PRAVOSLAVNÝ SŇATEK DOMINIKA JANČÍ 3.L Obrázek = pravoslavný kříž.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Společenství - Co je církev. Církev není budova ani nějaké místo.
Advertisements

Žalmy 96:1-7 Zpívejte Hospodinu novou píseň, zpívej Hospodinu, celá zem! Zpívejte Hospodinu, jeho jméno chvalte, jeho spásu zvěstujte den co den. O jeho.
SVÁTOST MANŽELSTVÍ Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem. (1 Moj 2,24)
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
1. Otče všemohoucí, | předivný v své moci, | jenž jsi dal syna nám, | aby v lásce byl znám, | poslals na svět jeho, | budiž chvála z něho.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Ve společenství s Matkou Boží
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Připrava na přijetí svátosti BIŘMOVÁNÍ
Centrum pro katechezi Olomouc ve spojení: pád člověka + jeho pozvednutí k Bohu; -je spojena s osobními dějinami člověka. Centrum pro katechezi.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Křesťanství.
Světová náboženství.
Rozvod Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál.
Vítej na ministrantské schůzce
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Křesťanství Kratochvilová Adéla.
Manželství Petr Machala. rodinné právo upravuje vztahy mezi: a) manžely b) rodiči a dětmi c) vztahy náhradní rodinné výchovy Víte, jak se nazývá právo,
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
1. Šťasten jsem, že Slovo Boží znáti smím, že je vždycky jasnou svící nohám mým; v jeho světle kráčet mohu v bezpečí, je též lékem, jenž mé mdloby vyléčí.
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
1. U stolu tvého církev tvá | zvěstuje, Ježíši | tvou smrtí že jsme spaseni, | poklade nejvyšší! | Tys věčně smířil s Otcem nás; | tvá oběť věčný platí.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
O milosrdném otci a marnotratném synu Bůh Bůh má člověka vždycky rád, chce pro něj to nejlepší Člověk Člověk myslí na sebe a svou neláskou ubližuje.
1. Lásku Syna Božího, | pána Jezu Krista, | krále, kněze věčného, | ctěte srdce lidská! | Velmi nás zamiloval, | beze vší lítosti | za nás se obětoval.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015Foto: morgueFile  starokřesťanský hymnus,  oslava Boha Otce a Syna.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
1. My vyznáváme: Hospodin a Ježíš Kristus, Boží Syn jsou jeden Bůh a není nic než jeho panství bez hranic. Amen.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Vrchol a střed života církve. Základní pojmy: MŠE je z latinského slova MISA a to zase ze slova MISSIO. Mise neboli poslání. Původně mše končila slovy:
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
Skutky apoštolské. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův osobní lékař - spolupracovník na díle evangelia - očitý svědek některých událostí - 3 x v Písmu.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
VY_32_INOVACE_41_VZNIK MANŽELSTVÍ Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Škola: ZŠ SPECIÁLNÍ, Litvínov.
Křesťanství B. Trojanová. Křesťanství Monoteistické náboženství Vznik v 1. století n.l., původ v učení Ježíše Krista Vyvinulo se z judaismu, ale na.
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
K ŘESŤANSTVÍ. M APA KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ Monoteistické náboženství Vznik v 1. – 2. st. n. l. Soustředěno kolem života Ježíše z Nazaretu Vzniklo z židovství.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
Křesťanství B. Trojanová.
Řád mše svaté.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Ježíš.
Manželství VY_32_INOVACE_1B_14 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
SVIATOSŤ MANŽELSTVA Ježiš chce byť prítomný v rodine. Muž a žena si ho pozývajú už na začiatku, keď uzatvárajú sviatostné manželstvo. Manželia si sľubujú.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

PRAVOSLAVNÝ SŇATEK DOMINIKA JANČÍ 3.L Obrázek = pravoslavný kříž

ROZŠÍŘENÍ PRAVOSLAVNÉHO KŘESŤANSTVÍ VE SVĚTĚ

PRAVOSLAVNÉ MANŽELSTVÍ Podle pravoslavných je manželství Božím aktem, kdy Bůh dva spojuje v jediného člověka. Plození dětí není jediným smyslem manželství, ale spojení muže a ženy je chápáno jako odraz sjednocení s Bohem. Pravoslavná svatba má obvykle dvě části – výměnu prstenů a korunovaci. Oproti západnímu pojetí svatby netvoří součást pravoslavného uzavírání manželství výměna manželského slibu.

SVATBA Pravoslavná Svátost manželství, podobně jako Byzantští katolíci, se skládá ze dvou částí: výměny prstenů a korunovace. Tato první část svatby je podobná 'civilnímu obřadu'. Koná se ve vestibulu nebo ve vstupních prostorách kostela. Tento prostor je v pravoslavné církvi přirovnáván k 'vnějšímu' světu. Při této bohoslužbě se církev nejprve modlí za dvojici. Zde uznává a požehnává svazku, jenž započal "ve vnějším světě" a nyní očekává své naplnění v budoucím světě. Poté co duchovní společně požehná dvojici, prstýnky se nasadí na prsteník pravé ruky, ruka kterou se tradičně přísahá anebo žehná a také ruka kterou se skrze znamení kříže vyjadřuje přítomnost Boha. Prsteny jsou od nejstarších dob samozřejmě také symbolem zasnoubení, souznění, autority a opatrovnictví. Výměna prstenů vyjadřuje skutečnost, že se manželé mají stále doplňovat. Oba mají být svazkem obohaceni. Výměna prstenů představuje přísahu, že oba budou sdílet a vyměňovat si tělesné i duchovní dobré i zlé, slib věčné lásky a oddanosti.

