Několikanásobné větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Advertisements

Digitální učební materiál
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Digitální učební materiál
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI ČLENY NĚKOLIKANÁSOBNÉHO VĚTNÉHO ČLENU
Významové poměry mezi souřadně spojenými větami
Interpunkce ve větě jednoduché a v souvětí
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché I.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Významové vztahy ve větě jednoduché
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_19 Tematická.
Nepravidelnosti větné stavby
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo projektu, šablona: CZ 1.07/1.4.00/ , III/2 Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce Kdo vytvořil, ověřil: Dana Suchá, Dana.
Několikanásobné větné členy
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Několikanásobné větné členy
VÝZNAMOVÉ POMĚRY Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 365_Poměry mezi větami hlavními AUTOR: Mgr. Markéta Lyková.
Postup při určování větných členů
Digitální učební materiál
Neohebné slovní druhy.
Přívlastek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0111 Název sady:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rozbor souvětí.
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Formální skladební vztahy ve větě jednoduché II.
Poměry mezi větami hlavními v souvětí souřadném Mgr.Renata Telingerová
Podmět Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0107 Název sady:
Věty podle postoje mluvčího
Spojky.
Zvláštnosti větné stavby
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
SPOJKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_55_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Příslovečné určení Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0110 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český.
Skladba souvětí.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Interpunkce v souvětí Nikola Vykydalová. Interpunkce v souvětí Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé. Věty hlavní jsou na sobě významově nezávislé.
Vy_32_INOVACE_76_Významový poměr v několikanásobném větném členu - II Využití ICT Identifikátor školy:
VY_32_INOVACE_Jir_II_18 Významové poměry mezi HV,VV a vět. členy Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Souvětí souřadné Obsahuje 2 a více vět hlavních, mluvnicky na sobě nezávislých Věty spojeny:a) souřadicími výrazy b) pouze odděleny čárkou.
Souvětí souřadné VY_32_INOVACE_03-38 Ročník: 8. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Syntax (větná skladba)
Syntax (větná skladba)
Významový poměr může vzniknout: mezi větami hlavními mezi větami vedlejšími stejného druhu závislými na společné větě řídící mezi jednotlivými částmi.
Souvětí souřadné.
Spojky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Několikanásobné větné členy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0113 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Několikanásobný větný člen Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 29.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s několikanásobným větným členem a jeho funkcí ve větě

Několikanásobný větný člen SKLADBA (SYNTAX) Několikanásobný větný člen

Př. Koupila jsem jablka a pomeranče .

- skládá se ze dvou a více členů - stojí na stejné strukturní rovině věty ( jablka a pomeranče )

stojí ve vztahu souřadném (jablka a pomeranče) a – souřadicí spojka - je vázán ke slovu nadřazenému stejným významovým vztahem koupila jsem - závislé na přísudku - determinace

větné členy jsou vždy téhož druhu Př. Koupila jsem jablka a pomeranče. několikanásobný Pt 4.p

jsou formálně a významově samostatné - s ostatními několikanásobnými větnými členy je spojuje jejich význam (mají něco společného) Koupila jsem jablka a pomeranče. – druhy ovoce

jakákoliv složka několikanásobného větného členu může být dále rozvita: Př. Učitelé a žáci. Všichni třídní učitelé a jejich žáci.

pořadí členů je možné měnit - oddělují se čárkou, pokud nejsou spojeny spojkou, před kterou se čárka nepíše Př. Dones brambory, mrkev, cibuli a petržel. Dones mrkev, petržel cibuli a brambory.

Významové poměry souřadnosti: 1. slučovací (a, i ani, jak – tak, jednak – jednak) 2. stupňovací (dokonce, ba, ba i, nejen – ale i, nýbrž i) 3. odporovací (ale, avšak, nýbrž, jenže, sice – ale) 4. vylučovací (nebo, buď – anebo, či) 5. příčinný/důvodový (neboť, vždyť, totiž) 6. důsledkový (proto, a proto, tedy, tudíž, a tak)

Grafický symbol pro souřadný poměr: SLUČOVACÍ (kopulační) + STUPŇOVACÍ (gradační) _I¯ ODPOROVACÍ (adverzativní) x VYLUČOVACÍ (disjunktivní) ~ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální) ← DŮSLEDKOVÝ (konsekutivní) →

Vyhledejte v následujících větách několikanásobné větné členy a určete jejich druh: dravci, čápi a volavky - Po vran, havranů a sojek - Pkn holuby a hrdličky - Pt 4.pád z větviček a stébel staví a buduje - Přs Dravci, čápi a volavky nemění hnízdo několik let. Sovy rády obývají opuštěná hnízda vran, havranů a sojek. Viděli jsme holuby a hrdličky, jak si budují pevné hnízdo z větviček a stébel. Střízlík dokonce staví a buduje několik hnízd.

Určete poměr mezi několikanásobnými větnými členy: Babička a dědeček seděli na lavičce spokojeni. slučovací + Film byl zajímavý, ale příliš dlouhý . odporovací x Měla jsem špatně již začátek příkladu, a tím i výsledek. důsledkový → Zítra si zajdeme do kina nebo na výstavu? vylučovací ~ Mamka je hodná, ba až příliš starostlivá. stupňovací _I¯

Doplňte vhodnou spojku/spojky a interpunkci: Na dovolenou se vždy těší … děti … dospělí. Na dovolenou se těší vždy nejen děti, ale i dospělí. Byl to tichý … velmi milý člověk. Byl to tichý, ale velmi milý člověk. Zítra bude … svítit sluníčko … bude zamračeno. Zítra bude svítit sluníčko, nebo bude zamračeno. Mluvil rychle … velmi nesrozumitelně. Mluvil rychle, a proto velmi nesrozumitelně.

Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008