Pořádek slov v české větě

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Advertisements

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_19_SLOH_A_KOMUNIKACE.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Mluvnický zápor Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Pravopisná cvičení 1 Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.3.20 Anotace
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Rovnice s absolutními hodnotami
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Firemní brožura Tohle je skvělé místo pro cíle společnosti.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.20_druhy_vet_rozkazovaci_a_praci.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Pořádek slov v české větě Dana Šimečková

Pořádek slov (slovosled) V české větě je velmi pružný, ale ne zcela libovolný Je určován těmito činiteli: 1. významová stránka věty (tj. aktuálním členěním větným 2. mluvnická (gramatická) stavba věty 3. rytmické zřetele

1. Významová stránka věty, tzv aktuální členění větné Ve větě rozlišujeme to, co je známé, od toho, co je nové, tj. je vlastním jádrem sdělení Toto jádro sdělení se klade v klidných větách oznamovacích na konec věty Část podmětová stává před částí přísudkovou, ale není to tak vždy

Následující text opište a podtrhněte v něm: - rovnou čarou to, co považujete ve větách za základní sdělení - vlnovkou to, co se ve větách opakuje …Byl tam strmý svah. Po něm se pohyboval řetěz aut. Prázdná auta stoupala pro nový náklad k slepé železniční koleji. Tam se náklady překládaly z vagónů. 5

V souvislém, klidném projevu navazují jednotlivé věty na sebe po významové stránce tak, že věta následující začíná tím, co je známé z věty předchozí. Řešení: Byl tam strmý svah. Po něm se pohyboval řetěz aut. Prázdná auta stoupala pro nový náklad k slepé železniční koleji. Tam se náklady překládaly z vagónů. jádro sdělení východisko

Krásných výsledků jste dosáhli! Ve větách vzrušených, se silným citovým zabarvením nebo pokud chceme něco hodně zdůraznit, bývá obrácený pořádek slov-jádro sdělení je ve větě na prvním místě Příklad: Maminka přijela! Krásných výsledků jste dosáhli!

2. Mluvnická stavba věty =některé části vět (větné členy) mají své ustálené místo Neshodný přívlastek – stojí většinou za řídícím PJ výjimka: Palackého ulice, Verdiho opery b) Shodný přívlastek holý nebo méně rozvitý – stojí většinou před PJ, rozvinutý za PJ výjimka: názvosloví (kočka domácí), historické názvy (Univerzita Karlova) c) Přístavek – stojí za jménem, které určuje Př. Bedřich Smetana, klasik české hudby

d) Ve větě by neměly vznikat tzv. falešné skladební dvojice, tj d) Ve větě by neměly vznikat tzv. falešné skladební dvojice, tj. větné členy, které k sobě patří, by měly být u sebe Př. Je pravděpodobné, že parlament neschválí jednomyslně jmenovanou vládu. Je pravděpodobné, že parlament jednomyslně neschválí jmenovanou vládu.

3. Rytmické zřetele Určuje je zejména to, že některá slova ve větě jsou nepřízvučná, tzv. příklonky Jsou to: krátké tvary zájmen se, si mi, tě, ho, mu, nás, vás, jim… slovesa být, jsem, jsi, byl, bych… spojka však

Psala se léta devadesátá. Tendence příklonek je taková, že se kladou ve větě za 1. přízvučný člen nebo ve větě vedlejší za spojovací výraz (výjimku tvoří spojky avšak ale, kdežto – přímo po nich se příklonky nekladou). Příklad: Minulý měsíc jsem u vašeho podniku objednali kyselinu sírovou, zboží však dosud nedošlo. Psala se léta devadesátá. Vidím, že se ti zdá práce těžká, ale neříká se nadarmo: Bez práce nejsou koláče.

Doplňující poznámky: Je-li 1. přízvučný člen rozsáhlejší celek, klade se příklonka až za něj, nebo až za celek následující Příklad: České vojsko se dalo na pochod.

Setká-li se ve větě více příklonek, řadíme je takto: 1. jsem, byl, bych … (pokud je ve větě byl bych, je většinou opačné pořadí bych byl) 2. se, si… 3. mi, tě, ho… 4. však Příklad: Dnes nemá čas, zítra by se mu však mohl věnovat.