Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,"— Transkript prezentace:

1 Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace, vložení do evidence Vyhodnocení vlivů ÚP na udržitelný rozvoj území Závaznost interakčních prvků (výsledky konzultace s MMR) Krajský úřad Jihomoravského kraje odbor územního plánování a stavebního řádu listopad 2016

2 Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti
Stavba – dle § 2 odst. 3 SZ – stavbou se rozumí veškerá stavební díla, která vznikají stavební nebo montážní technologií, bez zřetele na jejich stavebně technické provedení, použité stavební výrobky, materiály a konstrukce, na účel využití a dobu trvání… Zastavění plocha pozemku – dle § 2 odst. 7 SZ – zastavěná plocha pozemku je součtem všech zastavěných ploch jednotlivých staveb. Pro potřeby výpočtu zastavěnosti pozemku jsou tedy stavbami i zpevněná plocha, terasa, chodník, odstavné stání….(pokud ÚP neupřesní jinak!!) ZÁVĚR pokud není v ÚP definováno jinak, je nutno za zastavěnou plochu pro výpočet zastavěnosti pozemku brát zastavěnou plochu pozemku podle SZ, tedy všechny stavby na pozemku!!!

3 Územní studie Projednání ÚS není legislativou upraveno. Dle naléhavého doporučení odboru rozvoje dopravy KrÚ JMK (ORD)je však žádoucí řešení ÚS dotýkající se krajských silnic s ORD konzultovat (prozatím se tak v mnoha případech neděje a následně vznikají komplikace). Obdobně je vhodné postupovat v případě dalších relevantních „dotčených“ orgánů či správců veřejné infrastruktury ÚS je neopominutelným podkladem až po vložení dat o této studii do evidence územně plánovací činnosti (registrace na ÚÚR) Pokud nově zpracovaná a zaregistrovaná ÚS nahrazuje v území ÚS dříve zpracovanou, je potřeba údaje o možnosti využití původní ÚS na stránkách ÚÚR zrušit (jinak dotčený orgán či stavební úřad neví, kterou ÚS má brát jako podklad pro rozhodování) UPOZORNĚNÍ dne pozbývá platnosti úkol prověřit územní studií změnu využití plochy, který je stanovený v ÚP (pokud není v ÚP stanovena jiná lhůta) – v plochách se dá stavět i bez prověření ÚS

4 Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území
Vyhodnocení vlivů ÚP na udržitelný rozvoj území (VVURÚ) není součástí OOP, kterým se vydává územní plán Dle § 50 odst. 1 SZ „pořizovatel pořídí pro obec zpracování návrhu ÚP a vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území, pokud se zpracovává“; je tedy zřejmé, že se jedná o dva dokumenty Dle § 54 odst. 1 SZ „pořizovatel předkládá zastupitelstvu příslušné obce návrh na vydání územního plánu s jeho odůvodněním“; nepředkládá se k vydání VVURÚ Dle § 53 odst. 5 SZ je součástí odůvodnění ÚP, mimo jiné „zpráva o vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území…“, z čehož je zřejmé, že vlastní VVURÚ není ani součástí odůvodnění územního plánu

5 Závaznost interakčních prvků (výsledky konzultace s MMR)
Interakční prvky (IP) nejsou obecně závaznou částí ÚSES Institut ÚSES je definován v zákoně o ochraně přírody a krajiny, v definici není IP jmenován; prováděcí vyhláška k zákonu pak rozlišuje „skladebné části“ ÚSES – biocentrum, biokoridor, nikoliv IP. Ani SZ a zvláštní předpisy pojem IP neznají, je definován pouze v Metodice projektanta místního ÚSES. Metodika pro zpracování ÚSES do ÚP s interakčním prvkem nepočítá Interakční prvek nemůže být v ÚPD vymezován ÚP je závazným podkladem pro rozhodování o změnách v území, prostřednictvím tohoto rozhodování reguluje chování vlastníků. Omezení lze prosazovat jen na základě převažujícího veřejného zájmu, který je založen obecně závazným právním předpisem a uplatňován v navazujících správních aktech nebo v OOP. IP nemá oporu v zákoně, není upřesněn prováděcím právním předpisem ani neexistují expertní podklady pro jeho objektivní uplatňování

6 ZÁVĚR Interakční prvek nemůže být v aktech veřejné správy uplatňován, s výjimkou případů, kdy je jeho ochrana zajištěna jiným institutem nebo požadavkem veřejné správy, který zákonnou oporu nepostrádá (např. zvláště chráněné území, významný krajinný prvek, odůvodněná protierozní nebo protipovodňová opatření) Pokud chci např. uplatnit aleje či ozelenění ploch z kompozičních důvodů v rámci řešení krajiny či systému zeleně, nutno postupovat jinak jež přes IP (např. přímo vymezením ploch zeleně, přípustností aleje v příslušných „funkčních“ plochách)

7 Připomenutí známých skutečností (jsou součástí kontrol):
ZÁVĚR Připomenutí známých skutečností (jsou součástí kontrol): Je třeba zakládat a průběžně doplňovat registrační listy Je třeba sledovat potřebu zpracování zpráv o uplatňování ÚP Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,"

Podobné prezentace


Reklamy Google