Vysoké školy a Rada vysokých škol problémy, transformace a financování František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Advertisements

Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
LUKÁŠ MELNIČÁK FINANCE A MARKETING VE VYSOKÉM ŠKOLSTVÍ.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
KMA - strategie aneb velká šance pro třicátníky, ale nejen pro ně František Ježek Březen 2004.
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
AKVŠ – profesionalita – spolupráce Marta Machytková předsedkyně VV.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Změny Statutu RVŠ. Pozice studentského náhradníka - současný stav členství – náhradník není členem Rady Čl. I. Členové Rady a) Do Rady může každá vysoká.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
SVTP ČR v Jihomoravském kraji
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
1 Prioritní osa 2 Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání 30. října 2008 Karolína Gondková Odbor vysokých škol Odbor vysokých škol.
Jakub Fischer kandidát na předsedu RVŠ pro období
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni.
Situace vysokých škol v EU František Ježek předseda Rady vysokých škol ČR Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Praha, červen 2003.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Informace o přípravě rozpočtu vysokých škol na rok 2010 Jakub Fischer Sněm RVŠ, Praha,
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Sněm Rady vysokých škol1 Rozpočet vysokých škol v roce 2007.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Londýnské ohlasy Londýnské ohlasy Boloňský proces ■ vyjádřena celková spokojenost ■ účastní se 49 zemí ■ strukturované studium Spokojenost.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
Terciární vzdělávání v ČR podíl veřejných vysokých škol (VVŠ): 84% Nárůst počtu studentů a zaměstnanců VVŠ nárůst [%] studenti
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Sněm Rady vysokých škol1 Informace o financování vysokých škol v roce 2007.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Představení Obchodně podnikatelské fakulty v Karviné Slezské university v Opavě Michal Tvrdoň – proděkan pro vědu a výzkum Zasedání Vědecké rady SU OPF.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
prof. Ing. Vojtech Dirner, CSc.
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
O nás Univerzita s TRADICÍ – založena 1999
Transkript prezentace:

Vysoké školy a Rada vysokých škol problémy, transformace a financování František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Duben 2004

Obsah 4Samospráva vysokých škol 4Rada vysokých škol - úloha a úkoly 4Stav VŠ 4Aktuální problémy VŠ 4Reforma VŠ 4Reforma financování VŠ 4Závěr

Lidské zdroje - vývoj 4Stárnutí populace - počet osob starších 65 let Nutnost pracovat nejméně do 70 let  nemanuální profese  rekvalifikace  práce s absolventy

Samospráva VŠ

Správa vysokých škol Rada vysokých škol Akademické senáty fakult Akademická obec fakult Děkan Akademická obec vysoké školy Rektor Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy jmenování vyjadřuje se Správní rada Vědecká rada spolupracují Akademický senát vysoké školy volba volba kandidáta Česká konference rektorů

Rada VŠ úloha a úkoly

Rada vysokých škol - struktura Sněm Rady vysokých škol (250 osob) Akademické senáty fakult Akademický senát vysoké školy volba (1) Předsednictvo Rady vysokých škol (45 osob) Studentská komora Rady vysokých škol (35 osob) 1(1) 3 Užší předsednictvo Rady vysokých škol (5 osob) Pracovní komise RVŠ Pracovní komise SK RVŠ

Úloha RVŠ 4Zákon č. 111/ §92: l reprezentace vysokých škol má dvě součásti: orgán složený z členů akademických obcí delegových zastupitelskými orgány (Rada vysokých škol) orgán složený z představitelů vysokých škol (Česká konference rektorů) l ministr projednává s reprezentací vysokých škol návrhy a opatření, která se vysokých škol významně týkají, l reprezentace vysokých škol překládají ministrovi doporučení na složení Akreditační komise, l složení Rady vysokých škol je dáno jejím statutem.

