6. prosince 2010 – Ústí nad Labem

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Práce s textem RVP ZUV Management tvorby ŠVP Malenovice 2009.
Podpora meziobecní spolupráce
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Strukturované učení PROJEKT EU
1. Vstup do pilotního projektu RVP GV
Reforma v základním uměleckém vzdělávání
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Systém kurikulárních dokumentů
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
1. TVORBA STUDIJNÍHO ZAMĚŘENÍ Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího zaměření popsaného v RVP ZUV Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek Studijní.
RNDr. Eva Zelendová PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha září 2008
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Taneční a pohybová výchova
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
Minimální preventivní program Pražské centrum primární prevence.
Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání
Výchovné a vzdělávací strategie
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
Evaluační strategie a evaluační plán Prabir Ganguly EURO SERVICE GROUP, s.r.o. Seminář “Sebehodnocení projektu v rámci CIP EQUAL“, 27.
Studijní zaměření Studijní zaměření vzniká buď ze vzdělávacího obsahu popsaného v RVP ZUV. Nebo si je škola vytvoří podle svých podmínek. Studijní zaměření.
Časté otázky a chyby související s tvorbou studijního zaměření Mgr. Jiří Taufer, Ph.D.
(komentovaný přehled)
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Seminář pro ředitele a koordinátory ZUŠ Čeladná 2009 PaedDr.KarelTomek.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Praktické rady a zkušenosti jak vytvořit RP, jak připravit program RP Eva Bosáková Národní kancelář EQUAL.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných Vzdělávání žáků mimořádně nadaných je deklarací podmínek, postupů a zkušeností školy s těmito žáky.  Východiskem pro.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Učební osnovy v ŠVP Oborová setkání VÚP Praha. 2 Zásadní rozdíl na začátek  v RVP jsou stanoveny vzdělávací obory  v ŠVP vznikají na základě vzdělávacích.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE Fráni Šrámka Praha 5 Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr. Mgr. Milan Matějů Jak přistupují školy k autoevaluaci PhDr.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
Komparace ŠVP gymnázií Zkušenosti z praxe ČŠI Zpracovala PhDr. Renáta Ševčíková Brno, 17. června 2010.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S1_18.
Kurikulum G Mgr. Lucie Hučínová-Slejšková, PhDr. Stanislava Krčková.
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Základní informace k ŠAP a PA
Tematická setkávání a práce v minitýmech
Jak na transformaci aneb ‘Co jsme se naučili’
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Management a řízení hotelu
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
Gymnázium T. G. Masaryka, Litvínov
Úvaha o testování Jiří Bakončík.
Tematická setkávání a práce v minitýmech
První zkušenosti s evaluací
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Vítejte na třetí místní konferenci Strategické řízení a plánování
Datum konání: 5. února 2018 Místo konání: Velké Meziříčí, JUPITER club
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje
Transkript prezentace:

6. prosince 2010 – Ústí nad Labem Začínáme tvořit ŠVP 6. prosince 2010 – Ústí nad Labem

Struktura ŠVP

Identifikační údaje Charakteristika školy Zaměření školy a její vize Výchovné a vzdělávací strategie Vzdělávací obsah uměleckých oborů (osnovy pro jednotlivé předměty + učební plány) Zabezpečení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Vzdělávání žáků mimořádně nadaných Hodnocení žáků

1. Identifikační údaje Název ŠVP (popř. motivační název) Předkladatel: název školy adresa školy IČO jméno a příjmení ředitele Kontakty Zřizovatel: název adresa Platnost dokumentu od: datum podpis ředitele razítko školy

2. Charakteristika školy počet oborů, velikost historie, současnost charakteristika pedagogického sboru dlouhodobé projekty, regionální a mezinárodní spolupráce vybavení školy a její podmínky

3. Zaměření školy a její vize

„Celková komunikační strategie školy“ Dotazník na 10 min. ZUŠ LO

4. Výchovné a vzdělávací strategie Klíčové kompetence společně uplatňované postupy (metody a formy práce) na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků výchovné a vzdělávací strategie

5. Vzdělávací obsah uměleckých oborů studijní zaměření v daném oboru (název studijního zaměření, příp. charakteristika studijního zaměření) učební osnovy vyučovacího předmětu (předmětů) název vyučovacího předmětu vzdělávací obsah vyučovacího předmětu (očekávané výstupy rozpracované do jednotlivých ročníků s případným uvedením učiva, studijní literatury apod.) učební plán (příp. poznámky k učebnímu plánu) – uvedení názvů příslušných vyučovacích předmětů v daném studijním zaměření a hodinových dotací určených těmto předmětům

