Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017"— Transkript prezentace:

1 VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017
Přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazku obcí podle zákona č. 420/2004 Sb., v platném znění

2 Obsah Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem výsledky dílčích přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při dílčích přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017 C. Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC

3 Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem výsledky dílčích přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017

4 Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem
Rok přezkoumání Přezkoumání krajským úřadem Přezkoumání auditorem Celkem v Olomouckém kraji obce DSO 2014 356 49 42 6 398 55 2015 358 50 40 56 2016 362 52 39 401 58 2017 Z uvedených údajů vyplývá: meziroční nárůst počtu přezkoumávaných územních samosprávných celků je zanedbatelný, počet přezkoumávaných DSO se prakticky nemění vůbec, změna nastává v souvislosti se vznikem nebo ukončením jejich činnosti (v roce 2017 ukončily činnost 2 DSO).

5 Vývoj a porovnání přezkoumání hospodaření obcí a DSO krajským úřadem a auditorem
Přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok shrnutí: o přezkoumání hospodaření za rok 2017 požádalo Krajský úřad Olomouckého kraje 362 obcí a 50 DSO (celkem 412 územních celků) - přezkoumáváme tak 90,15% územních celků v Olomouckém kraji, u všech 412 územních celků bylo provedeno dílčí přezkoumání; v přezkoumávaném roce 2017: - přešly od auditora ke Krajskému úřadu Olomouckého kraje 2 územní celky, - přešly od Krajského úřadu Olomouckého kraje k auditorovi 2 územní města s nejvyšším počtem obyvatel, která přezkoumává krajský úřad: Zábřeh ( obyvatel k ) Jeseník ( obyvatel k ) obce s nejmenším počtem obyvatel, které přezkoumává krajský úřad: Janoušov (43 obyvatel k ) Šléglov (39 obyvatel k )

6 B. Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné při dílčím přezkoumání hospodaření obcí a DSO za rok 2017
1. Zveřejňování smluv 2. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích 3. Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření ÚSC a DSO 4. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví 5. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů

7 a) ve vazbě na zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 1. Zveřejňování smluv a) ve vazbě na zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek uzavřená smlouva na veřejnou zakázku, jejíž cena přesáhla Kč bez DPH, včetně všech jejích změn a dodatků nebyla uveřejněna na profilu zadavatele do 15 dnů od jejich uzavření, b) ve vazbě na zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů veřejnoprávní smlouva o poskytnutí dotace nad Kč nebyla zveřejněna na úřední desce obce způsobem umožňujícím dálkový přístup do 30 dnů od uzavření smlouvy (riziko přestupku dle § 22a tohoto zákona; za přestupek lze uložit pokutu do Kč).

8 Důvodem pochybení v oblasti zveřejňování smluv bylo:
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 Nedostatky spočívající v nezveřejnění zejména veřejnoprávních smluv byly zjištěny u územních celků bez ohledu na jejich velikost nebo rozsah vykonávaných činností a agend. Důvodem pochybení v oblasti zveřejňování smluv bylo: ve většině případů opomenutí nebo neznalost nové právní úpravy (u menších územních celků), nedostatečně nastavený systém, který by zajistil předávání informací o dokumentech, které podléhají povinnosti zveřejnění, a stanovil odpovědné osoby a kontrolní nástroj, postup ověřující splnění uvedené povinnosti (u větších územních celků, měst).

9 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017
Poznámka ke zveřejňování smluv – subjekty povinné: Zákon č. 340/2015 Sb., o registru smluv má charakter zvláštního předpisu, což je pro obce důležité zejména ve vazbě na zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, na zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů. Povinnost uveřejnit prostřednictvím registru smluv se nevztahuje na obce I. a II. typu, tzn. obce které nevykonávají rozšířenou působnost. V Olomouckém kraji jsou to všechny ÚSC kromě 13 měst: Hranice, Jeseník, Konice, Lipník nad Bečvou, Litovel, Mohelnice, Olomouc, Prostějov, Přerov, Šternberk, Šumperk, Uničov a Zábřeh.

