Systém péče o nadané a talentované jedince v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Obecná část rozpočtového práva III
Hodnocení škol a školských zařízení
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Odpovědnost školy v oblasti rizik. Druhy odpovědnosti odpovědnost za škodu –škoda na zdraví, jiná nemajetková újma, škoda na majetku odpovědnost za přestupek.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
ČŠI a vlastní hodnocení školy
PERUN Péče Rozvoj a Uplatnění Nadání Návrh systémových opatření a verifikace základních prvků národního systému provyhledávání, rozvoj a uplatnění nadaných.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Asociace energetického a elektrotechnického vzdělávání.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Lekce III – Antidopingová politika Cíle antidopingové politiky
1 Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST října 2008 Mgr. Kateřina Bučková.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Minimální preventivní program školy
1 PORADA ŘEDITELŮ DĚTSKÝCH DOMOVŮ ZŘIZOVANÝCH MORAVSKOSLEZSKÝM KRAJEM A CÍRKEVNÍMI SUBJEKTY ODDĚLENÍ SPRÁVY ŠKOL 4. června 2009.
Studium pro školní metodiky prevence
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Vzdělání z hlediska teorie statků
Individuální vzdělávací plán
Legislativa.  Které orgány veřejné správy provádějí určité úkony v oblasti sportu?  Co je to veřejná správa?  Jak dělíme veřejnou správu?  Znáte některé.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Neziskové formy podniku -> Ekonomika a neziskový sektor Ekonomika a neziskový sektor
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Téma: DOTACE LIBERECKÉHO KRAJE OBLAST SPORTU A TĚLOVÝCHOVY 2015 – 57 mil. Kč, 2016 – 55 mil. Kč Dotační programy PŘÍMÉ PODPORY z rozpočtu LK (2015 – 12.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
1 Informace o činnosti MŠMT v oblasti PPRCH Malenovice, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/18
Výzva OP VVV 02_16_032 Budování kapacit pro rozvoj škol II.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Subjekty a objekty veřejných politik
RESORT ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A ZAMĚSTNANOSTI
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Polytechnické vzdělávání v praxi
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
V rámci Operačního programu Zaměstnanost
Transkript prezentace:

Systém péče o nadané a talentované jedince v ČR Šárka Honsová honsova@ftvs.cuni.cz Katedra kinantropologie a základů humanitních věd, FTVS UK

Úvod Tato práce mapuje institucionální zajištění péče o nadané a talentované jedince v České republice obecné hledisko - legislativní rámec péče o jedince se všemi druhy nadání a talentu speciální hledisko - oblast péče o nadané jedince ve sportu, konkrétně na příkladu volejbalu

Legislativa V České republice je péče o nadané a talentované jedince ve sportu zakotvena v legislativě a to  zákonem č. 561/2005 Sb., o soustavě základních škol, středních škol a vyšších odborných škol (školský zákon) a zákonem č. 115/2001 Sb. o podpoře sportu

Koncepce státní politiky Nový školský zákon (nabyl účinnosti 1. ledna 2005) se zabývá vzděláváním talentovaných dětí v části „Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných“ a to konkrétně v § 17, § 18 a § 19

§ 17 školy a školská zařízení vytvářejí podmínky pro rozvoj nadání dětí, žáků a studentů lze uskutečňovat rozšířenou výuku některých předmětů lze odlišně upravit organizaci vzdělávání možnost přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku

§ 18 individuální vzdělávací plán na žádost jeho zákonného zástupce nezletilého žáka (studenta) povoluje ředitel školy s písemným doporučením školského poradenského zařízení

§ 19 Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem pravidla a náležitosti zjišťování vzdělávacích potřeb nadaných dětí, žáků a studentů úpravu organizace, přijímání, průběhu a ukončování vzdělávání náležitosti individuálního vzdělávacího plánu a podmínky pro přeřazování do vyššího ročníku

Operační programy státní politiky zaměření na podporu činnosti nestátních neziskových organizací , státní sportovní reprezentace a v oblasti vědy a výzkumu vysokých škol a vědeckých pracovišť v těchto prioritách: podpora státní sportovní reprezentace podpora péče, výběru a rozvoje talentů podpora významných sportovních akcí podpora školních sportovních aktivit