6. Zabezpečení výuky žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

7. Vzdělávaní žáků mimořádně nadaných

8. Hodnocení žáků zásady a způsob hodnocení žáků (oblasti vlastního hodnocení školy)

Strenghts (silná místa) Weaknesses (slabá místa) První krok Provést SWOT analýzu školy (využít např. VHŠ) Strenghts (silná místa) Weaknesses (slabá místa) Opportunities (příležitosti) Threats (hrozby)

Využít metodu – „5 Whys“ Učitelé neumí zařadit do výuky nové a moderní výukové metody Neznají tyto metody Neumí je používat Nepovažují je za důležité Nic a nikdo je k používání nemotivuje Nikdo je v této problematice nevzdělává Chybí systém vzdělávání v moderních metodách výuky Chybí motivační systém odměňování zohledňující moderní metody výuky

Druhý krok Seznámit všechny učitele s principy reformy

Třetí krok Dát prostudovat RVP ZUV všem učitelům Vyzvat je k identifikaci nesrozumitelných slov, vět, či pasáží. Zpracovat správné odpovědi Seznámit s nimi všechny učitele

Čemu jste v RVP ZUV nerozuměli? Žádný dotaz není hloupý !

Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP Podle RVP ZUV se neučí! Podle RVP ZUV se nejprve píše ŠVP a teprve podle ŠVP se ve škole vyučuje!

Čtvrtý krok Co? Kdy a jak? S kým? Co k tomu potřebujeme? Naplánovat tvorbu ŠVP (Ganttovo schéma) Co? Kdy a jak? S kým? Co k tomu potřebujeme?

Dát prostudovat RVP ZUV všem učitelům Vytisknout dokument RVP ZUV Rozdat všem učitelům k prostudování Zadat termín, do kdy nastudovat Ověřit, jak byl materiál pochopen Určit způsob seznámení s nezodpovězenými otázkami Uskutečnit tematickou pedagogickou radu ………………………………

Sestavit časovou osu jednotlivých činností Personálně zajistit hlavního koordinátora Sestavit dílčí týmy Vymezit odpovědnosti Provést analýzu zainteresovaných (zájmových) skupin na něž působí dopady vašich aktivit kteří mohou jakkoli ovlivnit cíl a jednotlivé úkoly Alokovat zdroje lidské materiální finanční

Pátý krok Provést tvorbu Výchovných a vzdělávacích strategií

výchovné a vzdělávací strategie Klíčové kompetence výchovné a vzdělávací strategie

Výchovné a vzdělávací strategie Společně uplatňované postupy (metody a formy práce) na úrovni školy nebo uměleckého oboru pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků Kritéria pro tvorbu výchovných a vzdělávacích strategií: musejí být zjistitelné a ověřitelné (konkrétní) musejí být pozorovatelné a hodnotitelné (kontrolovatelné) musejí být reálně aplikovatelné (splnitelné) musejí být společně sdílené (odsouhlasené)

„Cesta k výchovným a vzdělávacím strategiím“ Dotazník pro tvorbu VVS Klíčová kompetence: např.„žák se zapojuje do společných uměleckých aktivit a uvědomuje si odpovědnost za společné dílo“ Co dělá žák, když …………………? Texty - např. chodí včas na zkoušky orchestru Co já, jako učitel udělám proto, aby ……………… ? - společně s dětmi vypracujeme psaná pravidla chování v orchestru a dbáme o jejich dodržování = VÝCHOVNÉ A VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE Dotazník pro tvorbu VVS

výchovné a vzdělávací strategie Klíčové kompetence Očekávané výstupy výchovné a vzdělávací strategie učební osnovy

Šestý krok Zahájit tvorbu osnov pro jednotlivé předměty V HO se ze vzdělávacích zaměření tvoří studijní zaměření V kolektivních oborech se studijní zaměření tvoří přímo z oblastí

Šestý krok Zahájit tvorbu osnov pro jednotlivé předměty V HO se ze vzdělávacích zaměření tvoří studijní zaměření V kolektivních oborech se studijní zaměření tvoří přímo z oblastí Dotazník k osnovám - HO-I.st.doc

