Kácení dřevin Nejčastější případy  „Kácecí“ schéma  Orgány ochrany přírody (ochrana dřevin)  Dřeviny z pohledu majitele, občana, sdružení  Modelové.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Vedení správního řízení
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.
Nástroje územního plánování
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 8. dubna 2009.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Ochrana práv ve veřejné správě
Správní činnosti.
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
Územní uspořádání ČR Česká republika se člení na
TEST 1. Může Skrblík Ječmenovi proplatit pokutový blok jako výdaj tábora – střediska? Proč? 2. Byly splněny podmínky pro blokové řízení? 3. Může se Baghíra.
 udržení a obnova rovnováhy v přírodě  ochrana biodiverzity  šetrné hospodaření s přírodními zdroji  územní › zvláště chráněná území › NATURA 2000.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Správní řízení v oblasti veřejné podpory
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská nauka Ročník:
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Právní úprava ochrany lesa
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Správa místních poplatků
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 2. dubna 2007 Mgr. Magdaléna Peterková.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
Účast veřejnosti a právo na informace ve věcech životního prostředí 16. dubna 2008.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Ochrana půdy a lesa.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Česká inspekce životního prostředí – Údržba silniční zeleně Příklady z praxe Mgr. Jana Cháberová Ing. Pavel Korábek , Jihlava.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
o ochraně přírody a krajiny
Umisťování staveb.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Právní problematika břehových porostů
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Kácení dřevin rostoucích mimo les
Transkript prezentace:

Kácení dřevin Nejčastější případy  „Kácecí“ schéma  Orgány ochrany přírody (ochrana dřevin)  Dřeviny z pohledu majitele, občana, sdružení  Modelové situace

Orgány ochrany přírody 1.Obecní úřad -Vydává povolení ke kácení -Informuje občanská sdružení s podanou žádostí 2.Pověřený obecní úřad -Vydává povolení ke kácení -Registrují VKP a vyhlašují památné stromy krom chráněn.úz. 3.Úřad s rozšířenou působností -Vydává povolení ke kácení -Vydává povolení k zásahu do VKP (les, břehy, nivy) 4.Krajský úřad -Odvolacím orgánem v řízeních o kácení dřevin -Krajinný ráz (souhlas se zásahem) 5.ČIŽP -Kontrolním orgánem pro všechny tři úrovně -Šetří poškozování dřevin fyzickými i právnickými osobami

Kácení z pohledu majitele 1.Majitel pozemku je také vlastníkem dřeviny 2.Péče o dřeviny, zejména jejich ošetřování a udržování je povinností vlastníků. 3.Vlastník má právo žádat o povolení ke kácení (pokud jsou splněny závažné důvody ke kácení) a pokud se jedná o dřeviny nad 80cm v obvodu (130cm nad zemí). Menší dřeviny má právo kácet bez povolení. 4.Kdo jiný má právo chtít po majiteli kácet (ořez)? Orgán ochrany přírody při výskytu nákazy dřevin epidemickými či jinými vážnými chorobami Orgán ochrany přírody při výskytu nákazy dřevin epidemickými či jinými vážnými chorobami Správci sítí na základě zvláštních předpisů – energetický zákon, vodní zákon, částečně zákon o drahách ! Nikoliv zákon ostatní památkové péči. Správci sítí na základě zvláštních předpisů – energetický zákon, vodní zákon, částečně zákon o drahách ! Nikoliv zákon ostatní památkové péči. Soused? Soused?

