Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů Krajský úřad Zlínského kraje odbor právní a Krajský živnostenský úřad Zlín, květen 2013
Základní pojmy •Informace – jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. •Zveřejněná informace – taková informace, která může být vždy znovu vyhledána a získána. •Povinnost poskytovat informace se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
Poskytování informací a)Na základě individuálních žádostí (§ 13 až § 17) b)Zveřejněním (§ 5) - povinně zveřejňované informace (sazebník úhrad za poskytování informací, adresa elektronické podatelny, výroční zpráva o poskytování informací, rozhodnutí nadřízeného orgánu o úhradách) - dobrovolně zveřejňované informace (je na rozhodnutí povinného subjektu) Dobrovolně zveřejnit je možno takové informace, které by bylo možno poskytnout i na základě žádosti (nebyl by důvod pro odmítnutí žádosti).
Vyřizování žádosti o informace Obecné principy 1.Princip plné informační povinnosti - poskytuje se vše, co má PS k dispozici (výjimky stanoví zákon) 2.Právo na informace má přednost 3.Otevřenost přístupu k informacím – žadatel nemusí prokazovat právní zájem na poskytnutí informací, ani nemusí prokazovat účel, pro který informace žádá 4.Princip neformálnosti – žádost o informace musí obsahovat pouze minimální obsahové náležitosti (rozdíl oproti podání ve správním řízení) 5.Princip bezplatnosti – informace se zásadně poskytují bezplatně (není stanoven žádný správní poplatek). Povinný subjekt může žádat úhradu nákladů spojených s vyřízením žádosti (dle sazebníku).
Žádost o poskytnutí informací Lze podat písemně nebo ústně, případně elektronicky (i bez zaručeného elektronického podpisu) nebo telefonicky Ústně podaná žádost – zákonné omezení způsobu jejího vyřízení – nesouhlasí-li žadatel se způsobem vyřízení, musí podat žádost písemně. Elektronicky podaná žádost – na adresu elektronické podatelny (není-li, tak na kteroukoliv adresu povinného subjektu).
Žadatel o informace Každá FO nebo PO U FO může být žadatelem i cizinec nebo apolita a rovněž i nezletilá osoba Nezletilá osoba – žádost nelze odmítnout s odkazem na to, že nebyla podána zákonným zástupcem
Způsob vyřízení žádosti a)Poskytnutím informací /§ 14 odst. 5 písm. d)/ - lhůta 15 dnů, která může být v zákonem stanovených případech prodloužena o 10 dnů – prodloužení lhůty jen pro poskytnutí informací b)Rozhodnutím o odmítnutí žádosti /§ 15 odst. 1/ - lhůta 15 dnů c)Odkazem na zveřejněnou informaci /§ 6/ - lhůta 7 dnů d)Výzvou k upřesnění nebo k doplnění žádosti /§ 14 odst. 5 písm. a) a b)/ - nedostatek údajů a nekonkrétnost žádosti e)Odložením žádosti – nevztahují-li se informace k působnosti povinného subjektu nebo nebude-li žádost na základě výzvy upřesněna; lhůta 7 dnů
Rozhodnutí o odmítnutí žádosti •Je třeba je vydat ve lhůtě pro vyřízení žádosti (15 dnů) – poslední den lhůty musí být vypraveno (rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne , č.j. 6 As 59/ ) •Musí obsahovat náležitosti stanovené správním řádem (i odůvodnění) •Je přípustné odvolání, o němž rozhoduje nadřízený orgán (do 15 dnů) •Nelze následně uplatňovat podněty k přezkumnému řízení nebo obnovu řízení; přípustné je přezkoumání rozhodnutí soudem ve správním soudnictví (soud může uložit povinnost k poskytnutí informací)
Stížnost na postup povinného subjektu Žadatel může podat stížnost na postup povinného subjektu při vyřizování žádosti o poskytnutí informace (§ 16a) •při nečinnosti •neúplnému vyřízení žádosti •proti výši požadované úhrady •proti výši licenční odměny •proti odložení žádosti Stížnost se podává u PS ve lhůtě do 30 dnů; nevyhoví-li PS stížnosti, musí ji do 7 dnů předat nadřízenému orgánu, který o ní rozhodne do 15 dnů. Nadřízený orgán může: a)postup PS potvrdit b)přikázat PS, aby žádost do max. 15 dnů vyřídil c)vyřízení žádosti převzít na sebe (nelze u samostatné působnosti) U úhrady nebo odměny lze na základě stížnosti a) potvrdit, b) snížit nebo c) přikázat zjednání nápravy.
10. Aplikace správního řádu Rozsah aplikace stanoven v § 20 odst. 4 1.Plná aplikace - rozhodnutí o odmítnutí žádosti - odvolací řízení 2. Částečná aplikace - v řízení o stížnosti pro počítání lhůt, doručování a náklady řízení - při jakémkoliv postupu dle InfZ ustanovení o základních zásadách činnosti správních orgánů, ustanovení o ochraně před nečinností a § 178 V ostatním se správní řád nepoužije!
Úhrada nákladů za poskytnutí informace - § 17 Povinný subjekt může žádat úhradu nákladů za poskytnutí informace: -pořízení kopií -odeslání informace žadateli -za opatření technického nosiče dat -za mimořádně rozsáhlé vyhledávání Podmínkou pro realizaci práva na úhradu nákladů je stanovení sazebníku. Podrobností stanoví nařízení vlády č. 173/2006 Sb. Bude-li povinný subjekt požadovat úhradu za poskytnutí informací, je jeho povinností oznámit tuto skutečnost žadateli spolu s výší úhrady před poskytnutím informace. Z oznámení musí být zřejmé, na základě jakých skutečností a jakým způsobem byla výše úhrady povinným subjektem vyčíslena.
Kontakty: Mgr. Blanka Durďáková, tel , zlinsky.cz Mgr. Lenka Doleželová, tel , zlinsky.cz
Děkuji za pozornost. Krajský úřad Zlínského kraje odbor právní a Krajský živnostenský úřad