1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Život v obecenství – Zpověď
Advertisements

ČR pro Ježíše Termíny ŠVM v Malenovicích pro školní rok 2005/06 ŠVM II. AC/ECM - první víkend druhý víkend druhý.
Ježíšův dar lidstvu (Z pohledu vědy) Ježišová smrť Z pohľadu vedy.
BIBLICKÝ RŮŽENEC radostná tajemství
Integrita bezúhonnost
Křest a znovuzrození Herľany
LITURGICKÁ ZNAMENÍ postoje a gesta
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
Přijď Duchu svatý.
Dosáhni cíle!.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
V ODA A JEJÍ ŽEHNÁNÍ Voda má pro život člověka mnoho významů, především umožňuje život a očišťuje.
Ve společenství s Matkou Boží
Křesťanství vznik a podstata.
Uctívání a chvála. Žalm 5,4-8: „Hospodine, ty můj hlas slyšíš zrána, ráno ti připravím oběť a budu čekat. Ty nejsi bůh, který má zálibu ve svévoli, zlý.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 V neděli jej kněz může nahradit obřadem svěcení vody a kropením lidu.
Řád mše svaté.
Řád mše svaté P. Mariusz Roszewski
Ježíšova velekněžská modlitba I
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Prostředky Boží milosti Herľany Prostředky milosti „Ke Kristu nikdo nemůže přijít, pokud ho Otec nepřitáhne.... Nicméně Otec tak nechce.
Věřím v CÍRKEV.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
Setkání manželek trvalých jáhnů Ostrava 23. ledna 2010 P. Mgr. Martin Šmíd
KC Bučovice, A Boží moc je provázela... KC Bučovice,
1. U stolu tvého církev tvá | zvěstuje, Ježíši | tvou smrtí že jsme spaseni, | poklade nejvyšší! | Tys věčně smířil s Otcem nás; | tvá oběť věčný platí.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
Slovo života Červenec 2011 „Bděte a modlete se, abyste nepřišli do pokušení. Duch je sice ochotný, ale tělo je slabé.“ (Mt 26,41) „Bděte a modlete se,
Věřím v Boha, Syna.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal.
Centrum pro katechezi v Olomouci  Jeho modlitba vede k naprostému sebedarování svému Otci.  V něm je modlitba plně zjevena a plně uskutečněna.
Věřím v Ducha.... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z Ducha.
O milosrdném otci a marnotratném synu Bůh Bůh má člověka vždycky rád, chce pro něj to nejlepší Člověk Člověk myslí na sebe a svou neláskou ubližuje.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Každý vstup ke mši svaté je obřadním a slavnostním vstupem. Každé.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Marta a Marie. Příběh o lásce Boha k člověku - Vztah z Boží strany beze zbytku naplněný - Vztah, který se máme snažit naplňovat i z naší strany - Vztah.
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
1. Tebe, Boha otce věků, | Pána všeho chválíme. | Plna jesti všecka země | převelebně slávy tvé. | Vesmír vzdává chválu tobě, | cherubín a serafín | slavně.
MŠE SVATÁ. Příprava k bohoslužbě oběti
POSVĚŤ SE JMÉNO TVÉ Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
Věřím v ŽIVOT VĚČNÝ. 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista, Syna jeho jediného, Pána našeho, jenž se počal z.
CHVÁLÍM DEN, KDY JSI PŘIŠEL K NÁM, PORAZIL SMRT, ZACHRÁNIL JSI NÁS, V RADOSTI TEĎ ŽIJEM V TOBĚ DÁL. PRÁZDNÝ KŘÍŽ A PRÁZDNÝ HROB, ŽIVOT VĚČNÝ PRO NÁS BYL.
1. Radujme se vždy společně, | vzdávajíce chválu vděčně | Bohu Otci nebeskému, | Synu i Duchu svatému.
Věřím v Svatých obcování
1. Nalezen jsem, | nalezen, bludu jsem již prost, | mně spásy teď vzchází den, | s ním míru skvost. | Ježíš přišel hledat mne, | kam jsem zabloudil; |
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Bohoslužba oběti Centrum pro katechezi Olomouc, 2015 Chléb a víno – Tělo a Krev Kristova – reálný duchovní.
1 Korintským 12:1-7 Pokud jde o duchovní dary, bratři, nechci, abyste zůstali v nevědomosti. 2 Víte, že jste ještě jako pohané chodili k němým modlám,
1. Jsem bouří žití znaven, ty při mně stůj: přístavem buď mi, hradem sám, Pane, můj. Když loďka žití mého už marně hledá cíl, ty pomoz rukou svojí, v přístav.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
1. Vezmi, Pane, život můj, | k své jej službě zasvěcuj
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Lukášovo evangelium. Autor a datum vzniku Lukáš - Pavlův spolupracovník - lékař - jeho popis Kristových uzdravení (např. 4:38-40, 5:15-25, 6:17-19, 7:11-15,
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, Středem a vrcholem mše svaté je eucharistická modlitba. Eucharistická modlitba Centrum pro katechezi.
DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, SPASENÍ SKRZE SKUTKY??? DÁŠA POSPÍŠILOVÁ, NEJEN VÍRA, ALE I SKUTEK…
Galatským 5:22-23 Ovocem Ducha je však láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost, sebeovládání.
Vyznání víry - OTEC Křesťanské vyznání víry
 Aneb to nejlepší, co nás mohlo potkat….  Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi (Gen 1,1)  Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, jako muže a ženu.
Sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska sv. Faustýna Kowalska Maria Faustina /Helena/ Kowalska.
Květná neděle 29. března 2015.
Řád mše svaté.
Zázrak komunikace s Bohem
Ježíš.
Jan 1.: Na počátku bylo Slovo… …to světlo svítí v temnotě a temnota ho nezachvátila … …pravé světlo, které osvěcuje každého člověka, přicházelo.
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Kolikrát? Matouš 18,21-35.
Ve škole liturgie Pavel Ambros, ak. rok 2018–2019,
On.
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Transkript prezentace:

