VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Advertisements

Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015 Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu prosinec 2014.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Rozpočtové právo ÚSC Ivana Pařízková. Systém RP ÚSC Obecná Zvláštní Procesní Administrativní Trestní Zápatí prezentace2.
FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ PODMÍNEK PRO ČINNOST ASISTENTŮ PEDAGOGA.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Dopracování projektu etapa změny, hlavní problémy, rizika Kroměříž
Seminář pro starosty obcí Olomouckého kraje 2011.
09/04/2015 Rizika při realizaci projektů v závěrečném období ROP SČ.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_242_TÉMA_ Doklady a evidence Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Bc. Alena Opatřilová Oddělení ekonomické podpory neškolských PO, OE Analýzy fondů, problémové oblasti fondů.
05/10/2010 Mnichovo Hradiště Mgr. Jaroslav Gramel Veřejné zakázky spolufinancované z ROP Střední Čechy Jak předejít chybám?
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Stávající systém kontroly při těžbě dřeva
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Pojem přeměna obchodní společnosti
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
NOVINKY Z ODBORU ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Porada ředitelů organizací z oblasti školství Otrokovice
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Ivana Pařízková Rozpočtové právo ÚSC.
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
Radek John ministr vnitra
Řádné opravné prostředky
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Zpráva o uplatňování územního plánu
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zvláštní odborná způsobilost
VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017
Přezkoumání hospodaření za rok 2018
■■ ■■ Zlínský kraj Program RP18-18 na úpravu lyžařských běžeckých tras ve Zlínském kraji Katarína KOŇAŘÍKOVÁ Odbor strategického rozvoje kraje.
Pracovní setkání s účetními obcí Zlínského kraje 2017
Obsah veřejných rozpočtů III
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol výkonu přenesené a samostatné působnosti svěřené orgánům obcí, krajů a hlavního města Prahy za léta 2014–2016.
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
Řádné opravné prostředky
Školení obcí Olomouckého kraje
Obsah Kontrola plnění podmínek smlouvy o poskytnutí dotace
SPRÁVNÍ PRÁVO.
VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ ZA ROK 2016
Transkript prezentace:

VYHODNOCENÍ přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazku obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., v platném znění

Obsah Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem - vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 3. Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků

Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem Rok přezkoumání Přezkoumání krajským úřadem Přezkoumání auditorem Celkem v Olomouckém kraji obce DSO 2014 356 49 42 6 398 55 2015 358 50 40 56 2016 362 52 39 401 58 2017 Z uvedených údajů vyplývá: meziroční nárůst počtu přezkoumávaných územních samosprávných celků je zanedbatelný, počet přezkoumávaných DSO se prakticky nemění vůbec, změna nastává v souvislosti se vznikem nebo ukončením jejich činnosti (v roce 2017 ukončily činnost 2 DSO).

Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem Přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 - shrnutí: o přezkoumání hospodaření za rok 2017 požádalo Krajský úřad Olomouckého kraje 362 obcí a 50 DSO (celkem 412 územních celků) - přezkoumáváme tak 90,15% územních celků v Olomouckém kraji, u všech 412 územních celků bylo provedeno dílčí přezkoumání; v přezkoumávaném roce 2017: - přešly od auditora ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje 2 územní celky, - přešly od Krajského úřadu Olomouckého kraje k auditorovi 2 územní města s nejvyšším počtem obyvatel, která přezkoumává krajský úřad: Zábřeh (13 645 obyvatel k 1.1.2017) Jeseník (11 396 obyvatel k 1.1.2017) obce s nejmenším počtem obyvatel, které přezkoumává krajský úřad: Janoušov (43 obyvatel k 1.1.2017) Šléglov (39 obyvatel k 1.1.2017)

Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017

vykonané krajským úřadem Počet územních celků celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 vykonané krajským úřadem Závěr přezkoumání hospodaření * Počet územních celků celkem Z toho obce DSO A – bez chyb a nedostatků 332 289 43 B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 49 47 2 C – závažné chyby a nedostatky 31 26 5 Celkem 412 362 50 * Dle § 10 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO

Závěr přezkoumání hospodaření celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Počet chyb a nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za rok 2017 - obce Závěr přezkoumání hospodaření celkem z toho okres Olomouc okres Přerov okres Prostějov okres Šumperk okres Jeseník B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 52 14 2 17 11 8 C – závažné chyby a nedostatky 19 3 5 Celkem chyb a nedostatků (B,C) 71 20 13

Závěr přezkoumání hospodaření celkem Chyby a nedostatky zjištěné pří přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Počet chyb a nedostatků zjištěných při přezkoumání hospodaření za rok 2017 - DSO Závěr přezkoumání hospodaření celkem z toho okres Olomouc okres Přerov okres Prostějov okres Šumperk okres Jeseník B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 8 5 2 1 C – závažné chyby a nedostatky 4 Celkem chyb a nedostatků (B,C) 12 7 3

Nejčastější zjištění nedostatků typu b): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější zjištění nedostatků typu b): méně závažná pochybení ve vedení účetnictví týkající se zejména nedodržení postupů účtování, nedodržení účtového rozvrhu, časového rozlišení nákladů a výnosů, stanovení okamžiku uskutečnění účetního případu, v několika případech byly zjištěny chybějící náležitosti účetních dokladů (chybí podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ a osoby odpovědné za jeho zaúčtování podle zákona o účetnictví), nedostatečná předběžná kontrola správce rozpočtu před uskutečněním výdaje (překročení položek rozpočtu), nedodržení lhůty pro zveřejnění smlouvy o dílo na profilu zadavatele ve věstníku veřejných zakázek, nesprávně stanovené odměny členům zastupitelstva

Nejčastější nedostatky typu c): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější nedostatky typu c): C1 porušení rozpočtové kázně nebo ve spáchání přestupku podle zákona upravujícího rozpočtová pravidla územních rozpočtů - nedostatky při zveřejnění návrhu rozpočtu nebo závěrečného účtu (nedodržení lhůt dle zákona č. 250/2000 Sb.), - neoprávněné použití peněžních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu, C2 neúplnost, nesprávnost nebo neprůkaznost vedení účetnictví - neprovedení inventarizace majetku a závazků (nebyl ověřen skutečný stav na účetnictví, nebyla provedena inventarizace veškerého majetku a závazků), - nesprávné a neprůkazné účetnictví,

Nejčastější nedostatky typu c): Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější nedostatky typu c): C4 porušení povinností nebo překročení působnosti územního celku stanovených zvláštními právními předpisy - zejména při rozhodování o majetkoprávních úkonech, změnách rozpočtu, poskytnutí dotací a uzavření veřejnoprávních smluv o jejich poskytnutí - nedostatečné zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému (systémové pochybení – ověřeno na jednotlivých finančních operacích a majetkoprávních úkonech) C5 neodstranění nedostatků zjištěných při dílčím přezkoumání nebo při přezkoumání za předcházející roky

Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Stanovení rizik Ustanovení § 10 zákona č. 420/2004 Sb. ukládá mimo jiné povinnost upozornit na případná rizika, která lze dovodit ze zjištění, a která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku v budoucnosti. V návaznosti na kontrolní zjištění bylo 12 územních celků (9 obcí a 3 DSO) upozorněno na případná rizika, zejména na rizika: uložení pokuty za spáchání přestupku dle zákona č. 250/2000 Sb. a č. 420/2004 Sb., porušení rozpočtové kázně s následným uložením odvodu, jiná právní a finanční rizika vyplývající z nedostatečně zavedeného vnitřního kontrolního systému.

Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Upozornění Prostřednictvím zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření byly územní upozorňovány na: změny právních předpisů, např. zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti a změnu zákona č. 250/2000 Sb., nutnost aktualizovat vnitřní předpisy, možná rizika, která se nevážou ke zjištěným nedostatkům (např. smluvní sankce, neplatnost majetkoprávního úkonu,..) Přestupky Při přezkoumání hospodaření za rok 2017 bylo zjištěno 6 přestupků u 2 obcí a 1 DSO, z toho 4 přestupky dle zákona č. 250/2000 Sb., 2 přestupky dle zákona č. 420/2004 Sb.

Počet územních celků celkem Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Vyhodnocení přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 vykonané auditorem Přezkoumání hospodaření za rok 2017 zadalo auditorovi 39 obcí a 6 DSO. Závěr přezkoumání hospodaření* Počet územních celků celkem Z toho obce DSO A – bez chyb a nedostatků 36 31 5 B – nemají závažnost nedostatků uvedených pod písmenem C 6 1 C – závažné chyby a nedostatky 3 Celkem 45 39 * Dle § 10 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO

Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Přezkoumání auditorem - územní celky jsou povinny: předat krajskému úřadu zprávu o výsledku přezkoumání hospodaření vykonaného auditorem do 15 dnů po jejím projednání spolu se závěrečným účtem v orgánech územního celku; přijmout opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření a podat krajskému úřadu písemnou informaci o opatřeních přijatých k nápravě chyb a nedostatků a informaci o jejich splnění. Povinnost předat krajskému úřadu stejnopis zprávy auditora o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2017 splnilo všech 45 územních celků, tj. 39 obcí a 6 DSO.

zpracované přezkoumávajícím orgánem (krajským úřadem) nebo auditorem Opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření zpracované přezkoumávajícím orgánem (krajským úřadem) nebo auditorem

Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Územní celky povinny v souladu se zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO: přijmout opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků, v zákonem stanovené lhůtě podat krajskému úřadu písemnou informaci o přijetí opatření i o jejich plnění. Tato povinnost je uložena všem územním celkům bez ohledu na to, zda přezkoumání vykonal krajský úřad nebo auditor. Dle § 13 odst. 3 zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO, je krajský úřad oprávněn kontrolovat plnění opatření.

Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Kontrola plnění přijatých opatření, odstranění zjištěných nedostatků, - u územních celků přezkoumaných krajských úřadem je ověřováno v rámci přezkoumání hospodaření v následujícím roce, - nahodilé nedostatky, které je možné odstranit jednorázovým splněním opatření, - nedostatky, ke kterým je třeba přijmout systémová opatření, např. spočívající v přehodnocení vnitřního kontrolního systému včetně nastavení odpovědností a pravidelně kontrolovat jejich plnění. - u územních celků přezkoumaných auditorem Informaci o plnění přijatých opatření auditoři ve zprávách o výsledku přezkoumání hospodaření uvádí jen výjimečně. (krajským úřadem byla dle § 13 odst. 3 uvedeného zákona provedena 1 kontrola plnění opatření za rok 2017)

Opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků Zprávy MFČR č. 2/2015 – ing. R. Kotrba – opatření k odstranění chyb a nedostatků v hospodaření obce Dotaz: Zastupitelstvo obce přijalo takto formulované opatření k nápravě chyb a nedostatků ze zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2013: „Zastupitelstvo obce přijímá opatření k chybám a nedostatkům uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření za rok 2013“. Odpovídá to zákonu? Odpověď: Aby obec mohla splnit výše uvedené povinnosti a prokázat jejich splnění, musí přijmout konkrétní návrhy na odstranění konkrétních chyb a nedostatků, popsaných ve zprávě o přezkoumání hospodaření. Z výše uvedeného vyplývá, že uvedená formulace opatření k nápravě chyb a nedostatků, není v souladu s ustanoveními zákona č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ve znění pozdějších předpisů a je nedostatkem a správním deliktem podle ustanovení § 14 zákona č. 420/2004 Sb.

Děkuji za pozornost Zpracovala: Mgr. Kamila Kubíčková Dne: 15. 10. 2018