Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 4 – přídavná jména Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Elektronické učební materiály - I. stupeň Český jazyk 4 Autor: Mgr. Helena Záděrová 1. Z obrázků vytvoř věty jednoduché Některé věty napište na tabuli.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Shoda přísudku s podmětem OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ přístavek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
fotbalový mí č bílá r ůž e chutné ovoce P ř ídavná jména IT ve škole CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová PANDYSE CHOULÍRYBYPLAVOULIDÉTANČÍ.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_08
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
S H O D A ? Topoly šuměli. Topoly šuměly. Psi štěkali. Psi štěkaly.
Téma: Předmět a příslovečné určení
11 všestranný jazykový rozbor
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesa.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Český jazyk 3 Souvětí a věta.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
AUTOR: Kateřina Křížová
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
Doplněk (verbální atribut)
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
PŘÍSUDEK VY_32_INOVACE_58_Prisudek Autor: Mgr. Dana Hatašová
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Shoda podmětu a přísudku
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
PŘÍVLASTEK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C50Čj6_Přívlastek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_05
podmět NĚKOLIKANÁSOBNÝ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
ROZBOR VĚTY JEDNODUCHÉ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Pořádek slov v české větě
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché Větné členy Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché Úvodní snímek prezentace

Přehled větných členů: Základní skladebná dvojice Rozvíjející větné členy Základní rozdělení větných členů.

Přehled větných členů: Podmět Přísudek Předmět Příslovečné určení Přívlastek Doplněk Základní skladebná dvojice Rozvíjející větné členy Základní rozdělení větných členů.

Podmět Vyjadřuje původce, činitele děje nositele vlastnosti majitele toho, kdo je dějem zasahován Ptáme se pomocí otázek 1. pádu – Kdo? Co? Příklady: Petr kreslí. Jídlo bylo dobré. Strýc má nové auto. Žák je chválen. ZSD - Podmět

Podmět můžeme určit jako: Rozlišujeme podmět podle vyjádřenosti a podle toho, zda je rozvit nebo ne.

Podmět můžeme určit jako: Rozlišujeme podmět podle vyjádřenosti a podle toho, zda je rozvit nebo ne.

Příklady- určete druhy podmětů …………………………………… Včera se Petr vrátil ze školního výletu. ………………………………….. Zůstali jsme po večeři doma. (my) Vysílali to včera v Českém rozhlase. (oni) Příklady podmětů podle vyjádřenosti.

Příklady: Podmět vyjádřený: Včera se Petr vrátil ze školního výletu. Podmět nevyjádřený: Zůstali jsme po večeři doma. (my) Podmět všeobecný: Vysílali to včera v Českém rozhlase. (oni) Příklady podmětů podle vyjádřenosti.

Příklady-určete druh podmětu …………………………….. Chlapec si hrál s míčem. ………………………………….. Malá koťata si hrála s klubíčkem. ………………………………………….. Chlapci a děvčata spolu závodili. Příklady podmětů podle rozvitosti.

Příklady: Podmět holý: Chlapec si hrál s míčem. Podmět rozvitý: Malá koťata si hrála s klubíčkem. Podmět několikanásobný: Chlapci a děvčata spolu závodili. Příklady podmětů podle rozvitosti.

Přísudek Vyjadřuje co podmět činí Jaký je podmět Bývá vyjádřen zpravidla určitým slovesným tvarem, může být vyjádřen i např. citoslovcem Příklady Houby už rostou. Mirek je můj kamarád. Definice přísudku.

Přísudek je vyjádřen pomocí: Závodníci běželi do cíle. Úroda ovoce bude dobrá. Žáci začali psát. Vězni museli pracovat. Druhy přísudku.

Přísudek je vyjádřen pomocí: Závodníci běželi do cíle. Úroda ovoce bude dobrá. Žáci začali psát. Vězni museli pracovat. Druhy přísudku.

Rozvíjející větné členy Přívlastek Předmět Příslovečné určení Doplněk Rozvíjející větné členy.

Přívlastek Rozvíjí ………………… Ptáme se na něj otázkami Jaký? Který? Čí? Nejčastěji jej tvoří …………………………… ……………………………. Přívlastek.

Přívlastek Rozvíjí podstatné jméno Ptáme se na něj otázkami Jaký? Který? Čí? Nejčastěji jej tvoří přídavné jméno, podstatné jméno nebo zájmeno Přívlastek.

