Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu: ČERTOVSKÉ RÝMOVÁNÍ Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Datum ověření: 6. 12. 2011 Jméno autora: Mgr. Pavla Besedová Klíčová slova: Báseň, rým, rýmování, čert, popis čerta, básnička o čertech, vlastní básnická tvorba Výchovné a vzdělávací cíle: Žáci doplňují v básni chybějící slova, doplňují rýmy. Žáci vytvářejí vlastní rýmy a pokoušejí se o vlastní tvorbu. Rozvíjené klíčové kompetence: Komunikační – žák vyjadřuje své myšlenky vlastními slovy, sdílí své názory a naslouchá názorům ostatních, žák si rozšiřuje svou slovní zásobu, zdokonaluje obratnost ve vyjadřování K učení – žák aplikuje získané poznatky na vlastní tvorbu Sociálně personální – žák spolupracuje ve dvojici, naslouchá druhému, podílí se na společné práci Anotace, metodický list: Prezentace seznamuje žáky s básní a rýmem. Vytvořena byla pro období, kdy ve škole chodí Mikuláš s čerty a anděly, aby se děti zbavily svého strachu z čertů. Použité zdroje: Báseň M. Černíka - http://kouzlo-vanoc.blog.cz/1011/co-vime-o-certovi http://evita13.webovastranka.sk/image/1515_R%C3%B4zne_kreslen%C3%A9_a_trblietav%C3%A9_obr%C3%A1zky http://ankas.webovastranka.cz/image/1795_%C4%8Cert%C3%AD%C4%8Dci%2C_%C4%8Derti/17630_%C4%8Dert3.gif http://www.mojebetynka.cz/dite-je-na-svete/pece-a-vychova-ditete/mestem-chodi-mikulas-andel-a-cert http://www.artbohemia.cz/16493-neni-lepsi-na-tom-svete-jako-certum-v-pekle Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace
Certovské rýmování
Najděte si kamaráda nebo kamarádku do čertovské dvojice a společně se zamyslete nad následujícími otázkami. Pokud potřebujete, odpovědi si stručně zapište.
Jak podle vás vypadá čert? Čím se čert podobá člověku a v čem se od člověka liší? Co všechno čert umí a co naopak nedokáže? Jakou znáte pohádku, písničku nebo básničku, ve které vystupuje čert?
A teď nás čeká básnička… Jak jinak než o čertech…
M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.
To je ale pekelný problém… Čertík Barnabáš sem vtrhl jako velká voda a některá slova v básničce vyplašil. Pomůžete mu je najít?
M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí _________, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí______ Má _______na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po __________. Má _____a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není ________. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v_________, Bude v tom nějaká___________. a víme, že žádné peklo není, a víme, že _________vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.
M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.
Teď se podíváme na básničku ještě jednou Teď se podíváme na básničku ještě jednou. Vzpomenete si, jak říkáme barevně vyznačeným dvojicím slov?
M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.
Například: nos – kos, pes – les, drak - mrak Barevně vyznačeným dvojicím slov říkáme RÝMY. Když se dvojice slov rýmuje, znamená to, že slova jsou si zvukově podobná. Obvykle rýmy poznáte také podle toho, že dvojice slov má na konci podobný shluk písmen. Například: nos – kos, pes – les, drak - mrak
A troufnete si i na krátkou básničku? Pojďme si to teď vyzkoušet. Zkuste ve své čertovské dvojici najít rýmy k těmto slovům: ČERTISKO KOPYTO ROHATÝ PEKLO HUDRUJE A troufnete si i na krátkou básničku?
Chválím vás, byla to dnes pekelně dobrá práce! Teď už se čertů bát nemusíte, za vaši básničku vám jistě vaše drobné lumpárny odpustí!