Komunikace a spolupráce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Hotel Tatra, Velké Karlovice 23. – 25. dubna 2007 S4U – Seminář o Univerzitním informačním systému 1 Osobní management Tomáš Procházka.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Setkání partnerů projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje Reg.č. CZ.1.07/1.1.00/ Dne 23.září 2013 Ústí nad Labem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Praktické zkušenosti a doporuční Praktické zkušenosti a doporuční Program Cíle 3/Ziel3 na podporu přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Svobodným.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Porada s řediteli PO LK, Údolí Bratrouchov.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Internet.
Úřad práce České republiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Informace a informační zdroje
RASC Standardy řízení služeb
Veřejná správa, Regionální rozvoj Litoměřice Jan Jůna 2012
Pracovní porada Pracovní list.
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Příspěvek na konferenci
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Informační gramotnost
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Bc. Miloslava Vavříková
HODINY - poznej stejný čas, velikost
GDPR: ochrana osobních údajů
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Lotus Notes Lotus Notes Alena Málková
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
A co dál - aneb jak spolupracovat a komunikovat spolu i bez projektů
Platforma pro personalizaci standardizovaných výukových materiálů
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Malujeme vodovkami vnímání.
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Kooperace a kolaborace v online prostředí
Co si vezmu na….
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Vztah k životnímu prostředí
Rodičovské kompetence – silní rodiče v našem pohraničí
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Komunikace a spolupráce

Klíčová témata Specifika komunikace v online prostředí Synchronní x asynchronní komunikace Netiketa Nástroje na online spolupráci Nástroje na online komunikaci

Pedagogická předehra Kompetence ke spolupráci a komunikaci jsou v českém prostředí (a nejen v něm) vnímané jako klíčové. Konenektivistické konotace spolupráce: Kooperace x kolaborace – viz dále Mají návaznost na další schopnosti studentů Je třeba je umět: Evaluovat Rozvíjet Kriticky reflektovat

Struktura pro definování kompetence kolaborativního řešení problémů projektu ATC21S

Kolaborativní řešení problémů Úroveň Popis Charakteristika 6 Strategický přístup k problému s maximálním využitím spolupráce Žák řeší problém kolaborativně a chápe společnou zodpovědnost celého týmu. Práci řídí systematicky a efektivně s využitím relevantních zdrojů. Vhodně přizpůsobuje komunikaci, využívá zpětnou vazbu od partnera a snaží se odstraňovat konflikty. 5 Efektivní funkční partnerství Žákovy aktivity jsou dobře vymyšleny, naplánovány a jsou účinné. Žák rozumí smyslu toho, co dělá, a využívá své dříve získané poznatky k plánování svých akcí a cílů. Je schopen na základě nově zjištěných skutečností modifikovat svůj plán. Iniciuje spolupráci s partnerem a na jeho příspěvky reaguje. Má určité rezervy ve vnímání rozdílného postavení partnera. 4 Kooperativní plánování Žák se snaží úkol splnit a zdá se, že má o spolupráci zájem. Sdílí zdroje a chápe, co je smyslem zadání. Systematicky plánuje postup a koordinuje ho s partnerem. Jednoduché úkoly dokáže vyřešit. 3 Zájem o partnera a cílené úsilí Žák si uvědomuje roli partnera a důležitost společného postupu. Pozná, že nemá všechny potřebné informace a snaží se je od partnera získat. Sděluje mu, co dělá, sdílí s ním své zdroje a pomáhá mu pochopit podstatu úkolu. 2 Hledání řešení Žák se aktivně zapojuje do činností, které zvládá, ale hlavně samostatně. S partnerem komunikuje jen ve zcela nezbytných případech. K ověření teoretických předpokladů řešení používá pouze snadno dostupné (vlastní) informace. Jeho závěry jsou příliš nekonkrétní. 1 Samostatné neefektivní zkoumání Žák zkoumá problém nezávisle a komunikuje s partnerem pouze na počátku. Jeho přístup je nesystematický. Zajímá se pouze o izolované jednotlivé informace. Výsledkem je nesprávný postup řešení.

