Nová politika CR 2014 – Zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
KIPR Šumava první schůzka s ředitelem NSZM Ing. Petrem Švecem se uskutečnila na Modravě PS UR, akce komunitního plánování v šumavských.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Podpora inovací v rámci kohezní politiky
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Sdružení cestovního ruchu Aktivity a činnost SM-SCR
Implementace strategie prostřednictvím akčního plánu
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Program rozvoje cestovního ruchu Královéhradeckého kraje Úvodní setkání řídící skupiny – 28. června 2007– Hradec Králové 1 PROGRAM ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU.
Mechanismy evaluace kulturních služeb
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Moravskoslezský kraj: Tradice, rozvoj, kvalita
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Podpora nevládních a neziskových organizací v oblasti cestovního ruchu
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
1 Dotační řízení 2015 Středočeské fondy. 2 1.Základní informace pro žadatele 2.Struktura dotačních titulů Tematické zadání Rozpočty Středočeských.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Volnočasové projekty a EU financování
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Cestovní ruch: zákon pro posílení oboru i ekonomiky ČR Jitka Fatková ředitelka odboru cestovního ruchu Tisková konference MMR 24. červen 2010.
IX. Konference Finance pro města a obce Libor Lukáš hejtman Zlínského kraje zástupce AKČR pro Regionální operační programy Využití Regionálních.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Podpora podnikání ze SF EU OP Podnikání inovace Globální cíl: zvýšit do konce programovacího období konkurenceschopnost české ekonomiky a.
Ing. Jaromír BERÁNEK MAKROEKONOMICKÉ SOUVISLOSTI V CESTOVNÍM RUCHU.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Nová Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR květen zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Poslanecká sněmovna PČR Praha Návrh věcného záměru zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Zájmové sdružení právnických osob OK4Inovace Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje
Možnosti sledování konkurenceschopnosti destinací turismu na úrovni regionů a míst Monika Palatková Výroční konference ATIC ČR Turistická informační centra.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
JUDr. Olga Letáčková Aktuální stav a strategie pro období Roztoky u Prahy ROP Střední Čechy.
Aktuální stav přípravy programového období František Kubeš odbor regionální politiky Ministerstvo pro místní rozvoj ČR RSK Pardubického.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
NPPCRR Národní program podpory CR v regionech
Regionální politika ČR
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Integrovaný regionální operační program
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Národní program podpory cestovního ruchu 2017
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
PROJEKTOVÝ LIST Pro zjišťování informací o projektových záměrech pro účely zvýšení absorpční kapacity v prioritních osách VaVpI.
CCRJM Certifikace DMO TURISTICKÉ INFORMAČNÍ CENTRUM MĚSTA BRNA, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
RSK, KÚ Ústeckého kraje.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Kategorizace organizací destinačního managementu
215. Žofínské fórum „Středočeský kraj a rozvoj cestovního ruchu“
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Nová politika CR 2014 – 2020 --- Zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu Fórum CR, Ostrava 14.10. 2013

Průměrný roční přínos z CR pro veřejný sektor (2008 -2010) Situace cestovního ruchu v ČR Mezinárodní vývoj a pozice ČR v cestovním ruchu Prognóza UNWTO pro Evropu (2012) Růst příjezdů jen o 3% ročně (méně než průměrný růst světa) – nutnost orientace na nové a perspektivní trhy (Čína, Indie, Brazílie, Jižní Korea) Index Konkurenceschopnosti CR v ČR (2011) 31 pozice svět - ztráta 5 pozic (2009) 22 pozice Evropa - ztráta 4 pozice (2009) Výkonnost cestovního ruchu ČR Podíl CR na HDP (2011) - TSA 2,7 % PCR – návštěvnost HUZ (2012) 12,9 mil turistů Top destinace PCR (2012) 1 – Německo 1 386 976 2 - Rusko 698 040 4 - Slovensko 383 069 3 – Polsko 371 421 5 - USA 367 312 6 - Itálie 353 671 7 – VB 346 974 12 - Čína 108 629 (+33%) Devizové příjmy z CR (2012) 137,8 mld. Kč Vývoj PCR 2007 – 2012 (HUZ) Počet příjezdů + 5,3 % Počet přenocování – 3,1 % z toho domácí -5,9 z toho zahraniční: -0,3 Zaměstnanost (2011) 229,9 tis pracovních míst Přínosy CR pro veřejné rozpočty versus výdaje na CR Destinační společnosti v ČR Výdaje na CR z veřejných rozpočtů (2011) Zdroje EU - 5 mld. ročně Národní zdroje - 1,47 mld. ročně z toho běžné - 1,2 mld. z toho kapitálové- 0,27 mld. Průměrný roční přínos z CR pro veřejný sektor (2008 -2010) 92 mld. Kč v multiplikaci Destinační společnosti v ČR – územní pokrytí (2010) Čechy: 77%, Morava 91%

