Zvládání sucha a stavu nedostatku vody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

Kutná Hora 26. května 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb v Jihomoravském kraji.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pravomoci orgánů obcí dle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Návrh věcného záměru zákona o stavebních úřadech - co by bylo, kdyby… Ing. Jiří Štochel, VITA software s.r.o. 1.
Ing. Ladislav Sýs vedoucí oddělení správy povodí Ministerstvo zemědělství w w w. v o d a. g o v. c z w w w. w a t e r. g o v. c z w w w. v o d a. g o v.
POVODEŇ Povodeň je přechodné výrazné zvýšení hladiny vodních toků nebo jiných povrchových vod, při kterém voda zaplavuje území mimo koryto vodního toku.
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Ochrana před živelními pohromami ve vztahu k cyklu krizového managementu Operační program Vzdělávání pro.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Projekt Spolupráce Zlínska a Stredného Ponitria Přeshraniční spolupráce Otrokovice
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
Úřad práce České republiky
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Zabezpečení personálu a infrastruktury logistiky
SMĚRNICE 2000/60/ES Evropského parlamentu a Rady z 23
OBECNÍ ÚŘAD VO 9, s. 9 n..
Zpráva o uplatňování ÚP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Stavební uzávěra základní informace
Novela zákona ZPF č. 41/2015 Sb. – účinnost od 1. dubna 2015
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Odpovědnost za poškození životního prostředí
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
Pozemkové úpravy.
NV č. 201/2010 Sb. ze dne 31. května 2010  o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu ve znění NV č. 170/2014 Sb. ze dne 6. srpna 2014.
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Zákon č. 183/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů
STAVEBNÍ ZÁKON.
Zvláštní odborná způsobilost
Krizové řízení školení starostů obcí v Českých Budějovicích
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Informace k tezím rekodifikace
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
SPRÁVNÍ PRÁVO.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Transkript prezentace:

Zvládání sucha a stavu nedostatku vody novela vodního zákona 1.-2.10.2018 Zvládání sucha a stavu nedostatku vody

Vznik komise voda-sucho Proč? Výrazně suchý rok 2015 Usnesení vlády č. 620 ze dne 29. 7. 2015 k přípravě realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody Vznik komise voda-sucho

Novela vodního zákona – proces zpracování odborná pracovní skupina – ministerstva, veřejnoprávní subjekty, sdružení soukromoprávních subjektů předkladatel Ministerstvo zemědělství, spolupředkladatel Ministerstvo životního prostředí dle plánu LPV předložení 11/2018 nastavení operativního řízení při zvládání sucha a stavu nedostatku vody nová hlava zákona ZVLÁDÁNÍ SUCHA A STAVU NEDOSTATKU VODY

VYMEZENÍ POJMŮ – základ pro novou hlavu VZ SUCHO Suchem se pro účely nové hlavy vodního zákona rozumí hydrologické sucho jako výkyv hydrologického cyklu, který vzniká zejména v důsledku deficitu srážek a projevuje se poklesem průtoků ve vodních tocích a hladiny podzemních vod. STAV NEDOSTATKU VODY Stavem nedostatku vody se pro účely tohoto zákona rozumí vyhlášený dočasný stav s možným dopadem na základní lidské potřeby, hospodářskou činnost a životní prostředí, kdy v důsledku sucha požadavky na užívání vod převyšují dostupné zdroje vod, a je nezbytné omezovat hospodaření s vodou a vydávat další opatření. Pitná voda Infrastruktura Zdroje Živočišná výroba Příroda Domácnosti Elektrická energie Průmysl

Normální stav – vodoprávní úřady Sucho – vodoprávní úřady, měkká opatření Stav nedostatku vody – mimořádná situace, komise, omezující opatření Krizový stav – mimořádná situace, krizové orgány

Aby se předešlo krizovému stavu Pořizuje se pro území České republiky, území kraje, fakultativně pro správní obvod obce s rozšířenou působností. Průběžně se aktualizuje. Nutná komplexní úprava hospodaření (nakládání) s vodou při stavu nedostatku vody Na základě komplexního dokumentu Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody soulad soulad Plán pro území ORP Plán pro území kraje Plán pro území ČR

Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody I vymezení a popis území s identifikací zdrojů vody, popis rizik sucha, včetně jeho možných dopadů návrh postupů pro zvládání sucha (tzv. měkká opatření, informační kampaň, použití § 6, §109 VZ) opatření při stavu nedostatku vody (konkrétní omezující opatření ukládaná komisí) podklad pro rozhodnutí nebo opatření obecné povahy, která jsou ukládána vodoprávním úřadem při zvládání sucha, pro postup vodoprávního úřadu při vyhodnocování nutnosti svolat komisi pro sucho a pro rozhodování komise pro sucho o opatřeních při stavu nedostatku vody základní struktura plánu – vodní zákon podrobný obsah – metodika pro přípravu plánu

Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody II stanovení jednotlivých opatření v plánu musí odpovídat následující hierarchii: zajištění funkčnosti kritické infrastruktury podle předpisů upravujících krizové řízení a dalších provozů poskytujících nezbytné služby zásobování obyvatelstva pitnou vodou živočišná zemědělská výroba a ekologická funkce vody hospodářské využití ostatní využití

Předpovědní služba - ČHMÚ Správci povodí Vlastní činnost Vodoprávní úřad Hejtman kraje/starosta ORP Komise pro sucho

Orgány pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody Vodoprávní úřady (při zvládání sucha) Komise pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody (komise pro sucho) zřizuje vláda řídí a koordinuje opatření, která svými dopady přesahují hranice krajů, a v případě potřeby vydává opatření ORP krajská ústřední jen pokud má ORP plán pro sucho

Hejtman kraje/starosta ORP Komise pro sucho Předsedou komise je hejtman kraje/starosta ORP, dalšími členy jsou zaměstnanci krajského/ORP úřadu, správci povodí, ČHMÚ, Policie ČR, HZS ČR, krajské hygienické stanice. K jednání komise mohou být přizváni uživatelé vody významní pro dané území a zástupci obcí. Hejtman kraje/starosta ORP Zaměstnanci úřadu Správci povodí ČHMÚ PČR HZS (hygiena) Uživatelé vody významní pro dané území Zástupci obcí

Přijímání opatření při vyhlášeném stavu nedostatku vody Stav nedostatku vody může vyhlásit (a odvolat) jen KOMISE Vydává opatření, jako podklad slouží PLÁN PRO SUCHO obecné nakládání s povrchovými vodami upraví, omezí, popřípadě zakáže, povolená nakládání s vodami upraví, omezí nebo i zakáže, omezí užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu,  uloží vlastníkovi vodního díla mimořádnou manipulaci na vodním díle nad rámec schváleného manipulačního řádu, nařídí vlastníkovi technického zařízení, které slouží pro odběr ze záložního zdroje vody, jeho zprovoznění tak, aby bylo možné tento záložní zdroj vody využít, upraví minimální zůstatkový průtok nebo minimální hladinu podzemních vod stanovené v povolení k nakládání s vodami, nařídí vlastníkovi potřebného vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění a poskytnutí k řešení stavu nedostatku vody, nebo nařídí mimořádné sledování množství a jakosti vod ROZHODNUTÍ OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY

zvláštní procesní úprava Rozhodnutí komise pro sucho – vydání rozhodnutí je prvním úkonem v řízení, odvolání nemá odkladný účinek Opatření obecné povahy – vydává se bez řízení o návrhu, nabývá účinnosti dnem vyvěšení na úřední desce Poskytnout informace na výzvu orgánů pro sucho Zpracovat zprávu o stavu nedostatku vody ZVLÁŠTNÍ POVINNOSTI adresátů ZVLÁŠTNÍ POVINNOSTI ORGÁNŮ

Rozhodnutí vodoprávního úřadu podle § 6, § 59(4), § 109 za účelem zvládání sucha Opatření komise (např. také rozhodnutí) s překrývajícím se rozsahem Vydání opatření komisí Odvolání stavu nedostatku vody

Nadřízené správní orgány Ministr A nebo Ministr B Ústřední komise pro sucho Ministerstvo A nebo Ministerstvo B Krajská komise pro sucho Krajský úřad Komise pro sucho ORP Obecní úřad ORP

Výkon dozoru Přestupkové řízení vede ten orgán, který vykonával dozor Ústřední komise pro sucho Ministerstvo A nebo Ministerstvo B Krajská komise pro sucho Krajský úřad Komise pro sucho ORP Obecní úřad ORP

Další Související úpravy Změna zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů Oprávnění provozovatele omezit dodávku vody, je-li mu omezeno nakládání s vodami Omezení užívání pitné vody z vodovodu pro veřejnou potřebu při stavu nedostatku vody Přestupky a sankce Změna zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů Návaznost v případě přechodu ze stavu nedostatku vody na krizový stav Změna zákona č. 97/1993 Sb., o působnosti Správy státních hmotných rezerv, ve znění pozdějších předpisů Možnost využít pohotovostní zásoby

Děkuji Vám ZA POZORNOST Ing. Alena Binhacková odbor vodohospodářské politiky a protipovodňových opatření