1. Garant za vytvoření osnov pro jednotlivé předměty (vedoucí oddělení) si vytvoří tým pro zpracování osnov tým si vybírá výhradně garant podle toho, s kým se mu dobře komunikuje, koho pokládá za ochotného spolupracovat. Nemusí to být pouze zástupce odpovídajícího předmětu nebo dokonce oboru, nemusí to být ani respektovaný odborník v daném předmětu. Může to být naopak kolega, kterého si vyberete proto, že skvěle ovládá počítač. Může to být i vedoucí jiného oddělení, který bude ochoten s Vámi na úkolu pracovat a např. na oplátku Vy se stanete členem jeho týmu. Jedná se více méně o manažerskou pozici, tedy o kolegu, se kterým si dovedete představit, že zadaný úkol společně zvládnete

2. Garant zkompletuje texty z dotazníků podle ročníků jedná se o „vykopírování“ ročníků u jednotlivých předmětů a vytvoření samostatného dokumentu, který bude určitým souhrnem od všech učitelů k jednotlivým ročníkům /uložte si jej pod názvem např. „Souhrn –klavíry“/ . Není třeba vykopírované texty označovat, od kterého kolegy jsou, jde o celkový přehled názorů, co je pokládáno v oddělení a v daném ročníku za potřebné

3. Garant odstraní duplikátní texty jde o odstranění takových vět, které jsou od různých kolegů shodné nebo jinými slovy popisují totožné činnosti žáků. U této práce je již dobré zapojit členy Vašeho týmu – např. ke konzultacím, zda je vaše posouzení výběru shodných vět správné, zda činnost, kterou popsali učitelé v dotazníku skutečně vystihuje to, co bylo zamýšleno atd. Kolegy z týmu lze i pověřit tím, aby souběžně s Vámi provedli odstranění duplikátních textů/do určitého termínu/ a pak si na krátké společné schůzce porovnáte výsledné texty, zda jste duplicitu pochopili shodně. Vyhnete se tak nahodilým konzultacím a nekoordinovaným diskuzím

4. Garant uloží výsledný text pod názvem („Souhrn - klavíry“) po provedení odstranění duplikátních textů vytvoříte samostatný dokument, který si označíte a v počítači uložíte. Pro práci na ŠVP doporučuji si ve svém počítači založit samostatnou složku, do které budete ukládat veškeré dokumenty vztahující se k tvorbě ŠVP

5. Garant rozešle tento dokument příslušným učitelům (jako podklad pro následnou schůzku) dokument se souhrnem odpovídajícího předmětu (Souhrn - klavíry) rozešlete učitelům, kteří předmět vyučují na jejich emailovou adresu a potvrzením o přečtení se ujistěte, že materiál obdrželi. V textu emailu je informujte, že je žádáte o součinnost a ochotu v nutnosti uspořádání a naplánování potřebných schůzek /představitelů předmětů/, že je žádáte o prostudování prvního zaslaného dokumentu (Souhrn – klavíry) a že v následujícím emailu obdrží 1. návrh zpracované podoby osnov pro příslušný předmět. V textu emailu uveďte veškeré další informace, které pokládáte za potřebné, pro hladký průběh spolupráce. Doporučuji své kolegy v dopise pozitivně motivovat a příliš „děsit“ očekáváním náročného období. To se týká i Vašeho osobního vystupování ve škole. Bude se Vám s ostatními dobře spolupracovat, když budou vědět (věřit), že Vy, jako garanti tvorby ŠVP víte přesně, co děláte, že si věříte a sami se úkolů nebojíte

6. Garant společně se členy týmu vytvoří 1 6. Garant společně se členy týmu vytvoří 1. verzi osnov pro daný předmět (podle ročníků) – pod názvem např. „1. verze osnov - klavíry“ nejlepší způsob vytvoření textu, který bude obsahovat „standard“ obsahu učiva v daném ročníku a předmětu, si jistě zvolíte sami. Je možné si naplánovat schůzky s Vaším týmem a text na nich zpracovat. Je možné to osobně konzultovat i s kolegy, které jste si do týmu nevybrali, ale o kterých jste přesvědčeni, že mohou přispět dobrou radou. Odpovědnost a „poslední slovo“, ale stále máte jako „garanti“ Vy. v této fázi není žádoucí porovnávat text se současnými osnovami nebo studovat požadované Očekávané výstupy z RVP ZUV. Nyní jde skutečně o ryzí a neocenitelnou osobní zkušenost učitele, nedeformovanou žádnými státními normami, zvyklostmi daného oddělení či školy. Každý z učitelů /a nezáleží na délce praxe/ má vzácnou vlastní zkušenost /často v pocitové rovině/, co je prospěšné a žádoucí pro žáka, aby v daném ročníku ovládal. T této fázi tvorby osnov jde právě o extrahování této jedinečné zkušenosti. Upřednostňujte proto opravdové a upřímně míněné texty před např. nutností, za každou cenu nějaký text v daném ročníku vyprodukovat