Jak máme vlastně přemýšlet o zpovědi Pavel Ambros SJ KSV/ZPOV – Smíření – druhý křest

1. Jak studovat svátosti? Otázka 60 Co je to svátost Úvod Po probrání otázek týkajících se tajemství vtěleného Slova, se budeme zabývat svátostmi církve, které mají účinnost od samotného vtěleného Slova. Nejprve se budeme zabývat svátostmi obecně; potom každou svátostí zvlášť. Pokud jde o svátosti obecně, je třeba uvážit pět otázek: 1) Co je to svátost. 2) O nezbytnosti svátostí. 3) O účincích svátostí. 4) O jejich příčině. 5) O jejich počtu.

1. Jak studovat svátosti? Článek první: Zda svátost náleží k rodu znamení. Námitky Zdá se, že svátost nenáleží k rodu znamení.

1. Jak studovat svátosti? Odpovídám: Všechny jednotlivosti, které se vztahují k nějaké jedné realitě, lze podle této reality pojmenovat, i když se k ní vztahují různě.

1. Jak studovat svátosti? K námitkám: Lék je účinnou příčinou zdraví. Z toho pak vyplývá, že všechno jmenované podle léku se označuje podle vztahu k tomuto jednomu prvému činiteli, a proto slovo lék zahrnuje nějakou příčinnost.

1. Jak studovat svátosti? Traktát Summa užívá při pojednání o jednotlivých otázkách stejné struktury: - Nejprve uvede argumenty běžně uváděné proti otázce článku (námitky). - Následují protiargumenty (sed contra). - Následuje Tomášovo shrnutí a vysvětlení (respondeo). - Nakonec jsou uvedeny komentáře k argumentům (ad argumentum).

1. Jak studovat svátosti? Traktát Žák

1. Jak studovat svátosti? těžkopádné traktáty, nebo na úryvky z katechismu, které se učili zpaměti; představovaly zjednodušené a zkrácené úryvky těchto manuálů

1. Jak studovat svátosti? 155 Co je svátost pokání? Svátost pokání je svátost, kterou se pokřtěnému odpouštění hříchy.

1. Jak studovat svátosti? Pohled do minulosti nám poodhaluje, že až do počátku druhého tisíciletí, místem, kde se teologie dostávala vlastní tvářnost a kde se předávala, včetně teologie o svátostech, je škola. V posluchárně studenti seděli (pozorně) v lavicích a učitelé jim přednášeli. Učitel jim předkládal k diskuzi články norem víry (lex credendi). Vysvětloval, je jejich spekulativním rozborem je možné pochopit hloubku tajemství. Mělo se za to, že to, co vejde do mysli profesorů i žáků, budeme moci později nalézt či vnést do církve jako praxi modlitby. Logicky se postupovalo takto: nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak se to naučili.

