Posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona o prevenci závažných havárií vzhledem k implementaci směrnice 2012/18/EU (SEVESO III)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

ARATech2013 webová aplikace pro SEVESO III založená na metodologii EU
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
Revize Nového přístupu
TLP, spol. s r.o., Praha – Karlovy Vary – Pardubice Strana 1
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dokumentace k zajištění BOZP
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Nástroje územního plánování
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Hodnocení škol a školských zařízení
Ing.Vilém Sluka, Ing. Jan Skřínský, Ph.D.
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
AKTUÁLNÍ STAV V PREVENCI ZÁVAŽNÝCH HAVÁRIÍ
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Prevence závažných havárií
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava Fakulta bezpečnostního inženýrství DOPADY DIREKTIVY SEVESO III NA KOMUNIKACI S OBYVATELSTVEM JAKUB ŘEHÁČEK.
Eva Měráková, Lenka Jandová
Koncepce environmentální bezpečnosti
VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ - TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA Hornicko-geologická fakulta, Institut geoinformatiky Stanovení možných dosahů závažné havárie s nebezpečnými.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
Organizační členění ÚO
1 1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Finanční kontrola prováděcí vyhláška 416/2004Sb., aplikace v praxi
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
ÚSTAV ÚZEMNÍHO ROZVOJE Robert Veselý Seminář „Jsou možné inovace v mikroregionech?“ Brno, 28. listopadu 2011 Monitoring mikroregionů a další výstupy činnosti.
Právo na informace Tereza Danielisová,
Licenční správa říjen 2008 KONTROLA EXPORTU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ- SOUČASNÝ VÝVOJ PRÁVNÍ PŘEDPISY ES V OBLASTI KONTROLY VÝVOZU ZBOŽÍ DVOJÍHO POUŽITÍ A.
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
Systém kontrolní činnosti SEI
Přístup k posouzení rizika
Nový zákon v prevenci závažných havárií
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Výzkumné projekty MŽP v oblasti odpadového hospodářství
Posuzování vlivů na životní prostředí v územním plánování (SEA proces) Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění zákona.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Prevence závažných havárií Ing. Libuše Sedláková 2006.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Personální plán pro podnikatelský plán
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 PROGRAMY INSPEKCÍ Robert Mout DCMR – Agentura pro ŽP.
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
SAFETY 2017 Význam a zásady fyzické bezpečnosti při ochraně (nejen) utajovaných informací. Hradec Králové duben
Česká inspekce životního prostředí
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
GDPR General Data Protection Regulation
Výbor pro audit ing. Bohuslav Poduška, CIA, CRMA
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Posuzování bezpečnostní dokumentace podle zákona o prevenci závažných havárií vzhledem k implementaci směrnice 2012/18/EU (SEVESO III) do českého právního řádu Ing.Vilém Sluka, Ing. Martina Pražáková, Ing. Emanuel Dušek Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v.v.i. Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH), VÚBP, v.v.i.

OBSAH Právní rámec Povinné dokumenty v prevenci závažných havárií Hlavní změny v Seveso III oproti Seveso II (~ analýza a hodnocení rizik) Zkušenosti s prevencí závažných havárií v ČR ohledně bezpečnostní dokumentace Analýza a hodnocení rizik v bezpečnostní dokumentaci Oblast systémů řízení PZH v bezpečnostní dokumentaci Vývoj a potřeba změn v posuzování analýzy a hodnocení rizik Závěr

1. Právní rámec

Směrnice SEVESO – časový sled (Právní rámec 1a) Směrnice 82/501/EHS (SEVESO I) ze dne 24.6.1982 o zdrojích nebezpečí závažných havárií v určitých průmyslových činnostech Směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO II) ze dne 9.12.1996 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek; změna Směrnicí 2003/105/ES ze dne 16.12.2003 Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/18/EU ze dne 4.7.2012 o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek a o změně a následném zrušení směrnice Rady 96/82/ES (SEVESO III)

Časové údaje u nové směrnice (Právní rámec 1b) Nová směrnice 2012/18/EU: přijata 4.7.2012 publikována 24.7.2012 vstoupila v platnost 13.8.2012 implementace směrnice do 31.5.2015 - mimo implementace čl. 30 (těžké topné oleje)  do 14.2.2014