Podpora péče, výběru a rozvoje talentů podpora činnosti sportovních tříd na základní škole a tříd se sportovní přípravou na gymnáziích. podpora činnosti Sportovních center mládeže podpora přípravy talentované mládeže jednotlivců i klubů cestou občanských sdružení a rezortních sportovních center

Další dokumenty Směry státní politiky ve sportu na léta 2004 – 2006 Zásady komplexního zabezpečení státní sportovní reprezentace, včetně systému výchovy sportovních talentů Koncepce státní politiky v tělovýchově a sportu v České republice

Schéma vztahu institucí k talentovanému jedinci v ČR Rodina Veřejná správa Resort kultury Zařízení poskytující stupeň vzdělání Talentovaný jedinec Resort školství mládeže a tělovýchovy Zařízení neposkytující stupeň vzdělání Obce Občanská sdružení Pracující s talenty Ostatní Státní nezisková sféra (nadace, nadační fondy, obecně prospěšné společnosti) Soukromá sféra

Veřejná správa MŠMT třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy na základní škole (k 1.9.2004 - 255 ZŠ)  sportovní gymnázia (počet 15) resortní sportovní centra

Občanská sdružení sportovní svazy sportovní centra mládeže krajská centra mládeže sportovní organizace

Státní nezisková sféra nadace nadační fondy Soukromý sektor firmy, které podporují nadané a talentované jedince z vlastních finančních prostředků

Péče o talentované jedince ve volejbalu je realizován ve spolupráci s Českým volejbalovým svazem (ČVS), správní rada ČVS stanovila povinnou péči o mládež v následujícím rozsahu: extraliga a 1. liga: jedno družstvo juniorů nebo kadetů a jedno družstvo žactva 2. liga: jedno družstvo juniorů nebo kadetů nebo žactva

Třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy na základní škole k 1.9.2004 se do projektu Intenzifikace činnosti sportovních tříd zařadilo 24 základních škol, jejichž kmenový sport je volejbal seznam škol: na webových stránkách MŠMT na webových stránkách Českého volejbalového svazu

škola je pod patronací volejbalového klubu ČVS Volejbalový klub zajišťuje: vedení tréninkového procesu žáků sportovní třídy v klubu a metodicky event. realizačně ovlivňuje kvalitu výuky Tv na škole se zaměřením na volejbal zajišťuje návaznost ZŠ na sportovní gymnázia a sportovní centra mládeže ZŠ zapadá do koncepce ČVS územního pokrytí a rozvoje volejbalu v jednotlivých regionech

Gymnázia se třídami zaměřenými na sportovní přípravu Činnost gymnázií zajišťují školské orgány: školské úřady ve spolupráci se sportovními svazy, včetně trenérských kádrů oddíly a kluby příslušných sportovních svazů participují v souladu s uzavřenými smlouvami na zajištění smluvních trenérů, přispívají na úhradu nájmů sportovišť, zajišťují účast žáků ve svazových soutěžích

Gymnázia se třídami zaměřenými na sportovní přípravu v současné době existuje 15 sportovních gymnázií (o dvě více, než v minulém školním roce 03/04), z nichž je volejbal jako kmenový sport ve čtyřech z nich - České Budějovice, Brno, Ostrava- Zábřeh a Zlín

Sportovní centra mládeže konkrétní strukturu a sítě těchto center stanovuje MŠMT na základě návrhů orgánů sportovních svazů v současné době existuje v působnosti Českého volejbalového svazu 17 sportovních center

Závěr Rozhodující část přípravy sportovních talentů se uskutečňuje ve sportovních oddílech za metodické účasti svazů a spolupráce sportovních tříd a sportovních gymnázií. Hlavními zdroji financí jsou státní rozpočet, vlastní prostředky sportovních svazů a soukromá sféra.

Závěr II. neopominutelnou součástí péče o nadané a talentované jedince je jejich rodina, bez jejíž prvotní podpory a zázemí by byly celá státní koncepce i další formy podpory zbytečné

Děkuji za pozornost. 