Úkoly RVŠ 4Legislativa l vzdělávání l výzkum a vývoj l daně 4Strategické dokumenty l lidské zdroje l vzdělávání l výzkum a vývoj l mezinárodní spolupráce 4Fond rozvoje

Úkoly RVŠ 4Financování l Reprezentativní komise l analýzy 4Akreditace l akreditace a hodnocení činnosti l síť vysokých škol (soukromé vysoké školy) 4Sociální otázky l ubytovací služby l stravovací služby l stipendia

Stav VŠ

Bílá kniha Maturita - 75% populačního ročníku Vstup do terciárního vzdělávání - 50% populačního ročníku G a lycea - 30% populačního ročníku G a lycea - 30% populačního ročníku Pomaturitní studium Pomaturitní studium VOŠ Bakalářské studium míst Bakalářské studium míst Magisterské studium míst Magisterské studium míst Doktorské studium míst Doktorské studium míst míst míst Soukromé VŠ Soukromé VŠ

Zdroj: Rozpočet VVŠ pro rok 2004

Aktuální problémy VŠ

Hektická operativa je spravedlivým trestem za zanedbanou strategii.

Aktuální problémy VŠ 41.1 Podfinancování vysokých škol ze státního rozpočtu spojené s nízkou podporou z podnikatelské sféry Relativně nízký podíl řady vysokých škol na základním a aplikovaném výzkumu Růst počtu studentů vysokých škol při chybějícím neuniverzitním sektoru Přílišný důraz na kvantitativní hlediska Nižší schopnost získat odborníky mezinárodního významu.

Změna rozpočtu Počet žáků Dotace na žáka Zdroj: Education at a Glance, OECD 2003

ČR o 50 % více studentů normativ 68 % ČR o 50 % více studentů normativ 68 % Zdroj: Education at a Glance, OECD 2003

Aktuální problémy VŠ 41.6 Nepříznivé věkové složení akademických pracovníků Malá schopnost oslovit talentované studenty Pomalý přechod na strukturovaný model v některých oborech Chybějící ucelený systém hodnocení a multikriteriálního srovnávání Administrativní složitost v oblasti hospodaření Nedostatečná nabídka ubytovacích služeb.

ČR velmi nízké výdaje na výzkum a vývoj na VŠ ČR velmi nízké výdaje na výzkum a vývoj na VŠ Zdroj: Education at a Glance, OECD 2003

Trend se podařilo v letech zastavit, nikoliv však zvrátit Trend se podařilo v letech zastavit, nikoliv však zvrátit Zdroj: Education at a Glance, OECD 2003

Komplexní řešení mívá zpravidla netriviální imaginární část. Komplexní řešení mívá zpravidla netriviální imaginární část.

Reforma VŠ

Mírně podfinancovaný systém je nejefektivnější

Reforma VŠ strukturovaný model 42.1 Přechod na strukturovaný model o třech vrstvách (bakalářský, magisterský, doktorský stupeň). neuniverzitní sektor Doplnění struktury vysokých škol o neuniverzitní sektor. hodnocení činnosti 42.3 Výraznější uplatnění vnitřního a vnějšího hodnocení činnosti vysokých škol (fakult).

Reforma VŠ lidské zdroje 42.4 Významnější podpora péči o lidské zdroje pro oblast vědy. vazby mezi vzdělávací činností a činností v oblasti výzkumu a vývoje 42.5 Posílení vazby mezi vzdělávací činností a činností v oblasti výzkumu a vývoje na univerzitních i neuniverzitních vysokých školách. celoživotním vzdělávání občanů 42.6 Zásadní zvětšení podílu vysokých škol na celoživotním vzdělávání občanů. mobilitu studentů a akademických pracovníků 42.7 Plně rozvinout účelnou mobilitu studentů a akademických pracovníků.

Reforma VŠ otevřenosti vysokých škol 42.8 Dosáhnout větší otevřenosti vysokých škol a v maximální míře odstranit administrativní omezení a regulace v přístupu ke vzdělávání pro občany ČR, zemí EU i státní příslušníky dalších zemí. sociální otázky 42.9 Řešit sociální otázky spojené se studiem na vysokých školách. zjednodušení pravidel Prosadit potřebnou legislativní úpravu vedoucí ke zjednodušení pravidel v oblasti financování vysokých škol, i v obecných normách pro vzdělávání i výzkum a vývoj.

