Stupeň zveřejňování informací, Právní chaos dálkového přístupu k rejstříkům veřejné správy a zákon 106 Oldřich Kužílek poradce pro otevřenost veřejné správy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ivan Langer stínový ministr vnitřních věcí červen 2006
Advertisements

Uzavírání veřejnoprávních smluv
Spisová služba Ivana Šmídová
Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)
I. Dálkový přístup k postupům řešení životních situací Krajský úřad Plzeňského kraje Václav Koudele.
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje Schvalování účetních závěrek Zlín, 3. října 2013 Ing. Leona Kočařová Odbor ekonomický Krajského úřadu.
Správní právo Pojem správního práva.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Czech POINT Pohodlná komunikace.
Nástroje územního plánování
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Jednou za 4 roky k volbám a šmytec Úředník ani politik není nepřítel » přechod od diskrétnosti státní správy/samosprávy k principu publicity zapojování.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Ochrana osobních údajů při poskytování informací
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Metodická činnost Ministerstva vnitra
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů Zveřejněno ve Sbírce zákonů ČR, částka 99/2000.
3. přednáška, Informační systémy veřejné správy (ISVS) Situace v ČR Úvod do eGovernmentu Výběrová přednáška.
Registr dlužníků státu
1 Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Evidence územně plánovací činnosti, ukládání a poskytování písemností Krajský úřad.
PRÁVO NA INFORMACE O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ, ÚČAST VEŘEJNOSTI PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Mgr. Ing. Drago Sukalovský, starosta města Kuřimi
Absolventská práce 2002 Aplikace XML rozhraní v prostředí krajského úřadu Autor : Marek Cop Vedoucí : Ing. Petr Pavlinec 2002.
Živnostenské podnikání živnostenské úřady
15 let vývoje E-Governmentu v legislativě ČR Mgr. Tomáš Lechner Vysoká škola ekonomická v Praze Národohospodářská fakulta Katedra práva.
Osobní údaje při registraci domén Praha září 2007 Mgr. Martina Šnajderová, DiS. Úřad pro ochranu osobních údajů.
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Rozpočty územních samosprávných celků
Podpora automatizovanému zveřejňování informací Oldřich Kužílek poradce v oblasti svobodného přístupu k informacím.
Legislativní řešení registru územní identifikace, adres a nemovitostí Vladimír Weis ISSS 2006 Hradec Králové –
Právo na informace Tereza Danielisová,
PSI a rozvoj IS J. Svoboda, MV ČR, OIVS. Národní konference – Praha 23. ledna 2008 Úvod Zákonná úprava Hodnocení stavu Veřejné informační služby Závěr.
Jednotná kontaktní místa podle zákona o volném pohybu služeb Vlastimil Slovák, odbor Vnitřního trhu a služeb EU Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Porada tajemníků obcí s rozšířenou působností Benešov, Brno Aktuální informace k legislativním návrhům zákonů o ÚSC a dalším.
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Základní registry ve veřejné správě
Vydávání výstupů z informačních systémů veřejné správy
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Seminární práce z předmětu SIPOL
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Sdílení dat ve veřejné správě Hradec Současný stav  V právním řádu neexistuje předpis, kterým by byla upravena jednotná pravidla pro sdílení.
Zákon o obcích Zlín 2015 Mgr. Michal Abrahámek Odbor právní a Krajský živnostenský úřad.
Obsažnost webů obcí a krajů infoliga webů Oldřich Kužílek ISSS Hradec Králové
Zjednodušení orientace na portálech veřejné správy Jaroslav Svoboda - Ministerstvo vnitra ČR Iva Zelenková - Ministerstvo informatiky ČR Konference ISSS,
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Elektronické podatelny právo a praxe ISSS Hradec Králové Jan Hobza
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní identifikace a adresy v RÚIAN Jiří Formánek.
Evidence přestupků Mgr. Radka Paulová ředitelka Rejstřík trestů Soudní Praha 4 Ing. Jan Ladin ředitel Odbor informatiky Ministerstvo spravedlnosti.
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Stavební právo.
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Systém správy dokumentů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
LEGISLATIVNÍ DROBEČKY …plus něco navíc
Transkript prezentace:

Stupeň zveřejňování informací, Právní chaos dálkového přístupu k rejstříkům veřejné správy a zákon 106 Oldřich Kužílek poradce pro otevřenost veřejné správy

jaká je skutečná obsažnost webů veřejné správy? Otázka:

obsažnost webů veřejné správy povinně zveřejněné informace povinně zveřejněné informace  dle zák. č. 106/99 Sb. § 5 odst. 2 a 3  dle dalších zvláštních předpisů dobrovolně zveřejněné informace dobrovolně zveřejněné informacenapř.  jmenovitý záznam hlasování  výstupy jednání (rady obce, záznamy jednání komisí)  podklady pro jednání orgánů  příprava legislativy

