Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kácení dřevin rostoucích mimo les

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kácení dřevin rostoucích mimo les"— Transkript prezentace:

1 Kácení dřevin rostoucích mimo les
Seminář pro obce Olomouckého kraje Mgr. Tomáš Šrom březen 2019

2 Právní rámec zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů - § 7 ochrana dřevin, § 8 povolení kácení dřevin, § 9 náhradní výsadba a odvody prováděcí vyhláška č. 189/2013 Sb., o ochraně dřevin a povolování jejich kácení, ve znění pozdějších předpisů - vyhláška MŽP k provedení § 8 odst. 3 zákona - stanovuje velikost, popřípadě jinou charakteristiku dřevin, ke kterým není třeba povolení - stanovuje náležitosti žádosti o povolení ke kácení dřevin zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů - § 9 – § 79 správní řízení zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů - upravuje přestupkové řízení - § 87 odst. 2 písm. e), odst. 3 d) zákona – kácení dřeviny/skupiny dřevin bez povolení

3 zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů
- § 35 Samostat. p., § 61 Přenesen. p., § 103 Starosta, § 109 OÚ zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění pozdějších předpisů - KÚ jako odvolací orgán, povoluje kácení v případě ZCHÚ zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění poz. Předpisů - právní úprava nemovitých věcí, vlastnictví, spoluvlastnictví, subjektů a právního jednání Úvod – popis problematiky dané kapitoly Strategický cíl nebo cíle, vytyčené v kapitole Současný stav – popis aktuální situace, označení problematických oblastí, které koncepce řeší Seznam specifických cílů – výčet jednotlivých cílů, jejichž realizace bude pravidelně evaluována, stručný popis specifických cílů a označení nástrojů k úspěšné realizaci Příběh vězně – ilustrativní příklad typizovaného odsouzeného, tak jak by vypadal jeho život v případě pokračování současného stavu a nenaplnění cílů (pan Starý) a naopak při dosažení cílů (pan Nový), přiblížení cílů koncepce co nejširšímu okruhu osob

4 obec může vystupovat ve více rolích (žadatel, orgán obce rozhoduje)
Obce a kácení dřevin obec může vystupovat ve více rolích (žadatel, orgán obce rozhoduje) Pravomoc/ působnost samostatná působnost x přenesená působnost

5 Obec – samostatná působnost
základní územně samosprávný celek vlastní území, obyvatelstvo, soustava orgánů, právní subjektivita a vlastní majetek, se kterým obec hospodaří na základě vlastního rozpočtu. veřejnoprávní korporace – obec má právní subjektivitu, v právních vztazích vystupuje vlastním jménem a na svou odpovědnost vlastník pozemků a porostů žadatel o kácení

6 Obec žadatel - samostatná působnost
kdo jedná - § 103 odst. 1 OZř „Starosta zastupuje obec navenek.“ koho žádá - Věcně a místně příslušný OÚ (§ 76 odst. 1 písm. a) zákona) zapojení orgánů obce – rada, zastupitelstvo, komise – primárně prostřednictvím samostatné působnosti - mohou zapojit do procesu schválení záměru o podání žádosti o povolení ke kácení dřevin ! při projednávání žádosti samotné se již zapojit nemohou V rámci přenesené působnosti je možné zapojit Komisi, nicméně je nutné schválení ředitelem KÚ

7 Obec – přenesená působnost
obecní úřad pověřený obecní úřad (§ 64 OZř) obecní úřad obcí s rozšířenou působností (§ 66 OZř) výkon přenesené působnosti - § 76 dost. 1 písm. a) zákona – OÚ povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1, ukládají náhradní výsadbu podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě podle § 9 odst. 2 věcná a místní příslušnost VP - § 10 SŘ „SO jsou věcně příslušné jednat a rozhodovat ve věcech, které jim byly svěřeny zákonem nebo na základě zákona.“  § 76 odst. 1 písm. a) zákona MP - § 11 odst. 1 písm. b) SŘ – podle polohy nemovitosti (resp. místa růstu dřeviny)

8 Řízení o povolení ke kácení dřevin
návrhové řízení - § 44 správního řádu předmět řízení je povolení ke kacení dřevin správní řízení dle SŘ - nutné dodržovat lhůty a další procesní instituty správního řízení výsledek řízení – vydání rozhodnutí obec x obecní úřad

9 Žádost Obecné náležitosti podání dle § 37 odst. 2 SŘ (kdo jej činí, které věci se týká, co navrhuje + identifikace žadatele a označení SO) Zvláštní náležitosti dle § 4 vyhlášky č. 189/2013 Sb. k.ú., parcela, popis, situační nákres kdo žádá (identifikace) doložení vlastnického práva (nelze-li ověřit v KN), nájemního či uživatelského vztahu specifikace dřevin (druh, počet, velikost plochy, obvod kmene) zdůvodnění žádosti