Kdyby ČR investovala do terciárního sektoru jako Maďarsko, byl by rozpočet VVŠ o 9 mld. Kč vyšší Kdyby ČR investovala do terciárního sektoru jako Maďarsko, byl by rozpočet VVŠ o 9 mld. Kč vyšší Zdroj: Education at a Glance, OECD 2003

Reforma financování VŠ

Změna je zpravidla nepříjemná, pokud se mě jen týká, ale stane se příjemnou, je-li mnou prováděna

Reforma financování VŠ Zmírnit váhu ryze kvantitativních hledisek 43.1 Zmírnit váhu ryze kvantitativních hledisek ve financování vysokých škol. výstupních parametrů 43.2 Posílit hodnocení výkonu podle výstupních parametrů (počet absolventů a jejich pozice na trhu práce apod.). kvalitativní význam 43.3 Do rozpočtových ukazatelů zahrnout další charakteristiky, které mají ve vztahu ke studijnímu programu, fakultě či vysoké škole i kvalitativní význam, resp. odpovídají jejich různému poslání.

Reforma financování VŠ vícezdrojového financování 43.3 Legislativně, daňově i propagačně podpořit možnosti vícezdrojového financování činnosti vysokých škol. střednědobý výhled 43.4 Přijmout a naplňovat střednědobý výhled financování vysokého školství z veřejných zdrojů (včetně zdrojů regionálních) v oblasti vzdělávání a výzkumu a vývoje s dosažením stavu, který odpovídá členství a očekávané roli ČR v EU.

Reforma financování VŠ mobilitě 43.5 Vytvořit finanční předpoklady k mobilitě studentů a akademických pracovníků, a to včetně přijímání cizích státních příslušníků na naše vysoké školy. činnost vysokých škol v evropském prostoru vědy 43.6 Podpořit prokázanou úspěšnou činnost vysokých škol v evropském prostoru vědy a při zapojení studentů do oblasti výzkumu a vývoje.

Reforma financování VŠ doktorských studijních programů 43.7 Podpořit úspěšnou realizaci doktorských studijních programů, zejména pak v rámci evropských a světových sítí. ubytování studentů 43.8 Změnit pravidla finanční podpory na ubytování studentů (veřejných i soukromých vysokých škol) a tím odstranit podstatné nerovnosti v přístupu k těmto službám.

ZávěrZávěr

Kritické faktory úspěchu 4Kategorizace univerzit je nevhodná. 4Institucionální financování na úrovni fakult či studijních programů může být základem pro objektivizované hodnocení kvality. 4Vzdělávání a věda patří pod jednu střechu. Jejich vyvážená kombinace by měla být ceněna. 4Pravidla pro specifický výzkum by měla respektovat objektivní zjištění. 4Je nutné měřit a srovnávat.

Jak je projevuje kvalita univerzity?

Dimenze a typologie vědění Symboly Data Kdo Co Kdy Kde Kdo Co Kdy Kde Informace Jak Vědění Proč Porozumění Zhodnocené porozumění Zhodnocené porozumění Moudrost Snadná přenositelnost Obtížná přenositelnost Komplexnost Zdroj: CESES, 2002

Kvalita instituce 4U každého subjektu či jednotlivce rozvíjí ty vlastnosti, které jsou jeho přednostmi, tj. umožní úspěch. 4Je atraktorem (přitahuje lidi, projekty), je vyhledávaným partnerem. 4Je schopna sebereflexe, analýzy, otevřeného hodnocení. 4Dovede se zbavovat zátěže minulosti a zpracovat nové výzvy. 4Neplete si korektnost s kupováním loajality.

Memento 2 Transdisciplinární studium v projektově orientovaných programech cestou e-learningu s využitím videokonferencí pro studenty šampióny na filiálkách spojených do sítí a clusterů za podpory průmyslu a regionů je kvaternion.