Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. arch. Vlasta Poláčková
Advertisements

ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ zejména při pořizování ÚP + RP
Novela zákona o dani z nemovitostí. 2 - novela zákona je účinná od podle původního návrhu mělo dojít ke zrušení daně z nemovitostí u zemědělských.
Územní plánování pracovní porada s ORP Vyhodnocování územního plánu a jeho změny - § 55 SZ Zpracoval: Martin Herzog 7. června 2013.
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Nástroje územního plánování
Šance pro krajinné plánování a jeho alarmující absence v ÚPD Nadějkov Ing. arch. Martin Jirovský, Ph. D.
Přezkum koordinovaného závazného stanoviska vydaného dle § 4 odst
KONCEPT ÚZEMNÍHO PLÁNU ODOLENA VODA pro veřejné projednání –
Krajinný ráz ÚVOD SEMINÁŘ CEMC
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Památková hlediska ochrany urbanistické struktury sídla příklady ze Zlínského kraje dubna 2010.
Zhodnocení potřeby vymezení nových zastavitelných ploch Bc. Josef Velíšek Odbor regionálního rozvoje KÚPK.
Půda – složka životního prostředí
ÚSES v Zásadách územního rozvoje JMK
Životní prostředí v konceptu ÚP hl. m. Prahy Ing. arch. Martin Říha.
1 Zadání územního plánu Zadání územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Plzeň, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
? Územní (prostorové) plánování ÚP
! Územní plán (ÚP) Management a Rozvoj Obcí Nástroje – listopad
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví Název předmětu:Pozemní stavby Název a ID tématu:Vhodné a méně vhodné staveniště (STA20) Zpracoval: Ing.
STAVEBNÍ POZEMKY Jiří Matějíček. Definování stavebního pozemku Stavebním pozemkem se rozumí: pozemek, jeho část nebo soubor pozemků, vymezený a určený.
Územní plánování a územní plán města
Správní právo 3 Přednáška č. 6 JUDr. Veronika Vlčková
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Územní plán v podmínkách nového stavebního zákona Modelový příklad zadavatel MMR ČR 01/2007 Ing. arch. Vlasta Poláčková konzultace a úpravy Ing.Tomáš Sklenář.
Územně analytické podklady správních obvodů obcí s rozšířenou působností v území Jihomoravského kraje třetí / čtvrtá úplná aktualizace Územně analytické.
Jak na dobrý regulativ? Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a ÚPD a doprava Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Příklad k metodickému pokynu porada ÚÚP
Vodní režim krajiny v územním plánování Petr Birklen AOPK ČR.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Tomáš Sklenář Územně plánovací dokumentace a její aktualizace.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
Porada pro ÚÚP dne Poznatky z oblasti ÚPČ Ing. Gabriela Šípková Krajský úřad Libereckého kraje Odbor územního plánování a stavebního řádu.
Územně plánovací dokumentace Vybrané problémy pořizování a zpracování ve vztahu k DO.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Vyhodnocení předpokládaných důsledků navrhovaného řešení ÚP na ZPF
Vybrané metodické pokyny k územním studiím
Stavby v nezastavěném území
Lhůta pro pořízení územní studie
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Informace z porady MMR s kraji Zvíkovské Podhradí
Autor: Bc. Martin Dědič Vedoucí: doc. Ing. Jaroslav Žák, CSc.
Umisťování staveb.
odbor politiky bydlení
Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje
ZÚR JMK zásady pro aplikaci Krajský úřad Jihomoravského kraje seminář
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Porada na KrÚ JMK Přezkumy územních plánů NSS a závěry vyplývající z rozsudků Ing. Stanislav Lunga
Posuzování vlivů na životní prostředí v procesu územního plánování
ZÚR JMK a ÚP seminář pro projektanty a pořizovatele
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
Řešení rozporů § 4 odst. 7 stavebního zákona a § 136 odst. 6 ve spojení s § 133 správního řádu Ing. Tomáš Sklenář.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Poznatky veřejného ochránce práv na úseku památkové péče
Vztah ÚSK k Evropské úmluvě o krajině
Územní systém ekologické stability (ÚSES) krajina v územním plánování Informace z metodické porady MŽP s krajskými úřady porada KrÚ JMK s ÚÚP JMK
Vybrané aktuální metodiky MMR a ÚÚR
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Územní plán s prvky regulačního plánu
Transkript prezentace:

Informace o metodickém výkladu k § 12 (4) ZOPK Porada MMR s KÚ a MHMP 19.-20. 10. 2017, zámek Štiřín Ing. arch. Karel Wirth

Krajinný ráz a zastavěné území Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Krajinný ráz a zastavěné území § 12 odst. 2 ZOPK věta první: K umisťování a povolování staveb, jakož i jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. § 12 odst. 4 ZOPK: „Krajinný ráz se neposuzuje v zastavěném území a v zastavitelných plochách, pro které je územním plánem nebo regulačním plánem stanoveno plošné a prostorové uspořádání a podmínky ochrany krajinného rázu dohodnuté s orgánem ochrany přírody9a).“ 9a) § 43 odst. 1 a § 61 odst. 1 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon).

Metodický výklad k § 12 (4) ZOPK - principy Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Metodický výklad k § 12 (4) ZOPK - principy Připravilo MŽP ve spolupráci s MMR. Principy: Ustanovení § 12 (4) vyloženo jako zvláštní vůči SZ – tj. existence ÚP, obsahujícího podmínky využití ploch s rozdílným způsobem využití a podmínky prostorového uspořádání neznamená automatické splnění předpokladů § 12 (4) ZOPK. Vydání kladného stanoviska orgánu ochrany přírody k ÚP ≠ byly dohodnuty podmínky ochrany krajinného rázu ve smyslu § 12 (4) ZOPK. Orgán ochrany přírody musí ve svém stanovisku uvést, zda byly dohodnuty podmínky ochrany KR ve smyslu § 12 (4) ZOPK. Je případně možné tyto podmínky dohodnout jen pro část ploch. U již vydaných ÚP je třeba doložit, že byly podmínky ochrany KR dohodnuty, jinak se § 12 (4) ZOPK nepoužije. Poznámka: U již vydaného ÚP/RP sdělí žadateli, zda byly/nebyly podmínky ochrany KR dohodnuty, příslušný orgán ochrany přírody.

Vyjádření / Stanovisko DO Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Vyjádření / Stanovisko DO Vyjádření k návrhu zadání ÚP Orgán ochrany přírody ve vyjádření k návrhu zadání ÚP navrhne, které hodnoty krajinného rázu (např. pohledově exponovanou dominantu, vedutu, plynulý přechod zástavby do krajiny, charakteristické uspořádání krajiny, charakter a strukturu zástavby) je třeba v ÚP chránit. Zároveň vznese případné požadavky na vymezení ploch, v nichž pro ochranu definovaných hodnot nepostačují prostředky územního plánu. Stanovisko k návrhu ÚP Orgán ochrany přírody vyhodnotí, zda podmínky ochrany krajinného rázu v návrhu ÚP účinně chrání jím vymezené hodnoty krajinného rázu. Pokud ne, tak a) rozpor -> řešení rozporu, b) není rozpor, ale podmínky nebyly dohodnuty ve smyslu § 12 (4) ZOPK -> při umisťování a povolování staveb i v zastavěném území a zastavitelných plochách § 12 (2) ZOPK. §12(2) ZOPK (2) K umisťování a povolování staveb, jakož i jiných činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz, je nezbytný souhlas orgánu ochrany přírody. Podrobnosti ochrany krajinného rázu může stanovit MŽP obecně závazným právním předpisem.

