Základy zbožíznalství 10-1-01 Základy zbožíznalství I. – zboží, zbožíznalství Autor: Ing. Bc. Ludmila Badurová Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/34.0195 – Individualizace a inovace výuky
Anotace Prezentace je určena žákům učebního oboru prodavač se zaměřením na potravinářské a smíšené zboží Vstupní prezentace do předmětu zbožíznalství Obsahem jsou základní pojmy, zboží a zbožíznalství
Zboží Zboží je každý produkt lidské činnosti, který uspokojuje potřebu člověka a který se dostává do spotřeby směnou. Zboží – předměty, které se dostanou ke spotřebiteli přes trh. Např. máme žízeň – uspokojíme potřebu tím, že se napijeme.
Zboží je hmotný statek určený k prodeji za určitých podmínek změní svého majitele, stane se vlastnictvím někoho jiného přechází z prodávajícího na kupujícího vlastnictví nastává zaplacením kupní ceny
Zbožíznalství je vědní disciplína zabývající se hodnocením zboží a ochranou jeho užitné hodnoty tento obor je znám od 1. poloviny 16. století, svědčí o tom zachované písemné dokumenty z Itálie
Obrázek č. 1 Itálie
Zbožíznalství V roce 1492 po objevení Ameriky došlo k rozvoji zámořského obchodu
Zbožíznalství Rozvoj zbožíznalství počal v 17. a 18. století, kdy dochází k dovozu zboží do Evropy Obchodníkům nebyly známy nové produkty a hotové výrobky Koření, ovoce, rostliny, tkaniny, čaj, káva, brambory, porcelán, střelný prach, drahé kameny, zlato apod. Úkolem zbožíznalství je zamezit falšování nového zboží Od 19. století díky novým vynálezům bylo možno, zkoumat i strukturu a složení zboží
Znalost je důležitá, protože jsou stále vyšší požadavky na kvalitu, z hlediska použitých surovin, jeho funkce a estetiky Za zakladatele novodobého zbožíznalství je považován J. Beckmann, profesor ekonomie Koncem 18. stol. specifikoval rozsah a působnost zbožíznalství
Zbožíznalství Zbožíznalství vychází z poznatků přírodních věd, plní úkol odborného i všeobecného vzdělávání
Použitá literatura KAVINA, Josef. Zbožíznalství potravinářského zboží pro 1. ročník. Praha: IQ 147, spol. s r.o., 2002, 5-6. ISBN NEUVEDENO CVRČEK, Karel; BERÁNEK, Jaroslav; EISENREICH, Karel a kol. Zbožíznalství I. pro obchodní akademie a ostatní střední školy. Praha: Fortuna, 2005, 7-8. ISBN 80-7168-935-1 AUTOR NEUVEDEN. Zbožíznalství [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zbo%C5%BE%C3%ADznalstv%C3%AD Obrázek č. 1: LIUZZO, David. Wikipedia.cz. [online]. [cit. 7.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EU_location_ITA.png Obrázky: http://office.microsoft.com