Implementace Seveso II v ČR (Právní rámec 1c) Zákon č. 59/2006 Sb. o prevenci závažných havárií, ve znění pozdějších předpisů, který byl změněn zákonem č. 488/2009 Sb., ve znění pozdějších předpisů Nařízení vlády č. 254/2006 Sb. o kontrole nebezpečných látek Vyhláška č. 256/2006 Sb. o podrobnostech systému prevence závažných havárií Vyhláška č. 255/2006 Sb. o rozsahu a způsobu zpracování hlášení o závažné havárii a konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie Vyhláška č. 250/2006 Sb., kterou se stanoví rozsah a obsah bezpečnostních opatření fyzické ochrany objektu nebo zařízení zařazených do skupiny A nebo do skupiny B Vyhláška č. 103/2006 Sb. o stanovení zásad pro vymezení zóny havarijního plánování a o rozsahu a způsobu vypracování vnějšího havarijního plánu.

2. Povinné dokumenty v prevenci závažných havárií (2a) Seznam - druh, množství, klasifikace a fyzikální forma všech nebezpečných látek (definice dle § 2 zákona o PZH) v objektu nebo zařízení podle množství nebezpečných látek: Protokol o nezařazení nebo Návrh na zařazení objektu nebo zařízení do skupiny A nebo skupiny B Bezpečnostní program prevence závažné havárie (objekt zařazený do skupiny A) Bezpečnostní zpráva (objekt zařazený do skupiny B)

2. Povinné dokumenty v prevenci závažných havárií (2b) Plán fyzické ochrany objektu nebo zařízení (skupiny A i B) Vnitřní havarijní plán (skupina B) Podklady pro stanovení zóny havarijního plánování (skupina B) Hlášení o závažné havárii a Konečná zpráva o vzniku a dopadech závažné havárie Zpráva o posouzení bezpečnostní zprávy aktualizované dokumenty

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (se vztahem k analýze a hodnocení rizik) (3a) Seznam kategorií nebezpečných látek (NL): podle obecné klasifikace nebezpečnosti v souladu s nařízením CLP Rozšíření seznamu jmenovitě uvedených NL nebo skupin látek Nový zdroj rizika: podzemní skladování plynu

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3b) Politika PZH ~ úměrná nebezpečí závažných havárií - pro závody s podlimitním množstvím – politika PZH: lze použít i jiné prostředky, struktury a systémy bezpečnosti ~ úměrné nebezpečí závažných havárií

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3c) Seveso II, Annex III, (a): „the major accident prevention policy should be established in writing and should include the operator's overall aims and principles of action with respect to the control of major-accident hazards“ Seveso III: „the safety management system shall be proportionate to the hazards, industrial activities and complexity of the organisation in the establishment and be based on assessment of the risks; it should include the part of the general management system which includes the organisational structure, responsibilities, practices, procedures, processes and resources for determining and implementing the major-accident prevention policy (MAPP)“

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3d) Seveso II, Annex III, (b) (ii): „identification and evaluation of major hazards — adoption and implementation of procedures for systematically identifying major hazards arising from normal and abnormal operation and the assessment of their likelihood and severity“ Seveso III: „identification and evaluation of major hazards — adoption and implementation of procedures for systematically identifying major hazards arising from normal and abnormal operation including subcontracted activities where applicable and the assessment of their likelihood and severity“

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3e) Domino efekt → závody s nadlimitním i podlimitním množstvím nebezpečných látek; výměna informací → i závody, které nespadají do oblasti působnosti směrnice; → řešit scénáře závažných havárií zohledňující možný dominový efekt a scénáře s dopadem na životní prostředí při vnějším havarijním plánování

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3f) Lze spojit postupy územního plánování s postupy posuzování vlivů na životní prostředí a podobných právních předpisů; lze požadovat po závodech s podlimitním množstvím dostatek informací o rizicích v těchto závodech pro účely územního plánování Zpřesnění požadavků na informování veřejnosti Posílení požadavků týkající se kontrol (*) Důraz na využití zkušeností získaných z havárií

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3g) (*) Article 20: „2. Inspections shall be appropriate to the type of establishment concerned. They shall not be dependent upon receipt of the safety report or any other report submitted. They shall be sufficient for a planned and systematic examination of the systems being employed at the establishment, whether of a technical, organisational or managerial nature, so as to ensure in particular that:

3. Hlavní změny Seveso III vs Seveso II (3h) (a) the operator can demonstrate that he has taken appropriate measures, in connection with the various activities of the establishment, to prevent major accidents; (b) the operator can demonstrate that he has provided appropriate means for limiting the consequences of major accidents, on-site and off-site; (c) the data and information contained in the safety report, or any other report submitted, adequately reflects the conditions in the establishment; (d) information has been supplied to the public pursuant to Article 14.“

4. Zkušenosti s prevencí závažných havárií v ČR ohledně bezpečnostní dokumentace

Cesta bezpečnostní dokumentace (1) (Zkušenosti … 4a) Provozovatel → příslušné dokumenty → krajský úřad → MŽP + dotčené správní úřady + dotčené obce MŽP a dotčené správní úřady (+ veřejnost) → Vyjádření → KÚ KÚ → Rozhodnutí → provozovatel a MŽP pro informaci MŽP pro posouzení bezpečnostní dokumentace využívá služeb Odborného pracoviště pro posuzování bezpečnostní dokumentace (OPPZH) ve Výzkumném ústavu bezpečnosti práce, v.v.i. (VÚBP, v.v.i.)

Cesta bezpečnostní dokumentace (2) (Zkušenosti … 4b) OPPZH → Vyjádření k bezpečnostní dokumentaci, které má tyto kapitoly: Identifikační údaje o objektu nebo zařízení provozovatele Posouzení rizika vzniku závažné havárie a jejích možných následků Posouzení preventivních bezpečnostních opatření Doporučení k doplnění dokumentace Příloha vyjádření obsahuje stanovisko k systémovým částem dokumentu

Cesta bezpečnostní dokumentace (2) (Zkušenosti … 4c) Ověřování plnění povinností v rámci PZH včetně kontroly udávaných informací provádí integrovaná inspekce prevence závažných havárií v čele s Českou inspekcí životního prostředí

5. Analýza a hodnocení rizik v bezpečnostní dokumentaci

Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: obecné nedostatky (AHR v bezp Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: obecné nedostatky (AHR v bezp.dokumentaci 5a) Základní informace: objekt/zařízení/ činnost/okolí → nedostatečné informace, které neumožňující kvalitní komunikaci mezi provozovatelem a příslušným orgánem státní správy Aktualizované dokumenty: není vždy adekvátně reagováno na požadavek odstranění nedostatků z předchozích vyjádření k předloženým dokumentům Není respektováno doporučení k přípravě bezpečnostní dokumentace

Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: obecné nedostatky (AHR v bezp Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: obecné nedostatky (AHR v bezp.dokumentaci 5b) Nedostatečná kvalifikace nebo práce zpracovatelů bezpečnostní dokumentace „Odsouhlasení“ bezpečnostního dokumentu → prevence závažných havárií odložena „do šuplíku“ ? Nedostupnost vstupních údajů pro analýzu Náhodný či neodůvodněný výběr zdrojů rizik

Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: nedostatky AHR (AHR v bezp Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: nedostatky AHR (AHR v bezp.dokumentaci 5c) Neuvedeno stanovení příčin vzniku ZH Nedostatky v hodnocení následků a dopadů ZH Neuvedeno hodnocení spolehlivosti lidského činitele Verbální určení míry rizika Problém s hodnocením rizika Neuveden přehled a hodnocení přiměřenosti preventivních bezpečnostních opatření

Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: analýza a hodnocení rizik (AHR v bezp.dokumentaci 5d) Problémy posuzovatele: v objektu nebo zařízení nebyl, předmětnou technologii nezná, výrobní, skladovací a transportní zařízení včetně okolí objektu a zařízení neviděl; otázka jeho vzdělání a praktické zkušenosti v oboru; možnost získat doplňující informace k problému ?

Nedostatky v bezpečnostní dokumentaci: analýza a hodnocení rizik (AHR v bezp.dokumentaci 5e) Problémy provozovatele: náchylnost k analýzám rizik, které jsou „laciné“, možnost opomenutí zdroje rizika, časové období zhotovení analýzy rizika, sledování vývoje v analýze rizik, organizační útvar pro řešení otázek prevence závažných havárií ?