Informace o dohodě v odůvodnění ÚP Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Informace o dohodě v odůvodnění ÚP Informace o tom, zda podmínky ochrany krajinného rázu byly s OOP dohodnuty, se uvede v odůvodnění ÚP. V zásadě 3 možnosti: Podmínky ochrany KR byly dohodnuty pro celé zastavěné území a pro všechny zastavitelné plochy. Podmínky byly dohodnuty pouze pro část zastavěného území / zastavitelných ploch – je třeba uvést, pro které (výčtem v textu a/nebo graficky ve schématu). Podmínky ochrany KR nebyly dohodnuty.

Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Hodnota: Přírodní či kulturní pohledově exponovaná dominanta (kopec, kostel, apod.) Příklady způsobů ochrany v ÚP: Omezení zástavby v určitých plochách (jejich určení jako plochy v nezastavěném území, nikoliv jako plochy zastavitelné) Výšková regulace zástavby v určitých plochách Vyloučení nebo omezení staveb podle § 18 (5) SZ Možno doplnit výklad k § 18(5): Negativní příklady zemědělských staveb – různé zemědělské haly či skleníky, velikostí srovnatelné s továrnou nebo s nákupním centrem. Proto není od věci stanovit prostorovou regulaci i v plochách nezastavitelných, zejména v plochách zemědělských – např. stanovit max. výšku, max. zastavěnou plochu jednou stavbou Podmínky prostorové regulace je obvykle vhodné stanovit individuálně pro jednotlivé plochy, tedy nikoliv např. stejný limit podlažnosti pro všechny plochy bydlení, ale individuálně pro každou/některou z nich

Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Hodnota: Plynulý přechod zástavby sídla od vyšších a kompaktnějších forem v centru sídla po nižší a rozvolněnější zástavbu na okraji sídla Příklady způsobů ochrany v ÚP: Výšková regulace zástavby v určitých plochách Stanovení rozmezí výměry pro vymezování stavebních pozemků v určitých plochách Stanovení maximální intenzity využití pozemků v určitých plochách (např. stanovením max. výše koeficientu zastavěné plochy) Pokud by se někdo ptal: Rovněž stanovení hranice zastavitelnosti v ploše na okraji zástavby pokládáme za možné.

Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Hodnota: Charakteristické uspořádání krajiny (např. mozaika lesů, polí, luk, cestní síť, urbanistický typ venkovského sídla) Příklady způsobů ochrany v ÚP: Vhodným vzájemným uspořádáním ploch s rozdílným způsobem využití Poznámka: Také respektováním stávající cestní sítě, promítne-li se někde do členění ploch

Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Ochrana krajinného rázu v procesech územního plánování Příklady vymezení hodnot KR a zajištění jejich ochrany v ÚP Hodnota: Charakter a struktura zástavby v určité ploše Příklady způsobů ochrany v ÚP: Stanovení přípustné orientace zástavby vůči veřejným prostranstvím / průběhu vrstevnic Stanovení přípustných půdorysných forem zástavby Stanovení přípustných objemových parametrů zástavby, včetně tvarů a sklonů střech Výšková regulace zástavby Stanovení rozmezí výměry pro vymezování stavebních pozemků Stanovení maximální intenzity využití pozemků v určitých plochách (např. stanovením max. výše koeficientu zastavěné plochy, min. výše koeficientu zeleně) Možno doplnit výklad: Tvary a sklony střech pokládáme za regulovatelné územním plánem jakožto znak utvářející charakteristickou strukturu zástavby Není vhodná striktní regulace (jeden přípustný tvar střech, jeden přípustný sklon střech), vhodné je určité rozmezí sklonů a více možných tvarů Musí být jasný veřejný zájem, ve vztahu ke KR je daný existujícími hodnotami území, které regulace respektuje; nejsou-li hodnoty KR, není co chránit a tedy co regulovat z hlediska KR

Děkuji Vám za pozornost. Ministerstvo pro místní rozvoj Odbor územního plánování Karel.Wirth@mmr.cz