Koncepce státní politiky CR 2014 - 2020 Cíle Koncepce Posilování kvality nabídky cestovního ruchu včetně kultivace podnikatelského prostředí Vybudování struktury institucí, které efektivně implementuje politiku cestovního ruchu Zvyšování kvality lidských zdrojů Zlepšení přístupu poskytovatelů služeb na trhy cestovního ruchu Posílení role cestovního ruchu v hospodářské a sektorových politikách státu Priority Koncepce Priorita 1 Priorita 2 Priorita 3 Priorita 4 Zkvalitnění nabídky cestovního ruchu Management cestovního ruchu Destinační marketing Politika cestovního ruchu a ekonomický rozvoj Opatření Koncepce 1.1 Zkvalitňování podnikatelského prostředí 1.2 Výstavba a modernizace základní a doprovodné infrastruktury CR 1.3 Zkvalitnění nabídky služeb CR 1.4 Zkvalitnění nabídky primárního potenciálu CR 2.1 Zakládaní a podpora činnosti organizací cestovního ruchu 2.2 Posílení a inovace řízení destinace 2.3 Rozvoj lidských zdrojů v cestovním ruchu 3.1 Marketingová podpora příjezdového cestovního ruchu 3.2 Tvorba a marketing národních a regionálních produktů CR 3.3 Marketingové informace 4.1 Politika cestovního ruchu jako součást hospodářské a regionální politiky 4.2 Statistika a výzkum v cestovním ruchu 4.3. Krizové řízení a bezpečnost

Procesní rozměr implementace Koncepce – implementační dokumenty Akční plán základní prvek implementace Koncepce zpracovávaný MMR max. každé 2 roky, který bude obsahovat: východiska – definují cíle pro dané období, vazby na základní koncepční dokument a způsob hodnocení a vymahatelnosti definovaných aktivit (projektů) vytvoření významové hierarchie aktivit projektové karty, monitorovací ukazatele a finanční rámec 2. Integrované plány rozvoje cestovního ruchu na regionální a oblastní úrovni Základní strategický dokument destinace cestovního ruchu. Definuje priority rozvoje cestovního ruchu v souladu s absorpční kapacitou destinace. Součástí plánu je návrh nosných projektů, které integrují nabídku destinace a přispívají ke zvyšování konkurenceschopnosti destinace. 3. Kvantifikační analýza metodický dokument, který na základě jasných kritérií vymezí území soustředěné podpory cestovního ruchu (střediska a zóny cestovního ruchu) 4. Výzkumné studie Pořizované v environmentálně cenných lokalitách (NP, CHKO) navrhne celkové funkčně-prostorové řešení rozvoje cestovního ruchu v daném území.

Princip DM - východiska pro vznik Zákona o podpoře rozvoje cestovního ruchu Přínosy Destinačního managementu Destinační management Veřejný sektor stát (udržení stávajících přínosů CR a maximalizace potenciálu CR) MMR ČR (zajištění koordinace rozvoje CR, uplatnění politiky CR) kraje (udržitelný rozvoj území kraje, uplatnění krajské politiky CR) regiony/destinace (CR nástroj udržitelného rozvoje a motor lokální ekonomiky) Privátní sektor podnikatelé, zejména MSP (vytvoření podmínek a zvýšení konkurenceschopnosti) Neziskový sektor NNO a ZSPO (zapojení do rozvoje CR v destinaci) partnerství veřejného, privátního i neziskového sektoru v destinaci. marketing a management cestovního ruchu v destinaci rozvoj destinace, vytváření a prosazení produktů cestovního ruchu na trhu. Produkt cestovního ruchu atraktivity, zábava, relaxace, dopravní dostupnost, ubytovací služby, stravování, regionální produkty, průvodci, banky, směnárny, maloobchod, atd. služby před cestou, během cesty, po návratu Účastníci cestovního ruchu návštěvníci (cílený produkt/nabídka respektující jejich preference a potřeby)

Zákon o podpoře rozvoje cestovního ruchu ve vztahu k politice cestovního ruchu Zákon o cestovním ruchu je připravován jako nástroj implementace Koncepce, bez jehož schválení není možné zajistit efektivní realizaci schválených opatření Důvodem je nelegislativní charakter Koncepce a nejasně stanovené kompetence mezi subjekty státní správy a samosprávy podílející se na rozvoji cestovního ruchu Cíle zákona: podpora principu destinačního managementu podpora partnerství – zapojení všech dotčených subjektů do řízení destinace - PPP ustanovení „organizační struktury“ cestovního ruchu, definování úkolů/kompetencí destinačních společností na jednotlivých úrovních – ELIMINACE DUPLICIT!!! udržení stávajících přínosů cestovního ruchu pro ekonomiku – AKTIVACE POTENCIÁLU Úroveň Organizace CR Územní jednotka Zakladatel Spolupráce 1 Národní organizace CR ČR MMR ČR 2 Krajská organizace CR Kraj 3 Oblastní organizace CR Turistická oblast obce, podnikatelé, kraj

Aktuální stav / cílový stav DEATOMIZACE

Rozhodnutí zaregistrovat se Předložení žádosti o registraci Registrace Hlavní procesy zákona Proces registrace – DMO musí: prokázat potenciál rozvoje cestovního ruchu (splnění kritérií daných zákonem – podíl přenocování/počet obyvatel, 3 TIC, a další) zpracovat povinně předkládané dokumenty (strategie rozvoje destinace, marketingová strategie, akční plán) získat souhlas kraje se vznikem oblasti + členství kraje v oblastní DMO vytvoření poradní skupiny (zapojení všech subjektů cestovního ruchu v destinaci) zaregistrovat se na MMR Rozhodnutí zaregistrovat se Předložení žádosti o registraci Registrace Výzva pro podání žádosti Zpracování žádosti Podání žádosti na MMR Kontrola žádosti a poskytnutí dotace Realizace akce Vyhodnocení realizované akce Proces financování: Podmínkou pro zařazení DMO do systému financování je prokázání platné registrace od MMR; nezaregistrované DMO nebudou mít nárok na příspěvek ze státního rozpočtu. Proces financování krajské a oblastní DMO bude stejný. DMO musí prokázat, že má dostatečné zdroje na spolufinancování. Financování bude probíhat prostřednictvím podávání projektových žádostí. Dopad na stávající DMO: krajská DMO předloží žádost o registraci, povinné dokumenty a bude registrována některých oblastních DMO se zavedení zákona nedotkne (naplňují kritéria pro vznik) předloží žádost o registraci povinné dokumenty vyplývající ze zákona zaregistrují se pokud oblastní DMO nenaplní kritéria bude se muset sloučit, případně transformovat. V případě, že nedojde k transformaci, nedojde k zániku oblastní DMO, pouze přeřazení DMO do 4. úrovně (DMO tak přijde o nárok na příspěvek ze státního a krajského rozpočtu.) Vznik DMO: činnost národní DMO zajišťuje CzechTourism založený MMR krajskou DMO zakládá nebo jinak zajišťuje kraj v rámci své samostatné působnosti dle zákona o krajích oblastní DMO vznikne v případě, že naplní kritéria daná zákonem

Kolizní části NVZZ „Kompetence“ jednotlivých úrovní (stát – kraj – oblast) Nezasahuje do platné legislativy Způsob financování PŮVODNÍ: financování přes kraje – rozpor s MF a rozpočtovými pravidly UPRAVENÝ: dotace NNO ze státního rozpočtu KONEČNÝ: výsledek jednání MMR, AK ČR, MF + další partneři Rozdělení alokace Aktuálně: 50% kraje – 50% oblasti Může být měněno vyhláškou ministra Mezní hodnota 40% ?

Kolizní části NVZZ Zohlednění různých krajských přístupů k DMO SILNÁ KRAJSKÁ DMO možnost nárokovat finance z alokace z oblastní úrovně pokud z objektivních důvodů nevzniknou SLABÁ / ŽÁDNÁ KRAJSKÁ DMO možnost přesunout finance z krajské alokace na oblastní DMO POJISTKY…?

ředitel Odboru cestovního ruchu MMR Děkuji za pozornost! Aleš Hozdecký ředitel Odboru cestovního ruchu MMR ales.hozdecky@mmr.cz