Taxonomie

Specifika komunikace v online prostředí Věčná paměť: Cokoli řekneme... I mlčení je komunikací Asynchronní komunikace (například skrze sociální sítě či blogy) je součástí osobního profilu Dohledatelnost čehokoli Absence kontextu Semiobjektivnost

Specifika komunikace v online prostředí Je závislá na konkrétním kulturním klimatu (webu) Je spojená s řadou nových fenoménů (trolové, flamewars,...) Nekopíruje přesně fyzický svět Má často textovou podobu Hůře se do ní převádí emoce (i když nové iOS...) Má fragmentární i propojený charakter

Specifika komunikace v online prostředí Legislativní kontext: Právo na zapomnění Ochrana osobních údajů (je IP osobní údaj?) Evropské směrnice (GDPR): můžeme uchovávat jen to, co nezbytně potřebujeme pro danou službu a uživatel o tom ví. Jak přenositelná je komunikace / online identita?

Asynchronní komunikace Weby Diskusní fóra Sociální sítě Videa Velká část marketingových aktivit ...

Synchronní komunikace VOIP IM Chaty Webináře Streamované hry Multiplayer aktivity Nejcitlivější problém: nikoli špatná, ale žádná odpověď. Umíme překlad jazyka v reálném čase (ale jak?)

Asynchronní x synchronní komunikace Jiné jazykové prostředky Jiná míra interaktivity Jiná práce s emocemi Jiné formy komunikace Jiné vše... Ani synchronní forma komunikace není identická s F2F – chybí sociální kontakt, je omezená neverbální část ...

Netiketa

Netiketa Jak se chovat v online prostředí? Čím se liší online a offline ve způsobech chování a komunikaci? Etika x etiketa Netiketa má především praktický význam – usnadňuje a zefektivňuje komunikaci Její implementace záleží na každém jednotlivci Obecně pracuje s konceptem „na druhé straně sedí člověk“ Satrapům internetový imperativ: „Buďme konzervativní v publikování a liberální v konzumaci zpráv.“

RFC 1855 Netiquette Guidelines Z roku 1995 - jistá tematická i obsahová zastaralost Obsah: Úvod Komunikace "jednoho s jedním" Komunikace "jednoho s mnoha" Informační služby Seznam použité literatury České znění na: http://www.hoax.cz/hoax/netiketa

Netiquette – Virginie Shea 1. Pamatuj na člověka 2. Drž se stejných standardů chování, jaké používáš v reálném životě 3. Měl by jsi vědět, kde se nacházíš 4. Respektuj čas ostatních lidí 5. Vybuduj si dobrou online pověst 6. Sdílej odborné znalosti 7. Pomáhej držet pod kontrolou flamewars 8. Respektuj soukromí ostatních lidí 9. Nezneužívej svou moc 10. Buď smířlivý k chybám jiných

„Deset přikázání“ Institutu pro počítačovou etiku 1. Nepoužiješ počítače k zraňování jiných lidí 2. Nebudeš zasahovat do práce jiných lidí 3. Nebudeš vyzvídat informace z počítačových souborů jiných lidí 4. Nepoužiješ počítač ke krádeži 5. Nepoužiješ počítač k tvorbě falešných informací 6. Nebudeš kopírovat nebo používat software, za který jsi nezaplatil 7. Nepoužiješ cizí počítač bez svolení či řádného vyrovnání 8. Nepřivlastníš si cizí duševní výtvor 9. Budeš přemýšlet nad společenskými dopady programů nebo systémů, které vytváříš 10. Použiješ počítač jen z důvodu zajištění uznání a respektu bližních

Bezpečnost a netiketa Prakticky spolu těsně souvisí Ale – podle RFC 1855 není jejím předmětem Klíčové je ale také třeba netiketa pro děti V současné době se hodně mluví o netiketě v marketingu Jde ale o různé formy chování, netiketa řeší jen „společenské rituály“

Kooperace a kolaborace v online prostředí

Kooperace a kolaborace Kooperace: každý účastník má svoji jedinečnou, jasně definovanou a nezastupitelnou roli. Absence jediného člena tak má obvykle fatální následky. Z hlediska organizace týmu je menší důraz kladen na interakci účastníků. Každý plní svůj úkol relativně nezávisle a interakce s okolím je dána jen přebíráním, respektive předáváním nějakých výstupů. Kolaborace: vychází z myšlenky intenzivní týmové spolupráce. Autorem produktu zde nejsou jednotlivci, ale tým. Není ani tak podstatné, kdo vyrobil kterou část, jakým dílem se kdo zapojí. V takovém systému práce je možné hovořit o zodpovědnosti celé kolaborativní skupiny, ale nikoli o podílu jednotlivců – někdo může mít jen roli facilitátora, někdo může být teororetický odborník, který vše zasazuje do kontextů atp.

