13. Růst lidské populace, demografie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Centrální zamykání Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení motorových vozidel.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Kožní soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Snímače teploty, tlaku a výfukových plynů Tematická oblast:Zapalování Ročník:2.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Alternátor – konstrukce Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 15. Odpady, třídění a recyklace Název sady: Základy ekologie pro střední.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Komolá tělesa Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Zatloukal Martin Název prezentace (DUMu): 17. Přenos programu z PC a upínání obrobku na CNC soustruhu HURCO.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název prezentace (DUMu): Cibulnaté rostliny O - P
Název prezentace (DUMu): Elektromagnetická indukce
Mgr. et Mgr. Pavel Římovský, Bc. Yvona Záhorovská
Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka II.
Název prezentace (DUMu): Regulace klepání motoru
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Válce – úprava pracovní plochy Tematická oblast: Motory – pevné části
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
Název prezentace (DUMu): Dýchací soustava člověka II.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Chemické procesy v olověných akumulátorech
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
19. Kreslení závitových spojů Technická dokumentace pro 1. ročník
4. Kinematika – základní pojmy, pohyb
Biotické faktory Výukový materiál EK
12. Simulace před obráběním a spuštění programu na CNC frézce HURCO
Název prezentace (DUMu): Květ
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
Název prezentace (DUMu): Princip klasického zapalování
1. Základy termiky, teplo, teplota, vnitřní energie
Název prezentace (DUMu):
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Anna Červinková 16. Jednoduché stroje
Obecná a anorganická chemie
Název prezentace (DUMu): Mocninná funkce – řešené příklady
Název prezentace (DUMu): Dynamo – zapojení
Název prezentace (DUMu): Posloupnosti
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Název prezentace (DUMu): Elektrický výkon
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Dřevořezba v odborném výcviku (pro ročník uměleckých oborů)
17. Tolerance a drsnost na výkrese
Název prezentace (DUMu): Lomená funkce
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

13. Růst lidské populace, demografie Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 13. Růst lidské populace, demografie Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 10.1.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Růst lidské populace, demografie.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. populace Populace - soubor jedinců stejného druhu, kteří žijí na určitém místě a v určitém čase. Hustota populace – počet jedinců v určitém prostoru: - klesá nebo stoupá v závislosti na podmínkách prostředí.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. populace Pokud mají organismy v prostředí dostatek potravy, je v něm málo nepřátel a je vhodné klima – pak se projeví rozmnožovací schopnost populace – dochází k přemnožení.

Lidská populace Každý jedinec je součástí nějaké skupiny lidí – určité populace. Občané naší republiky tvoří současnou populaci občanů ČR. Občané určitého města tvoří populaci toho města…

Lidská populace Každý jedinec zaujímá v různých populacích určité postavení. Všichni jsme členy světové populace – lidstva.

Lidská populace Při posuzování lidských populací se obvykle sleduje: -společensko-hospodářská a kulturní hlediska -početní stav populace a její struktura -vztahy populace k prostředí.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. vitalita populace Vitalita (životaschopnost) populace je ovlivněna počtem jedinců. Při menších počtech je v populaci vyšší možnost příbuzenského křížení – přenášení recesivních nežádoucích mutací.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. vitalita populace Ke snížení počtu druhů pod kritickou hranici může dojít vlivem přírodních katastrof: - požáry, - erupce sopek, - zátopy… Vliv činnosti člověka – otrava prostředí nežádoucími látkami, odchytem, lovem…atd.

Struktura populace Populaci lze charakterizovat i podle věku jedince. Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Struktura populace Populaci lze charakterizovat i podle věku jedince. V některých populacích je více starších jedinců, jinde mladších. Převažuje-li v populaci skupina starších jedinců – ohrožení vymřením.

Hustota a rozmístění populace Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Hustota a rozmístění populace Počet jedinců určitého druhu v závislosti na prostoru určuje hustotu populace. Vyjadřuje se jako počet jedinců na jednotku plochy – m2, km2.

demografie - zabývá se početním stavem obyvatelstva, - sleduje přírůstek, stěhování a úbytek obyvatel, - věnuje pozornost historii vývoje lidské populace.

demografie Při reprodukci obyvatelstva dochází ke změnám jeho stavu, který je dán: - počtem - strukturou - rozmístěním.

demografie Reprodukce obyvatel – celková obnova obyvatelstva určitého území, do které patří: úmrtnost, porodnost stěhování obyvatelstva.

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. demografie Demografie poskytuje různé data a poznatky některým dalším oborům zabývající se lidskou populací: - ekonomii, sociologii, sociálnímu lékařství, antropologii, historiografii, sociální geografii, nebo ekologii.

Demografie a její výsledky Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Demografie a její výsledky Výsledky demografického zkoumání jsou důležité pro: - veřejnou správu, - organizaci zdravotnictví a školství, - pojišťovnictví…..

Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. demografie Skladba populace v rozvinutých zemích se v posledních letech mění. Zlepšování životních podmínek a lékařské péče – zvyšování podílu lidí ve vysokém věku.

demografie Demografický vývoj velkou mírou ovlivňuje fungování společnosti. Demografické prognózy jsou velmi důležité při zvažování budoucího rozvoje společnosti.

otázky Co je to „populace“? Co znamená „reprodukce obyvatel?“ Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. otázky Co je to „populace“? Co znamená „reprodukce obyvatel?“ Co znamená pojem „hustota populace?“ Čím je ovlivněna vitalita populace? Čím se zabývá demografie?

Zdroje pro textovou část BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1.

Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 3 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-sunsquad-group.html >. Snímek 5 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-family-unit.html >. Snímek 6 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: http://www.clker.com/clipart-14866.html >. Snímek 7 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-251565.html >. Snímek 8 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-9337.html >. Snímek 9 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-2357.html >. Snímek 13- [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-earth-31.html tml>. Snímek 14 - [cit. 2013-16-02]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < http://www.clker.com/clipart-family-figures.html >.