Politika rozvoje venkova v období 2020+

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
24/09/2016 REFORMA ZEMĚDĚLSKÉ POLITIKY „ Vláda bude usilovat o vyvážený rozvoj venkova s cílem podpory zaměstnanosti a podnikání, zejména s využitím evropských.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
Program rozvoje venkova ČR EAFRD  European Agriculture Fund for Rural Development Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova  Navazuje.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Odbor dozoru a kontroly veřejné správy Hodnotící zpráva k výsledkům kontrol ÚSC (2010 – 2011) Ing. Marie Kostruhová.
Možnosti financování rozvoje venkova v programovacím období Petra Blechová UFŘP 3. ročník.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Komplexní systém hodnocení
Komplexní systém hodnocení
Úřad práce České republiky
Josef Středula, předseda ČMKOS
Současný stav HÚL v evropském kontextu
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Evropský návratový fond (ENF)
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Příprava programového období 2014–2020
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Brno, 5. prosince 2011.
RIZIKO.
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Kalamitní situace - opatření
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
RIZIKO.
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Bohumil Belada.
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Horizontální opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Politika rozvoje venkova v období 2020+ Ing. Pavel Sekáč, Ph.D. náměstek ministra zemědělství Konference Venkov 2017, Dříteč

Společná zemědělská politika (SZP) SZP = jedna z rozpočtově nejvýznamnějších politik EU I. pilíř SZP pro období 2014-2020 na úrovni všech států EU = alokace ve výši cca 313 mld. EUR tj. 29 % rozpočtu EU II. pilíř SZP = 96 mld. EUR, tj. 9 % rozpočtu EU SZP = základní nástroj pro zajištění strategické míry produkce potravin v EU, udržitelné hospodaření s přírodními zdroji a udržitelný rozvoj venkovských oblastí. Základním přístupem k novému období musí být snaha o zjednodušení.

Ministerstvo zemědělství (MZe) Česká republika (ČR) úspěšně rozvíjí evropský model zemědělství v rámci SZP usiluje → o zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství ČR → o snižování administrativní zátěže pro zemědělce i státní správu Prioritou Ministerstva zemědělství je také rozvoj venkova při zachování a zlepšení životního prostředí a zajištění dobré životní úrovně našich zemědělců. Ministerstvo zemědělství (MZe)

Diskuze o SZP na úrovni EU vliv očekávaného snížení rozpočtu ↔ vystoupení UK z EU, geopolitický vývoj, větší cílení na nové priority (klima) → pravděpodobné zavedení finančních nástrojů v novém programovém období první veřejná konzultace k nové SZP proběhla od 2. února do 2. května 2017 prostřednictvím dotazníku průběžně probíhají konzultace dopadů a potřeb zjednodušení budoucí SZP po roce 2020 mezi členskými státy, NNO a Komisí → výsledek sdělí Komise do konce roku 2017 v listopadu 2017 očekáváme předložení Sdělení EK k budoucí SZP (na základě pracovní komunikace s Komisí se předpokládá termín 29. listopadu)

Milníky pro přípravu programového období po roce 2020 Termín Plánované / očekávané aktivity EU/EK Aktivity na národní úrovni IV. Q 2017 Publikování analýz – „Impact Assessment“ a Sdělení Komise k výsledkům SZP včetně zapracování výsledků veřejné debaty (listopad 2018)   II. Q 2018 Zveřejnění návrhu Víceletého finančního rámce komisí – projednávání do podzimu 2019 Rámcová pozice k VFR konec II. Q 2018 Zveřejnění prvního návrhu legislativního balíčku Rámcová pozice k legislativnímu balíčku SZP; veřejná diskuse k návrhu; Pozice k projednávání na PS Rady 2018 - 2019 Projednávání právních předpisů na všech úrovních EU Jednání odborných i tematických PS k nastavení SZP, analýzy a strategie pro programový dokument 2019 Interinstitucionální dohoda k návrhu VFR Schválení základních aktů Pozice pro EP Pozice k trialogu 2020 Schválení prováděcích předpisů Finalizace programového dokumentu, nařízení vlády k PP apod.

Diskuze o SZP na úrovni ČR Diskuse s nevládními organizacemi tematické pracovní skupiny (přímé platby, program rozvoje venkova, SOT kulaté stoly vedené panem ministrem .

Hlavní teze ČR při vyjednávání SZP po roce 2020 = materiál schválený dne 11. září 2017 Usnesením Vlády ČR č. 629 Hlavní teze ČR při vyjednávání Společné zemědělské politiky EU (SZP) po roce 2020 ČR má na zřeteli: vývoj populační a bezpečnostní situace ve světě, problematiku změny klimatu, zabránění degradaci půdy, ochranu vody, dobrých životních podmínek zvířat, zvyšování energetické účinnosti, zajištění dostupnosti kvalitních potravin při zachování tradičních sektorů rostlinné a živočišné výroby.

I. Struktura SZP a zajištění dostatečných zdrojů financování ČR preferuje zachování současné dvoupilířové struktury SZP, zachování národní obálky na přímé platby a možnosti i nadále rozhodnout o pokračování jednotné platby na plochu (SAPS). II. Jednoduchost SZP a vyšší míra subsidiarity Klíčovou prioritou budoucí SZP je jednoduchost. Efektivní podpory znamenají jednoduchá pravidla pro jejich poskytování. Méně podmínek znamená méně chyb a nižší náklady implementačního systému. I. Struktura SZP a zajištění dostatečných zdrojů financování ČR preferuje zachování současné dvoupilířové struktury SZP, zachování národní obálky na přímé platby a možnosti i nadále rozhodnout o pokračování jednotné platby na plochu (SAPS).   Navrhovaná řešení: Pro naplnění výše zmiňovaných priorit je nezbytné zajistit dostatečné zdroje financování. V tomto ohledu ČR silně podporuje, aby SZP byla i nadále jednou z hlavních politik financovaných z rozpočtu EU Stanovení národních obálek podle objektivních kritérií a dosažených výsledků v předchozím programovém období Nastavení rozpočtu v této oblasti musí i nadále vycházet z probíhajícího procesu vyhodnocení, kdy SZP dlouhodobě prokazuje pozitivní přínos jak v sektoru zemědělské produkce, tak v oblasti ochrany životního prostředí s plošným účinkem a pozitivního přínosu v kontextu šetrného zemědělského a lesního hospodaření. Zachování flexibility při rozhodování o přesunu finančních prostředků mezi prvním a druhým pilířem SZP na národní úrovni Působnost, rozsah a mobilizace finančních prostředků musí být zintenzivněna prostřednictvím širšího rozvoje a využívání finančních nástrojů tam, kde je to vhodné Na podporu zemědělství (včetně navazujícího potravinářství) a lesnictví i venkovských oblastí se musí vztahovat důvěryhodný systém monitorování a hodnocení, ten by se měl zabývat přínosy akcí a efektivností nákladů a posuzovat výsledky podle cílů SZP. II. Jednoduchost SZP a vyšší míra subsidiarity Klíčovou prioritou budoucí SZP je jednoduchost. Efektivní podpory znamenají jednoduchá pravidla pro jejich poskytování. Méně podmínek znamená méně chyb a nižší náklady implementačního systému. Zrušení mechanismu finanční disciplíny/krizové rezervy Zrušení podmínky aktivního zemědělce Snížení počtu kontrol, výběr kontrol, odstranění duplicit, zjednodušení sankčního systému Zjednodušení greeningu Flexibilita pro členské státy k nastavení nezbytných nástrojů kontroly Ponechání kompetence v oblasti volby opatření a způsobu jejich implementace členským státům

IV. Zemědělské a lesnické hospodaření s ohledem na životní prostředí III. Rovnost podpor v rámci přímých plateb ČR trvá na rovnosti přístupu k podmínkám a podporám pro zemědělce a potravináře členských států, bez diferenciace tak, aby striktně ocenila příspěvek zemědělců k naplňování konkurenceschopnosti, produkčních a neprodukčních funkcí SZP. IV. Zemědělské a lesnické hospodaření s ohledem na životní prostředí ČR považuje za prioritu podporovat udržitelné hospodaření s přírodními zdroji a opatření v oblasti ochrany klimatu a adaptace na jeho změnu. III. Rovnost podpor v rámci přímých plateb ČR trvá na rovnosti přístupu k podmínkám a podporám pro zemědělce a potravináře členských států, bez diferenciace tak, aby striktně ocenila příspěvek zemědělců k naplňování konkurenceschopnosti, produkčních a neprodukčních funkcí SZP. Podpora by tak měla být zachována zemědělským podnikům bez ohledu na jejich velikost. Česká republika je v tomto specifická i díky historickým souvislostem vývoje, disponuje nejen největší průměrnou výměrou zemědělského podniku (133 ha), ale i jednou z největších průměrných výměr ekologického podniku (120 ha).   Pokud jde o evropský kontext, po pracovní úrovni bylo indikováno, že ze strany EK bude návrh na zastropování ve výši 60 tis. EUR a 100 tis. EUR předložen do Sdělení k budoucnosti SZP (i přes argumenty poskytnuté ČR se dle EK jedná o politické rozhodnutí, kterým EK reaguje na dlouhodobou a silnou kritiku, že 80 % finančních prostředků jde pouze 20 % příjemců). Při povinném zavedení zastropování, potažmo i degresivity jako varianty, by ČR striktně trvala na zachování současného mechanismu krácení finančních prostředků v rámci národní obálky na zemědělské podpory v ČR a jejich využití zcela pro účely SZP v ČR. Nepřipouští tak, aby v případě povinného zastropování, potažmo degresivity by krácené finanční prostředky byly odváděny do společného rozpočtu EU. Zároveň si je ČR vědoma významu a role menších subjektů na venkově a proto jsme připraveni v zájmu zachování stávajícího nastavení jednat o zavedení platby na první hektary (redistributivní platba), příp. dalších cílených opatření, a dále např. posílit environmentální profil přímých plateb (stanovit účinnější postupy směřující k větší ochraně životního prostředí – podpora postupů precizního a inteligentního zemědělství). IV. Zemědělské a lesnické hospodaření s ohledem na životní prostředí ČR považuje za prioritu podporovat udržitelné hospodaření s přírodními zdroji a opatření v oblasti ochrany klimatu a adaptace na jeho změnu. Vysoká produktivita musí být propojena s udržitelností. Zemědělství musí minimalizovat negativní zásahy do složek životního prostředí. Nezbytné je zachování biologické rozmanitosti, zlepšení kvality vod, zlepšení kvality ovzduší, zlepšení hospodaření s půdou spolu s předcházením eroze a obnovou funkční, úrodné a estetické krajiny. Adekvátní podpora živočišné výroby jako zdroje statkových hnojiv by tak měla být zajištěna s ohledem na zhoršený stav půd v důsledku nedostatku organické hmoty, sníženou retenční schopnost krajiny, pokles biodiverzity, ochranu klimatu a rovněž s ohledem na socioekonomické dopady. ČR považuje za zásadní pokračovat v naplňování environmentálních a souvisejících mimoprodukčních funkcí zemědělství a lesního hospodářství, v procesu adaptace zemědělství a lesnictví na změnu klimatu, ve snižování emisí skleníkových plynů a dalších emisí znečišťujících látek, ve  zvyšování energetické účinnosti, a dosahování synergického efektu všech ekosystémových služeb. V rámci dalších nových výzev je žádoucí zachovat současné spektrum environmentálních opatření, která mají výrazný pozitivní vliv na stav životního prostředí (ekologické zemědělství, greening, LFA, AEKO, Natura 2000, vodní rámcová směrnice, dobré životní podmínky zvířat, opatření v oblasti lesnictví a pozemkových úprav). Případné omezení portfolia uvedených opatření nebo omezení rozsahu možného pozitivního dopadu v podobě nedostatečného finančního zajištění by mělo zásadní negativní dopad v oblasti environmentálně šetrné zemědělské produkce.

VI. Zajištění generační obměny V. Výkonné a konkurenceschopné podniky Za efektivní řešení ke zvýšení konkurenceschopnosti považujeme vyšší podporu cílených investic do moderních technologií v zemědělství, lesnictví (včetně zpracování dřeva) a potravinářství VI. Zajištění generační obměny Existuje potřeba reagovat podporou plynulé generační obměny a zefektivnit podporu mladých zemědělců tak, aby se co nejvíce snížily překážky pro začínající podnikatele. V. Výkonné a konkurenceschopné podniky Za efektivní řešení ke zvýšení konkurenceschopnosti považujeme vyšší podporu cílených investic do moderních technologií v zemědělství, lesnictví (včetně zpracování dřeva) a potravinářství   VI. Zajištění generační obměny Zemědělství vykazuje dlouhodobě se zhoršující trend nevhodné věkové struktury pracovních sil v porovnání s ostatními sektory národního hospodářství. Podíl pracovníků nejmladší věkové kategorie 15-29 let v agrárním sektoru činil v roce 2015 přibližně 12 % a zůstává cca o 4 p. b. nižší než podíl pracovníků této věkové kategorie v národním hospodářství celkem. Podíl pracovníků starších 45 let činil v roce 2015 v agrárním sektoru 53,3 % (u žen 56,5 %), zatímco v NH pouze 41,9 %; zde se rozdíl mírně snížil. Potvrzení pozitivního trendu se však prokáže až v delším časovém horizontu. Podíl manažerů zemědělských podniků mladších 35 let dosahuje pouze 4,6% (FSS 2013) a oproti roku 2010 se snižuje. Dle dat Národního ústavu pro vzdělávání ukončilo v roce 2014 ve srovnání s rokem 2006 studium zemědělských oborů středních škol o cca 2000 absolventů méně. Na tuto situaci je třeba reagovat podporou plynulé generační obměny a zefektivnit podporu mladých zemědělců tak, aby se co nejvíce snížily překážky pro začínající podnikatele. V zájmu větší podpory mladých zemědělců ČR podporuje zachování možnosti poskytovat přímo cílenou platbu v rámci přímých plateb, včetně možnosti ji vyplácet i nad rámec stanoveného hektarového omezení.

VII. Zvýšení kvality života na venkově Na venkově již zemědělství není hlavní ekonomickou činností. Ke zvýšení kvality života na venkově je nezbytné nejen zabezpečení základní infrastruktury, ale i zajištění pracovních příležitostí. VIII. Modernizace tržních opatření a podpora tradičních sektorů ČR podporuje modernizaci tržních opatření tak, aby pružněji a efektivněji reagovala na vývoj na trhu. V tomto smyslu je zásadní zrychlení a včasná aktivace mimořádných opatření přijímaných podle článku 219 SOT. VII. Zvýšení kvality života na venkově Na venkově již zemědělství není hlavní ekonomickou činností. Z ekonomických dat FADN je patrný nárůst podílu ostatní produkce na celkové produkci u zemědělských podniků z 5,8 % na cca 9,3 % v roce 2015 v kategorii velkých podniků, resp. ze 7,6 % na 11,7 % v kategorii malých podniků.   Dlouhodobé srovnání ukazuje, že ve venkovských obcích ČR kontinuálně rostl počet obyvatel rychlejším tempem než v ČR celkem. V období 2001–2015 vzrostl celkový počet obyvatel venkova o 6,5 %, zatímco počet obyvatel v ČR se zvýšil pouze o 3,0 %. Nadále se však projevuje rozdílný vývoj v různých velikostních kategoriích venkovských obcí. Zatímco počet obcí nad 500 obyvatel i počet jejich obyvatel se zvyšuje, počet obcí do 500 obyvatel i počet jejich obyvatel klesá. Výraznější relativní pokles počtu obyvatel zaznamenávají dlouhodobě obce do 200 obyvatel. Stále větší část obyvatelstva dojíždí za prací mimo své bydliště. Hlavním problémem venkovských oblastí je proto udržení obyvatel v obcích – zabránění dalšímu zhoršování demografické struktury. Ke zvýšení kvality života na venkově je nezbytné nejen zabezpečení základní infrastruktury, ale i zajištění pracovních příležitostí. Při nižší míře ekonomických aktivit v porovnání s městy, může docházet k negativnímu dopadu nezaměstnanosti na finanční situaci a životní úroveň obyvatel venkova. VIII. Modernizace tržních opatření a podpora tradičních sektorů ČR podporuje modernizaci tržních opatření tak, aby pružněji a efektivněji reagovala na vývoj na trhu. V tomto smyslu je zásadní zrychlení a včasná aktivace mimořádných opatření přijímaných podle článku 219 SOT. Současně je třeba podporovat citlivé a strategicky významné sektory. V tomto ohledu spatřuje ČR klíčovou roli dobrovolné podpory vázané na produkci a obhájení této podpory v budoucí SZP vůči EK, která i v kontextu dohod s WTO upřednostňuje spíše podpory nevázané na produkci a napojené na jiné než produkční faktory. Pro její efektivní využití a podporu tradičních a klíčových sektorů v jednotlivých členských státech navrhuje zejména s ohledem na tvorbu pracovních míst na venkově navýšit finanční prostředky alokované na tuto podporu až do výše 30 %.

IX. Zlepšení postavení zemědělců v dodavatelském řetězci ČR vítá záměr EK věnovat se zlepšení postavení zemědělců v dodavatelském řetězci a požaduje přijetí konkrétních opatření v boji proti nekalým obchodním praktikám. S cílem zvýšení mezinárodní konkurenceschopnosti je důležité zajištění vertikálního (primární producent, zpracovatel, technologie) i horizontálního sdružování producentů (producenti na stejné úrovni zpracování/produkce), kteří pak mají více šancí uspět v mezinárodním obchodu.

Analýza dopadů vyplývajících z povinného omezení přímých plateb v České republice Provedeno na základě alternativního zastropování ve výši 60 tisíc EUR v rámci SAPS pro jednotlivé podniky (tj. nesmí být poskytnuty částky vyšší než 60 tisíc EUR) hranice zastropování s aktuálním kurzem 26,09 CZK/EUR by byla přibližně 462 ha   Podniky v rámci zastropování Podniky celkem Procento Počet podniků 1 884 29 998 6% Výměra zemědělské půdy 2 414 842 3 545 052 68% Nevyplacené hektary 1 078 839 Nevyplacené prostředky (Kč) 5 237 175 694 Pozn.: Pro výpočty použita předběžná sazba SAPS pro rok 2017 3 391 Kč/ha, která vychází z aktuálního reportu SZIF k 3. 8. 2017 - k přepočtům pro výpočet sazby byl použit aktuální kurz 26,09 CZK/EUR

Analýza dopadů vyplývajících z povinného omezení přímých plateb v České republice Provedeno na základě alternativního zastropování ve výši 100 tisíc EUR v rámci SAPS pro jednotlivé podniky (tj. nesmí být poskytnuty částky vyšší než 100 tisíc EUR) hranice zastropování s aktuálním kurzem 26,09 CZK/EUR by byla přibližně 770 ha   Podniky v rámci zastropování Podniky celkem Procento Počet podniků 1 229 29 998 4% Výměra zemědělské půdy 2 025 169 3 545 052 57% Nevyplacené hektary 1 544 434 Nevyplacené prostředky (Kč) 3 658 343 049 Pozn.: Pro výpočty použita předběžná sazba SAPS pro rok 2017 3 391 Kč/ha, která vychází z aktuálního reportu SZIF k 3. 8. 2017 - k přepočtům pro výpočet sazby byl použit aktuální kurz 26,09 CZK/EUR

Ing. Pavel Sekáč, Ph.D. náměstek ministra zemědělství Děkuji za pozornost Ing. Pavel Sekáč, Ph.D. náměstek ministra zemědělství