10 Účastníci řízení § 27 odst. 1 písm. a) SŘ
„V řízení o žádosti je účastníkem žadatel a další dotčené osoby, na které se pro společenství práv nebo povinností s žadatelem musí vztahovat rozhodnutí správního orgánu“ žadatel - kdo je žadatelem vyplývá z § 4 odst. 1 písm. b) vyhlášky  Osoba, která má vlastnické nebo jiné právo k pozemkům, na kterých se dřeviny nacházejí. spoluvlastníci spolky - § 70 odst. 1 zákona „ochrana přírody podle tohoto zákona se uskutečňuje za přímé účasti občanů, prostřednictvím jejich občanských sdružení a dobrovolných sborů či aktivů.“ ostatní účastníci - např. obce dle § 71 zákona

11 Průběh řízení Řízení je zahájeno dnem doručení žádosti
oznámení zahájení řízení dalším účastníkům nahlížení do spisu ústní jednání (min. 15 dnů předem) podklady pro vydání rozhodnutí

12 Ústní jednání § 49 SŘ „Ústní jednání SO nařídí v případech, kdy to stanoví zákon, a dále tehdy, pokud je to ke splnění účelu řízení a uplatnění práv účastníků nezbytné.“ ústní jednání je dále upraveno v § 83 zákona - o konání ústního jednání uvědomí SO všechny známé účastníky - předvolání k tomuto jednání je nutné doručit min. 15 dnů před jeho konáním - o průběhu ústního jednání je nutné sepsat protokol (náležitosti dle § 18 dost. 2 SŘ)

13 Povolení ke kácení dřevin
rozhodnutí dle § 68 SŘ - zakládá, mění nebo ruší práva a povinnosti, písemná forma, doručení účastníkům náležitosti rozhodnutí výrok (identifikace žadatele) odůvodnění poučení účastníků možnosti, načasování a forma uložení náhradní výsadby

14 Výroková část obsahuje výroky - náležitosti dle § 68 odst. 2 SŘ
identifikace účastníků řízení dle § 27 odst.1 správního řádu náhradní výsadba možnost podmínek, lhůt.....

15 Odůvodnění vypořádání připomínek a námitek
posouzení estetického a funkčního významu dřeviny popis vedeného řízení úvahy správního orgánu v případě ukládání náhradní výsadby – zdůvodnění výše, rozsahu, ekologická újma Co když jsou podmínky rozhodnutí uvedeny zde?

16 Poučení účastníků zda je možno podat odvolání v jaké lhůtě
od kdy se počítá jak a kam se podává kdo rozhoduje odkladný účinek – v případě že odvolání nemá

17 Lhůty pro vydání rozhodnutí
§ 71 SŘ obecně - bezodkladně, nejpozději do 30 dnů, +30 dnů ústní jednání § 83 odst. 3 zákona - v jednoduchých věcech bezodkladně, ostatní případy 60, 90) pozor na nečinnost § 80 a násl. SŘ „nevydá-li SO rozhodnutí ve věci v zákonné lhůtě“ Opatření proti nečinnosti činí nadřízený správní orgán (příkaz, převzetí, pověření, prodloužení lhůty)

18 Oznamování rozhodnutí
§ 72 SŘ „Rozhodnutí se účastníkům oznamuje doručením stejnopisu písemného vyhotovení do vlastních rukou nebo ústním vyhlášením.“

19 Odvolání § 81 a násl. SŘ „Účastník může proti rozhodnutí podat odvolání, pokud zákon nestanoví jinak.“ - odvolání musí splňovat obecné náležitosti podání (§ 37 odst. 2 SŘ), dále musí obsahovat údaje o tom, proti kterému rozhodnutí směřuje, v jakém rozsahu ho napadá a v čem je spatřován rozpor s právními předpisy nebo nesprávnost rozhodnutí nebo řízení - odvolací lhůta činí 15 dnů - odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal - neshledá-li SO podmínky pro postup podle § 87 SŘ, předá spis se svým stanoviskem odvolacímu SO do 30 dnů ode doručení odvolání - suspenzivní a devolutivní účinek odvolání

20 Kdy můžou kácet okamžik nabytí právní moci
- § 73 odst. 1 SŘ „v právní moci je rozhodnutí, které bylo oznámeno a proti kterému nelze podat odvolání“ okamžik vykonatelnosti - § 74 odst. 1 SŘ „rozhodnutí je vykonatelné nabytím právní moci nebo pozdějším dnem, který je v jeho výrokové části uveden“

21 Nejčastější chyby nedostatečná identifikace účastníků řízení
nedostatečné či absentující odůvodnění nedoručování do vlastních rukou společné doručování více účastníkům nedoručení všem účastníkům řízení

22 Nedovolené kácení přestupky - § 86 – 89 zákona do 10 tisíc Kč
neprovedení uložené náhradní výsadby do 20 tisíc Kč poškodí nebo bez povolení pokácí dřevinu rostoucí mimo les do 100 tisíc Kč pokácí bez povolení nebo závažně poškodí skupinu dřevin rostoucích mimo les pokuty za přestupky ukládají dle § 77 odst. 1 písm. p) zákona OÚ obcí s rozšířenou působností

23 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Kácení dřevin rostoucích mimo les"

Podobné prezentace


Reklamy Google