1. Jak studovat svátosti? Nejdříve studují a pak se modlí, modlí se podle toho, jak se to naučili.

Zve do chrámu, protože ten je místem učení 1. Jak studovat svátosti? Zve do chrámu, protože ten je místem učení

1. Jak studovat svátosti? Typickým pro tuto výuku je stálé odkazování k tomu, co slavili. Nejdříve něco prožili, poté se to stává teologickým objasněním, totiž teologickou skutečností. Když přichází čtvrtý den velikonočního oktávu vysvětlit svátost eucharistie, Ambrož obrací na své žactvo s otázkou, na kterou sám odpovídá: „Chcete vědět, jak je možné se nebeskými slovy posvěcovat? Vezmi do úvahy, jaká jsou to slova. Kněz říká….“

1. Jak studovat svátosti? Na tomto místě se nevstupuje do teoretického povídání, někdy těžko stravitelné i pro trpělivé posluchačstvo. Dává přednost tomu, aby ocitoval všem známý text, vysvětluje ústřední část eucharistické modlitby, což je prosba k proměnění darů ve svátostné tělo až k prosbě za naši proměnu v tělo Kristovo. Jsou to prosby, které v římském kánonu zahrnují vyprávění o ustanovení eucharistie a následnou anamnesi. Jinými slovy – na otázku: Co je eucharistie?, odpovídá Ambrož jinou otázkou, která je ve skutečnosti ujištěním: „Ale koho se na to máme ptát než oné modlitby, kterou modlitba církve činí z chleba eucharistii?“

1. Jak studovat svátosti? Proto církev věnuje zvláštní péči tomu, aby věřící nebyli přítomni tomuto tajemství víry jako stranou stojící a němí diváci, ale aby mu pomocí obřadů a modliteb dobře rozuměli. Mají mít uvědomělou, zbožnou a aktivní účast na posvátném úkonu, aby se poučili Božím slovem a posilnili hostinou těla Páně a aby vzdávali díky Bohu. Mají přinášet neposkvrněný obětní dar nejen rukama kněze, ale i spolu s ním, a tím se mají učit obětovat sami sebe. Prostřednictvím Krista mají den ze dne dorůstat k dokonalejší jednotě s Bohem i mezi sebou, aby nakonec Bůh byl všechno ve všem. (SC 48)

1. Jak studovat svátosti? Vždyť i otcové církve studují svátosti v kultu. Z kultu vycházejí. Spíše než učiteli definují sami sebe jako mystagogy, protože – jak už ze samotné etymologie slova plyne – se starají o to, aby vedli (ἄγω) věřící k pochopení svátostí tím, že se svátosti (μυστήριον) modlí.

1. Jak studovat svátosti? Vzhledem k teologii o svátostech, nejdříve se modlí a pak věří, modlí se, aby mohli věřit, co a komu mají věřit. Norma modlitby (lex orandi) vstupujeme do přednáškových síní, aby ozřejmila, co jsou svátosti.

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií Ve východních církvích dodnes – a v západní latinské církvi až do 12. století – kněze nerozhřešil toho, kdo vyznal svoje hříchy tak, jak je rozhřešuje nyní kněz v latinském ritu, tzn. deprekativní formulí: „Já tě rozřešuji od tvých hříchů ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.“ Kněz východní tradice místo toho pronáší dlouhou modlitbu, v níž poté, co chválí Boha za jeho nespočítatelné projevy milosrdenství, jej úpěnlivě prosí, aby projevil své milosrdenství i tomu, kdo zde právě stojí a odpustil mu hříchy.

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií Při srovnání těchto dvou způsobů rozhřešení západní teologie vyzvedá deprekativní formu a prohlašuje ji za vyšší (preastantior) než formu indikativní, protože údajně lépe odpovídá významu výkonu soudní moci, k jejímu uplatnění je zpovědník povolán v okamžiku, kdy rozhřešení uděluje. Je skutečně indikativní forma podřadnější než západní forma?

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.1 Zpověď: služba určená k rozvázání * Pane, Bože všemohoucí, který uzdravuješ naše těla i naše duše; ty, který jsi našemu otci Petrovi řekl ústy tvého jednorozeného Syna a našeho Pána Ježíše Krista: „Ty jsi Petr – Skála – a na té skále zbuduji svou církev a pekelné mocnosti ji nepřemohou. Tobě dám klíče od nebeského království: co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi.   ** Nyní, Pane, učiň, ať tento tvůj služebník N., prostřednictvím služby mé slabosti, ať je mými ústy a ústy Ducha Svatého rozvázán, ó Bože dobrý a milující člověka, prostřednictvím tvého Syna, který nese hříchy světa.