Jak hodnotit obsažnost? povinně zveřejněné informace povinně zveřejněné informace  dle zák. č. 106/99 Sb. § 5 odst. 2 a 3 standard ISVS dle zák. č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy standard ISVS dle zák. č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy Zlatý Erb + otevřete.cz Zlatý Erb + otevřete.cz odst. 3 – často není plněno odst. 3 – často není plněno  dle dalších zvláštních předpisů

plnění standardu ISVS - města Město Webová adresa Chybné položky Blansko 8b,11, 13, 15 Bruntál 8b, 10, 11, 14, 15 Česká Lípa 8b,9, 11, 16 Dačice 11 Heřmanův Městec 9, 13 Hradec Králové 10, 11 Cheb 2, 9, 11, 16 Kladno 2b, 10, 11, 15 Klatovy 12, 13, 16 Kunovice 2,9, 12, 13, 16 Litoměřice 9, 11,12,16 Olomouc 5, 10, 11, 15, 16 Praha , 11 Třebíč 8a, 10, 15

Položka 11 Standardu ISVS (místo, lhůta a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu…): procento chybujících: 75%, procento chyb ze všech: 20% (místo, lhůta a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutí povinného subjektu…): procento chybujících: 75%, procento chyb ze všech: 20% Jen v několika případech obce (3) a města (4) zveřejnily alespoň náznak požadovaných informací, tj. orientaci pro občany, v jaké lhůtě a jakým způsobem mohou postupovat v jakékoli agendě, pokud jim úřad nevyhoví. Jen v několika případech obce (3) a města (4) zveřejnily alespoň náznak požadovaných informací, tj. orientaci pro občany, v jaké lhůtě a jakým způsobem mohou postupovat v jakékoli agendě, pokud jim úřad nevyhoví.

Jak hodnotit obsažnost? dobrovolně zveřejněné informace dobrovolně zveřejněné informace  úroveň obsažnosti se hodnotí z hlediska protikorupčního působení  Transparency International: „City Corruption- Propensity Index“ – zkratka CCPI  bude sloužit jako nástroj nátlaku veřejnosti na politické reprezentace měst, aby zintensivnily boj proti korupci Transparency International CCPI

dokumenty o jednání orgánů: dokumenty o jednání orgánů: schopnost ochrany údajů = schopnost zveřejňování dokumentů schopnost ochrany údajů = schopnost zveřejňování dokumentů zveřejňují se rozhodnutí, zápisy, podklady pro rozhodnutí zveřejňují se rozhodnutí, zápisy, podklady pro rozhodnutí archiv je přístupný archiv je přístupný zveřejňují se menšinová stanoviska zveřejňují se menšinová stanoviska Strategické dokumenty – politické, nepolitické Strategické dokumenty – politické, nepolitické informace o struktuře informace o struktuře snadnost přístupu snadnost přístupu svobodný přístup k informacím Transparency International CCPI

avízo o chystaných jednáních (zastupitelstvo / exekutiva / poradní orgány) avízo o chystaných jednáních (zastupitelstvo / exekutiva / poradní orgány) zveřejňuje se plán a program zveřejňuje se plán a program podklady podklady včasnost včasnost veřejnost jednání veřejnost jednání záznamy hlasování záznamy hlasování průběh řízení průběh řízení množství množství obsah obsah otevřenost rozhodování Transparency International CCPI

zásadní rozhodnutí zásadní rozhodnutí v oblasti územního rozvoje a stavebního řízení v oblasti územního rozvoje a stavebního řízení v ostatních oblastech v ostatních oblastech běžné rozhodování běžné rozhodování účast veřejnosti na rozhodování právo šířit informace příklad: neexistuje vnitřní pokyn/směrnice/nařízení zakazující úředníkům poskytovat sdělovacím prostředkům informace o činnosti úřadu (vyjma výslovně definovaných chráněných informací, jako jsou osobní údaje, obchodní tajemství apod.) příklad: neexistuje vnitřní pokyn/směrnice/nařízení zakazující úředníkům poskytovat sdělovacím prostředkům informace o činnosti úřadu (vyjma výslovně definovaných chráněných informací, jako jsou osobní údaje, obchodní tajemství apod.) Transparency International CCPI

Příklad schopnosti chránit informace: Zápis jednání Rady postoupení pohledávky na nájmu fyzické osobě: postoupení pohledávky na nájmu fyzické osobě: Rada navrhuje Zastupitelstvu postoupit pohledávku dluž. nájmu Kč nájemníka Josefa Nováka p. Eduardu Klokočkovi za částku Kč. Rada navrhuje Zastupitelstvu postoupit pohledávku dluž. nájmu Kč nájemníka Josefa Nováka p. Eduardu Klokočkovi za částku Kč. p. Eduard Klokočka se v rámci privaztizace stal vlastníkem dotyčné bytové jednotky č. 2 na adrese Hlavní 35 p. Eduard Klokočka se v rámci privaztizace stal vlastníkem dotyčné bytové jednotky č. 2 na adrese Hlavní 35 ve stejné podobě je předloženo Zastupitelstvu, tedy s plnými osobními údaji