7. Garant tento text („1. verze osnov - klavíry“) opět rozešle příslušným učitelům (jako podklad pro plánovanou schůzku) a vyzve je k prostudování a připravení případných připomínek. v tomto dopise kolegy již upozorněte, aby si návrhy obsahů učiva pro jednotlivé ročníky pečlivě prostudovali a připravili si své připomínky a návrhy na prodiskutování na naplánované schůzce. Je dobré je upozornit, že předložený návrh je v zásadě standart, který by byl následně používán i pro hodnocení žáků např. u postupových zkouškách. Vyplatí se vyzvat je i k tomu, aby Vám své připomínky případně zaslali do určitého termínu emailovou poštou.

8. Garant uspořádá schůzku učitelů daného předmětu 8. Garant uspořádá schůzku učitelů daného předmětu. Učitelé mají na schůzce k dispozici tři materiály (Souhrn klavíry, 1. verze osnov – klavíry, vlastní připomínky) při řízení schůzky je dobré vnímat, že se učitelé budou snažit o prosazování svých názorů a často bez ohledu na názory druhých. Je proto důležité stále upozorňovat, že tvoříte text osnov pro celou školu. Probírejte názory i pocity učitelů, ale nekritizujte. Nejde o souhlas, nýbrž o postoj pozorného posluchače, který se snaží vidět situaci jejich očima. Pokud začneme kolegy přemlouvat nebo jim hrozit, jejich odmítavé stanovisko se tím ještě upevní. Námitek naopak můžeme využít, a to tak, že argumenty sice uznáme, ale doplníme je tak, aby si všichni uvědomili jejich logický důsledek. Například: „Chápu, že nevidíte důvod k sepisování toho, co léta děláte dobře. V tom případě ale nemáte jinou možnost než bezpodmínečně přejmout to, co vám vytvoří ostatní kolegové.“ Vhodné je i v úvodu schůzky zmínit, že tvorba ŠVP není soutěží, čí text bude nejpovedenější a kdo si nejvíce prosadí. Primárním úkolem garanta je tedy vytvořit atmosféru společné odpovědnosti za společný dokument („ŠVP jako vizitka všech učitelů“) a oceňovat ochotu kolegů, kteří budou odkrývat své nápady a zkušenosti pro uplatnění ve společném textu

9. Po připomínkování a shodě na výsledném textu garant vytvoří 2 9. Po připomínkování a shodě na výsledném textu garant vytvoří 2. verzi osnov – klavíry po zpracování textu je vhodné jej opět rozeslat všem učitelům příslušného předmětu, jako informaci o výsledném textu. Je dobré je zároveň upozornit, že to není zdaleka závěrečná nebo neměnná podoba. Bude následovat porovnání s textem RVP ZUV a další úkony, které text budou dále cizelovat

10. Tuto verzi zašle řediteli k uložení a dalšímu posouzení je dobré si všechny kroky a úkoly naplánovat tak, aby byl dodržen termín odevzdání. Počítejte i s jistou časovou rezervou, neb se nemusí podařit se shodnout na textech ihned po první schůzce a bude potřeba více než dvě verze textu osnov

Často kladené otázky …. Musí být v kontaktech školy uvedena i telefonní čísla poboček a mobilní telefony? Musí být uvedeny webové stránky školy a e-mail? Jak podrobné musí být kontaktní údaje u zřizovatele? Od kdy mohou ZUŠ realizovat výuku podle ŠVP? Jak často jsou možné změny ŠVP? Za jakých podmínek? Jakým razítkem máme opatřit svůj ŠVP? Kulatým, nebo hranatým?

Na jakou úroveň máme rozpracovat hodnocení žáků Na jakou úroveň máme rozpracovat hodnocení žáků? Na úroveň školy, oboru, studijního zaměření? Můžeme používat pro hodnocení žáků i jinou než čtyřstupňovou škálu? Musíme uvádět i použité nástroje a výsledky posledního vlastního hodnocení školy?