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci (6a) Základem prevence závažných havárií je analýza a hodnocení rizik → podklad pro zpracování informace o systému řízení prevence závažné havárie v objektu / zařízení Předmětná terminologie používaná v právních předpisech je nejednotná … Při posuzování u popisu systému řízení prevence závažných havárií se neakceptuje pouhý opis položek z přílohy č. 2 k vyhlášce č. 256/2006 Sb., který obsahuje proklamativní sdělení bez podpory důkazních prostředků a postupů pro jednotlivé položky, jakým způsobem, formou a s využitím jakých nástrojů jsou vyhláškou požadované tématické položky v objektu systémově řešeny

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci (6b) Pro posouzení popisu systému řízení PZH je třeba pochopit a ztotožnit se se záměrem zákona a navazujících prováděcích předpisů v této oblasti → smysl, účel, význam a rozsah informací, které mají být uvedeny v bezpečnostních dokumentech Směrnice Seveso → aby provozovatel vyhledával a hodnotil rizika v objektu; aby zhodnotil existující preventivní opatření; aby zhodnotil, zda existující systém řízení bezpečnosti je komplexní, vyhovující a optimální

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci (6c) Stav: „Bohužel tento významný záměr směrnice Seveso se při následném rozpracování do české legislativy poněkud zamlžil, až téměř vytratil, a proto pro některé odborníky na průmyslovou havarijní prevenci a pro veřejnost zůstávají záměr, význam a obsahové požadavky zákona č.59/2006 Sb. dodnes poněkud nejasné.„

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci (6d) Zpracování bezpečnostního dokumentu → vlastní zaměstnanec nebo externí firma Pro externí firmu jsou koncepce, zásady, pravidla, vazby, hierarchie nástrojů řízení a obsah jednotlivých organizačně řídících dokumentů u neznámého provozovatele neznámého objektu ještě méně známé, než pro vlastní management

6. Oblast systémů řízení prevence závažné havárie v bezpečnostní dokumentaci (6e) Externí firma nemůže v relativně krátké době a s nízkými finančními náklady vypracovat vyhovující dokument; … v zájmu ekonomického přežití jsou někdy výsledkem dokumenty značného objemu s množstvím balastního textu, vícenásobně využívaného; omyly v lokalizaci objektů a předmětné činnosti; provozovatelé to někdy ani nekontrolují → dvě možné příčiny: … malý zájem managementu o problematiku PZH … nízká úroveň znalostí a zkušeností řídících pracovníků z oblasti organizace a řízení bezpečnosti

7. Vývoj a potřeba změn v posuzování analýzy a hodnocení rizik (7/1) Pokrytí požadavků směrnice Seveso III Zpřesnění postupu analýzy a hodnocení rizik na základě certifikované metodiky analýzy a hodnocení rizik Zlepšení kvality posuzování provedené analýzy a hodnocení rizik

7. Vývoj a potřeba změn v posuzování analýzy a hodnocení rizik (7/2) Řešení organizačních otázek výkonu posuzování bezpečnostní dokumentace Zlepšení výkonu kontrolní činnosti Zlepšení podpůrné činnosti v  osvětové a výukové oblasti Revize a doplnění metodických pokynů

7. Vývoj a potřeba změn v posuzování analýzy a hodnocení rizik (7/3) Větší pozornost (kromě „novinek“ Seveso III): Identifikace a selekce zdrojů rizik Určování příčin vzniku závažné havárie (ZH) Volba kritérií pro odhad následků a dopadů ZH Domino efekty Lidský činitel Míra rizika a přijatelnost rizika

8. Závěr (8a) Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií (OPPZH) ve VÚBP, v.v.i. spolupracuje na projektech: Projekt TD010097 z programu OMEGA TAČR ČR: Optimalizace inspekčních a kontrolních postupů u nebezpečných chemických instalací, včetně vývoje specifického kontrolního nástroje Projekt TB010MZP059 z programu Beta TAČR ČR: Výzkum potřeb a nového přístupu k analýze a hodnocení rizik průmyslových havárií a systémům řízení bezpečnosti jako nástroje zvýšení bezpečnosti v podnicích s vysokým rizikovým potenciálem

8. Závěr (8b) Centrum prevence a omezování rizik → záměr: - řešit klíčové úlohy v oblasti prevence závažných havárií - podporovat provozovatele rizikových technologií - shromažďovat relevantní informace v integrovaném informačním a znalostním systému MAPIS (Major Accident Prevention Information System) Uvedení do provozu budeme informovat na webových stránkách < www.vubp.cz >

Děkuji za pozornost … a ještě dovětek: … ne vše závisí na nás …