Několikanásobné větné členy Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0113 Název sady: Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Téma: Několikanásobný větný člen Jméno autora: Kateřina Turzová Vytvořeno dne: 29.10.2012 Metodický popis – anotace: Seznámí žáky s několikanásobným větným členem a jeho funkcí ve větě
Několikanásobný větný člen SKLADBA (SYNTAX) Několikanásobný větný člen
Př. Koupila jsem jablka a pomeranče .
- skládá se ze dvou a více členů - stojí na stejné strukturní rovině věty ( jablka a pomeranče )
stojí ve vztahu souřadném (jablka a pomeranče) a – souřadicí spojka - je vázán ke slovu nadřazenému stejným významovým vztahem koupila jsem - závislé na přísudku - determinace
větné členy jsou vždy téhož druhu Př. Koupila jsem jablka a pomeranče. několikanásobný Pt 4.p
jsou formálně a významově samostatné - s ostatními několikanásobnými větnými členy je spojuje jejich význam (mají něco společného) Koupila jsem jablka a pomeranče. – druhy ovoce
jakákoliv složka několikanásobného větného členu může být dále rozvita: Př. Učitelé a žáci. Všichni třídní učitelé a jejich žáci.
pořadí členů je možné měnit - oddělují se čárkou, pokud nejsou spojeny spojkou, před kterou se čárka nepíše Př. Dones brambory, mrkev, cibuli a petržel. Dones mrkev, petržel cibuli a brambory.
Významové poměry souřadnosti: 1. slučovací (a, i ani, jak – tak, jednak – jednak) 2. stupňovací (dokonce, ba, ba i, nejen – ale i, nýbrž i) 3. odporovací (ale, avšak, nýbrž, jenže, sice – ale) 4. vylučovací (nebo, buď – anebo, či) 5. příčinný/důvodový (neboť, vždyť, totiž) 6. důsledkový (proto, a proto, tedy, tudíž, a tak)
Grafický symbol pro souřadný poměr: SLUČOVACÍ (kopulační) + STUPŇOVACÍ (gradační) _I¯ ODPOROVACÍ (adverzativní) x VYLUČOVACÍ (disjunktivní) ~ PŘÍČINNÝ/DŮVODOVÝ (kauzální) ← DŮSLEDKOVÝ (konsekutivní) →
Vyhledejte v následujících větách několikanásobné větné členy a určete jejich druh: dravci, čápi a volavky - Po vran, havranů a sojek - Pkn holuby a hrdličky - Pt 4.pád z větviček a stébel staví a buduje - Přs Dravci, čápi a volavky nemění hnízdo několik let. Sovy rády obývají opuštěná hnízda vran, havranů a sojek. Viděli jsme holuby a hrdličky, jak si budují pevné hnízdo z větviček a stébel. Střízlík dokonce staví a buduje několik hnízd.
Určete poměr mezi několikanásobnými větnými členy: Babička a dědeček seděli na lavičce spokojeni. slučovací + Film byl zajímavý, ale příliš dlouhý . odporovací x Měla jsem špatně již začátek příkladu, a tím i výsledek. důsledkový → Zítra si zajdeme do kina nebo na výstavu? vylučovací ~ Mamka je hodná, ba až příliš starostlivá. stupňovací _I¯
Doplňte vhodnou spojku/spojky a interpunkci: Na dovolenou se vždy těší … děti … dospělí. Na dovolenou se těší vždy nejen děti, ale i dospělí. Byl to tichý … velmi milý člověk. Byl to tichý, ale velmi milý člověk. Zítra bude … svítit sluníčko … bude zamračeno. Zítra bude svítit sluníčko, nebo bude zamračeno. Mluvil rychle … velmi nesrozumitelně. Mluvil rychle, a proto velmi nesrozumitelně.
Použitá literatura: Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha, SPN 2002 Mgr. Mašková, Drahuše: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Třebíč, Vyuka.cz 2010 Mgr. Mužíková, Olga; PhDr. Markvartová, Barbora; Mgr. Klusáčková, Lenka; PhDr. Jeřábková, Eleonora: Odmaturuj z českého jazyka. Brno, Didaktis 2010 Kvačková, Jaromíra: Opakujeme češtinu. Nová škola 2005 Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois: Česká mluvnice. Praha, SPN 2008