE+ Příroda & Biodiverzita LIFE+ Politika & správa životního prostředí LIFE+ Informace & Komunikace

9 LIFE+ Doba trvání: to => 7 ročních výzev na podávání návrhů, každý kalendářní rok jedna Rozpočet: 2143 miliónů € minimálně 78% rozpočtu LIFE+ je určeno na kofinancování grantů na projektové akce –Alespoň 50% z této částky (min. 39% z celé sumy) je určeno pro pilíř Příroda a biodiverzita až 22% je určeno pro operativní náklady Generálního ředitelství pro životní prostředí

10 Komplementarita (doplňkovost) Článek 10 stanovuje, že LIFE+ “nebude financovat opatření, které spadají do kritérií a hlavního zaměření, nebo získávají pomoc z jiných finančních nástrojů Společenství” V případě LIFE+ se jedná zejména o operační program životní prostředí, ale i další OP

11 Víceletý strategický program Stanovený v příloze II nařízení, poměrně obecný Specifikuje prioritní oblasti aktivit pro financování ze strany Společenství Členské státy si mohou (od r. 2008) stanovit národní roční priority v souladu s přílohou II nařízení

12 LIFE+ Příroda & Biodiverzita Nejlepší postupy nebo demonstrační projekty pro implementaci Směrnice EU o ptácích 79/409/EHS a Směrnice EU o stanovištích 92/43/EHS včetně sítě území Natura 2000

13 LIFE+ Příroda Se zaměřuje na: –Udržitelné dlouhodobé investice do území Natura 2000 –Ochranářské aktivity pro druhy ze směrnic o ptácích a stanovištích Projekty musejí představovat „nejlepší praxi“ nebo být „demonstrační“ Výše kofinancování je obecně stanovena na 50% (až 75% v případě jasného zaměření na prioritní druhy a stanoviště) Nákup půdy je možný ale za velmi restriktivních podmínek Podstatná část rozpočtu projektu by měla být alokována „konkrétní ochranářská opatření“ Opakující se ochranářský management pro druhy, stanoviště a síť území Natura 2000 je neuznatelným nákladem

14 Opatření zaměřená na lokality Opatření zaměřená na ochranu druhů Opatření, jež zlepší ekologickou soudržnost a spojitost sítě Natura 2000 Přípravné průzkumy a plánování pro mořské území Natura 2000 (samozřejmě mimo ČR) Vypracování managementových plánů území Natura 2000 (jsou-li součástí většího projektu s konkrétními ochranářskými opatřeními) Vypracování akčních plánů pro druhy uvedené ve směrnicích o ptácích a stanovištích (opět jsou-li součástí většího projektu s konkrétními ochranářskými opatřeními) LIFE+ Příroda: typy akcí

15 Komplementarita (doplňkovost) s dalšími finančními programy EU Je potřebné zajistit dlouhodobou udržitelnost implementovaných ochranářských opatření, podpora z programu hradí jen nastartování ochrany Nákup půdy, dlouhodobá pronájem půdy nebo jednorázové kompenzační platby Aktivity zaměřené na networking (tj. vytvoření kontaktů s jinými projekty LIFE (LIFE +) v EU, jež se zaměřují na podobné problémy), informace, komunikace a aktivity na zvýšení povědomí (awareness raising) Posílení vědomostní základny ve smyslu monitorování, hodnocení a šíření výsledků projektu LIFE+ Příroda: ostatní náležitosti

16 Se zaměřuje na: –„inovativní" a/nebo „demonstrační" opatření pro posílení biodiverzity jak v suchozemských tak mořských oblastech bez ohledu na to zda má status Natury 2000 –Jednoduchá implementace „nejlepší praxe“ ("best practice„) nebude dostačující Akce se musejí odlišovat od Natury 2000 a musejí mít /dávat přidanou hodnotu ve srovnání s aktivitami v síti Natura 2000 Maximální kofinancování takových projektů bude do výše 50% Nákup půdy je v tomto případě neuznatelným nákladem Podstatná část rozpočtu by měla být alokována na „konkrétní ochranářská opatření“ Zahrnuje i Francouzské zámořské departementy LIFE+ Biodiverzita

17 Přípravné průzkumy, návrhy, monitorování a posuzování akčních plánů pro biodiverzitu na nadnárodní, národní, regionální nebo lokální úrovni (jestliže jsou součástí většího projektu s konkrétními ochranářskými opatřeními) Ochranářské akce pro druhy, stanoviště a ekosystémy a implementace akčních plánů biodiverzity (pouze inovativní nebo demonstrační opatření) LIFE+ Biodiverzita: typy akcí

18 Integrace biodiverzity také zahrnuje zemědělství, lesnictví, management městského životního prostředí, management povodí etc.; je nutné se vyhnout dvojitému financování Adekvátní závazky pro zabezpečení budoucího využití a/nebo implementaci získaných zjištění (findings generated) Projekty by měly být v souladu s existujícími národními a regionálními strategiemi pro biodiverzitu Vhodné množství akcí pro vytváření sítí (networking), budování partnerství, informací, komunikace a zvyšování veřejného povědomí Posílení vědomostní základny ve smyslu monitorování, hodnocení a šíření výsledků projektu LIFE+ Biodiverzita: ostatní náležitosti