Přívlastek můžeme určit jako: …………………………… Př.: moje knihy Př.: výlet do hor Shoda v pádě, čísle a rodě s řídícím jménem Přívlastek shodný a neshodný. Není shoda ani v pádě, čísle, rodě s řídícím jménem

Přívlastek můžeme určit jako: Shodný Př.: moje knihy Neshodný Př.: výlet do hor Shoda v pádě, čísle a rodě s řídícím jménem Přívlastek shodný a neshodný. Není shoda ani v pádě, čísle, rodě s řídícím jménem

Další druhy přívlastků: …………………………………………………. Př.: velmi starý muž nelze oddělit čárkou ani přeskupit …………………………………………………………. Př.:červená, zelená, žlutá a modrá barva lze oddělit čárkou nebo spojkou a přeskupit Druhy přívlastků.

Další druhy přívlastků: Postupně rozvíjející Př.: velmi starý muž nelze oddělit čárkou ani přeskupit Několikanásobný Př.:červená, zelená, žlutá a modrá barva lze oddělit čárkou nebo spojkou a přeskupit Druhy přívlastků.

Předmět Rozvíjí Ptáme se……………………… kromě pádu………………….. (nejčastěji jde o 3. a 4. pád) Vyjadřuje to, nač slovesný děj přechází, co zasahuje Všechna slovesa nemohou mít předmět (slovesa předmětová a bezpředmětová) Předmět.

Předmět Rozvíjí sloveso nebo přídavné jméno Ptáme se pádovými otázkami kromě pádu 1. a 5. (nejčastěji jde o 3. a 4. pád) Vyjadřuje to, nač slovesný děj přechází, co zasahuje Všechna slovesa nemohou mít předmět (slovesa předmětová a bezpředmětová) Předmět.

Karel poslal rodičům pozdrav. Příklady předmětu: Karel poslal rodičům pozdrav. Příklady předmětu.

Příslovečné určení Rozvíjí ……………………………………………… Ptáme se na něj ………………………………. Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost ………………………………………………………… Příslovečné určení.

Příslovečné určení Rozvíjí sloveso,přídavné jméno, popř. příslovce Ptáme se na něj příslovečnými otázkami typu: Kde? Kudy? Kdy? Proč? Jak? apod. Pokud se lze na člen ptát zároveň pádovou otázkou a otázkou příslovečnou, má přednost při určení příslovečné určení před předmětem Příslovečné určení.

Rozlišujeme tyto druhy Pu: …………(doma, do kina, ve škole, …) …………(včera, dnes, loni, …) ………… (barvami, na kole, hezky, …) …………..(pro nemoc, radostí, …) …………… (na nákup, pro peníze, …) ……………. (při dobré vůli, …) …………… (přes zákaz, přes počasí, ..) Druhy příslovečného uměni.

Rozlišujeme tyto druhy Pu: Místa (doma, do kina, ve škole, …) Času (včera, dnes, loni, …) Způsobu (barvami, na kole, hezky, …) Příčiny (pro nemoc, radostí, …) Účelu (na nákup, pro peníze, …) Podmínky (při dobré vůli, …) Přípustky (přes zákaz, přes počasí, ..) Druhy příslovečného uměni.

Příklady určete PU a jeho druhy Ve vodě plaval pstruh jako o závod. Večer jsme si u táboráku zazpívali. Příklady příslovečných určení.

Doplněk Rozvíjí současně …………… v přísudku jméno v ………… nebo ……………. Vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje – vlastnost, stav, který se mu dějem přisuzuje. Doplněk, jak jej poznáme.

Doplněk Rozvíjí současně sloveso v přísudku jméno v podmětu nebo předmětu. Vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje – vlastnost, stav, který se mu dějem přisuzuje. Doplněk, jak jej poznáme.

Příklady doplňku: Chlapec chodí bos. Doplněk Dům zůstal opuštěn.

Rozbor věty jednoduché 1: (Po)soused = opravil(Př) (PkS)Náš plot (Pt 4.p) u zahrady(PkN) Příklad rozboru věty jednoduché.

Rozbor věty jednoduché 2: (Po)hoši = se vrátili(Př) (PkS)Promoklí pozdě(Puč) z výletu(Pum)

Příklad větného rozboru Ukázka rozboru.

A to je konec: