GDPR – vliv na poskytování informací veřejnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Zákon o svobodném přístupu k informacím Zákon o svobodném přístupu k informacím Porada s řediteli krajských škol a školských zařízení 11. dubna 2012.
Vybrané otázky svobodného přístupu k informacím Mgr. Karel Švercl právník kanceláře hetmana
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Zpřístupňování a zveřejňování osobních údajů ze zasedání orgánů obce a orgánů kraje Igor Němec Předseda Úřad pro ochranu osobních údajů.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Územní plánování aneb jak na to Porada pro ÚÚP na KÚ LK dne
General Data Protection Regulation
Pojem přeměna obchodní společnosti
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Informace a informační zdroje
Zpráva o uplatňování ÚP
Občanské soudní řízení I.
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Zákon o ochraně osobních údajů
Správa sociálního zabezpečení
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
GDPR aneb to chceme.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
GDPR: ochrana osobních údajů
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD (k datu )
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Zvláštní odborná způsobilost
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
KYC VE SVĚTLE GDPR Ing. Miroslav Červenka
#GDPR SMĚRNICE Z ’95 ZJEDNODUŠENÍ REŽIMU SPRÁVCI A ZPRACOVATELÉ
Čím vším se řídí reklama pro odborníky
GDPR v sociálních službách - metodika implementace
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Právo sociálního zabezpečení
ZÁKON o ochraně osobních údajů
Občanské soudní řízení I.
Občanské soudní řízení I.
Seminář AMG, Písek 2018 GDPR.
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Kontrola a hodnocení předložených žádostí o NFP
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Transkript prezentace:

GDPR – vliv na poskytování informací veřejnosti Projekt „Podpora vzdělávání volených zástupců obcí I. typu“ reg. č. CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_033/0002997 je spolufinancován z EU. Webinář na téma GDPR – vliv na poskytování informací veřejnosti Webinář je realizován v rámci aktivity Metodicko-právní poradenství (vzdělávání), která je součástí projektu „Podpora volených zástupců obcí I. typu“.

Právní předpisy Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (informační zákon) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů – GDPR) zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů (ZOOÚ) zákon č. 128/2000 Sb., zákon o obcích (OZř) (návrh nového zákona o zpracování osobních údajů), (návrh novely informačního zákona) Zákon č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník (OZ)

GDPR Nařízení č. 2016/679 General Data Protection Regulation (GDPR) = Obecné nařízení o ochraně osobních údajů nové nařízení z dílny EU účinnost ve všech členských státech EU a EHP (Island, Norsko, Lichtenštejnsko) od 25.5.2018 přímo závazné v celém rozsahu, není třeba implementace část zákona o ochraně OÚ se ruší (ZOOU) připravuje se nový zákon o zpracování OÚ (ZZOU), který bude doplňovat nařízení

Osobní údaje - definice Definice pojmů - čl. 4 GDPR, § 4 ZOOÚ Osobní údaj – informace týkající se určeného/identifikovaného nebo určitelného/identifikovatelného subjektu údajů – reálná možnost zjištění identity ze shromážděných údajů/ na jejich základě Subjekt osobních údajů – fyzická osoba, k níž se údaje vztahují Zpracováním – jakákoliv operace nebo soustava operací s osobními údaji, které správce nebo zpracovatel systematicky provádějí (např. shromažďování, ukládání na nosiče, zpřístupňování,…) Správce – subjekt, který určuje účel a prostředky zpracování OÚ Zpracovatel – subjekt, který na základě zákona nebo pověření správcem zpracovává OÚ

Rozdíl v definicích v GDPR GDPR zavádí některé nové pojmy Profilování jakákoli forma automatizovaného zpracování osobních údajů použití OÚ k hodnocení nebo odhadu osobních aspektů ekonomické situace, zdravotního stavu, osobních preferencí, zájmů, spolehlivosti, chování, místa, kde se nachází, nebo pohybu; Pseudonymizace zpracování osobních údajů tak, že již nemohou být přiřazeny konkrétnímu subjektu údajů bez použití dodatečných informací, nelze na základě nich přímo identifikovat osobu př. přirazení čísla osobě Evidence strukturovaný soubor OÚ přístupných podle zvláštních kritérií; Porušení zabezpečení osobních údajů porušení zabezpečení, které vede k náhodnému nebo protiprávnímu zničení, ztrátě, změně nebo neoprávněnému poskytnutí nebo zpřístupnění přenášených, uložených nebo jinak zpracovávaných osobních údajů;

Zásady zpracovávání OÚ dle GDPR odpovědnost správce - musí být doloženo jejich dodržování Zákonnost = pro zákonný účel Korektnost a transparentnost = všechny informace a sdělení týkající se zpracování osobních údajů musí být snadno přístupné a srozumitelné a podávané za použití jasných a jednoduchých jazykových prostředků Účelové omezení = konkrétní a jednoznačný účel zpracování, předem definovaný Minimalizace údajů = OÚ přiměřené Přesnost = oprava nebo výmaz nepřesných údajů, aktualizační procesy Omezení uložení = doba omezena na minimum = lhůty pro výmaz, přezkum, následně převedeny na formu, která neumožňuje identifikaci nebo zlikvidovány Integrita a důvěrnost = obrana proti neoprávněnému přístupu a použití, takovým způsobem, aby chráněny před kompromitací z vnějšku

Kdy lze OÚ zpracovávat podle GDPR Zákonnost zpracování = zpracovávat OÚ lze pouze v případě, že k tomu je alespoň jeden z právních titulů (jinak protiprávní): Splnění smlouvy, kde smluvní stranou je subjekt údajů (včetně přípravy této smlouvy) Splnění právní povinnosti př. povinnost zaměstnavatele předávat osobní údaje příslušné zdravotní pojišťovně, povinnosti stanovené podle 106/1999 Sb. Ochrana životně důležitých zájmů FO - pouze za účelem předejití vzniku újmy na životě subjektu údajů nebo jiné osoby př. oběť autonehody v bezvědomí, lékař prohlédne jeho osobní věci, údaje z OP si opíše Splnění úkolu správcem prováděným ve veřejném zájmu nebo při výkonu veřejné moci Správce není pověřen, ale je požádán o zpracování třetí osobou, která je pověřena výkonem veřejné moci nebo úkolem ve veřejném zájmu Zpracování nezbytné pro účely oprávněných zájmů správce, třetí strany (přednost zájmy subjektu údajů) př. vymáhání nároku z nesplněné smlouvy Souhlas subjektu údajů s zpracováním (přísné podmínky, lépe využít jiný titul)

Kdy lze OÚ zpracovávat podle GDPR Základ pro zpracování pro splnění právní povinnosti, veřejného zájmu a výkonu veřejné moci musí stanovit právo EU nebo čl. státu. Zároveň je třeba mít na paměti, že i v případě, že správce pro zpracování nemusí získávat souhlas a může spoléhat na nějaký jiný právní titul, musí řádně plnit všechny ostatní povinnosti z Nařízení, tedy zejména informační povinnost dle čl. 13 či 14 Nařízení.

GDPR – práva subjektu údajů Jednotlivá práva subjektů Právo na informace – upraveno v ZOOÚ Právo na přístup – upraveno v ZOOÚ Právo na opravu – upraveno v ZOOÚ Právo na výmaz Právo na omezení zpracování Právo na přenositelnost údajů Právo vznést námitku – upraveno v ZOOÚ Právo nebýt předmětem automatizovaného rozhodování – upraveno v ZOOÚ Většina práv subjektů je obsažena již v ZOOÚ

Povinnosti správce podle GDPR Vést záznamy o činnostech zpracování čl. 30 GDPR Spolupráce s dozorovým úřadem – čl. 31 GDPR Zavést odpovídající zabezpečení – čl. 32 GDPR Ohlašování případu porušení zabezpečení osobních údajů dozorovému úřadu – čl. 33 GDPR Oznamování případu porušení zabezpečení OÚ subjektu údajů - čl. 34 GDPR Posouzení vlivu na ochranu osobních údajů – čl. 35 GDPR Předchozí konzultace – čl. 36 GDPR Ustavení pověřence pro ochranu osobních údajů – čl. 37 GDPR

Poskytování informací veřejnosti MOŽNO ODKÁZAT NA PŘEDCHOZÍ WEBINÁŘE

Poskytování informací podle informačního zákona Obce, jakožto územně samosprávné celky mají povinnost poskytovat informace podle informačního zákona - § 2 odst. 1 informačního zákona Povinnost se netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí nebo vytváření nových informací V tomto zákoně rozlišujeme poskytování informací Na žádost - § 4a informačního zákona Povinné zveřejňování informací- § 5 odst. 1 informačního zákona Dobrovolné zveřejňovaní informací - § 5 odst. 7 informačního zákona Povinnost poskytovat různé informace může být stanovena i v jiném zákonu (kde může být upraven i postup pro toto poskytování) nebo naopak může být stanoveno, že některé informace nelze poskytnout Povinným subjektem je i přísp. Org. Nebo PO kde obec 50% +

Právo na informace a ochrana osobních údajů, osobnosti a soukromí Obě jsou ústavně chráněnými právy – zaručená Listinou základních práv a svobod Omezení musí být nezbytné a stanovené zákonem Pokud by veřejný zájem zcela jistě přesahoval potřebu ochrany informace, bylo by na místě ji poskytnout, i kdyby neexistoval zákonný důvod Test proporcionality (veřejného zájmu) – aplikuje se, pokud se práva dostanou do rozporu Osobní údaje se podle § 8 informačního zákona poskytují jen v souladu s právními předpisy upravujícími jejich ochranu (GDPR, ZOOÚ) Poskytování informací je zpracováním osobních údajů Prolomení práva na ochranu osobnosti a veřejných projevů – pořízení na základě zákona k úřednímu účelu, veřejné vystoupení ve věci veřejného zájmu Test proporcionality – kritérium vhodnosti ( schopnost opatření dosáhnout výsledku), potřebnost (pouze prostředek nejšetrnější), přiměřenosti (újma na základním právu nesmí být nepřiměřená ve vztahu k zamýšlenému cíli), vážení základních práv (kterému dát přednost, s co nejmenším zásahem do druhého)

Konkrétní případy

Co je a není možné poskytnou (osobní údaj)

Informace o docházce zaměstnanců Informace o docházce do zaměstnání není osobní a soukromý údaj – je nutné ji na žádost poskytnout Pokud by součástí této informace byly informace osobní povahy – odmítnutí poskytnutí těchto informací

Profesní životopisy zaměstnanců Profesní životopis se nestává „veřejnou záležitostí“, pokud byl poslán do výběrového řízení Odlišovat údaje kontaktní a identifikační (nesmí být poskytnuty) a údaje popisné – vzdělání, praxe,… (mohou být poskytnuty) I údaje popisné mohou být za určitých okolností osobními údaji – osoba na základě nich bude identifikovatelná

Služební hodnocení Služební hodnocení zpravidla obsahuje citlivé osobní údaje Není možné poskytnout podle informačního zákona

Poskytování osobních údajů o veřejně činné osobě

Údaje vypovídající o funkčním a pracovním zařazení, vzdělání a dosažené praxi, profesní minulosti Zejm. informace o útvaru zařazení, odboru, nadřízeném, vedoucím zaměstnanci, zda řídí jiné zaměstnance Zájem nad zveřejněním informace o dosaženém vzdělání a praxi zaměstnance převažuje nad zájmem na ochraně soukromí Informace o profesní minulosti se nedotýkají výrazně soukromého života – je možné je poskytnout GDPR tento důvod vypouští, ovšem povinnost poskytnout tyto informace je obsažena v novele informačního zákona

Poskytování informací jako plnění povinnosti obce

Poskytování informací V informačním zákoně odkaz na předpisy upravující ochranu osobních údajů - § 8a informačního zákona Informační zákon stanoví povinnost poskytovat informace veřejnosti V § 5 odst. 2 písm. a) ZOOÚ zase stanoveno oprávnění zpracovávat osobní údaje pokud je to nezbytné pro plnění právní povinnosti správce – obdobný důvod zpracování i v GDPR

Poskytování základních osobních údajů o příjemcích veřejných prostředků

Poskytování informací o platu zaměstnanců Průlomový judikát IV. ÚS 1378/2018 – překonal dosavadní judikaturu NSS, že informace o platech se zásadně poskytují podle § 8b informačního zákona Podle nálezu ústavního soudu IV. ÚS 1378/16 lze odmítnout vyžádané informace o platu a odměně zaměstnance pokud nejsou splněny tyto podmínky: Účelem vyžádání je přispět k diskuzi o věcech veřejného zájmu Informace samotná se týká veřejného zájmu Žadatel plní úkoly dozoru veřejnost („společenský hlídací pes“) Informace existuje a je dostupná Ústavní soud aplikuje test proporcionality – požadavek přiměřenosti – povinný subjekt musí v každém případě posuzovat výše uvedená kritéria

Poskytování informací o platu zaměstnanců Ministerstvo vnitra v návaznosti na rozhodnutí ÚS vydalo metodické doporučení k poskytování informací o platech a odměnách Platový test je nutný provádět bez ohledu na pracovní pozici osob Kroky: Posouzení zda je opravdu požadována informace o platu (zda nebude stačit anonymizovaná informace - ne o platech konkrétní osoby) Posouzení osoby žadatele a účelu požadovaných informací – pokud je neuvede v žádosti je nutno vyzvat k doplnění s odkazem na požadavky ÚS Prověření splnění požadavků ÚS pro poskytnutí informace Poskytnutí informace/odmítnutí žádosti

Ochrana osobních údajů a poskytování informací z průběhu jednání orgánu obce

Informování o návrhu jednání zastupitelstva a o záměru disponovat s majetkem obce Informování o návrhu jednání zastupitelstva a zveřejnění záměru disponovat s majetkem obce – zákonná povinnost Jedná se o zpřístupnění neomezenému okruhu osob Je třeba informovat pouze o obsahu věci, bez uvádění konkrétních osob, či uvedení pouze iniciál jména a obec bydliště osoby Oproti tomu sdělení osobních údajů v průběhu jednání zastupitelstva – žádoucí předpoklad výkonu veřejné správy Jedná se o zveřejnění pouze omezenému okruhu osob

Pořizování záznamů z jednání zastupitelstva Důležitost stanoveného účelu zpracování Podklad pro vyhotovení zápisu, popř. vyřízení námitek členů zastupitelstva proti zápisu – jedná se o plnění zákonné povinnosti Stanovení doby – doba nutná pro pořízení zápisu/vyřízení námitek Informování veřejnosti o činnosti - § 97 OZř Před zveřejněním anonymizovat? stanovení doby zpracování (např. funkční období zastupitelstva) Je třeba splnit všechny ostatní povinnosti vyplývající z právních předpisů (např. informační povinnost, zabezpečení zpracování, námitky ad.)

Přímý přenos z jednání zastupitelstva Nedochází ke zpracování osobních údajů Úprava ochrany osobních údajů se nepoužije

Zpřístupňování a zveřejňování OÚ z jednání zastupitelstev a rad obcí Rozlišení dvou situací Zpřístupnění osobám oprávněným podle nahlédnout do dokumentů podle zákona (např. § 16 odst. 2 písm. e) zákona o obcích) – neanonymizovat Zveřejnění širokému okruhu osob (např. zpřístupnění na webových stránkách) nebo podávání informací podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím Je třeba anonymizovat, případně omezit rozsah OÚ ve zveřejňované verzi dokumentu § 8a zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím Vhodné uvést, že jde o anonymizovanou (zkrácenou) verzi

Shrnutí V zásadě nedochází k velkým změnám v této oblasti

DĚKUJI ZA POZORNOST

Advokátní kancelář JUDr. Jakuba Blažka www.blazekpartners.cz blazek@blazekpartners.cz + 420 721 886 021 Na Březince 1232/16, Praha 5, 150 00