Kácení z pohledu souseda  Může se účastnit řízení  Může odstraňovat přesahující větve a kořeny přesahující na svůj pozemek. Nesmí tak činit nešetrně a v nevhodné roční době. Tedy nesmí poškodit dřevinu. (občanský zákoník - úprava tzv. sousedských práv)

Kácení z pohledu občana 1.Jak se dozvědět o kácení dříve než začne?  Právo na informace – z.č. 123/1998 Sb., z.č. 106/1999 Sb.  Sledování úřední desky  Nadstandardní informování veřejnosti  Kontaktovat občanské sdružení 2.Co mohu udělat jako občan?  Informovat se na úřadě  Kontaktovat místní OS  Podat podnět na ČIŽP  Apelovat na své zastupitele (výbory pro ŽP)  Založit občanské sdružení a aktivně hájit dřeviny

Kácení z pohledu občanského sdružení  Založení OS a jeho stanovy – věcná a místní příslušnost  Generální žádost o informace, sledování úřední desky  Účast v řízeních o povolení ke kácení -Přihlášení do 8 dnů -Podání připomínek -Zadání vlastních dendrolog. posudků -Odvolání, případně žaloby  Mediální aktivity

Modelové situace Popis: Soused pokácí strom, odveze dřevo a vyhrožuje žalobou a finančním odškodněním za „vykonanou práci“ skácení stromu Řešení: Soused se dopustil několika přestupků a trestných činů:  Neoprávněné kácení bez povolení – volat ČIŽP (nebo obecní úřad)  Krádeže dřeva – (trestný čin nad 5000 Kč) volat Policii ČR (Právě kácí - volat zároveň oba orgány)  Soused pokácí strom majiteli

 Kácení obecní zeleně - park Popis: Plošné kácení parku v majetku obce, údajným důvodem je obnova parku. Probíhá správní řízení, o kterém jste nebyli informováni – informace pouze úřední deskou. Rozbor: Výklad zákona o ochraně přírody a kr. (114/1992 Sb.) – informace o zahajovaném řízení na úřední desce není jednoznačný, úřady by jej neměli zneužívat a nadále zasílat informace adresně. Přesto, že obec sama sobě – státní správa samosprávě – povoluje kácení, je k tomu třeba řádné povolení vydané na základě správního řízení. Toto povolení musí obsahovat všechny právní náležitosti, především závažné zdůvodnění kácení. Řešení: Pokud jste OS s podanou žádostí o informování a nestihli jste se přihlásit do 8 dnů od vyvěšení, přihlásíte se do řízení jako opomenutí účastníci řízení. Podejte připomínky, kde upozorníte na to, že nedošlo k posouzení zdr.a funk. významu jednotlivých dřevin a nebyl naplněna zákonná podmínka závažného důvodu.

 Kácení uličního stromořadí Popis: Plošné kácení uličního stromořadí v majetku obce. Jedná se o kácení na oznámení na základě zvláštních předpisů (silniční zákon) Tzn. že 15 dnů předem pouze oznámí kácení státní správě. Rozbor: Nesprávné použití oznamovacího režimu. Oznamovací režim – kácení na základě pěstebních důvodů lze použít podle výkladu MŽP jen u ovocných sadů, okrasných keřů živého plotu. Řešení: Na základě správně podané žádosti (o informování o zahajovaní spr.ř. a zamýšlených zásazích do ŽP) podáme podnět na ČIŽP k zákazu činnosti.

 Havarijní kácení stromu Popis: Technické služby města pokácí stromy v režimu tzv. havarijního kácení z odůvodněním že bezprostředně ohrožoval zaparkovaná auta, přestože strom byl pouze poškozený na kořenových nábězích těmito auty. Rozbor: Režim tzv. havarijního kácení lze uplatnit pouze případě, že je stavem stromu zřejmě a bezprostředně ohrožen život či zdraví nebo hrozí-li škoda značného rozsahu Jde tedy o situace, kdy hrozí riziko z prodlení,které nastávají zejména u konstrukčně narušených stromů po silném větru a přírodních katastrofách. Důvod pro havarijní kácení tak nesplňuje dlouhodobě narušený strom ani parkující automobil pod ním, který lze naopak zaparkovat jinam. Řešení: Důvod pro havarijní kácení tak nesplňuje dlouhodobě narušený strom ani parkující automobil pod ním, který lze naopak zaparkovat jinam. Řeší ČIŽP.