PRAVOSLAVNÉ CHRÁMY

A ZEVNITŘ

PRŮBĚH ODDAVKŮ Snoubenci mají spojené ruce, kněz přes ně přehodí epitrachil (roucho, které si kněz dává kolem krku, a které sahá až po nohy) vede je do středu chrámu s rozžatými svícemi a zpívá žalm 128 (127). Uprostřed chrámu je pokrytý stolek a na bílé látce na něm je položen kříž, evangelium a koruny. Poté říká kněz poučení o manželství. Přednáší: Chceš-li, z dobré vůle, bez přinucení a z pevného rozhodnutí pojmout sobě za manželku tuto ženu, kterou zde před sebou vidíš? Ženich: Chci, ctihodný otče. Kněz: Nezaslíbil jsi se jiné nevěstě? Po modlitbě kněz připraví koruny (věnce), ženich a nevěsta si podávají ruce (které kněz případně sváže šátkem), kněz se k nim obrací, pokryje jejich ruce epitrachilem a žehná každému zvlášť korunou na způsob kříže dá mu políbit ikonu na koruně (muži ikonu Spasitele, ženě ikonu Bohorodičky, nebo samotný věnec) a klade koruny (nebo věnce) na jejich hlavy se slovy: Korunuje se služebník Boží a oddává se služebnici Boží ve jménu Otce i Syna i Svatého Ducha. Amen. Na to je třikrát žehná na způsob kříže a říká: Pane Bože náš, slávou a ctí spoj a korunuj je!

Čtení z listu sv. apoštola Pavla Aleluja Čtení z Janova evangelia Poté společný kalich nad kterým se kněz modlí: Bože jenž jsi vše stvořil. Po modlitbě kněz podává kalich nejprve muži a poté ženě pak spojuje jejich pravé ruce a pokrývá je epitrachilem, na který klade svou ruku, bere do levé ruky kříž a vede novomanžele 3x kolem stolku (nad jejich hlavami drží svědkové koruny). Při prvním kruhu se zpívá: Izajáši plesej, panna počala Při druhém: Svatí mučedníci Při třetím: Sláva tobě Kriste Bože, apoštolů chloubo Kněz snímá novomanželům koruny Pozdravení novomanželů (někdy se čte modlitba při odložení korun) a závěrečné poučení.

MANŽELSTVÍ DUCHOVENSTVA Jedním z viditelných rozdílných znaků pravoslaví je, že zachoval tradici ženatého duchovenstva. To neznamená, že by snad nebyl tlak na všeobecně platný celibát. Podle podání byl celibát navržen již na Nikajském koncilu ale sv. Pathnutios, velký egyptský asketa na to měl říci, že nelze na kněží klást břemena, která neunesou, když manželství je také úctyhodné a čisté a všichni nemohou žít v plné zdrženlivosti.Pouze se prosadil na 6. ekumenickém koncilu závazný celibát biskupů, který spíše konstatoval faktický stav, ale ještě do 12. stol. byli někteří biskupové ženatí. Podle některých názorů jde spíše o praktické ustanovení a zjištění, že když má někdo doma četnou domácí církev (vzpomeňme z kolika byl dětí např. sv. Basil Veliký), je velice zaneprázdněn. A v době ustanovení závazného celibátu pro biskupy, k jejich povinnostem náležela např. sociální služba a péče. U kněžstva je ustanoveno, že se musí před vysvěcením rozhodnout, zda bude mnichem tj. náležet k černému duchovenstvu, nebo se ožení a potom bude náležet k tzv. bílému duchovenstvu. Musí však být bezpodmínečně „mužem jedné ženy.“ Po přijetí do kléru se nesmí ženit hypodiakoni, diakoni, kněží Mimo jiné proto, aby klerikové nebudili pohoršení, neběhali za ženami a nekonali, to co obvykle zamilovaní dělají.

ZÁVĚR Manželství v pravoslavném pojetí je svátostí, která je získávána v zákonném svazku skrze požehnání kněze a završena ve společném přijetí eucharistie (svaté příjmání/mše). Manželé tvoří rodinu - malou církev. Manželství je svazkem vzájemné lásky, kterou právě milost získaná v eucharistii proměňuje v pevnou a věčnou. Tak se manželé stávají účastníky Království nebeského. Manželství překonává rozdělenost a egocentrismus získaný v hříchu, proto svazek nekončí smrtí jednoho z manželů a druhé manželství je považováno za hřích. Milost, která překonává hříšné rozdělení však může být odmítnuta např. ve smilstvu. Pak přestává láska existovat. Církev tento stav konstatuje. Pro lidskou slabost je akceptován druhý sňatek jako nová možnost

VIDEA http://www.bomba.cz/video/prava-ruska-svatba/ http://www.loupak.cz/video/ze-sveta/9611-ruska-originalni-svatba http://www.blbej.cz/lide/typicka-ruska-svatba-p-210237.html?cPath=217472