Finanční zabezpečení krizových situací na úrovni obce v roce 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Advertisements

Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Financování JSDHO neinvestiční dotace
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
PF02-14 Podprogram na podporu obnovy venkova pro rok 2014
1 Struktura dotačních titulů Středočeského kraje pro rok 2014.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Jednotky požární ochrany
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Opatření III.2.1 Obnova a rozvoj vesnic, občanské vybavení a služby Podopatření III Obnova a rozvoj vesnic Přerov, Hotel Fit Program rozvoje.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Informace o dotačních titulech Olomouckého kraje.
Dotace obcím v oblasti vodního hospodářství z rozpočtu kraje Vysočina : 1.Fond Vysočiny - grantový program „Čistá voda 2008“ 2.Dotace na drobné vodohospodářské.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
HZS ČR organizace a řízení
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Moravská Třebová, Ing. Mgr. Dana Buriánková, vedoucí odboru finančního Dotace z Integrovaného operačního programu, oblast podpory 2.1 Zavádění.
Jednotky požární ochrany
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Praktický postup přípravy projektů Internetizace knihoven na krajích Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
Obec - jednotka PO zřizovaná obcí plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje říjen 2007.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z OP VK 2007 – 2013 FINANČNÍ ČÁST.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Grantové programy Odboru školství, mládeže a sportu KrÚ pro rok 2008: Sportoviště 2008 Jednorázové akce 2008.
Podpora obnovy venkova podpora regionálního rozvoje v roce 2008.
GP Bydlete na venkově 2008 Celkový objem finančních prostředků: 1,2 mil. Kč Předmět podpory: projektová dokumentace pro stavební řízení - 1. rekonstrukce.
Grantové schéma Phare 2003 Rozvoj lidských zdrojů Seminář pro auditory Část finanční Praha, 15. března 2006 Ing. Kateřina Auerveková
Krizové řízení Seminář.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Nová dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí v roce MINISTERSTVO VNITRA ČESKÉ REPUBLIKY Brig. gen. Ing. Drahoslav Ryba Generální ředitel.
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Finanční zabezpečení Školení starostů Legislativní rámec financování krizového řízení v ČR Ústava ČR Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Povinnosti obcí v oblasti požární ochrany Z pohledu IZS a jednotky PO.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Rozpočtové hospodaření obcí  Rozpočtové hospodaření územních samosprávných celků  rozpočtový výhled  rozpočtové provizorium  rozpočet 
Seminář k „Výzvě na technologická centra a elektronické spisové služby“ Oblast podpory: 2.1 Zavádění ICT v územní.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Informace o konkrétních nedostatcích zjištěných MF při kontrolách hospodaření PO v rámci přezkoumání hospodaření JMK Pracovní schůzka s ekonomy neškolských.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
Operační program Výzkum a vývoj pro inovace. Veřejná podpora - příjemce Hlavní činností je VaV, výuka, TT Zisk je zpětně reinvestován do hl.činnosti Oddělení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Inventarizace majetku a závazků
Vodohospodářské aktuality
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Vyúčtování projektů nestátních neziskových organizací za rok 2016
Dotační program vodohospodářské infrastruktury
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Dotace Kraje Vysočina v oblasti vodního hospodářství
Dotace obcím na zpracování územních plánů pro rok 2017
Chytré obce Výzva č. 12/2016 Likvidace nepotřebných vrtů
Jednotky požární ochrany
Ekonomický odbor Krajský úřad Ústeckého kraje únor, březen 2019
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Výzva č. 3 MAS Nad Prahou – IROP – Místa setkávání a řešení krizí
Transkript prezentace:

Finanční zabezpečení krizových situací na úrovni obce v roce 2011 Ing. Jiří Holub,  386 720 279,  holubj@kraj-jihocesky Odbor kancelář hejtmana, oddělení krizového řízení PODROBNÉ INFORMACE JSOU UVEDENÉ V POMŮCCE PRO STAROSTY OBCÍ JIHOČESKÉHO KRAJE MĚSTO PÍSEK, JIHOČESKÝ KRAJ © Školení starostů správního obvodu obce s rozšířenou působností – duben – červen 2011

„Neštěstí nechodí po horách, ale po obcích.“ Motta: „Neštěstí nechodí po horách, ale po obcích.“ „Pozdě bycha honiti.“ „Kdo je připraven, není událostí zaskočen.“ 2

POVODNĚ VČETNĚ SESUVŮ PŮDY Evropské katastrofy (1989 – 2008) POVODNĚ VČETNĚ SESUVŮ PŮDY 39 % VĚTRNÉ BOUŘE 31 % 3