10 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017
2. Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích zastupitelstvo nerozhodlo o poskytnutí dotace nad Kč v jednotlivých případech a uzavření veřejnoprávní smlouvy o jejich poskytnutí (§ 85), nesprávné určení kompetentního orgánu obce při rozhodování o majetkoprávních úkonech, změnách rozpočtu, rada obce nerozhodla o úkonu spadajícím do její vyhrazené pravomoci (§102), např. nezabezpečovala hospodaření podle schváleného rozpočtu, neprováděla rozpočtová opatření v rozsahu stanoveném zastupitelstvem.

11 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017
3. Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazku obcí nebyla podána písemná informace o přijetí opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření do 15 dnů po projednání této zprávy spolu se závěrečným účtem (§ 13) – riziko přestupku dle § 14 tohoto zákona; za přestupek lze uložit pokutu do Kč.

12 4. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 4. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví (vyhláška č. 410/2009 S., ČUS č. 701 – 710) nebyly dodrženy stanovené postupy při vedení účetnictví, např. chybné účtování transferů s povinností finančního vypořádání, nedodržení účtového rozvrhu, časového rozlišení nákladů a výnosů, nebyly prováděny předpisy pohledávek a závazků, nebylo účtováno do období, s nímž skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, časově a věcně souvisely, - chybějící náležitosti účetních dokladů (podpisy odpovědných osob).

13 5. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 5. Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů rozpočtové opatření nebylo provedeno před provedením rozpočtově nezajištěného výdaje (§ 16 odst. 4 zákona) – nedostatečná předběžná kontrola správce rozpočtu před uskutečněním výdaje, návrh závěrečného účtu včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření nebyl zveřejněn nejméně po dobu 15 dnů přede dnem jeho projednání na zasedání zastupitelstva (§ 17 odst. 6) – riziko přestupku dle § 22a tohoto zákona; za přestupek lze uložit pokutu do Kč.

14 zveřejňování smluv v registru smluv (osoba povinná),
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 V zápisech z dílčích přezkoumání hospodaření za rok 2017 bylo uvedeno i 75 upozornění, a to zejména upozornění: na nové povinnosti vyplývající ze zákona č. 250/2000 Sb., v souvislosti přijetím zákona o rozpočtové odpovědnosti (účinnost od ), zveřejňování smluv v registru smluv (osoba povinná), dodržování postupů účtování (bez vlivu na výsledek hospodaření, stav vykázaného majetku – aktiv), nečinnost kontrolního a finančního výboru, nedodržení tříměsíční lhůty pro svolání zasedání zastupitelstva.

15 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017
Ustanovení § 10 odst. 4 zákona č. 420/2004 Sb. ukládá povinnost upozornit na případná rizika, která lze dovodit z kontrolních zjištění, a která mohou mít negativní dopad na hospodaření územního celku. Územní celky jsou zejména upozorňovány na rizika: uložení pokuty za spáchání přestupku podle z. č. 250/2000 Sb. (nedodržení povinností souvisejících se zveřejňováním závěrečného účtu, veřejnoprávní smlouvy o poskytnutí dotace) , uložení pokuty za spáchání přestupku podle z. č. 420/2004 Sb. (v zákonem stanovené lhůtě nebyla podána písemná informace o přijetí opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření,

16 Územní celky jsou zejména upozorňovány na rizika:
Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017 Územní celky jsou zejména upozorňovány na rizika: neplatnost majetkoprávního úkonu neschváleného příslušným kompetentním orgánem územního celku, jiná právní a finanční rizika vyplývající z nedostatečně zavedeného a udržovaného vnitřního kontrolního systému podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole (např. smluvní sankce, úroky z prodlení, porušení rozpočtové kázně s následným uložením odvodu).