19 LIFE+ Příroda nebo Biodiverzita? LIFE+ PřírodaLIFE+ Biodiverzita Směrnice o ptácích a stanovištích jako cíle projektu Neomezeno na směrnice o ptácích a stanovištích Nejlepší praxe a demonstraceInovace a demonstrace Dlouhodobá udržitelnost ochranářských opatření Příklad uskutečnitelnosti nového nebo inovativního opatření v kratké době Nákup půdy a dlouhodobý pronájem nebo kompenzace jsou uznatelné Pouze krátkodobý pronájem nebo kompenzace jsou uznatelné Náklady na infrastrukturu a vybavení jsou ze 100% uznatelné Náklady na infrastrukturu a vybavení jsou uznatelné pouze částečně (odpisy)

20 LIFE+ Politika ŽP & Správa Přispívá k: –Rozvoji inovativních politických přístupů, technologií, metod a nástrojů –Znalostní základně ve vztahu k politice životního prostředí a legislativy –Monitorování – zvláště pak lesů a interakcí v životním prostředí –Implementaci environmentálních politik Společenství (6. EAP etc.)

21 LIFE+ Politika ŽP & Správa Se zaměřuje na: –13 prioritních cílů: klimatická změna, voda, vzduch, půda, městské životní prostředí, hluk, chemikálie, životní prostředí a zdraví, odpady a přírodní zdroje, lesy, „inovace“, strategické přístupy, správa –Každý základní cíl se skládá z jedné nebo několika prioritních oblastí (viz Příloha II nařízení) –Maximální výše kofinancování: 50% –Uznatelné jsou pouze náklady na odpisy zakoupeného zboží (tj, netýká se to nákupu půdy, pouze odepisovatelné zboží)

22 LIFE+ Informace & komunikace Se zaměřuje na: Implementaci kampaní na komunikaci a zvyšování veřejného povědomí o životním prostředí, ochraně přírody a problematiky biodiverzity Zvyšování veřejného povědomí o prevenci před lesními požáry (viz. Řecko) Zvláštní výcvik pracovníků zahrnutých v prevenci lesních požárů

23 LIFE+ Informace & komunikace Se zaměřuje na: Zajištění pravidelného a účinného přísunu informací za účelem poskytnout základy pro rozhodování o politikách v oblasti životního prostředí a poskytnout dostupné informace občanům o stavu a trendech v životním prostředí Prioritní oblasti aktivit: Šíření informací, zvyšování veřejného povědomí, a rozvíjení specifických dovedností o environmentální problematice, včetně prevence lesních požárů Maximální výše kofinancování: 50%

24 LIFE+: oprávněné země (Čl. 9) Nyní pouze 27 členských států EU Účast 3. zemí je možná pouze za předpokladu, že bude schváleno/poskytnuto dodatečné financování Společenství 3. země jež by mohly být zahrnuty do programu: země ESVO (jsou-li členy EHP), kandidátské země na členství v EU, země Západního Balkánu napojené na Stabilizační a asociační proces

25 LIFE+ Implementace Komise organizuje roční výzvy na podávání návrhů projektů, vybírá, monitoruje, reviduje a kontroluje projekty, zasílá platby a to s pomocí (a) Externích expertů pro hodnocení a revizi návrhů projektů (b) Externího monitorovacího týmu(ů) pro monitorování „běžících“ projektů Členské státy: (a) Přeposílají všechny projekty Komisi (b) Stanovují národní priority a cíle (od r. 2008) Z rámce stanoveného v příloze II (c) Připravují komentáře k návrhům projektů ( zvláště ve vztahu k národním ročním prioritám). Váha stanoviska členského státu je 5 % hodnocení

Výběr projektů – kalendář Vydání formulářů a návodu (Guidelines)15/09/07 Podání návrhů projektů národní autoritě (MŽP)30/11/07 Předložení projektů od národních autorit Evropské komisi 15/01/08 Zhodnocení dle kritérií oprávněnosti15/01/0815/02/08 Zhodnocení dle výběrových kritérií16/02/0830/04/08 Předběžný (dlouhý) seznam projektů01/05/08 Revize návrhů projektů01/05/0831/07/08 Předložení (dlouhého) seznamu projektů Výboru LIFE+ 15/08/08 Zasedání Výboru LIFE+15/08/08 Podpisy smluv o grantech1/12/0831/12/08

27 PŘIJETÍ PROJEKTU Ministerstvo životního prostředí Odbor fondů EU Vršovická Praha 10 obálku výrazně označit „LIFE+“ doporučujeme osobní předání

28 KONZULTACE Před podáním žádosti Během evaluace (revizní fáze) Při realizaci projektu Včasnost Otevřenost

29 INDIKATIVNÍ ALOKACE 2007 – 3,710 mil. EUR 2008 – 4,117 mil. EUR 2009 – 4,464 mil. EUR 2010 – 4,765 mil. EUR

30 NÁROKY NA PROJEKT Formální dokonalost Logická souvztažnost Opora v evropské legislativě Podpora veřejných subjektů Prezentace projektu Připravenost na revizní fázi

31 DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Jan Kříž, ředitel odboru fondů EU tel: Mgr. Michal Petrus, vedoucí oddělení programů EU tel: Ing. Markéta Čedíková, oddělení programů EU tel: