Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Advertisements

1 st Class Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Kouřim, Okružní 435 Autor: Jana Ležalová Název materiálu:VY_32_Inovace _31 _Abeceda 1.část Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Aleš Hladík Název: VY_32_INOVACE_6A_3_Vlastní a obecná jména Téma: 6A_ČJ7.roč.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_VZORY_PODSTATNYCH_JMEN_RODU_MUZSKEHO
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_08_KRUH_A_KRUZNICE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_FAZE_MESICE Název materiálu:
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
Ticháček s nimi hledá cestičky…
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DRUHY_CAR Název materiálu: Druhy čar
Úvodní a seznamovací hry
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_NPZ_ZAKON_SETRVACNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_CAS_A_JEHO_MERENI Název materiálu:
Název materiálu: Zájmena
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_20_REC_PRIMA_A_NEPRIMA Název materiálu:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
Charakteristika výukového materiálu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_TRIDENI_OVOCE Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
VZDĚLÁVACÍ MATERIÁL kód:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_NAKLONENA_ROVINA Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Dolní Bojanovice, okres Hodonín příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Označení materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_STAVBA_TELA_ZVIRAT Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_GEOMETRICKA_TELESA Název materiálu:
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Celkový základ daně.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_11_TROJUHELNIKOVA_NEROVNOST
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu: ČERTOVSKÉ RÝMOVÁNÍ Předmět: Český jazyk Ročník: 2. Časová dotace: 45 min Datum ověření: 6. 12. 2011 Jméno autora: Mgr. Pavla Besedová Klíčová slova: Báseň, rým, rýmování, čert, popis čerta, básnička o čertech, vlastní básnická tvorba Výchovné a vzdělávací cíle: Žáci doplňují v básni chybějící slova, doplňují rýmy. Žáci vytvářejí vlastní rýmy a pokoušejí se o vlastní tvorbu. Rozvíjené klíčové kompetence: Komunikační – žák vyjadřuje své myšlenky vlastními slovy, sdílí své názory a naslouchá názorům ostatních, žák si rozšiřuje svou slovní zásobu, zdokonaluje obratnost ve vyjadřování K učení – žák aplikuje získané poznatky na vlastní tvorbu Sociálně personální – žák spolupracuje ve dvojici, naslouchá druhému, podílí se na společné práci Anotace, metodický list: Prezentace seznamuje žáky s básní a rýmem. Vytvořena byla pro období, kdy ve škole chodí Mikuláš s čerty a anděly, aby se děti zbavily svého strachu z čertů. Použité zdroje: Báseň M. Černíka - http://kouzlo-vanoc.blog.cz/1011/co-vime-o-certovi http://evita13.webovastranka.sk/image/1515_R%C3%B4zne_kreslen%C3%A9_a_trblietav%C3%A9_obr%C3%A1zky http://ankas.webovastranka.cz/image/1795_%C4%8Cert%C3%AD%C4%8Dci%2C_%C4%8Derti/17630_%C4%8Dert3.gif http://www.mojebetynka.cz/dite-je-na-svete/pece-a-vychova-ditete/mestem-chodi-mikulas-andel-a-cert http://www.artbohemia.cz/16493-neni-lepsi-na-tom-svete-jako-certum-v-pekle Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace

Certovské rýmování

Najděte si kamaráda nebo kamarádku do čertovské dvojice a společně se zamyslete nad následujícími otázkami. Pokud potřebujete, odpovědi si stručně zapište.

Jak podle vás vypadá čert? Čím se čert podobá člověku a v čem se od člověka liší? Co všechno čert umí a co naopak nedokáže? Jakou znáte pohádku, písničku nebo básničku, ve které vystupuje čert?

A teď nás čeká básnička… Jak jinak než o čertech…

M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.

To je ale pekelný problém… Čertík Barnabáš sem vtrhl jako velká voda a některá slova v básničce vyplašil. Pomůžete mu je najít?

M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí _________, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí______ Má _______na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po __________. Má _____a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není ________. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v_________, Bude v tom nějaká___________. a víme, že žádné peklo není, a víme, že _________vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.

M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.

Teď se podíváme na básničku ještě jednou Teď se podíváme na básničku ještě jednou. Vzpomenete si, jak říkáme barevně vyznačeným dvojicím slov?

M. Černík Co víme o čertovi To je mi záhada. A víme, že smrdí sírou, Nikdo nikdy neviděl čerta, proletí komínem i jinou dírou. a přeci víme, jak vypadá. A víme, že je hrozně starý a hloupý a zlý a provádí čáry Má kopyto na jedné noze a je strašně chlupatý. a umí létat po obloze. Má rohy a oháňkou mává. Každý ho umí popsat Kdepak, to není kráva. od hlavy po paty. Kdo ví, čí je to vina. Víme, že bydlí v pekle, Bude v tom nějaká čertovina. a víme, že žádné peklo není, a víme, že hudruje vztekle, asi takhle: blekle blekle. a všichni víme, jak vypadá.

Například: nos – kos, pes – les, drak - mrak Barevně vyznačeným dvojicím slov říkáme RÝMY. Když se dvojice slov rýmuje, znamená to, že slova jsou si zvukově podobná. Obvykle rýmy poznáte také podle toho, že dvojice slov má na konci podobný shluk písmen. Například: nos – kos, pes – les, drak - mrak

A troufnete si i na krátkou básničku? Pojďme si to teď vyzkoušet. Zkuste ve své čertovské dvojici najít rýmy k těmto slovům: ČERTISKO KOPYTO ROHATÝ PEKLO HUDRUJE A troufnete si i na krátkou básničku?

Chválím vás, byla to dnes pekelně dobrá práce! Teď už se čertů bát nemusíte, za vaši básničku vám jistě vaše drobné lumpárny odpustí! 