ČETNOST katastrof V eu (1989 – 2008) za 20 let bylo na světě registrováno 6 248 katastrofických událostí, z toho 658 v členských státech Evropské unie (EU-27) Povodně a pohyby vodních mas ČETNOST katastrof V eu (1989 – 2008) Bouře (větrné smrště) Sucho, extrémní teploty a rozsáhlé lesní požáry 4

FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ KRIZOVÝCH OPATŘENÍ OBCE VE SVÝCH ROZPOČTECH NA PŘÍSLUŠNÝ ROK VYČLEŇUJÍ: OBJEM FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ POTŘEBNÝ K ZAJIŠTĚNÍ PŘÍPRAVY NA KRIZOVÉ SITUACE; ÚČELOVOU REZERVU FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ NA ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ; ÚČELOVOU REZERVU NA ODSTRAŇOVÁNÍ NÁSLEDKŮ KRIZOVÝCH SITUACÍ. [§ 25 PÍSM. C) ZÁKONA Č. 240/2000 SB., KRIZOVÉM ŘÍZENÍ]

ETAPY FINANČNÍHO ZABEZPEČENÍ KRIZOVÝCH OPATŘENÍ Prevence Příprava Řešení Obnova

FINANCE NA PREVENCI, PŘÍPRAVU, ŘEŠENÍ A OBNOVU – JAK NA TO ? ANALÝZY RIZIK, ZRANITELNOSTI, PLÁNOVÁNÍ A SCÉNÁŘE REAKCE NA MÍSTNÍ ÚROVNI ÚPRAVY ÚZEMNÍCH PLÁNŮ, OMEZOVÁNÍ RIZIKA POVODNÍ – HLÁSNÁ A PŘEDPOVĚDNÍ SLUŽBA, ZÁPLAVOVÁ ÚZEMÍ, VÝSTRAŽNÉ SYSTÉMY, DIGITÁLNÍ PLÁNY POVODŇOVÉ OCHRANY, ÚPRAVY KORYT, VÝSTAVBA POLDRŮ, VYBAVENÍ ODPOVÍDAJÍCÍMI MOBILNÍMI A VĚCNÝMI PROSTŘEDKY K ZÁSAHU, MODERNIZACE, OPRAVY, REKONSTRUKCE POŽÁRNÍCH ZBROJNIC A ZAJIŠTĚNÍ AKCESCHOPNOSTI JEDNOTEK PO K ZÁSAHU, ŠTÁBNÍ A PRAKTICKÉ NÁCVIKY, CVIČENÍ, ODBORNÁ PŘÍPRAVA, ŠKOLENÍ, NÁHRADY ZA ZÁSAH, ZA ÚČAST NA ODBORNÉ PŘÍPRAVĚ, FINANCE NA PŘÍMÉ ŠKODY – EVAKUACE, NOUZOVÉ PŘEŽITÍ, HUMANITÁRNÍ POMOC, LIKVIDACE NÁSLEDKŮ, OBNOVA INFRASTRUKTURY SLOUŽÍCÍ K ZABEZPEČENÍ ZÁKLADNÍCH FUNKCÍ V ÚZEMÍ PREVENCE PŘÍPRAVA ŘEŠENÍ/ ODEZVA OBNOVA 8

Prevence 1. úpravy územních a regulačních plánů; omezování rizika povodní – hlásná a předpovědní služba, záplavová území, výstražné systémy, digitální plány povodňové ochrany, úpravy koryt, výstavba poldrů; vybavení odpovídajícími mobilními a věcnými prostředky k zásahu; modernizace, opravy, rekonstrukce požárních zbrojnic; zajištění akceschopnosti jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí k zásahu; štábní a praktické nácviky, cvičení, odborná příprava, školení apod.;

Prevence 2. rozpočet obce (vlastní zdroje - vyčleněné prostředky, účelová rezerva, peněžní fond, rozpočtová opatření); pojištění majetku obce, možnost získávání prostředků od: Ministerstvo zemědělství (oblast vodovodů a kanalizací, rybníky, prevence před povodněmi); Ministerstvo životního prostředí (oper. program 1.3 omezování rizika povodní); Ministerstvo vnitra (reprodukce požární techniky, účelová neinvestiční dotace [akceschopnost, odborná způsobilost, zásah mimo obec], rozvoj koncových prvků varování); Ministerstvo pro místní rozvoj (ROP Jihozápad); Jihočeský kraj (program rozvoje JčK, investiční a neinvestiční grant a příspěvek).

Příprava činnost orgánů a složek při zabezpečování úkolů civilní ochrany související s výstavbou a přípravou personálu zařízení civilní ochrany bez právní subjektivity, přípravě obyvatelstva; pořízení, výstavba, provoz, údržba a oprava prvků jednotného systému varování a vyrozumění (informování); činnost související s hospodařením se speciálním materiálem civilní ochrany, s krytovým fondem a ochrannými systémy dopravních staveb a dalšími ochrannými opatřeními; evakuace obyvatelstva (smlouvy, dokumentace apod.); náhradní a nouzové ubytováním (smlouvy , dokumentace apod.); zásobování pitnou vodou, potravinami; další nezbytné prostředky k přežití obyvatelstva; zřízení fondů (např. povodňový, krizový).