Příklad: Zápis jednání Rady právní aspekty Projednání na zastupitelstvu je sice veřejné, ale právě jen v tomto smyslu. Proto je třeba dále „ dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů.“ (§ 5 odst. 3 a § 10 zák. o ochraně osobních údajů) Projednání na zastupitelstvu je sice veřejné, ale právě jen v tomto smyslu. Proto je třeba dále „ dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů.“ (§ 5 odst. 3 a § 10 zák. o ochraně osobních údajů) na web tedy lze umístit jen v anonymizované podobě: na web tedy lze umístit jen v anonymizované podobě:

Příklad: Zápis jednání Rady pro zobrazení na webu postoupení pohledávky na nájmu fyzické osobě: postoupení pohledávky na nájmu fyzické osobě: Zastupitelstvo postoupilo pohledávku dluž. nájmu Kč nájemníka J. N. panu E. K. za částku Kč. Zastupitelstvo postoupilo pohledávku dluž. nájmu Kč nájemníka J. N. panu E. K. za částku Kč. XXX XXX

Analýza systému řízení úřadu městské části Praha 1 realizace: A-21

Schválená a podepsaná smlouva - podnět k zahájení prací Provedení prací uvolněno ke zveřejnění chráněná informace: - obchodní tajemství - osobní údaje zhotovitele Faktura přijatá (za provedené práce) - podatelna - účtárna - OIP podle „Analýza systému řízení úřadu městské části Praha 1“ realizace: A-21

Právní chaos dálkového přístupu k rejstříkům

Právní povinnost Zákon 106/99 Sb.: § 5 (3) Povinné subjekty, které vedou a spravují registry obsahující informace, které jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné, jsou tyto údaje povinny zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup. Na tyto subjekty se pro tento účel nevztahuje povinnost zamezit sdružování informací podle zvláštního právního předpisu § 5 (3) Povinné subjekty, které vedou a spravují registry obsahující informace, které jsou na základě zvláštního zákona každému přístupné, jsou tyto údaje povinny zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup. Na tyto subjekty se pro tento účel nevztahuje povinnost zamezit sdružování informací podle zvláštního právního předpisu registr = rejstřík = seznam

průzkum otevřete.cz 38 registrů, z nich 9 je výslovně nebo na základě výkladu přístupné každému. 38 registrů, z nich 9 je výslovně nebo na základě výkladu přístupné každému. 42 rejstříků, z nich 22 veřejných je výslovně nebo na základě výkladu přístupné každému. 42 rejstříků, z nich 22 veřejných je výslovně nebo na základě výkladu přístupné každému. celkem 80 registrů/rejstříků veřejné správy, z nichž asi na 30 dopadá povinnost dle zák. č. 106/99 Sb. celkem 80 registrů/rejstříků veřejné správy, z nichž asi na 30 dopadá povinnost dle zák. č. 106/99 Sb. na webu zveřejněny 4 registry a 14 rejsříků, tj. 18 z celkového počtu 30. na webu zveřejněny 4 registry a 14 rejsříků, tj. 18 z celkového počtu 30. katastr nemovitostí – dle zvláštní úpravy

Povinnost nesplnili: Ministerstvo zdravotnictví:Ministerstvo zdravotnictví: registr chemických látek registr přírodních léčivých zdrojů, zdrojů přírodních minerálních vod, registr metod nahrazujících pokusy na zvířatech ministerstvo dopravy a spojů:ministerstvo dopravy a spojů: námořní rejstřík, plavební rejstřík Úřad průmyslového vlastnictví:Úřad průmyslového vlastnictví: rejstřík topografií obce a kraje:obce a kraje: rejstřík honebních společenství, živnostenský rejstřík ČSÚne zcela jasná je povinnost ČSÚ zveřejnit registry a číselníky kandidátů a kandidujících politických stran, politických hnutí a koalic rejstříkové soudyrejstříkové soudy částečně splnily (v rámci obchodního rejstříku, jehož vyhledávání však nesplňuje požadavky zákona): rejstřík o.p.s., nadační rejstřík

Nekorektní legislativní úprava 360/1992 Sb. o výkonu povolání autorizovaných architektů a inženýrů § 23 (6) Do působnosti Komory náleží zejména d) vést seznamy autorizovaných osob a tyto seznamy včetně jejich změn uveřejnit i způsobem umožňujícím dálkový přístup dvojkolejnost úpravy

korektní legislativní postup využívající obecné úpravy : 148/2003 Sb. zákon o genetických zdrojích rostlin a mikroorganismů § 20 Poskytování informací o genetických zdrojích Poskytování informací o genetických zdrojích Pověřená osoba poskytuje informace o genetických zdrojích v souladu se zvláštním právním předpisem.8) Pověřená osoba poskytuje informace o genetických zdrojích v souladu se zvláštním právním předpisem.8) ) Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Děkuji za pozornost