17 Nejčastější chyby a nedostatky zjištěné pří dílčím přezkoumání hospodaření za rok 2017
Nový předmět přezkoumání hospodaření dle § 2 odst. 2 písm. i) zákona č. 420/2004 Sb.: - ověření poměru dluhu územního celku k průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky. V souvislosti s přijetím zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti bude, s účinností od roku 2017, ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření uváděn výrok, zda dluh územního celku nepřekročil 60 % průměru jeho příjmů za poslední 4 rozpočtové roky - možnost sledování vývoje zadluženosti daného celku a jeho dopad na hospodaření

18 C. Informace k nové právní úpravě
odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC - právní úprava účinná od

19 nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev ÚSC,
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Základní právní předpisy spojené s odměňováním členů zastupitelstev obcí zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění novely zákonem č. 99/2017 Sb., nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev ÚSC, k je zrušeno stávající nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, včetně všech jeho novelizací.

20 Nejzásadnější změny a informace:
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Nejzásadnější změny a informace: veškeré rozhodování o záležitostech týkajících se právních poměrů a odměňování členů zastupitelstev obcí náleží už jen do vyhrazené působnosti zastupitelstva obce. Na jiné orgány obce nelze delegovat, zákon nově stanovil 11 velikostních kategorií obcí, kategorie krajů a HMP (NV č. 318/2017 Sb.), pro zařazení obce do příslušné velikostní kategorie z hlediska odměňování členů jejího zastupitelstva je rozhodující počet obyvatel obce (vč. cizinců), kteří byli hlášeni v obci k trvalému pobytu k 1. lednu kalendářního roku v roce voleb, a to po celé funkční období jednoho zastupitelstva (k bude rozhodující počet obyvatel k 1. lednu 2014; počet obyvatel bude čerpán z informačního systému evidence obyvatel a cizineckého informačního systému)

21 Nejzásadnější změny a informace:
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Nejzásadnější změny a informace: konkrétní výše odměn za měsíc pro uvolněné členy zastupitelstva obce a maximálních odměn pro neuvolněné členy zastupitelstva obce jsou stanoveny v příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb., a to vždy konkrétní výslednou částkou, od 1. ledna 2018 začne obec vyplácet uvolněným členům zastupitelstva (automaticky ze zákona, aniž by o tom zastupitelstvo obce rozhodovalo) odměnu za měsíc podle nové právní úpravy,

22 Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC od 1. ledna 2018 náleží neuvolněnému starostovi měsíční odměna automaticky v minimální zákonem stanovené výši (ve výši 0,3násobku měsíční odměny, která by v dané obci náležela uvolněnému starostovi) – zastupitelstvo může rozhodnout o navýšení měsíční odměny pro neuvolněného starostu až do maximální výše uvedené v NV č. 318/2017 Sb., tj. až do 0,6násobku měsíční odměny, která by náležela uvolněnému starostovi), pokud neuvolněný člen zastupitelstva vykonává více funkcí, lze mu poskytnout od 1. ledna 2018 souhrnnou odměnu, avšak maximálně jen za 3 souběžně vykonávané funkce, a to za - člena rady, - předsedu výboru, komise - člena výboru, komise. Jiné funkce (starosta, místostarosta, řadový člen zastupitelstva) do souhrnu nelze zahrnout.

23 Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC pokud zastupitelstvo o poskytování souhrnné odměny výslovně nerozhodne, neuvolněným členům zastupitelstva se bude poskytovat jen jedna odměna, a to odměna za funkci, za níž zastupitelstvo stanovilo odměnu nejvyšší, odměny nelze stanovit se zpětnou platností a související usnesení pozbývá platnosti uplynutím volebního období zastupitelstva, které odměnu stanovilo, od 1. ledna 2018 (ne dříve) bude možné poskytnout členovi zastupitelstva obce mimořádnou odměnu – za splnění mimořádných nebo zvlášť významných úkolů, a v souhrnu za rok v zákonem omezené výši (pro schválení odměn zákon stanovuje speciální procedurální podmínky),

