VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazku obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., v platném znění
Obsah Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem - vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 3. Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků
Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem Rok přezkoumání Přezkoumání krajským úřadem Přezkoumání auditorem Celkem v Olomouckém kraji obce DSO 2014 356 49 42 6 398 55 2015 358 50 40 56 2016 362 52 39 401 58 2017 Z uvedených údajů vyplývá: meziroční nárůst počtu přezkoumávaných územních samosprávných celků je zanedbatelný, počet přezkoumávaných DSO se prakticky nemění vůbec, změna nastává v souvislosti se vznikem nebo ukončením jejich činnosti (v roce 2017 ukončily činnost 2 DSO).
Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem Přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 - shrnutí: o přezkoumání hospodaření za rok 2017 požádalo Krajský úřad Olomouckého kraje 362 obcí a 50 DSO (celkem 412 územních celků) - přezkoumáváme tak 90,15% územních celků v Olomouckém kraji, u všech 412 územních celků bylo provedeno dílčí přezkoumání; v přezkoumávaném roce 2017: - přešly od auditora ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje 2 územní celky, - přešly od Krajského úřadu Olomouckého kraje k auditorovi 2 územní města s nejvyšším počtem obyvatel, která přezkoumává krajský úřad: Zábřeh (13 645 obyvatel k 1.1.2017) Jeseník (11 396 obyvatel k 1.1.2017) obce s nejmenším počtem obyvatel, které přezkoumává krajský úřad: Janoušov (43 obyvatel k 1.1.2017) Šléglov (39 obyvatel k 1.1.2017)
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017
vykonané krajským úřadem Počet územních celků celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 vykonané krajským úřadem Závěr přezkoumání hospodaření * Počet územních celků celkem Z toho obce DSO A – bez chyb a nedostatků 332 289 43 B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 49 47 2 C – závažné chyby a nedostatky 31 26 5 Celkem 412 362 50 * Dle § 10 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO
Závěr přezkoumání hospodaření celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Počet chyb a nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za rok 2017 - obce Závěr přezkoumání hospodaření celkem z toho okres Olomouc okres Přerov okres Prostějov okres Šumperk okres Jeseník B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 52 14 2 17 11 8 C – závažné chyby a nedostatky 19 3 5 Celkem chyb a nedostatků (B,C) 71 20 13
Závěr přezkoumání hospodaření celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Počet chyb a nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za rok 2017 - DSO Závěr přezkoumání hospodaření celkem z toho okres Olomouc okres Přerov okres Prostějov okres Šumperk okres Jeseník B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 8 5 2 1 C – závažné chyby a nedostatky 4 Celkem chyb a nedostatků (B,C) 12 7 3
Nejčastější zjištění nedostatků typu b): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější zjištění nedostatků typu b): méně závažná pochybení ve vedení účetnictví týkající se zejména nedodržení postupů účtování, nedodržení účtového rozvrhu, časového rozlišení nákladů a výnosů, stanovení okamžiku uskutečnění účetního případu, v několika případech byly zjištěny chybějící náležitosti účetních dokladů (chybí podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování podle zákona o účetnictví), nedostatečná předběžná kontrola správce rozpočtu před uskutečněním výdaje (překročení položek rozpočtu), nedodržení lhůty pro zveřejnění smlouvy o dílo na profilu zadavatele ve věstníku veřejných zakázek, nesprávně stanovené odměny členům zastupitelstva
Nejčastější nedostatky typu c): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější nedostatky typu c): C1 porušení rozpočtové kázně nebo ve spáchání přestupku podle zákona upravujícího rozpočtová pravidla územních rozpočtů - nedostatky při zveřejnění návrhu rozpočtu nebo závěrečného účtu (nedodržení lhůt dle zákona č. 250/2000 Sb.), - neoprávněné použití peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, C2 neúplnost, nesprávnost nebo neprůkaznost vedení účetnictví - neprovedení inventarizace majetku a závazků (nebyl ověřen skutečný stav na účetnictví, nebyla provedena inventarizace veškerého majetku a závazků), - nesprávné a neprůkazné účetnictví,
Nejčastější nedostatky typu c): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější nedostatky typu c): C4 porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy - zejména při rozhodování o majetkoprávních úkonech, změnách rozpočtu, poskytnutí dotací a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí - nedostatečné zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému (systémové pochybení – ověřeno na jednotlivých finančních operacích a majetkoprávních úkonech) C5 neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Stanovení rizik Ustanovení § 10 zákona č. 420/2004 Sb. ukládá mimo jiné povinnost upozornit na případná rizika, která lze dovodit ze zjištění, a která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku v budoucnosti. V návaznosti na kontrolní zjištění bylo 12 územních celků (9 obcí a 3 DSO) upozorněno na případná rizika, zejména na rizika: uložení pokuty za spáchání přestupku dle zákona č. 250/2000 Sb. a č. 420/2004 Sb., porušení rozpočtové kázně s následným uložením odvodu, jiná právní a finanční rizika vyplývající z nedostatečně zavedeného vnitřního kontrolního systému.
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Upozornění Prostřednictvím zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření byly územní upozorňovány na: změny právních předpisů, např. zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a změnu zákona č. 250/2000 Sb., nutnost aktualizovat vnitřní předpisy, možná rizika, která se nevážou ke zjištěným nedostatkům (např. smluvní sankce, neplatnost majetkoprávního úkonu,..) Přestupky Při přezkoumání hospodaření za rok 2017 bylo zjištěno 6 přestupků u 2 obcí a 1 DSO, z toho 4 přestupky dle zákona č. 250/2000 Sb., 2 přestupky dle zákona č. 420/2004 Sb.
Počet územních celků celkem Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 vykonané auditorem Přezkoumání hospodaření za rok 2017 zadalo auditorovi 39 obcí a 6 DSO. Závěr přezkoumání hospodaření* Počet územních celků celkem Z toho obce DSO A – bez chyb a nedostatků 36 31 5 B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 6 1 C – závažné chyby a nedostatky 3 Celkem 45 39 * Dle § 10 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Přezkoumání auditorem - územní celky jsou povinny: předat krajskému úřadu zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření vykonaného auditorem do 15 dnů po jejím projednání spolu se závěrečným účtem v orgánech územního celku; přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření a podat krajskému úřadu písemnou informaci o opatřeních přijatých k nápravě chyb a nedostatků a informaci o jejich splnění. Povinnost předat krajskému úřadu stejnopis zprávy auditora o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2017 splnilo všech 45 územních celků, tj. 39 obcí a 6 DSO.
zpracované přezkoumávajícím orgánem (krajským úřadem) nebo auditorem Opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem (krajským úřadem) nebo auditorem
Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Územní celky povinny v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO: přijmout opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků, v zákonem stanovené lhůtě podat krajskému úřadu písemnou informaci o přijetí opatření i o jejich plnění. Tato povinnost je uložena všem územním celkům bez ohledu na to, zda přezkoumání vykonal krajský úřad nebo auditor. Dle § 13 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, je krajský úřad oprávněn kontrolovat plnění opatření.
Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Kontrola plnění přijatých opatření, odstranění zjištěných nedostatků, - u územních celků přezkoumaných krajských úřadem je ověřováno v rámci přezkoumání hospodaření v následujícím roce, - nahodilé nedostatky, které je možné odstranit jednorázovým splněním opatření, - nedostatky, ke kterým je třeba přijmout systémová opatření, např. spočívající v přehodnocení vnitřního kontrolního systému včetně nastavení odpovědností a pravidelně kontrolovat jejich plnění. - u územních celků přezkoumaných auditorem Informaci o plnění přijatých opatření auditoři ve zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření uvádí jen výjimečně. (krajským úřadem byla dle § 13 odst. 3 uvedeného zákona provedena 1 kontrola plnění opatření za rok 2017)
Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Zprávy MFČR č. 2/2015 – ing. R. Kotrba – opatření k odstranění chyb a nedostatků v hospodaření obce Dotaz: Zastupitelstvo obce přijalo takto formulované opatření k nápravě chyb a nedostatků ze zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2013: „Zastupitelstvo obce přijímá opatření k chybám a nedostatkům uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2013“. Odpovídá to zákonu? Odpověď: Aby obec mohla splnit výše uvedené povinnosti a prokázat jejich splnění, musí přijmout konkrétní návrhy na odstranění konkrétních chyb a nedostatků, popsaných ve zprávě o přezkoumání hospodaření. Z výše uvedeného vyplývá, že uvedená formulace opatření k nápravě chyb a nedostatků, není v souladu s ustanoveními zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ve znění pozdějších předpisů a je nedostatkem a správním deliktem podle ustanovení § 14 zákona č. 420/2004 Sb.
Děkuji za pozornost Zpracovala: Mgr. Kamila Kubíčková Dne: 15. 10. 2018