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.2 Zpověď: služba napravující propast vzniklou před Bohem hříchem * Pane Ježíši Kriste, Slovo Boha Otce, který jsi zpřetrhal všechna pouta hříchu prostřednictvím oživujícího utrpení, který jsi dal dech tvým svatým učedníků, tvým zbožným apoštolům, a který jsi jim řekl: „Přijměte Ducha Svatého: komu hříchy odpustíte, tomu budou odpuštěny, komu hříchy zadržíte, tomu budou zadrženy.“ (Jan 20,22–23) …   ** nyní tě proto úpěnlivě žádáme a prosíme tvoji dobrotivost, ó ty, milovníku člověka, ve prospěch tohoto tvého služebníka N. a mě ubohého, kteří skláníme své hlavy před tvou svatou tváří, abychom projevili i navenek tvé milosrdenství.

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.3 Zpověď: svátostná služba, která obnovuje obraz Boží * Pane Bože, pro tvé velké milosrdenství jsi vyvolil své apoštoly a učinils je prostředníkem mezi tebou a tvým stvořením, dílem svých rukou. Ty jsi jim svěřil moc nad tvým bohatstvím a řekl jsi jim: „To, co rozvážete na zemi, to bude rozvázáno v nebi“ (srv. Mt 16,19c). …   ** proto žádáme tvoji milost, dobrotu a shovívavost, a rovněž tvé velké milosrdenství pro tvého služebníka N. a pro tvou služebnici N., jímž zemřelo dítě bez křtu, abys z nich sňal, vymanil je a zrušil žalobu

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.4 Zpověď: poslání, kterému je svěřeno nevyčerpatelné milosrdenství * Ó, Bože, náš Spasiteli, který jsi skrze svého proroka Nathana poskytl kajícímu Davidovi, který se obrátil ze svých vlastních nesouladů, odpuštění hříchů a přijal Manasesovy modlitby pokání, ** ty sám ve své obvyklé laskavosti přijmi svého služebníka N., který se kaje z hříchů, které spáchal, přehlédni všechno, co učinil, ó Ty, který přecházíš přestoupení. Neboť ty, Pane, jsi řekl, nepřeji si smrt hříšníka, ale aby se obrátil ze své ničemnosti a žil, a že hříchy mají být odpuštěny dokonce sedmdesát sedmkrát.

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.5 Svátost smíření: udělování svátosti tomu, kdo nese břímě své tělesnosti a žije ve světě * Ó, Pane Ježíši Kriste, synu živého Boha, pastýři a beránku, který snímáš hříchy světa, který jsi odpustil dlužníkům dluh a hříšné ženě její hříchy, ** Ty sám, ó, Pane, promiň, vyhoj, odpusť, hříchy, nespravedlnosti, disharmonické [špatné] skutky, tohoto svého služebníka, učiněné dobrovolně i nedobrovolně, vědomě nebo nevědomě, přestoupením a neposlušností. …

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.6 Svátost pokání: delikátní služba dovršená pokornými slovy * Pane, plný svatosti, Otče všemohoucí, králi králů a pane pánů, který nejsvětějším ustanovením a ve spolupráci s milostí Ducha Svatého jsi poslal na svět svého jediného Syna, našeho Pána Ježíše Krista, abys svojí zbožnou smrtí zachránil lidský rod, svíraný pouty smrti, ** vroucně tě, prosím, abys přijal moji čistou modlitbu, odstranil jsi trápení, vzdálil laskavě tresty, a rozjasněnou tváří jsi připravil sluch [svého služebníka] zbožností a milosrdenstvím [přináležejícím tobě samému] a posvětil jsi službu tak vznešenou, kterou já nehodně chci udělovat a to, co s tvojí pomocí naplňuji slovy pokornými, naplň vylitím Ducha Svatého. …

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.7a Svátost smíření jako zpověď: služba církve Všemohoucí Bůh ať je ti milosrdný, odpustí ti tvoje hříchy a dovede tě do života věčného. Amen! Všemohoucí a milosrdný Pán ať ti udělí prominutí, rozhřešení a odpuštění tvých hříchů. Amen! Náš Pán Ježíš Kristus ať ti udělí rozhřešení, a já pro jeho autoritu ti uděluji rozhřešení od každého pouta exkomunikace, (suspenze) a interdiktu, a to podle mých pověření a tvých potřeb. A nyní tě rozhřešuji z tvých hříchů ve jménu Otce, Syna a Ducha Svatého. Amen. (Římský rituál z roku 1614)

2. Teologie zpovědi ve škole liturgií 2.7b Svátost smíření jako zpověď: služba církve Bůh, Otec veškerého milosrdenství smrtí a vzkříšením svého Syna smířil se sebou celý svět a na odpuštění hříchů dal svého svatého Ducha. Ať ti skrze tuto službu církve odpustí hříchy a naplní tě pokojem. Uděluji ti rozhřešení ve jménu Otce i Syna i Ducha svatého. Amen.