24 Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC nová právní úprava už nezná „odměnu při skončení funkčního období“ s výjimkou přechodného ustanovení – neuvolněnému starostovi obce a všem uvolněným členům zastupitelstva obce, kteří byli zvoleni do funkcí přede dnem nabytí účinnosti předmětné novely zákona o obcích (zákon č. 99/2017 Sb.), tj. před 1. lednem 2018, náleží odměna při skončení funkčního období (po volbách) dle dosavadní právní úpravy), zákon zavádí jednotnou úpravu odchodného a podmínky nároku, resp. výplaty odchodného pro případ zániku mandátu, odvolání z funkce či vzdání se funkce v průběhu volebního období i po volbách. Vždy pro stejnou dotčenou skupinu (neuvolněný starosta, místostarosta a všichni uvolnění) v maximální výši až 1 + až 3 dosavadní měsíční odměny dle počtu celých let ve funkci. Odchodné při odvolání/vzdání se funkce lze proplatit ve funkčním období jen jednou.

25 Nejzásadnější změny a informace: Dovolená
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Nejzásadnější změny a informace: Dovolená právní úprava pro období od 1. ledna 2018 zachovává nárok na dovolenou ve výši 5 týdnů za kalendářní rok; dovolenou za rok 2017 nelze v roce 2017 proplatit (proplatit lze jen nárok za 2016 a starší); nevyčerpaný nárok z roku 2017 se převede do roku 2018, ale podle nové právní úpravy už bude možné jen ho vyčerpat; proplatit ho nová právní úprava neumožňuje.

26 Pro uvolněné i neuvolněné zastupitele:
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Zákon nově obsahuje taxativní výčet dalších možných plnění, která lze z peněžního fondu nebo z rozpočtu obce členům zastupitelstva poskytnout, a to za obdobných podmínek a v obdobné výši jako zaměstnancům obce: Pro uvolněné i neuvolněné zastupitele: příspěvek na úhradu zvýšených nákladů na úpravu zevnějšku, jde-li o oddávající nebo členy zastupitelstva obce zastupující obec na veřejných občanských obřadech, příspěvek na podporu vzdělávání v souvislosti s výkonem funkce člena zastupitelstva obce, odměnu při významném životním výročí, příspěvek na pojištění rizik spojených s výkonem funkce člena zastupitelstva obce,

27 Nejzásadnější změny a informace:
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Nejzásadnější změny a informace: Pouze pro uvolněné zastupitele: příspěvek na stravování, příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření nebo životní pojištění, příspěvek na podporu zdravotních, kulturních a sportovních aktivit a příspěvek na rekreaci. Nově je do vyhrazené kompetence zastupitelstva obce doplněno od 1. ledna 2018 vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce. Dodatečný souhlas zastupitelstva obce s pracovněprávními vztahy uzavřenými do konce roku 2017 se nevyžaduje.

28 Upozorňuji na stránky MV ČR (www.mvcr.cz/odk):
Informace k nové právní úpravě odměňování a ostatních souvisejících nároků a peněžitých plnění členů zastupitelstev ÚSC Upozorňuji na stránky MV ČR ( Informace k novému systému odměňování členů ÚSC účinnému od Metodické doporučení č. 5.4 Stručné (informativní) shrnutí změn Nařízení vlády č. 318/2017 Sb. Zákon č. 99/2017 Sb. Dotazy a odpovědi – průběžně aktualizovány

29 Děkuji za pozornost Mgr. Bc. Zuzana Punčochářová, vedoucí odboru kontroly Mgr. Kamila Kubíčková, vedoucí oddělení kontroly obcí a dotací


Stáhnout ppt "VÝSLEDKY DÍLČÍCH PŘEZKOUMÁNÍ HOSPODAŘENÍ OBCÍ A DSO ZA ROK 2017"

Podobné prezentace


Reklamy Google