Čtyři rozdílné oblasti Autonomie Homogenita Identifikace se skupinou Míra interakce se skupinou Je některá varianta lepší? Proč?

Kooperativní systémy Druh informačního systému podporujícího spolupráci, řízení projektů, správu zdrojů atp. Jaké požadavky byste na něj měli? Jaké funkce lze u něj očekávat?

Ganttův diagram Grafická representace procesu plnění úkolů Každý úkol má svůj začátek a konec, může obsahovat seznam nutných zdrojů (lidských, finančních, prostorových i jiných). Výhodu je, že lze mezi jednotlivými úkoly budovat vazby (X může začít, až když skončí Y), pracovat s mezníky atp. Př.: http://www.gantter.com/

Správa úkolů Většinou navázaná na Ganttův diagram, ale může být i samostatná. Většinou tři úrovně: list, task a subtas Různé fáze realizace: nová, čekající, v procesu, odložená, hotová,… Podpora delegace a předávání úkolů Př.: https://www.wunderlist.com/ Př.: https://www.rememberthemilk.com/

Wiki Prostor pro psaní dokumentace, přípravu projektů atp. Hodí se pro popis složitějších úkolů, kde jsou přítomné vazby mezi jednotlivými prvky. Podpora značkovacího jazyka Př.: http://tiddlywiki.com/ Př.: http://www.wikispaces.com/

Kalendář V kontextu systémů pro kolaboraci jde obvykle o komponentu spojenou s předchozími nástroji. Cílem je rychlé a přehledné znázornění úkolů v časovém rámci. Př.: https://www.google.com/calendar/ Př.: https://products.office.com/cs-cz/outlook/email-and-calendar- software-microsoft-outlook

Dokumentový server Místo, kde se ukládají data nebo alespoň odkazy na ně. Typicky se vyžaduje možnost snadného vyhledávání, filtrování výsledků a tvorba odkazů, se kterými je možné pracovat například ve Wiki. Mezi klíčové parametry patří bezpečnost, kapacita, dostupnost dat z mobilních zařízení atp. Př.: https://drive.google.com/ Př.: https://www.dropbox.com/

Diskusní platforma Součástí systému je většinou také možnost určitým způsobem komunikovat, diskutovat, řešit určité problémy. Opět je vhodné, pokud systém podporuje určité pokročilé funkce, jako je tagování, vyhledávání, tvorba privátních skupin atp. Př.: https://www.mobilize.io/ Př.: https://groups.google.com/ Př.: https://slack.com/

Seznam Trello Google Apps Basecamp Wiggio Redmine ChiliProject Redbooth WorkMate Edmodo Mahara Zoho …

Aplikace pro online komunikaci

Slack Jednoduché chatovací prostředí Různé „skupiny“, témata, postupy Dobrá integrace do dalších služeb Podpora textových i video komentářů Dobré vyhledávání Dobrá integrace robotů Aplikace na týmovou spolupráci

Skype Video / audio / text Přenos obrazovky a souborů Podpora multihovorů Automatický překlad Silná integrace robotů Má i online verzi

Facebook Oddělení FB a Messenger Podpora robotů Vlastní API

Chatboti a boti

Chatbot Aplikace, která s uživatelem komunikuje prostřednictvím textového výstupu Cílem je automatizovat procesy, snížit náklady na technickou obsluhu či uživatelskou podporu,... Výhodou je multiplatformita (potenciální) a schopnost se učit (chatbot x Pokec)

Příklady Siri (Apple) Now a Cloud platform Speech (Google) Alexa (Amazon) Cortana a LUISS(Microsoft) Watson (IBM) ...

Chatbot Klíčem k úspěchu je modelování dialogů a design celého prostředí Těsná spojitost s AI projekty Mohou být specializované x obecné Existuje řada aplikací, kde není třeba umět programovat a chatbota lze vytvořit Možnosti využití?

Motion.ai

Příklady služeb pro tvorbu chatbotů Motion AI Smooch Chatfuel Sonar Manychat wit.ai Api.ai Microsoft Bot Framework Kik Bot Kit Abot

Otazníky Je třeba vědět, že mluvíme s robotem? Co s daty? Ochrana dat x učení se sítě K čemu vlastně potřebujeme člověka?

Děkuji za pozornost