Řešení 1. Obec použije všechny dostupné finanční zdroje! vlastní zdroje (vyčleněné prostředky, účelová rezerva, peněžní fond,rozpočtová opatření), pojištění majetku obce, dary a příspěvky od jiných subjektů, veřejné sbírky.

Řešení 2. zřídit nebo aktivovat skupinu (krizový štáb, povodňová komise, rada obce apod.), která bude řešit krizovou situaci; v prvním zápisu ze zasedání skupiny, zaznamenat kdo je pověřen provádět objednávání služeb, prací, pořizování nákupu potřebného materiálu pro řešení a odstraňování následků krizové situace; zaznamenat kdo zapisuje, provádí kontrolu náležitostí účetních dokladů ve smyslu zákona o účetnictví a finanční kontrole ve veřejné správě, zaúčtuje, opatří likvidačním dokladem a proplatí faktury za úkony, které jsou popsány výše; realizovat stanovená opatření podle charakteru a rozsahu krizové situace; přijímat opatření na ochranu obyvatel – evakuace, zajištění nouzového přežití obyvatelstva, (náhradní a nouzové ubytování, stravování), řešení potřeb postižených obyvatel; spolupracovat s velitelem zásahu (budou požadavky i na fin.)

Řešení 3. řešit dopady situace na infrastrukturu; získávat zdroje potřebné k řešení krizové situace; zajistit prostory a manipulační techniku pro příjem a uskladnění humanitární pomoci; určit osoby pro příjem, evidenci a distribuci humanitární pomoci potřebným osobám; řešit finanční zajištění výše citovaných opatření; každou proplacenou fakturu, která byla prokazatelně vystavena na řešení krizové situace, vést odděleně v účetní evidenci např. dle jednotlivých akcí, včetně objednávky a bankovního výpisu o úhradě; prostředky poskytnuté z dotace vést odděleně v účetní evidenci dle jednotlivých účelových znaků; uchovávat doklady v souladu se zákonem o účetnictví.

Obnova bez jakýchkoliv odkladů zahájit inventarizaci škod způsobených krizovou situací a v případě, že se jedná o živelní pohromu s vyhlášeným krizovým stavem: reálně vyhodnotit škody na obecním majetku; připravit si podklady do Přehledu o předběžném odhadu nákladů na obnovu majetku sloužícího k zabezpečení základních funkcí v území postiženém živelní nebo jinou pohromou; spolupracovat s osobou, kterou za tím účelem pověřil Jihočeský kraj a umožnit ji vstupovat na pozemky a do objektů nacházejících se na území postiženém pohromou; může se požádat Ministerstvo pro místní rozvoj ČR o poskytnutí státní pomoci po živelní nebo jiné pohromě ve formě dotace např.: v oblasti bydlení, na obnovu majetku ve vlastnictví obcí a krajů po živelní pohromě.

Obnova území – strategie obnovy 16

Závěrem Na základě příslušného zákona má mít ve svém rozpočtu na příslušný rok vyčleněn objem finančních prostředků k zajištění přípravy na krizové situace a vyčleňuje účelovou rezervu na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků; pro přípravu, řešení a odstraňování krizové situace použije všech možných dostupných zdrojů; o činnosti skupiny a použití finančních prostředků vede záznam a pomocnou dokumentaci pro pozdější kontrolu; o poskytnutí finanční pomoci žádá písemně na předepsaném formuláři Jihočeský kraj; provede řádnou inventarizaci škod na majetku obce a všechny podklady předá pověřené osobě před ukončením vyhlášeného krizového stavu, která bude určena Jihočeským krajem (většinou z obce s pověřeným obecním úřadem); o konání veřejné sbírky žádá písemně na předepsaném formuláři příslušný odbor Krajského úřadu Jihočeského kraje.

Finanční zabezpečení krizových situací na úrovni Jihočeského kraje Ing. Jiří Holub,  386 720 279,  holubj@kraj-jihocesky Odbor kancelář hejtmana, oddělení krizového řízení Školení starostů správního obvodu obce s rozšířenou působností – duben – červen 2011

Prvotní (přímé) náklady a nezbytná opatření BEZ VYHLÁŠENÍ KRIZOVÉHO STAVU S VYHLÁŠENÝM KRIZOVÝM STAVEM NEZBYTNOST PROVEDENÝCH OPATŘENÍ K ZAMEZENÍ DALŠÍCH ÚČINKŮ UDÁLOSTI NEBO PREVENCE PŘED ZHORŠENÍM JIŽ VZNIKLÉHO STAVU VĚROHODNOST = DOKLADY O ZADÁNÍ PRACÍ, OBJEDNÁVKY MAT., PRACÍ, SLUŽEB, ŘÁDNÉ FAKTURACE, INDIVIDUÁLNÍ DOHODY O PROVEDENÍ PRÁCE = PÍSEMNÁ DOKUMENTACE FOTODOKUMENTACE DOPADŮ A STAVU PO PROVEDENÝCH OPATŘENÍCH POUŽITÍ FINANČNÍ REZERVY NA ŘEŠENÍ KRIZOVÝCH SITUACÍ JEJICH PŘEDCHÁZENÍ A ODSTRAŇOVÁNÍ JEJICH NÁSLEDKŮ POZOR - NÁKLADY MUSÍ VZNIKNOUT A BÝT UHRAZENY AŽ PO VYHLÁŠENÍ KRIZOVÉHO STAVU = PŘÍMÁ SOUVISLOST S ÚČINKY MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI V DOBĚ VYHLÁŠENÉHO KRIZOVÉHO STAVU (VIZ. PŘÍLOHA Č. 5 POMŮCKY) 19

Individuální žádost o příspěvek - náležitosti 1. Písemná žádost příjemce o poskytnutí mimořádných prostředků musí obsahovat stručný popis průběhu události, její dopady a dále: a) přesný název, adresu, identifikační číslo příjemce, b) celkovou výši částky, která je požadována; částka bude obsahovat již realizované skutečné přímé investiční a neinvestiční finanční náklady (doložené přiloženými fakturami za provedené práce, služby apod. při zdolávání následků mimořádné situace), c) určení položek, na které budou mimořádné prostředky kraje dále použity, s návrhem pořadí důležitosti, d) vyjádření příjemce, že rozpočtované prostředky předurčené k řešení mimořádných situací již byly vyčerpány a prohlášení příjemce, že poskytnuté mimořádné prostředky nebudou použity k odstranění škod, které byly nebo budou hrazeny v plné výši z finančních prostředků plynoucích z uzavřených pojistných událostí, e) číslo účtu, kam by měly být mimořádné prostředky poukázány, f) podpis příjemce nebo jeho statutárního zástupce.  2. žádost může v přílohové části obsahovat další písemné nebo obrazové podklady dokumentující oprávněnost žádosti – dokumentující přímé škody. PŘÍLOHA Č.4 POMŮCKY 20

Příloha usnesení vlády č. 675/2010 - článek 2 Použití finančních prostředků Finanční prostředky jsou určené zejména na pokrytí prvotních nákladů a nezbytná opatření přijatá v rámci řešení krizové situace (nákup materiálu, drobného hmotného dlouhodobého majetku, nákup vody, paliv a energie a na opravy), například na nákup vysoušečů zdiva, odvlhčovačů, čerpadel, motorových pil a vyprošťovacího zařízení, zdravotnického materiálu a léků, desinfekčních prostředků, odvoz odpadů, revize elektroinstalace a posudky statika, nákup očkovacích vakcín, monitorování vody a půdy, rozbory pitné vody a obnovu dodávek pitné vody, elektřiny, plynu, nákup a opravy poničeného zařízení, stavební úpravy, demolice nebezpečných a život ohrožujících staticky narušených objektů, odstranění náplav, vyvrácených nebo rozlomených dřevin, stavební sutě a zbytků zničených objektů, odčerpání vody ze sklepů a skladů, odvlhčení a vysoušení objektů, stěhování, úklid veřejného prostranství,na provizorní přechody, odvoz naplavenin, ochranné pomůcky, nouzové ubytování a stravování apod. 21

PRVOTNÍ NÁKLADY práce, nákupy, činnosti, služby, které je nutno zabezpečit bez zbytečného odkladu, přednostně na pomoc postiženému obyvatelstvu 22

FOTODOKUMENTACE DOPADŮ A STAVU PO PROVEDENÝCH OPATŘENÍCH, NA KTERÁ BYLY VYNALOŽENY FINANČNÍ PROSTŘEDKY 23

Po schválení v zastupitelstvu kraje obdrží obec dotační dopis, který upravuje smluvní vztah mezi krajem a obcí a finanční prostředky jsou převedeny na účet obce 24

Součástí dotačního dopisu jsou podmínky pro užití a vyúčtování přijatých finančních prostředků Po schválení v zastupitelstvu kraje obdrží obec dotační dopis, který upravuje vztah mezi krajem a obcí a finanční prostředky jsou převedeny na účet obce 25

Děkuji za Vaši pozornost Dotazy ? 26